Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-01-2012, 14:39   #41
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

På makebyttet mellom DAT og Widerøe på 4/5/6/7 og 13 sparte staten og oss for kr 115 millioner. Ikke verst det får en si, men Widerøe så ut til å være veldig oppsatt på å vinne tilbake Florø med null til krav om kompensasjon. Når en ser på tallene ser man virkelig at NextJet er helt på jordet med både to og tre ganger vinneren.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 19-01-2012 at 14:47.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 14:45   #42
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
På makebyttet mellom DAT og Widerøe på 4/5/6/7 og 13 sparte staten og oss for kr 130 millioner. Ikke verst det får en si, men Widerøe så ut til å være veldig oppsatt på å vinne tilbake Florø med null til krav om kompensasjon. Når en ser på tallene ser man virkelig at NextJet er helt på jordet med både to og tre ganger vinneren.
Enig i den analysen, men hvordan kan Widerøe klare å fly Florø-rutene "gratis" mens DAT må ha 70 mill. kroner? Det er interessant hvor ulikt selskapene priser seg - og som du sier, NextJet er helt på jordet. Om de hadde lest prisene på tidligere anbud, hadde vel allerede da sett at de må legge seg i et annet sjikt om de skal ha sjanse.

Hvorfor vil ikke Widerøe fly til Røros?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 14:59   #43
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by ghostern View Post
Bringeland har ikkje veldig lang stripe nei, men sidan kommentaren var formulert som: "Her vil ein få ein ekstra avgang i TILLEGG til fleire seter på flya som trafikkerer strekninga", lurte eg på kva som var meint med det?

Kan jo sjølvsagt ha vore ein misforståelse ein plass
Dette er klønete skreve av media. Det er fleire SETER (altså større krav om setekapasitet) på strekninga som gjeld, ikkje kva type fly.
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 15:21   #44
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Flott at WF også fikk FRO , gir MEG flere opsjoner.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 17:49   #45
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Noen som vet om totalproduksjonen til WF går ned pga dette?
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 17:52   #46
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Noen som vet om totalproduksjonen til WF går ned pga dette?
Vanskelig å si eksakt før det kommer noe konkret om hvordan produksjonen legges opp for Florø. Isolert sett er det noe færre legg på Florø, men lengre flytid enn det som er blitt borte. I tillegg har WF fått EVE-TOS.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 18:16   #47
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Quote:
Originally Posted by sarpingen87 View Post
DAT er ikke borte fra OSL. De flyr jo til Stord.
Men vil DAT opprettholde Stord som eneste destinasjon ifra OSL?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 19:00   #48
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Men vil DAT opprettholde Stord som eneste destinasjon ifra OSL?
Sannsynligvis ikke. De kan ikke stasjonere ett fly på Gardermoen for bare å fly to daglige rundturer. Så de bør ha ytterligere en rute til enten Gardermoen eller Stord som binder det hele sammen.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 19:31   #49
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Sannsynligvis ikke. De kan ikke stasjonere ett fly på Gardermoen for bare å fly to daglige rundturer. Så de bør ha ytterligere en rute til enten Gardermoen eller Stord som binder det hele sammen.
Flyet er stasjonert på Stord og har vært det hele tiden. Opperasjonen på Stord flys helt uavhengig av noen av de andre rutene.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 20:00   #50
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Da er det vel forøvrig dette flyet som skal fly på Fagernes?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 20:05   #51
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Hva skjer med RRS-OSL når inneværende periode utløper? Man rekker vel ikke ny anbudskonkurranse før den nye perioden begynner?
Hva slags materiell bruker DAT/DOT på ruta i dag?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 20:09   #52
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Da er det vel forøvrig dette flyet som skal fly på Fagernes?
Uten at det er bekreftet, så vil jeg tro det. Kravene fra SD passer som hånd i hanske i forhold til de ruter de flyr til Ørlandet i dag, så det er ingen grunn til å ha et ekstra fly.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 20:11   #53
nesjon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 148
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Hva skjer med RRS-OSL når inneværende periode utløper? Man rekker vel ikke ny anbudskonkurranse før den nye perioden begynner?
Hva slags materiell bruker DAT/DOT på ruta i dag?
DOT fly i dag med Saab 340 på denne ruta (LY-RUN). Det er riktig at det ikke er tid nok til å fullføre en ny anbudskonkurranse før 1. april. Hva som vil skje da er foreløpig usikkert, SD kommer til å tilby en viss sum for at en operatør skal drive ruta i påvente av det nye anbudet. Det sannsynlige er vel da at DOT LT fortsetter ruta dersom de er interessert i det. WF er jo også en kandidat til den midlertidige driften, de tok på seg jobben da Coast Air gikk konkurs for noen år siden.
nesjon is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 20:20   #54
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

De få på Fagenes som benytter seg av flytilbudet kommer nok til å savne SAABen.
En Metro 23 passer nok inn selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til at SD ikke setter større krav til flyten.

Håper DAT fortsetter på OSL. muligens ruter til RRS og KSU + Stord
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 20:23   #55
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Saab 340 ja, det var det jeg trodde. Men det har vel over 30 seter?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 20:31   #56
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Ang DAT og Stord, så pleide jo FKH å chartre flyet på bortekamper i sesongen 2011. Vet ikke hva de kommer til å gjøre i år. Litt OT: En spiller(Bamberg) er på vei vekk ifra FKH, en av grunnene, han ikke liker "små" propell-fly.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 20:40   #57
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
De få på Fagenes som benytter seg av flytilbudet kommer nok til å savne SAABen.
En Metro 23 passer nok inn selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til at SD ikke setter større krav til flyten.

Håper DAT fortsetter på OSL. muligens ruter til RRS og KSU + Stord
Jeg har fløyet Metro'n til NF. Hjelpe meg for et fly. Du må krype til sete dit og det bråker så mye at hørselvern er å anbefalle.
Jeg tror at det flyet kommer til å skremme vekk en god del pax.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 20:40   #58
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,472
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Widerøe har skrevet kontrakt med FK Haugesund for denne sesongen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 20:40   #59
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,563
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Ut i fra kravene, interesse og dagens flytyper så er det bare Nextjet og DOT av flyselskapene som kan ta på seg RRS-OSL. DAT og WF ikke interisert, Avies, Helitrans, North Flying og Direktflyg har bare fly med 19 seter, og da er det bare DOT og Nextjet som er igjen og ut ifra prisene er det DOT som vinner den ruta og da blir det en SAAB 340 som blir flytype, men dette er ut i fra det flyselskapene ''bydde'' pådenne runden. Men det siden det kommer nytt annbud på RRS-OSL så er det sikkert flere som kommer med et bedre tilbud.

Jeg har et persjonlig håp på at Helitrans leier tilbake ''noen'' (2-3 stk.) for og fly RRS-OSL.
Jeg hørte under Vildanden ''dynastiet'' da Helitrans var på tanken på å starte flere ruter.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 21:00   #60
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Ut i fra kravene, interesse og dagens flytyper så er det bare Nextjet og DOT av flyselskapene som kan ta på seg RRS-OSL. DAT og WF ikke interisert, Avies, Helitrans, North Flying og Direktflyg har bare fly med 19 seter, og da er det bare DOT og Nextjet som er igjen og ut ifra prisene er det DOT som vinner den ruta og da blir det en SAAB 340 som blir flytype, men dette er ut i fra det flyselskapene ''bydde'' pådenne runden. Men det siden det kommer nytt annbud på RRS-OSL så er det sikkert flere som kommer med et bedre tilbud.

Jeg har et persjonlig håp på at Helitrans leier tilbake ''noen'' (2-3 stk.) for og fly RRS-OSL.
Jeg hørte under Vildanden ''dynastiet'' da Helitrans var på tanken på å starte flere ruter.
Hvem som har interesse av å fly OSL-RRS i det kommende anbudet er vel litt tidlig å si?
Satt på spissen, så har det vel et par hundre selskaper i i EØS som pr dags dato kan fylle anbudskravene.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe må tilbakebetale 4,7 MNOK fra FOT-rutene Someone Flyforum 6 13-11-2018 13:23
Nytt anbud ute for FOT-rutene THS Flyforum 187 06-11-2014 19:12
Anbud på FOT-rutene 2016 KjetilK Flyforum 6 15-09-2014 10:29
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") Earlybird. Flyforum 461 04-03-2012 19:20


All times are GMT +2. The time now is 13:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.