Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-01-2012, 23:46   #1
ThePlanespotter1
ScanFlyer Silver
 
ThePlanespotter1's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Location: KRS/ENCN
Posts: 563
Default Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

Er det egentlig mulig at f.eks en Cessna 152 eller en F-16 kan ha winglets?

Hvorfor kan en 737-300, -700, -800 eller -900 ha winglets, men ikke -400, -500 eller -600?

Edit: Eller kort og enkelt, hvorfor kan noen fly rett og slett ikke ha winglets?

Hilsen Kenneth
__________________
Watch my videos at: www.youtube.com/user/ThePlanespotter1
<a href="https://www.facebook.com/groups/449511585120244/"> Sørlandets flyspotterforening</a> på Facebook
ThePlanespotter1 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 00:46   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,180
Default Re: Winglets

Hei Kenneth! Det er nok ikke nødvendigvis slik at en 737-400, -500, eller -600 ikke kan ha winglets. Det er vel et spørsmål for de som opererer slike å finne ut om det er gunstig nok å avgjøre. Det er muligens andre som kan gå mer i detalj om dette.

Her er et bilde av en -500 med winglets tatt i Frankfurt i oktober.


UR-GAK - Boeing 737-5Y0WL by Twin-Otter, on Flickr
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 00:48   #3
LN-JTE
ScanFlyer Blue
 
LN-JTE's Avatar
 
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
Default Re: Winglets

Der var jeg forsein ja

Har sett bilder av-500 med winglets blandt annet Continental og et VIP fly.

Spørsmålet i noen tilfeller er vel: Er det vits med winglets?

Man må fly lengre strekker for at wingleten skal bidra positivt i forhold til fuelburn. Winglets gjør flyet tyngre og man må derfor ha en viss sektor lengde for at det skal vere noen positiv gevinst. Foreks 737-600 flyr vanligvis ikke lengre strekker så da får man ikke noe effekt utover ekstra vekt å drasse på = koster mer en de bidrar

Det koster en del å få flyene bygd om og sertifisert, så det er et spørsmål om selskapene er villig til å koste det og om det vil lønne seg i det lange løp.

Dette var bare min synsing etter litt googling så noen mer proffe må gjerne fylle på med relevant info
__________________
Jan Tore Elvheim

Last edited by LN-JTE; 22-01-2012 at 00:48. Reason: too late :)
LN-JTE is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 00:52   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,180
Default Re: Winglets

Veldig bra synset av LN-JTE. Var vel akkurat de samme tingene jeg tenkte på også i grunn.

Hvis vi tenker på -500 og -400 maskinene til SAS så skal disse ut av flåten om ikke alt for lenge, så montering av winglets på disse vil ikke kunne "spares inn" over den tiden maskinene har igjen.

Som nevnt er det over de lengre strekkene winglets har en skikkelig effekt og når det gjelder -500 maskinene så brukes de vel ikke på så veldig mange av de "lengre turene" lenger. Correct me if I'm wrong anyone!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 00:59   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
Default Re: Winglets

-400 og -600 er ikke sertifisert for winglets og vil trolig heller ikke bli det. Det koster å sertifisere det, og en operatør må 'låne bort' en maskin i ca 6 måneder. Westjet planla å gjøre dette for -600, men trakk seg da fuelprisen sank sist.

Det hele er et kostnadsspørsmål. -300 og -500 ble sertifisert da fuelprisen gikk gjennom taket og besparelsene varierer selvfølgelig med dette. 4-5% er vel et godt gjennomsnittstall.
Ettermonteringen er også dyr, særlig på eldre fly hvor vingestrukturen må modifiseres.

Winglets gir ikke bare besparelse på fuelsiden, de gir også bedre ytelse ved hot-and-high operasjoner. På den annen side, gjør de maskinen mer ustabil ved lave hastigheter og i lav høyde, så derfor ser du ubåtjegeren Poseidon med 'raked wingtips' - i likhet med f.eks. 777-300ER.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 01:01   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,180
Default Re: Winglets

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
-400 og -600 er ikke sertifisert for winglets og vil trolig heller ikke bli det. Det koster å sertifisere det, og en operatør må 'låne bort' en maskin i ca 6 måneder. Westjet planla å gjøre dette for -600, men trakk seg da fuelprisen sank sist.

Det hele er et kostnadsspørsmål. -300 og -500 ble sertifisert da fuelprisen gikk gjennom taket og besparelsene varierer selvfølgelig med dette. 4-5% er vel et godt gjennomsnittstall.

Winglets gir ikke bare besparelse på fuelsiden, de gir også bedre ytelse ved hot-and-high operasjoner. På den annen side, gjør de maskinen mer ustabil ved lave hastigheter og i lav høyde, så derfor ser du ubåtjegeren Poseidon med 'raked wingtips' - i likhet med f.eks. 777-300ER.
Boeing 787 har vel fått en form for raked wingtips eller?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 01:14   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
Default Re: Winglets

Ja, som du tydelig ser her.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2012, 00:30   #8
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

Hvor lang må en flygning være for at det skal være drivstoffbesparende med winglets?

Kommer DY til å skaffe flere -800 uten winglets til de kortere rutene som OSL-BGO/SVG/TRD/KRS/ARN/CPH, SVG-BGO, ARN-GOT etc?

Hva med SK?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2012, 01:23   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
Default

La oss si det på en annen måte - du taper ikke på å ha dem. 737'er uten winglets leveres knapt lenger.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=34.280259,-84.134643
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2012, 11:08   #10
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

I følge Boeing(737) vil du spare 4.5-5% over en tur på 1000nm. Så det blir noen kroner i året.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2012, 18:51   #11
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
La oss si det på en annen måte - du taper ikke på å ha dem.
Hva med den ekstra vekta ifht. korte ruter som nevnt lenger oppe i tråden?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2012, 21:51   #12
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Hva med den ekstra vekta ifht. korte ruter som nevnt lenger oppe i tråden?
Denne betyr at det du sparer på cruise, i grove trekk blir brukt opp igjen ved take off, slik at det ikke er noe å spare. Turen skal være veldig kort før du faktisk taper på å ha de.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2012, 22:16   #13
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
Default Re: Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

Du kan jo lese litt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Wingtip_device

I forbindelse med utvikling av den nye 737max ønsker vist Boeing å gå over til raked wingtips, men da blir vingespennet større og dermed ender maskinen i en annen bredde klasse på flyplassene og kan dermed ikke benytte de gatene som er beregnet på dagens 737 men havner i klasse med 767. Grensen går vist ved 118ft og dagens 737 er 117,2 med WL. Om dette også gjelder for Europa vet jeg ikke men gjelder i alle fall for USA.
738 baserte P8 Poseidon har raked wingtips, men så er det sikkert ganske sjelden den kommer til å gå til en gate.

Og kanskje kommer A330 med Sharklets: http://www.flightglobal.com/news/art...-tests-367002/

Last edited by Futura; 23-01-2012 at 22:40.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2012, 18:35   #14
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

Aha! Er det derfor SAS opererer RRE,RRF og RRG på syden-ruter og Longyearbyen. Lange flyvninger :-)
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2012, 18:38   #15
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,180
Default Re: Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Aha! Er det derfor SAS opererer RRE,RRF og RRG på syden-ruter og Longyearbyen. Lange flyvninger :-)
Blant annet derfor ja....
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2012, 19:21   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,442
Default Re: Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Aha! Er det derfor SAS opererer RRE,RRF og RRG på syden-ruter og Longyearbyen. Lange flyvninger :-)
De har vel også litt høyere MTOW og sprekere motorer enn endel av de andre. Samt flere seter
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2012, 12:10   #17
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

En av grunnen til at RRE, RRF, RRG blir brukt til LYR er at det ikke er slide foran, og da kan man få tyngre frakt (over 150kg) i lasterommet.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2012, 10:50   #18
huey
Newcomer
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 22
OBB 50 Re: Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

Eh, Dryer, Såvidt meg bekjent kan man ikke fly uten slide foran. Hvis man gjør det, ender man med å ta av mange passasjerer, og da blir det neppe lønsomt å fly. Mener du sliding carpet, er det noe annet. Alle de tre nvente reg nummere har de høyeste MTOW (78000 kg).
huey is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2012, 12:21   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
Default Re: Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

Han snakker om sliding carpet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 19:28   #20
ThePlanespotter1
ScanFlyer Silver
 
ThePlanespotter1's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Location: KRS/ENCN
Posts: 563
Default Re: Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Han snakker om sliding carpet.
Hva er sliding carpet?
__________________
Watch my videos at: www.youtube.com/user/ThePlanespotter1
<a href="https://www.facebook.com/groups/449511585120244/"> Sørlandets flyspotterforening</a> på Facebook
ThePlanespotter1 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor har ikke KLM m.fl. A380? ENTO Småprat 11 08-01-2019 16:21
Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen"? LN-DAG Småprat 102 28-10-2013 19:00
Hvorfor har man ikke samme legge-bakover løsning på fly som tog? Norge Rundt På 14 Dager Småprat 16 24-10-2013 08:52
LH internet check-in på OSL, hvorfor har de ikke ? SQ 777 Flyforum 35 28-12-2007 12:12
Hvilke flyselskaper har/har ikke rad 13 på sine fly?? CK Flyforum 7 01-04-2005 18:19


All times are GMT +2. The time now is 11:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.