Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-11-2011, 23:32   #121
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

TOS, alt baserer seg på hva som kommer fra piloter i DY. I flg de jeg har snakket med er det et uttalt ønske/krav fra ledelsen om at fremtidig rekruttering utelukkende blir basert på kontrakter, som omtalt i tråden her. Om dette virkelig blir realitetene er vel for tidlig å si.... Kanskje vil reaksjoner og press fra pilotgruppen gjøre at ting blir annerledes? Time will show...
Tally-Ho is offline  
Old 30-11-2011, 23:58   #122
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
TOS, alt baserer seg på hva som kommer fra piloter i DY. I flg de jeg har snakket med er det et uttalt ønske/krav fra ledelsen om at fremtidig rekruttering utelukkende blir basert på kontrakter, som omtalt i tråden her. Om dette virkelig blir realitetene er vel for tidlig å si.... Kanskje vil reaksjoner og press fra pilotgruppen gjøre at ting blir annerledes? Time will show...
Vi får se. At man velger kortsiktige kontrakter ved oppstart av en base man vurderer som litt usikker ren profitabelt kan jeg forstå, men jeg kan vanskelig se hensiktsmessigheten av å fortsette med 6-månedskontrakter i det lange løp. Kontrakter er, som du selv og andre har skrevet, noe som kan sies opp, og det må være enklere å håndtere en stab på f.eks. 3-4-5-6 årskontrakter. Hvis jobben er knyttet til en spesifikk base så antar jeg at man kan si opp de som er tilknyttet denne selv om kontrakten har lengre varighet (jeg vil tro at de fleste kontrakter har en klausul om hva som skal skje hvis arbeidsoppgavene forsvinner - det har man selv i fast ansettelse).
TOS is offline  
Old 25-01-2012, 19:18   #123
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Jetset View Post
Da tviler jeg på at du har spesielt mange venner i DY

Nevn ett stort (av betydning) norsk selskap som ikke har avdelinger og ansatte i utlandet.

Dette er en fantastisk dag for norsk luftfartshistorie!
Har mange og alle sitter i snuta...
DY's fagforening blir etter alt å dømme handlingslemmet når så stor del av de ansatte vil være i utlandet i fremtiden og på kontrakter...

Folk, ikke mistforstå meg, jeg unner absolutt DY å vokse og tilby et bra produkt til kundene... Jeg henger meg kun opp i at de 5500 arbeidsplassene vil være kontraktsansettelser... vi ser en ny ryanair type arbeidsplass vokse frem...
Earlybird. is offline  
Old 25-01-2012, 19:21   #124
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Jeg hadde også vært veldig glad på DY sine vegne hvis denne veskten tilfalt Norge, men alle flyleveringer vil tilfalle utenlandske baser, så avinor kan slappe helt av.. de trenger ikke lage plass til alle disse flyene...
Hva i all verden vet du om det?
Boeing_fan is offline  
Old 25-01-2012, 19:23   #125
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Har mange og alle sitter i snuta...
DY's fagforening blir etter alt å dømme handlingslemmet når så stor del av de ansatte vil være i utlandet i fremtiden og på kontrakter...

Folk, ikke mistforstå meg, jeg unner absolutt DY å vokse og tilby et bra produkt til kundene... Jeg henger meg kun opp i at de 5500 arbeidsplassene vil være kontraktsansettelser... vi ser en ny ryanair type arbeidsplass vokse frem...
Hvis dette skjer det du antyder, vil det da være noen bombe?
Er vel flere tråder her inne som omhandler utflagging.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline  
Old 25-01-2012, 19:25   #126
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Har mange og alle sitter i snuta...
DY's fagforening blir etter alt å dømme handlingslemmet når så stor del av de ansatte vil være i utlandet i fremtiden og på kontrakter...

Folk, ikke mistforstå meg, jeg unner absolutt DY å vokse og tilby et bra produkt til kundene... Jeg henger meg kun opp i at de 5500 arbeidsplassene vil være kontraktsansettelser... vi ser en ny ryanair type arbeidsplass vokse frem...
Har man egentlig noe valg hvis man ønsker å ta opp kampen med andre LCC'er?
haavig is offline  
Old 25-01-2012, 21:09   #127
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Nå fikk de teknikken til å virke
Ja, de sendte direkte fra DY633 operert av LN-DYP.

Kjos ble forresten spurt om nasjonaliteten på alle de nye medarbeiderne selskapet behøver, og han svarte at den største andelen blir skandinaviske.
haavig is offline  
Old 25-01-2012, 21:16   #128
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Ja, de sendte direkte fra DY633 operert av LN-DYP.

Kjos ble forresten spurt om nasjonaliteten på alle de nye medarbeiderne selskapet behøver, og han svarte at den største andelen blir skandinaviske.
tviler sterkt. se på HEL basen...
Earlybird. is offline  
Old 25-01-2012, 21:20   #129
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
tviler sterkt. se på HEL basen...
Du vet det kanskje bedre enn Bjørn Kjos
haavig is offline  
Old 25-01-2012, 21:26   #130
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Du vet det kanskje bedre enn Bjørn Kjos
Du tror på alt Bjørn Kjos sier?

Søk gjerne opp på både flyprat og spesielt pprune (hvor de fleste flygere diskuterer) om hvem som flyr norsk registrerte fly i Finland.
Earlybird. is offline  
Old 25-01-2012, 21:32   #131
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Du tror på alt Bjørn Kjos sier?

Søk gjerne opp på både flyprat og spesielt pprune (hvor de fleste flygere diskuterer) om hvem som flyr norsk registrerte fly i Finland.
Herrjeh... nok en sur pilot som oppgulper... Lei tendens med noen "newcomers"

Det er beklagelig at de norske piloter ikke har forstatt at Norwegian enten vokser og samtidlig senker sine kostnader betydelig - eller stanse veksten, öker sine kostnader og blir over tid stadig mer utkonkurrert av sine konkurrenter. En annen aktör har alrede fremvist hvordan det gar.

Det finnes forövrig ingen menneske-rett at en stor selskap bare ansetter folk fra hjemmeland. Kan jeg kreve at Siemens bare ansetter Tysker eller folk til tyske jobbtetingelser, selv om de bor i Japan eller USA eller hvor som helst?

Dette diskusjonen bör flyttes over til den mega-store trad om sosial dumping og alt annet.

Hold denne diskusjonen til dette tema hva det omhandler. Og kanskje tenk ogsa pa at dersom Kjos skal - etter din mening ansette flere norske piloter - sa ma han ogsa ha flere fly.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 25-01-2012, 21:33   #132
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Du tror på alt Bjørn Kjos sier?

Søk gjerne opp på både flyprat og spesielt pprune (hvor de fleste flygere diskuterer) om hvem som flyr norsk registrerte fly i Finland.
Det gjør man sikkert.

Men denne tråden handler faktisk om hvilken fantastisk dag dette er for Norge og et norsk selskap.

Fagforeningskamp og alle spørsmål rundt dette finnes det en drøss andre tråder her inne som tar opp.
haavig is offline  
Old 25-01-2012, 22:24   #133
Ståle
Amatør
 
Ståle's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Skjønner meg ikke på skeptikerne som buler høyt om arbeidsplasser som eventuelt forsvinner, dette er vel ikke en overraskelse? Norwegian vil alltid tilby norske arbeidsplasser, men enn så lange selskapet ekspanderer i verden blir det for dumt å hyle hver gang det ansettes en Spanjol om Norwegian får base i Spania en eller annen gang.

Bjørn Kjos driver butikk, at det er ulønnsomt å bruke nordmenn kan vi takke oss selv for.
__________________
Reis og lev !

Since 01.02.2007
Ståle is offline  
Old 25-01-2012, 22:48   #134
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Bjørn Kjos driver butikk, at det er ulønnsomt å bruke nordmenn kan vi takke oss selv for.
Da har du nok misforstått poenget. Nasjonalitet er ikke nødvendigvis problemet, men at man skal basere seg på midlertidig, kontraktsbasert arbeidskraft istedet for faste ansettelser.

Som nevnt tidligere hører vel dette til under andre tråder.
Cloudius is offline  
Old 25-01-2012, 22:54   #135
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
tviler sterkt. se på HEL basen...
Og i den grad det hadde vært finlendere, hadde de fortsatt ikke vært skandinaver...
IL-2 is offline  
Old 25-01-2012, 23:21   #136
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Jeg er glad jeg arbeider i en bedrift med bare litt over 160 ansatte og 10 nasjonaliteter er representert (11 hvis skottene sier ja til løsrivelse). Utrolig interessant å lære av andre - og ikke minst å finne ut at ikke bare vi norske er verdensmestere
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline  
Old 25-01-2012, 23:28   #137
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Är det inte en del svenska piloter anställda på DY HEL bas?
Jag hörde idag från en svensk flygvärdinna på DYs ARN bas att DY vill använda sig av ett polskt bemanningsföretag för nyrekrytering av kabinpersonal på ARN basen. Time will tell om det blir så.
OM DY på allvar vill ta upp kampen mot Ryanair & EasyJet känns det inte som ett orealistiskt scenario.
L-1011 is offline  
Old 25-01-2012, 23:33   #138
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,522
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Med syv flyseskaper fra tre forskjellige kontinenter på samvittigheten, tillater jeg meg å dele den betraktningen, Kurt ..

Spillet ble plutselig litt annerledes - man har gått fra å være et 'Johansens Plateverksted' til å bli et 'Siemens' nesten over natten - for å bruke BU's tankerekke over. Det betyr ikke at alle spilleregler oppheves, men det betyr at DY bør gå fra snuskete vikaroperasjoner til en mer organisert virksomhet på utestasjonene. Jeg tror det er mye å hente på å opprette formelle baser med faste ansatte på lokale betingelser og heller opprettholde en liten styrke kontraktansatte for å kunne dekke sesongvariasjoner .. Da hadde man kanskje fått litt fred på arbeidssiden også ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 25-01-2012, 23:34   #139
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Regner med at nye baser i utlandet vil bemannes av personer fra de landene basene ligger i, akkurat som da Norwegian hadde base i Polen. Det er naivt å tro at baser utenfor Skandinavia først og fremst vil bli bemannet av skandinaver - og jeg kan uansett ikke skjønne hvorfor det er så viktig for noen. Økningen i trafikk hos Norwegian vil komme både i Norge og andre land - og det vil også reflekteres i nasjonaliteten til de som ansettes.
__________________

Last edited by FlightDeck; 25-01-2012 at 23:36.
FlightDeck is online now  
Old 25-01-2012, 23:39   #140
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Flightdeck.
Så är det inte. HEL basen är ett utmärkt exempel på detta faktum. Helsingfors ligger i Finland men DY använder sig främst av Estnisk kabinpersonal. De har en månadslön på 1100Euro per månad för en 100% tjänst. Det är en hög lön i Estland men de arbetar inte där. De jobbar i Finland där lönenivån & kostnadsnivån är ungefär densamma som i Sverige.

Last edited by L-1011; 25-01-2012 at 23:47.
L-1011 is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
FlyingBlue(s) endrer betingelser Discus Flyforum 4 28-10-2008 15:38


All times are GMT +2. The time now is 07:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.