Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2012, 09:49   #41
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Man setter nesten morgenkaffen i halsen når man leser slike bestillingstall. Det er tydelig at det er low cost selskapene som er mest aggressive og satsingsklare, og det er nok der veksten vil komme først og fremst utover.
Nå er det neppe plass til alle disse fly (selv om de levere over en lang periode) i det skandinaviske luftfartsmarked, så hvem vet - kanskje dukker det både spanske, italienske etc helter opp på halen etter hvert;-). Mon tro om det blir skandinaviske crew ombord?

Jeg sitter her med en følelse at Kjos ser en mulig SAS-konkurs ikke langt vekk, og da vil være mest mulig forberedt til å komme til dekket bord..., før en viss MOL smetter inn.

Luftfart er spennende!

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 09:50   #42
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

I diskussionen om DY eller SK vinder, kunne det være interessant, at se på hvor meget interline trafik SK har, for nok har DY "interline" med sig selv, men de har ikke interline med andre selskaber, så den del af trafikken hvor SK alene er en del af en samlet rejse, vil DY få svært ved at få fat i.

Personligt rejser jeg aldrig på seperate billetter på rejser hvor jeg ikke kan rejse PtP, her vil jeg til enhevr tid foretrække et netværkselskab der tilbyder interlining for sikkerheden når noget glipper.
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 09:53   #43
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,107
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Jeg sitter her med en følelse at Kjos ser en mulig SAS-konkurs ikke langt vekk, og da vil være mest mulig forberedt til å komme til dekket bord..., før en viss MOL smetter inn.
Nja, vet ikke helt om jeg deler den analysen. Ser man bort ifra de 22 737-800 så er dette maskiner som vel kommer tidligst i 2017 og senere. Og innen den tid er det vel sannsynlig at SAS enten er konkurs eller kommet seg igjen? Og skulle SAS gå konk er det vel stor sannsynlighet for at det skjer lenge før noen fly fra denne ordren er levert, så vet ikke om det er noen faktor her?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 09:57   #44
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Man setter nesten morgenkaffen i halsen når man leser slike bestillingstall. Det er tydelig at det er low cost selskapene som er mest aggressive og satsingsklare, og det er nok der veksten vil komme først og fremst utover.

Tally-Ho
Ja det er vel sånn det er overalt stort sett nå?
Inntrykket man får ved å følge litt med på rutenytt fra f eks USA er at de store 'legacies' kutter og kutter, og all vekst ser ut til å komme fra lavkostselskap.
haavig is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 09:58   #45
MD90
ScanFlyer Blue
 
MD90's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
Angående finansiering fra Hegnar (Tror ikke DY trenger emisjon med det første):

http://www.hegnar.no/bors/article676592.ece
Quote:
- Flyene er hovedsakelig finansiert gjennom eksportkreditter. Videre venter vi at Norwegian vil ha positiv kontantstrøm frem til 2016 og bygge opp egenkapitalen, sier Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities til TDN Finans.

Merkelig at Jacobsen gjør en så lettvint "analyse" av finansieringen - eksportkredittene er å regne som garanti for at flyene faktisk blir bygget. Norwegian må siden betale for faktisk leveranse av flyene. For å klare dette tror jeg Norwegian må hente penger i aksjemarkedet...
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 10:11   #46
Tarom
Newcomer
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 14
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Undrer mig over at der ikke er nogen B787 i denne ordre....måske DY alligevel ikke vil
satse på oversøiske ruter
Hilsen Ole
Dreamlinere er jo allerede bestilt, det er skrevet side opp og side ned om dette på tidligere tråder.
Tarom is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 10:18   #47
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,107
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by MD90 View Post
Merkelig at Jacobsen gjør en så lettvint "analyse" av finansieringen - eksportkredittene er å regne som garanti for at flyene faktisk blir bygget. Norwegian må siden betale for faktisk leveranse av flyene. For å klare dette tror jeg Norwegian må hente penger i aksjemarkedet...
Tja, Kjos sier selv at de klarer seg med finansiering gjennom eksportfinansiering og gjennom flyprodusentene selv. Og Kjos sier ihvertfall selv at finansieringen er på plass. Så jeg tror faktisk de kan klare dette uten en emisjon
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 10:18   #48
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default

Kjos sier at flyene i Norwegian-flåten ideelt sett skal skiftes ut etter syv år i drift. Er virkelig flyene så dårlige at det ikke lønner seg å bruke dem lenger? Eventuelt, er de nye flyene så gode at det vil lønne seg å bytte ut fly som bare er syv år gamle?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 10:21   #49
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Tarom View Post
Dreamlinere er jo allerede bestilt, det er skrevet side opp og side ned om dette på tidligere tråder.
Og ut i fra svaret hans på pressekonferansen nå ligger det i kortene at det kommer flere 787 etterhvert.
haavig is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 10:22   #50
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,107
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Kjos sier at flyene i Norwegian-flåten ideelt sett skal skiftes ut etter syv år i drift. Er virkelig flyene så dårlige at det ikke lønner seg å bruke dem lenger? Eventuelt, er de nye flyene så gode at det vil lønne seg å bytte ut fly som bare er syv år gamle?
De faktorene som kommer inn her er hva man kjøper flyet for, også hva man får for de når man selger det etter 7 år, kontra økningen av vedlikeholdskostnader etterhvert som flyet blir eldre

Ellers er det jo en relevant at Kjos nevner at de nå begynner nå en størrelse som gjør at enhetskostnadene ikke vil gå så mye mer ned pga størrelse på flåten, men det derimot er mer å hente gjennom kjøp av store kvanta fra produsentene.

Kjos nevner 2016 som første A320neo og 2017 for 737max, og ser for seg en årlig vekst 2016-2013 på 11%, hvilket vil gi dem 6% av totalmarkedet i Europa i 2022
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 25-01-2012 at 10:28.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 10:28   #51
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Overraskende med Airbus i bestillingen!
Enig i det - og et spennende strategisk grep! Vet vi noe sikkert om hvilke(n) variant(er) av 320neo-familien det er snakk om? 319neo blir vel for liten, men det hadde jo gitt en slags mening om Kjosern ønsket seg 321neo for å kunne øke setekapasiteten ytterligere på høyvolumstrekninger, når han først går vekk fra 737. Vil våge påstanden at 321neo antakelig blir et mer modent produkt enn 737-9 når de leveres (med bakgrunn i hvor mange eksemplarer som er produsert av de respektive forgjengere).

Uansett må det ligge ganske tungtveiende argumenter på enten pris, produksjonskapasitet, differensierte produkter (kapasitet f.eks.) eller en kombinasjon for at DY skulle ønske å dele denne ordren. Operasjonene vil jo bli noe mer kompliserte med to forskjellige leverandører og to fortsatt ganske forskjellige fly, med tanke på crew, vedlikehold, handling osv.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 10:30   #52
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,968
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Fyyyyyyyyyyy flate! Den kom som en overraskelse!

Gratulerer til alle involverte. Dette må være sinnsykt spennende.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 10:30   #53
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Oj, dette var en så spennende og god nyhet at jeg angrer på at jeg sov til 1010 i dag! 222 fly...... Blir nesten målløs. Det er ikke så mange år siden at de fløy noen Fokkere langs kysten. Og så Airbus også. Du store alpakka.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 10:43   #54
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Oj, dette var en så spennende og god nyhet at jeg angrer på at jeg sov til 1010 i dag!
Opptak av pressekonferansen finner du her:
http://www.tv2.no/play/nyheter/okono...ly-589880.html

Ser dog dessverre ut som om lydkvaliteten på TV2s opptak er noe dårlig, men det går an å høre hva han sier.

flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 10:44   #55
LN-JTE
ScanFlyer Blue
 
LN-JTE's Avatar
 
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
Norwegian Re: Norwegian bestiller 222 fly

Fikk sms av en venn som spurte om det var sant, jeg svarte at sikkert bare NRK som har blingsa deluxe...

Så feil kan man ta

Spennende med Airbus også, det var det siste jeg hadde trudd.
__________________
Jan Tore Elvheim
LN-JTE is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 10:53   #56
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Oi oi, dette var friskt! Noen med oversikt over hvor mange fly Norwegian har i bestilling totalt? Og opsjoner?
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 10:58   #57
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Tarom View Post
Dreamlinere er jo allerede bestilt, det er skrevet side opp og side ned om dette på tidligere tråder.
ja TAK,,,Det har jeg viden om, men tænkte altså på ny ordre og ikke bare dem
som allerede er i vente

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 11:04   #58
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by flappflapp View Post
Uansett må det ligge ganske tungtveiende argumenter på enten pris, produksjonskapasitet, differensierte produkter (kapasitet f.eks.) eller en kombinasjon for at DY skulle ønske å dele denne ordren. Operasjonene vil jo bli noe mer kompliserte med to forskjellige leverandører og to fortsatt ganske forskjellige fly, med tanke på crew, vedlikehold, handling osv.
Etter å ha hørt pressekonferansen så har Kjos gitt et slags svar: Den "marginale" stordriftsfordelen faller med så store flåter, slik at det er mer penger å hente på forhandlinger med produsentene enn på å fase inn enda flere fly fra samme fabrikant.

Og factsheet som Norwegian har lagt ut spesifiserer ytterligere:
Quote:
Dual Fleet
The size of the Airbus and Boeing orders are individually large enough to optimize scale economies alone. The choice of a dual fleet increases bargaining power for Norwegian and secures a more optimal delivery schedule of aircraft, as one single manufacturer is not able to accommodate Norwegian’s need for aircraft. A dual fleet also reduces the risk of delayed certification and other risks associated with being dependent on one aircraft type only.

Last edited by flappflapp; 25-01-2012 at 11:08. Reason: Lagt til ekstra sitat
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 11:11   #59
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Oi oi, dette var friskt! Noen med oversikt over hvor mange fly Norwegian har i bestilling totalt? Og opsjoner?
Ihht dette faktaarket:

Quote:
Norwegian has the following fleet plan including leases:
• 134 Boeing 737-800 (48 delivered)
• 100 Boeing 737 MAX8
• 100 Airbus A320neo
• 6 Boeing 787-8 Dreamliner
• 14 Boeing 737-300 (all delivered – being phased out)
Det sier ikke noe om detaljene rundt hvor mange fly som til enhver tid kommer til å være operative, men det er det jo ingen som vet sikkert heller.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 11:16   #60
flysas94
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Harøy
Posts: 366
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Oj, dette var en skikkelig overraskelse, trodde at eg leste feil med de samme, men gratulerer ivertfall!
Ps: blir de nokk bilder til alle halene?
__________________
Flysas94
flysas94 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian bestiller nye 787-9 sail4fun Flyforum 31 04-07-2014 15:19
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) Svoosj Småprat 52 30-01-2012 08:15


All times are GMT +2. The time now is 08:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.