Quote:
Originally Posted by TOS
Jeg tror vi kan si det så enkelt: Høyere priser, færre reisende...  Hvor stor effekt det vil ha vet jeg ikke, men jeg ser at f.eks. SSB har et guestimat for priselastisitet som ligger mellom -0.3 og -1.5 (basert på internasjonale studier). Fritidsreiser er nok i det øvre intervallet (dvs. nærme 1.5). Dette betyr at en 1% økning i billettprisene gir et sted mellom 0.3% og 1.5% reduksjon i etterspørselen. Så går prisene opp fra 299,- til 399,- (og dette er en representativ pris; dette utgjør en økning på ca 33%), så faller etterspørselen med et sted mellom 10% og 50% (avhengig av hvilke grupper reisende man ser på). Bare så man vet hvilken størrelsesorden det er fornuftig å legge seg på. 
|
Fornunftig er a legge prisene dit hvor kostnader ligger. Ellers skaper man en illusjon at det kan vaere billig a fly, selv om det er det ikke lengre. Og pa
FOT rutene far staten til slutt svarte-petter og bör betale regningen, dersom Per og Ola Nordman er ikke lengre villige a betale selv det det koster.
Ellers stemmer de tallene du gir meget gode med det hva vi ser i dagens business. Pa noen ruter er det ogsa höyere enn 1,5%, spesielt disse ruter, hvor det er en stor andel av induced demand...