![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,517
|
![]()
fikk nesten hjerte i halsen da jeg fikk denne nyhten på klokkeradioen i dag tidlig.
Jeg har jo tenkt tanken, DY fikk en meget god deal da de handlet fly sist og erfarte hvor mye det er å spare på å bestille når markedet skjellver. I Europa har vi Eurokrisen, mens USA ser ut til begynne en klatring opp av bølgedalen. Derfor er dette rett tidspunkt til å bestille fly langt frem i tid. Vi har jo sett at flere selskaper har bestilt maskiner fra både Boeing og Airbus og en 2-merke strategi kan fra et innkjøps synspunkt være veldig fornuftig. De kan for fremtiden også "stjele" piloter fra alle selskaper, ikke bare de som flyr 737. Når A320 begynner å komme inn i flåten rundt 2016-2017 vil DY ha ca 100 737NG og dermed nærmer de seg maks oppnåelig besparelse på stordrifts fordeler. Det er også å anta at videre ekspansjon vil skje ved at NEO maskinene kommer inn og at DY vil opperere en flåte på rundt 200 fly i 2025. I dag er det tilnærmet umulig å få solgt en 737-200, Classic serien er ikke det mest lettsolgte, mens det går greit å bli kvitt NG fly. Det samme vil vi oppleve fra 2020 når MAX har vært på markedet en tid, da vil Classic være mer vanskelig å bli kvitt, mens NG fremdeles er relativt lettsolgt til en fornuftig pris. DY vil derfor alltid ha en flåte bestående av lettsolgte fly som dessuten er billige både i vedlikehold og på fuel. Ser de at markedet for flyreiser stuper, kan de selge fly som er pasert 6år i steden for 7år og dermed redusere flåten kjapt, samme kan de velge å beholde fly til de er f.eks 10år dersom markedet ekspanderer. Den dagen det kommer enten enda en versjon av 737 og A320 eller det kommer en etterfølger i form av f.eks 797 så vil DY ha en moderne flåte som fremdeles er lettsolgt. At DY ble først i Europa med MAX er jeg ikke overrasket over, jeg hadde heller vært overrasket dersom de ikke hadde vært blandt de aller første. DY har jo vært fus i alt de siste årene og ser at det også er økonomisk lønnsomt å være det. Kjos sa også at denne store flåten var viktig for feed på IC rutene. De har også planer om en base/hub i Mallaga. Kan denne basen være senter for IC rutene til spesielt Sør Amerika? Og også noen ruter på Afrika? |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Bare å ta av seg hatten for Kjos. Mannen vet tydeligvis hva han gjør ja
![]() Ser ut som om lillebror blir storebror etterhvert.
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
|
![]()
Wow, det må jeg si. Imponerende av norwegian, håper det går bra!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
|
![]()
Litt av en nyhet å våkne opp til! Er det plass til så mange fly på
Norsk register? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
Læser man det faktaark som der blev linket til, så kommer jeg frem til, at der før i dag var 106 styk på vej, heraf 48 leveret og 58 udstående leveringer. Udover dette har man seks 787-8 på vej, 112 fly i alt. Med dagens ordrer kommer der yderligere 22 737-800, 80 ordrer i alt og samlet set 128 af denne type på vej. Men længere nede står der 134. Hvor er de sidste seks? Nogen der bare lige kom til at regne 112+22? De 112 er jo inkl. 6 787-8, som i den nedeste oplistning også står for sig selv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Newcomer
Join Date: Jan 2012
Posts: 4
|
![]()
Ikke glem det Bjørn Kjos sa på pressekonferransen da. Vi har 300 ruter i dag å sette inn flyene på, og flere vil komme! Også innen disse kommer inn på "banen", vil jo mange av dagens fly være ute av selskapet. I tillegg har man naturlig trafikkvekst, både i dagens befolkning, samt befolkningsveksten i seg selv. Alt dette gjør nok at de ikke får problemer med å finne ruter å sette flyene inn på. Har all tro på dette selskapet!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Fantastiskt roliga nyheter! 222 flygplan är ENORMT!
Denna order måste vara i samma kaliber som FRs enorma 737-800 beställning 2001. Bolaget måste ha en mycket ambitiös framtida tillväxt strategi. Kan det vara ett Easyjet/Ryanair koncept Kjos kommer införa hos med DY baser runt om i hela Europa? Härligt att se att även Norwegian kommer flyga A320NEO. Tror A320NEO i DY färger kommer se riktigt läcker ut ![]() Är samtliga 737-8MAX nya eller kommer DY välja att konvertera vissa 737-800W orders till 737-8MAX? Vissa här på forumet hävdade att 737-8MAX hos DY inte var troligt och att DY skulle välja Airbus A32X helt osannolikt. Kul att de fick helt fel. DY blir istället launch kund för 737-8MAX i Europa och troligen första flygbolaget i Europa(eller i världen?) som kommer flyga både A320MAX & 737-8MAX Grattis Norwegian! Last edited by L-1011; 25-01-2012 at 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Newcomer
Join Date: Jan 2012
Posts: 4
|
![]()
Dette er nok listeprisen, og ikke en fremforhandlet pris, som er nok mye lavere. Også er det svært mye mindre drivstoff bruk på disse maskinene. Det betaler seg selv. Vesentlig lavere vedlikeholdsutgifter også! De er ikke dumme. De har nok finregnet på dette..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
|
![]()
http://resources0.mynewsdesk.com/fil...W_NAX_V05L.JPG slik vil jo en 320neo fra DY se ut, ganske likbart det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,517
|
![]()
mulig jeg tar feil, men de har nå 177 i bestilling +oppsjon på 100 +8 787+100 Airbus + opsjon på 50 Airbus. Totalt oppsjoner og i bestilling 435 maskiner. Det er ikke mange flyselskap i verden som har fler og det er vel neppe mange som noen sinne har hatt fler.
For å si det litt nøkternt, dette er helt rått... Går DY nedeom og hjem så er det i alle fall snakk om "Konk med stil" |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Fikk nesten sjokk da jeg hørte at Norwegian skal bestille 222 fly - og trodde det var en skrivefeil.
Positivt overraskende at DY bestiller A320NEO - veldig bra! Ønsker Norwegian og alle ansatte lykke til fremover - dette blir spennende! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]()
Gratulerer til Norwegian, det norske flyselskapet
![]()
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Högst troligt kommer DY aldrig flyga allihop samtidigt.
Den första omgången 737-8MAX kommer sannolikt ersätta nuvarande 737-800W, de sista 737-8MAX ersätta de senast levererade 737-800W och tidiga 737-8MAX. Jag ser A320NEO beställningen som intressantast. De kommer sannolikt vara bättre lämpade än 737-8MAX på längre sträckor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Jøje meg for en nyhet. Enda 222 gode grunner til å fortsette med foto. Bare å ta av seg hatten for DY og ønske dem lykke til i fremtiden.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]() Quote:
På de 84 NG'er som blir levert fortløpende nå om dagen har Norwegian tatt noe av PDP/ byggelånsfinansieringen fra egen kasse mens mesteparten er finansiert i vanlige banker. Med denne nye kjempeordren er det fortsatt US ExIm som garanterer for og tar selve finansieringen (på Boeing ordren), men den store forskjellen er at flyfabrikkene selv tar den store delen av byggefinansieringen slik at Norwegian slipper og bruke masse tid på og finansiere disse 18 mellommånedene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Her er det bare å ta av seg alle hatter. En helt uventet og enorm bestilling.
Her må det enten ligge en stor satsing av ruter i bunn eller leie/salg av fly. Men med så mange i bestilling så blir vel det første flyet solgt når det siste blir levert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Kan det skje att det blir opprettet hubber på IC destinationen? At vi i fremtiden kan få en Ghandi eller Evita på halen på en Max/NEO?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Wow! Grattis til DY!
Forsiden på dagens nettaviser er vel heller ikke å forakte for de flyinteresserte, med 100% flystoff på første skjermbilde ![]() ![]()
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Noe sjokkert her på "morrakvisten" Sånn er det å være sykemeldt og en kan ligge å dra seg til langt på dag.
Virkelig hyggelige nyheter og all ære til Kjos og co. Jeg leste at Thomas leste dispatch manual på A320 og tenkte jaja nytt selskap til rfly på OSL på gang. Men neida dette var andre boller. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian bestiller nye 787-9 | sail4fun | Flyforum | 31 | 04-07-2014 15:19 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |