![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Posts: 584
|
![]()
Ifølge Wikipedia legger Norwegian sin rute til Dusseldorf. Siste avgang fra Dusseldorf blir 23. mars.
Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/D%C3%BC...tional_Airport Jeg fatter ikke hvorfor de legger ned ruten til Dusseldorf. Vi vet at de skal starte en rute til Køln i slutten av mars. Men Dusseldorf er vel en bedre flyplass enn Køln når det gjelder folk som skal på business trip eller skal bruke flyplassen til å komme seg videre et annet sted. Tror nok Norwegian gjør en tabbe ved å legge ned den ruten. Køln er en fin by, men er ikke noe attraktiv reisemål. Heller si at Dusseldorf er mer attraktiv enn Køln. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Det stemmer, og det har blitt nevnt på forumet før. Jeg tror Norwegian har rimelig god kontroll på dette selv! Til Køln/Bonn har de heller ikke både Lufthansa og SAS som konkurrenter. Ruten til DUS har nok ikke blitt den store suksessen for Norwegian, så vi får se om den kommer tilbake i vinterprogrammet.
Last edited by Boeing_fan; 21-01-2012 at 00:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]()
Køln er nok en billigere flyplass å fly til. Det er jo heller ikke mer enn en kort halvtime å kjøre bil mellom de 2 flyplassene. Så forskjellen er nok ikke så stor.
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
SAS/Lufthansa konkurrerade tillsammans ut Norwegian från Dusseldorf rutten.
DUS är ju nuförtiden en "minihub" för Star Alliance. Även DY kan misslyckas i konkurrensen om passagerarna. Last edited by L-1011; 21-01-2012 at 07:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
|
![]() Quote:
Fullt mulig Dusseldorf er en mer atraktiv by en Køln, men det er egent ikke så veldig viktig i denne sammenhengen da de som skal til Dusseldorf eller Køln neppe er den viktigste kundegruppen her. Da er heller gruppen av nordmann som skal et eller annet sted i Ruhr, og ikke minst, tyskere fra Ruhr som skal til Norge, langt viktigere kundegrupper. Og det kan også være at de faktisk er konkurert ut av kombinasjonen SAS/Lufthansa |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
All den tid det tar 23 minutter å reise mellom Köln og Düsseldorf med tog, så er vel bytte av flyplass i dette tilfelle å anse som en mindre justering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
CGN har bedre rammebetingelser for en selskap som önkser a vokse. DUS er ekstremt slot-constrained og man har ikke mye fleksibilitaet angaende slots. Og Köln er naermere til media-bransjen, som er sikkert en interessant kunde-gruppe...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
CGN är väl mer en LCC flygplats än DUS. Det är också en stor cargo Hub.
LCC Germanwings har en bas där. Hoppas DY lyckas bra på CGN. Köln har en fin Alt Stadt. Last edited by L-1011; 21-01-2012 at 10:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Stille og rolig på flyplassen i Köln. Hadde vært enda stillere om ikke de hadde såpass mye cargo som de har. Burde være god plass til noen NAX avganger i allefall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
|
![]()
Germanwings la jo ned sin rute mellom CGN-OSL, husker ikke helt hvorfor, men det er vel noen her som kan svare på?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
oneworld og Air Berlin er også godt representert på DUS, så det er mer enn Star Alliance på DUS.
I nyere tid (etter die Wiedervereinigung) har folk i Köln følt seg stemoderlig behandlet av Lufthansa og det på tross av at hovedkontoret til Lufthansa ligger i Köln (Von-Gablenz-Strasse 2-6, 50679 Köln). Köln/Bonn-Konrad Adenauer var "hovedstadsflyplass" frem til hovedstaden var komplett flyttet til Berlin i 2001 (vedtaket om flytting av Bundestag ble allerede gjort 20. juni 1991, forbundspresidenten flyttet i 1994 og i 1999 var regjering og Bundestag på plass i Berlin). Og som vanlig for en hovedstadsflyplass var også landets flag carrier Lufthansa godt representert på CGN, men etterhvert som flere og flere av hovedstadoppgavene ble flyttet ut så forlot også Lufthansa CGN (til fordel for DUS som er mer sentralt i forhold til Ruhrgebiet). Samme år som flyttingen av hovedstaden ble fullført kjøpte Lufthansa seg inn i Eurowings og i 2003 så Germanwings dagens lys og hovedsete dens ble lagt til CGN. Dermed har Lufthansa holdt CGN vitalt selv om de fra Köln-området kanskje ikke har oppfattet det slik? Det er med denne bakgrunnen Norwegian flytter fra DUS til CGN. Tyske passasjerer på DUS er veldig lojale til Lufthansa, mens denne lojaliteten ikke er forekommende på CGN. Og når det gjelder konkurranse fra Germanwings finnes det bare på Arlanda innen det nordiske området. Med andre ord så satser Norwegian på en destinasjon med ingen konkurranse og forsetter ikke der den er en av tre tilbydere. Men det å satse på CGN kan være en gambling hvis ikke Ståle Solbakken gjør det bra i 1. FC Köln. For de av dere som kan tysk oppsummerer linken under kanskje rivaliteten mellom Köln og Düsseldorf? http://www.rp-online.de/region-duess...egen-1.1128172
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
LH betjener bade DUS og CGN i Direct Service konsept. Siden DUS ligger mid i Ruhr-regionen og er hub til en rival, sa er deres praesens der betydelig större enn ved CGN. Det hva mange ikke vet er faktum at store deler av pax-traffiken pa CGN avhenger av stats-kontrakter. Den som far dette kontrakt, har av helt naturlige arsaker den desidert sterkeste posisjon pa noen CGN ruter. Og for tiden er det ikke LH som har denne kontrakt... DUS som flyplass er en helvete for en ny operatör, siden du far bare nesten verdi-löse slots. De meget attraktive morgen og kvelds-slots far du ikke, og dermed synker lönnsomheten for potensielle new-entries i DUS betydelig. AB og LH gruppen deler denne delen av slot-pool faktisk under seg. Ergo flyr du enten til horrible tider med stadig tap eller man kikker etter andre alternativer. Ved CGN far du nesten uten problemer ultra-attraktive peak-slots... Men om all detter er nok a fly en -800 daglig eller 4 ganger i uka, dette gjenstar a se. Germanwings la alle sine Skandinavia flygninger nede, rett og slett fordi det fant seg ikke nok etterspörelse...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
SAS fick rikigt bra slottider på både morgon & kväll när de började flyga ARN-DUS-ARN för 4-5 år sedan, innan flög endast LH linjen själva.
CGN har bra & billig tågförbindelse med Köln. Det kan bli en fin weekend destination. Det finns massor med ölbryggerier i Köln för den törstiga & ölintresserade resenären. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
DUS er vel ikke midt i Ruhrgebiet, men ligger i utkanten sammen med Wuppertal. I dette stor-Ruhrgebiet som da inkluderer Düsseldorf og Wuppertal finnes det i 7,3 million innbyggere. En annen årsak til CGN har fått mindre betydning i Lufthansa-sammenheng er helt klar jernbanen med ICE som tar 56 minutter til FRA fra Köln Haupbahnhof og går 5 minutter på hver heltime (her snakker vi ikke om on time-andel på 70, 80 eller 90%, men veldig nær 100% - og det helt på minuttet). Fra Siegburg/Bonn tar turen til FRA bare sågar 40 minutter med ICE.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]()
eg trodde DY lander på Mønchengladbach flyplass... ??
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Tror nok Fortuna Düsseldorf ikke hadde helt likt den B767.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,204
|
![]() Quote:
Denne rivaliseringen mellom Køln Og Dusseldorf er ganske morsom. Jeg har f.eks. sett et tastatur der Alt-tasten istedet har blitt til en Kölsch-tast - fordi Kölsch er Kølns øl, mens Altbier lages i Dusseldorf! Ctrl-Kölsch-Del. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Glimrende WF-380 og Hannen er å foretrekke foran Diebels. Gaffel og Früh har jeg aldri fått taket på, men det kan være på grunn av en Stange er så glatt med sin sylindriske form - men også på grunn av at det mangler friskheten/bitterheten som de kaldfermentert øltypene har.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
I dette intervjuet sier Daniel Skjeldam at de flyttet fra Düsseldorf til Køln på grunn av kostnadsnivå og åpningstider.
Quote:
(Så først at LN-MOW hadde opprettet en egen tråd om intervjuet tråd etter at jeg la det til i denne. http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=103134) Last edited by FlightDeck; 02-05-2012 at 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa med non-stop KUL, tilbake til CGK, legger ned SGN -> Legges ned igjen | Someone | Flyforum | 4 | 17-12-2015 11:23 |
Norwegian legger ned Call Norwegian | TCAS | Småprat | 1 | 05-12-2013 09:07 |
Norwegian legger ned på Rygge | FlightDeck | Flyforum | 186 | 25-08-2011 02:20 |
Norwegian legger ned Rygge-Krakow | FlightDeck | Flyforum | 1 | 15-02-2009 00:22 |