![]() |
|
![]() |
#361 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() I ditt forrige innlegg fikk jeg inntrykk av at det var den økonomiske siden av å ikke fly en avgang (pga teknisk eller fatigue). Min respons var at de kanskje kunne få fløyet max antall timer uansett (og at det isolert sett ikke skulle bety noe om man kansellerte en flight i f.eks. April). Det hevdes jo også at kontaktspilotene i FR er blant de best avlønnede i selskapet. Hva FR gjør om man rapporterer seg "not fit for flight" vet jeg ikke. Last edited by TOS; 16-01-2012 at 11:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Det jeg tror er skremmende er at man skaper en tildels stor avstand mellom de med det operasjonelle ansvaret og de utøvende - noe en kan se ved Giglio i disse dager - interesaant nok har jeg bare sett en avis omtale det virkelige rederiet og ikke det italienske markedsselskapet. Ja Kapteinen har klart oppført seg klanderverdig, men når en leser at Costa Concordia i en årrekke har passert på Østsiden av Giglio for å "hilse" på en pensjonert styrmann - mens alle regler sier at en skal passere vest slik alle de andre cruise skipene gjør, burde dette ha vært fanget opp av den operasjonelle ledelsen (i USA).
![]() |
![]() |
#363 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Så lenge det er for lett å bli pilot (jeg leser en del av innleggene slik - for lett i den forstand at også folk som ikke egentlig burde bli sluppet gjennom slippes gjennom) og mange drømmer om en slik karriere, så vil det nødvendigvis bli et press på lønnsnivået. Det fundamentale problemet ligger da ikke på markedets funksjonsmåte, men på kravene som stilles til pilotene. Man kan jo også stille spørsmålet om selskap i dårlig forfatning på et annet vis: Et selskap må over tid tjene nok penger til å dekke alle ansatte, andre kostnader og avkastning til kapitalen som er investert. Er det bedre på lang sikt og i forhold til driften at de ansatte lønnes godt, men selskapet i en årrekke går med underskudd? Det kan jo heller ikke vare, og på et eller annet tidspunkt slår denne realiteten inn enten som lønnsreduksjoner (utover det man allerede har hatt) eller som konkurs. Last edited by TOS; 16-01-2012 at 11:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det som er spennende å se, er om Boeing og Airbus får rett i sine spådommer om pilotmangel. Leste nylig en artikkel om at det vil være behov for ytterligere 290.000 piloter i Asia de neste 2 årene mot ca 50.000 de 2 foregående. Emirates har akkurat investert over 100mill USD i sin egen flyskole for å møte behovet for piloter. I det frie marked hvor tilbud og etterspørsel avgjør, er vel dette det eneste som kan komme i oss piloters favør, med mindre det blir mer sentral styring av vilkår i bransjen.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I flybransjen ser man kontraktsansettelser med dårligere godtgjørelse i noen tilfeller, og det vil vel falle innunder "dumping" kategorien. Det er en god del piloter der ute som hopper fra kontrakt til kontrakt og trives med det, gode penger også. Men det er i mitt syn hovedsaklig kapteiner som drar fordel av kontrakter, ikke styrmenn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
En kontrakt er i seg selv ikke nødvendigvis et problem om den tar hånd om de tingene du nevner. Men min holdning er at en kontrakt nesten aldri vil kunne gi tilstrekkelig trygghet. Sykelønn, forsikring o.l. vil man nok kunne dekke, men usikkerheten rundt fornying/overgang til fast ansettelse, som igjen er helt avgjørende for en god rapporterings- og sikkerhetskultur vil man aldri kunne eliminere. Terskelen for å skrive rapport/påpeke mangler eller kritikkverdige forhold er veldig mye høyere når man sitter på kontrakt. For de fleste vil det begrense seg til evt tiltak pga umiddelbar fare, samt forhold der man ikke risikrerer å "tråkke noen på tærne". Utover det blir løsningen, i beste fall, for mange å fortelle det muntlig til noen man kan "betro seg til" på innsiden, som igjen kan ta det videre. Evt bare forbli taus. (Men hva skjer når ingen er fast ansatt?) Når man sitter med noen mnd igjen på kontrakten er man veldig forsiktig med å legge karrieren i potten. En 5-årskontrakt er heller ikke nok til at man ikke går og "passer på rullebladet sitt". Videre vil det være ganske enkelt for selskapet å terminere kontrakten også. Om du flyr i Norge med en kontrakt gjennom et selskap i Irland eller Estland vil det være veldig vanskelig å forfølge den saken videre. Btw: Med redusert flysikkerhet mener jeg ikke at det nødvendigvis vil falle mange fly ut av himmelen dagen eller året etter. Det sikkerhetsnivået man har idag er bygget opp over mange tiår med prøving og feiling der de involverte etterhvert har fått et godt tillitsforhold og gjensidig interesse av å stadig forbedringspotensial. Dette tillitsforholdet og samspillet er i ferd med å bli revet ned. Over noe tid risikerer man derfor å desimere selveste plattformen for den flysikkerheten som er bygget opp. Konsekvensen av det er det selvfølgelig altfor tidlig å slå fast. Det vil evt ta lang tid å bygge opp igjen dersom man har endret hele kulturen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Hvordan vet du at det tar lang til å før konsekvensene kommer til syne? Tenker du det har med sikkerhetskultur (grunnleggende holdninger som finnes i bransjen/virksomheten) å gjøre, og at denne typen "kultur" tar tid å bygge opp, men også tid å rive ned? Er denne sikkerhetskulturen LIKE viktig nå som før? Eller kan man gjennom bedre teknologi, trening og prosedyrer forebygge menneskelig svikt i så stor grad at "kultur" ikke er så viktig lenger (det vil alltid være viktig altså, men kanskje ikke SÅ viktig lenger?). Det er vel derfor flyvning et sikrere nå enn noen gang før, er det ikke? Eller tenker du at det er denne forebyggingen som gjør at man slapper litt av mht holdninger (kultur), og at man derfor en dag vil gå på en smell? Eller er jeg på jordet? ![]() Tror du ikke de som driver flyselskap i så fall er klar over disse farene? Eller er de bare interessert i å tjene penger? Eller vet de ikke bedre? Beklager alle spørsmålene, men jeg synes det er interessant det du skriver, og ønsker å "få tak på det". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | ||||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Marginene har allerede blitt redusert. Spørsmålet hva man vil legge i begrepet "synlige" konsekvenser? En ulykke er åpenbart synlig, mens f.eks. redusert rapportering (pga frykt?) og derav redusert kartlegging av trender og fokusområder egentlig bare er synlig for folk på innsiden. På innsiden vil selskapet kunne se at nevnte rapporteringsgrad er vedvarende veldig lav eller går ned. I hvilken grad man da er interessert i å analysere det fenomenet vil variere veldig (kommer litt tilbake til det i senere sitat). Det jeg forsøkte meg på var vel å si at når/om ulykkesfrekvensen begynner å øke, så har opptakten til det pågått lenge. Så ja ,man kan vel si at det kan ta en stund å rive ned en god kultur, men det igjen kommer an på utgangspunktet og samfunnskulturen. Eksempelvis har man i Norden større evne til å si stopp en i Asia/Midt-Østen, der også førstnevnte nok har en lengre utviklet sikkerhetskultur (og derav lengre veg ned) enn sistnevnte. Som sagt: Vi er på god fart mot en grense, men det kan være vanskelig å se den før man er der. Quote:
![]() Mennesklig og teknisk svikt vil alltid eksistere. Derfor må man også alltid være interessert i, og bevisst på, å identifisere og forebygge. Det holder ikke å utpeke og sparke "syndebukker". Du påpeker et veldig godt og viktig aspekt: Teknologi og "safety record" er i ferd med å bli en sløvende hvilepute. Sikkerhetsnivået er høyt fordi man i mange år har hatt dette fokuset. Nå kan det imidlertid tyde på at økonomiske hensyn begynner å ta overhånd. Kanskje mest synlig har dette vært i diskusjonen rundt fly- og hviletidsbestemmelser. Et uavhengig ekspertpanel har konkludert (Moebusrapporten) med at dagens regler er for liberale. Amerikanske myndigheter har besluttet å stramme inn sine regler (på tross av heftig motstand fra flyselskapene), mens europeiske myndigheter foreløpig heller mot å øke belastningen. For evt interesserte legger jeg inn noen relevante linker: Full Moebusrapport: http://www.eurocockpit.be/sites/defa...rt_09_0122.pdf Sammendrag av ovennevnte rapport, laget av European Cockpit Association: http://www.beca.be/attachments/065_E...ry_09_0122.pdf Dokumentar (ca 7 min.) som sammenlikner regler for europeisk fly- og hviletid, amerikansk fly- og hviletid samt europeisk kjøre- og hviletid for tungtransport på veg. (Den begynner på tysk, men går over til engelsk). http://mediathek.daserste.de/sendung...enschlaf-engl- I tillegg kommer jo den nevnte trenden med kontrakter for å unngå forpliktelser som arbeidsgiver. Quote:
Det er her selskapenes varierende vilje til analyse og forebyggende arbeid blir litt relevant. Dette koster, og det kan derfor være en vilje til å redusere det mest mulig. Quote:
![]() Avslutningsvis, og for ordens skyld: Jeg er (som du kanskje har skjønt) pilot. Så får du ta høyde for det du evt mener er subjektive/politisk fargede holdninger. Last edited by Cloudius; 18-01-2012 at 08:46. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kilder sier at planlagt pilotkurs i februar for piloter som var på intervju i WF er kansellert.
Da blir det 4 ruter i nord som mister sine piloter med startlønn på ca 450.000 og får nye piloter som har startlønn på 19.000kr mnd... |
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er kanskje akkurat de samme pilotene som ikke får jobb i WF men heller må begynne i DAT? Så lenge pilotene er villige til å fly billig for i det hele tatt å ha en betalt flygerjobb, kan man ikke forvente bedre tider. Piloter er og blir sin verste fiende, det er alltid noen som er villige til å fly billigere for i det hele tatt kunne titulere seg med ordet "pilot". Den dagen de kollektivt sier nei til dårlige betingelser, kan man håpe på bedre tider. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Folk betaler jo for timer (som Eaglejet) osv, så det er ikke rart at selskapene ser sitt snitt til å utnytte dette. Så lenge det finnes piloter med mer penger enn evner, vilje og kunnskap, vil dette alltid være et problem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er vel egentlig takket være low-cost at piloter har jobb. Skulle prisen på en flybillett i dag tilsvare det den gjorde for 20-30 år siden hadde det ikke vært mange pilotjobber!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Merk! ja, jeg er enig i at prisene måtte ned fra monopol tidene til SAS, men jeg syns prisene var OK lenge før de var nede på 299 en vei... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Ellers stemmer de tallene du gir meget gode med det hva vi ser i dagens business. Pa noen ruter er det ogsa höyere enn 1,5%, spesielt disse ruter, hvor det er en stor andel av induced demand...
![]() |
![]() |
#378 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#379 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Det er jo en interessant fremtid i denne bransjen, og forsåvidt alle andre bransjer. Alle vil tjene mer og betale mindre... uten at jeg har noen som helst form for økonomisk utdannelse, skurrer jo bærekraften i dette for meg..? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |