![]() |
|
![]() |
#301 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hva tjener en pilot hos WF? La oss si en som har jobbet som FO i 5 år? Kapteinslønningene som det har vært referert til tidligere i tråden er vesentlig mye høyere enn det de aller fleste som er ansatt i offentlig sektor eller i de fleste normale yrker oppnår i Norge. Hva er dere ute etter? Hva er en lønn dere mener er til å leve på? Diskusjonen har etterhvert beveget seg over på generelle betraktninger, men utgangspunktet var at man mente at lønnen som DAT tilbød var altfor lav og at det er sosial dumping, om jeg klarer å huske så langt tilbake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Interessant tråd - men kanskje litt vel mange tråder i tråden etter hvert...
Må for egen del si at TOS innlegg er de som vel avspeiler, på en balansert, gjennomtenkt og seriøs måte, hva mange av oss relativt oppegående kunder (ja, det må man få lov til å si) mener om dette. Internasjonalisering av bransjen (som i alle andre bransjer) og dårligere vilkår for en gruppe som tradisjonelt i stor grad kan ha blitt sett på som overbetalt, er en naturlig svingning av pendelen. Og i den sammenheng synes jeg nok det er lite lurt og lite taktisk av enkelte av de flygende å bruke skremselskortet ift sikkerhet altfor mye, all den tid bransjen vel er en av de mest gjennomregulerte. Og det er et faktum at det er tryggere å fly enn noen gang - da virker "skremselskortet" litt desperat for å sikre egen posisjon helt mot hensikten. Det jeg kanskje reagerer aller mest på er forsøkene på å gjøre det "umoralsk" å kjøpe billige flybilletter, samtidig som vi alle nyter godt av å tilhøre den delen av verden som nyter velstand i stor grad nettopp fordi de fleste i verden har lavere lønn og dårligere betingelser enn vi selv har. Speiselt når man tenker å at billige reiser (jeg snakker i hvert fall for meg selv) har gjort at det er mulig å reise mye mer, noe som kommer både flyselskaper, flyplasser, hoteller, reisemål og polske byer til gode. Last edited by AirbusTrond; 13-01-2012 at 22:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Jaja Krok.
Livsforløpet ditt er egentlig urelevant til de forrige posteringer. Jeg dro inn offshore for å vise at det ikke bare er piloter som har stort ansvar. Det du nevner om kurs/ oppdateringer gjelder minst like mye for Nordsjøarbeidere. Er vel ikke mange på dette forum som har opplevd tripping fra/til 3000m+/- for å byttet bit. Vil sammenligne med å fly landingsrunder på en kortbaneplass i dårlig vær kontinuerlrig i 12 timer ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Alltid lettere å skyte på andre en å snakke om egen stilling.
Jeg har selv opplved å bli forklart hvordan mine vilkår er, og når jeg har forsøkt å fortelle hvordan det faktisk er jeg blitt beskyldt for løgn. For det som står i avisa MÅ jo stemme. Jeg mener det bør være et absolutt krav, at alle som skal operere i Norge, og da spesielt på inneriks ruter, og ikke minst på anbudsnettet, SKAL tilby levlige vilkår for levestandard og lønnsnivå som er sammenlignbart i Norge. Alt annet er etter min mening sosial dumping. Men fordi det er flybransjen det diskuteres om, er de aller fleste villige til å godta det meste, fordi alle som jobber i flybransjen i Norge tjener så vannvittig bra.......... Eller er det kanskje en sannhet med modifikasjoner? PS å sammenligne en pilot, med en som jobber i Nordsjøen blir etter mitt syn bare teit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Greit; dette er et luftfartsforum der alle interesserte kan mene hva de vil, men jeg fatter liksom ikke helt poenget med denne diskusjonen lenger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Kall meg gjerne naiv om du føler at det blir lettere å lese det jeg skriver, men de som kjenner meg ville nok neppe beskrevet meg som det... Det er en fin måte å forsøke å devaluere andres divergerende syn og argumenter. Jeg synes dessverre det er litt lite substans i argumentene fra den andre siden, og spesielt når man tyr til anekdotiske bevis og enkelthendelser for å skape et skremmebilde så blir det rett og slett for dumt... Videre så er det vel slik at startlønnen hos DY har tradisjonelt vært på rundt 400k og for SAS litt over dette. Jeg antar, basert på informasjonen som kommer frem i denne og andre tråder, at WF-pilotene ikke tjener noe dårligere. Quote:
Må man ha jobbet i bransjen for å kunne diskutere dette så er det klart at diskusjonen mellom mange av dere sikkert blir veldig koselig. Dette er jo et diskusjonsforum - det er ingen som forventer at vi skal løse problemet med eventuell sosial dumping på anbudsrutene. Hvis man ikke har lyst til å diskutere så er jo det greit, men da er vel ikke dette stedet å være. Man må også tåle at folk er uenig med en, uten å nødvendigvis konkludere at folk er arrogante eller naive (du kjenner ikke meg, jeg kjenner ikke deg). En målsetting med slike diskusjoner er jo å få argumenter på bordet. Det jeg leser i mange innlegg her er det jeg oppfatter som dårlig tilslørte forsøk på å sverte konkurrenter og verne om sin egen jobb og vilkår. Greit nok, men da må man være forberedt på svar. Last edited by TOS; 13-01-2012 at 22:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
At Norske piloter, og forsåvidt også kabinansatte har bra betalt er det ingen tvil om.
For bra? Tja. Det jeg kan si for min egen del, er at min brutto månedslønn er ganske så bra. Grunnlønna derimot, er ikke det. Det er endel tillegg som trekker opp. Men, jeg mener at andre som kommer og skal opperere i Norge bør ha lignende lønnsvilkår, og arbeidsvilkår. Men vi ser desverre at så ikke alltid er tillfelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 15-01-2012 at 15:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Store deler av de problemer i lönnsomheten har de aktörer skapt seg selv fordi de har dumped prisene ogsa pa regionalruter, hvor man har ikke margins som pa stammruter. Na da konkurransen rekker FOT-rutene, da skriker alle etter staten? Ja hvorfor egentlig? Forholder seg WF som en ansvarlig aktör pa de ruter hvor de flyr uten statstötte mot DAT? Da dumper WF like som alle andre. Bare at WF kunne kryss-subsidere bedre og de kunne oppnar en visst size som ble til deres fordel over de andre. Na star det fare at de mister deler av dette, og alle skriker etter staten... Dette er for dumt. Marked klarer a rense seg selv. Först ma prisene opp og deretter kan man diskutere om staten bör gripe inn. Men dersom selskaper leverer seg en priskrig etter den andre, sa bör man ikke skrike etter staten. Det virker som en gratende sma-unge som roper etter Mama etter de spille-kamerater brukte de samme dirty tricks som man selv hadde gjört för. Selskapene har skapt disse problemer for seg, na skal de ogsa tar litt ansvar og löse disse!
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Jeg prøver ikke å nedvurdere andres meninger og syn. Jeg synes bare at alt for ofte dreier det seg om meninger som overhodet ikke er begrunnet. Det skrikes mye her inne om at piloter/CAŽer tjener for bra, men det følges sjelden av en analytisk begrunnelse. Da lar jeg meg provosere. Dessuten kan det lett oppfattes som misunnelse, til det motsatte er bevist... Nei; ikke myntet på noen spesiell her.
Hva bør en pilot som betjener FOT-rutene tjene? Aner ikke. Jeg har allerede én gang i tråden sagt at pilotlønningene i WF i dag nok er for høye, men at det bør ligge nærmere WF-standard enn DAT-standard er jeg hellig overbevist om. Hvis ikke departementet stiller krav, vil DAT-lønn bli standarden. Det vedder jeg en kasse pils på. Og det virker som at mange her mener 20000kr brutto er en helt grei startlønn på kortbanene. Det skremmer meg litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
De svarene jeg stort sett får er følgende: Jeg vet ikke hva jeg snakker om. Pilotene vi kommer til å få kan ikke fly godt nok. Fly kommer til å krasje og folk kommer til å dø. Bare se på Ryanair hvor ille det er der. Det er kundenes feil fordi de kun er ute etter å fly for noen få euro til slik og sånn sted rundt omkring i verden, osv. osv. Det er ikke så mye analytisk fundamentet bak slike svar, og ei heller kommer man med noen antydning til hvordan dette skal løses. Jeg får dermed et inntrykk av at det som oppfattes som løsningen er at WF får anbudet og så kan man fortsette som før, og det virker dessverre på meg som at man også tror at man både kan øke prisnivået på flyreiser (slik at man dermed kan betale høyere lønninger) og fortsatt holde omfanget i bransjen uendret. Når jeg prøver å forklare at slik er det nok ikke, så er også disse argumentene analytisk fundert og basert på mangeårig erfaring og kunnskapstilegnelse innen analyse av bedrifters atferd i konkurransemarkeder. Jeg jobber imidlertid ikke innen luftfartsbransjen, så det betyr kanskje at disse analysene er verdiløse... Last edited by TOS; 13-01-2012 at 23:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Det ene er den lönnen som pilotene skal ha / vi (mis)unner pilotene. Den andre diskusjonen er dette hva selskaper har rad a betale med hensikt til dagens prisnivea, deres prispolitikk og den stats-stötte som man kanskje bör ogsa diskutere i sitt virkning. Men disse to ting henger forsatt tilsammen. Dersom kundene betaler stadig mindre i snitt, men kostnader öker og lönnen skal vaere stabilt, sa blir regningen send over til staten. Og det kan egentlig ikke vaere den lösningnen. De som benytter seg av en tjeneste ma i större grad betale for det det faktisk koster.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Ser at noen nevner god betaling i oljebransjen her og det er forsåvidt riktig.
Forskjellen er bare at i den bransjen råder TILBUD og ETTERSPØRSEL og nå er det stor manko på erfarne ingeniører etc og lønningene skyter derfor i været. I pilotyrket er det motsatte, til tross for at det i årevis har vært ett enormt overskudd av piloter forventer de at de skal fortsette å være norges best betalte yrkesgruppe for evig tid. Det var på en måte litt anderledes den gangen de fleste piloter kom til SAS gjennom nåløyet i forsvaret, 7 års utdannelse pluss 7 års pliktjeneste (eller hva det var). At noen idag med åpne øyne låner bortimot 1 mill for å utdanne seg til ett yrke hvor det nesten ikke finnes jobber er i høyeste grad en risiko man må ta selv og ikke kan skyve forran seg som ett argument for høyere lønn. W |
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Last edited by TOS; 13-01-2012 at 23:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Jeg lurer på en ting, hvordan skal flyprisene kunne gå opp når Kjos uttaler: Det er billig å fly nå og billigere skal det bli.
I følge denne tråden her hvis jeg da ikke har missforstått det meste, så vil jo Kjos sine ord medføre ytterligere "sosial dumping" når han tydeligvis har planer om å sette ned prisene. Bare lurer på om noen kan svare meg på det.
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
![]() Slik jeg har oppfattet det, blir ansvaret piloter har stadig brukt som ett av flere argumenter for hvor unik pilotjobben er i forhold til andre jobber. Min poeng er at, ja, ansvaret og arbeidsforholdene kjennetegner pilotyrket, men det er ikke disse tingene som gjør det unikt. Disse tingene har pilotyrket til felles med mange andre yrker. Likevel har jeg ikke noe ønske om at piloter får dårliger eller like arbeidsvilkår som andre. Men jeg tror heller ikke det nødvendigvis blir dårligere sikkerhet av lavere lønninger, kontraktsansettelser eller LCC, selv om det har sine sider. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Nå begynner dette å bli tullete. Det er litt vanskelig å ta deg seriøst faktisk. Å sitere noen er å ordrett gjengi hele eller deler av en uttalelse, noe jeg ikke gjorde. Jeg velger aller helst hvem og hva jeg selv siterer og mener, hvis det er greit for deg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg vet ikke om det er sent eller hva, men ta nå en kikk på innlegg nr 305 i denne tråden. Det er ditt innlegg. Det som står i boksen er sitert direkte fra mitt innlegg som er innlegg nr 301 i denne tråden. Jeg pekte på ditt innlegg, nr 305, i forhold til dette med å nedvurdere andres argumenter.
Last edited by TOS; 14-01-2012 at 00:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |