![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 851
|
![]()
Jeg leste her på Flyprat nylig om en som fløy LH, og som måtte tilbringe en natt i FRA pga kansellert flygning. De fikk € 600 pr. snute i kompensasjon.
Icelandair Oralando Sanford - Reykjavik - Oslo kansellert pga teknisk feil ( fuel leak ), og alle passasjerene blir innlosjert på hotell, og flyr en dag senere. Alle med videreforbindelser fra Oslo måtte kjøpe nye billetter til høyere pris, men fikk vel dekket det på forsikringen. Men Icelandair sier at teknisk feil på flyet ikke gir kompensasjon etter EU261/2004 regelen. De sier at Montreal konvesjonen gjelder ved teknisk feil. Hvilke årsaker til kanselleringer eller forsinkelser er det da som egentlig gir kompensasjon etter EU261/2004 ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Varken Norge eller Island är med i EU och flybolaget var isländskt.
Tyskland är med i EU & LH är tyskt. Kan det vara skillnaden? Flygningen mex Icelandair gick mellan två länder utanför EU. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Både Island og Norge har vel tatt inn EU261/2004 gjennom EØS?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Gäller reglerna verkligen för flygningar mellan två länder som inte är med i EU & inte heller flygbolaget är från EU?
Last edited by L-1011; 30-01-2012 at 18:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
Gælder for alle flyvninger indenfor EU og til og fra EU uanset selskab
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]()
Som noen forsøkte forklare over er også Norge og Island EU "medlemmer" gjennom EØS, så de samme regler gjelder her som resten av alle EU regulativene og direktiver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
F.eks. CPH-BKK er dækket for både TG og SK, men BKK-CPH kun gælder for SK. EØS-lande der har accepteret aftalen er at regne som EU-selskaber.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Under askmolnet 2010 betalade väl inte ex amerikanska & asiatiska flygbolag ut någon kompensation enligt EU261/2004 för passagerare som skulle till EU? De erbjöd väl bara fri ombokning till senare flight?
Ryanair är som är ett EU bolag är dessutom kända för att strunta i att följa EU261/2004. Det händer ju inget om bolaget inte följer EU261/2004 regelverket.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]()
EU eller ikke-EU: Man skal vel ikke måtte kjøpe ny billett fra KEF til OSL om forsinkelsen inn skyldes teknisk feil på Icelandair sitt fly, og man har gjennomgående billett i utgangspunktet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Det framgår inte om pax hade genomgående biljett från OSL.
Om de fortsatte resan från OSL med ex Norwegian så är det separata biljetter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Cedlind..läs gärna igenom samtliga inlälgg nogrannt igen.
Det är JELSC som hävdar att EU261 regelverket gäller till och från EU..för alla flygbolag...INTE jag. Tråden handlar om EU261/2004 så inlägget om Ryanair passar in i tråden. Varför ska flygbolaget betala ut kompensation enligt EU261/2004? Genom att skita i att betala ut 600Euro/pax spar flygbolagen mycket $$$. Det händer ju tydligen inget om flygbolagen struntar i att betala. Last edited by L-1011; 30-01-2012 at 19:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
|
![]()
Det var vel ingen selskaper, hverken innen eller utenfor EU, som betalte kompensasjon under askesyen. Husk å skille mellom "care", altså dekke hotell og mat, og kompensasjon ,som EU-selskaper er nødt å betale når de selv forårsaker kanselleringer/forsinkelser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
SAS betalade väl ut minst 700 miljoner SEK under askmolnet medan ex KLM & Finnair inte betalade ut något alls till sina pax? Hade inte EU 261 funnits tvivlar jag på att SK betalat ut 700 miljoner SEK. Då hade SK nämligen sparat 700 miljoner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Hva angår hva som skal utløse kompensasjon så har vel dette vært diskutert en del ganger her inne. Se f.eks. her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=90521
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Sakset ifra WIKIPEDIA
http://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,768
|
![]() Quote:
Kort summert antar jeg: LH har teknisk base i FRA, ergo så skal/bør de kunne ordne disse tingene. FI har ikke teknisk base i MCO ergo faller det utenfor det som er kontrolerbart. Mener å huske WF fikk en på pukkelen der i TRF for noen år siden, de manglet hjul til en Dask og ga ingen kompensasjon, men klager fikk medhold da de hadde teknisk avdeling der og derved burde ha reservehjul liggende. Angående rebooking, så skal de rebookes om de har en gyldig videreforbindelse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dom i Danmark: Erstatning iht EU261 ved teknisk feil | sk931 | Småprat | 1 | 04-04-2016 18:13 |
Pax vinder EU261/2004-retssag over KLM. | jefi99 | Småprat | 1 | 28-08-2012 12:10 |
Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise. | The Ticketor | Småprat | 17 | 15-03-2012 13:24 |
Ingen Kims - ingen kos ELLER ingen Romjul ingen QUIZ | LN-KOG | Flyforum | 10 | 01-01-2012 23:10 |
Norwegian gir ingen informasjon om erstatning | Dag Viking | Flyforum | 3 | 28-07-2010 14:01 |