![]() |
|
![]() |
#61 |
Newcomer
|
![]()
Med god kjenskap til både DAT og WF så håper jeg for guds skyld at WF får beholde det de har i dag og gjerne noen til.
Skulle DAT kapre flere ruter og dermed øke sin markedsandel i Norge så er jeg redd tonen for lønninger hos tilsvarende flyselskap er satt. Skal du kunne konkurere med DAT da så må du kunne drive billigere enn du har gjort til nå. Ikke så mange andre steder å spare penger enn på lønninger og der er løpet kjørt for blant annet WF. Ergo "bye, bye WF".... Alle de som har tatt en slik utdannelse vet hva de har i lån og skulle du da være så "heldig" å bli tilbudt en jobb hos DAT hvor du tjener 229K i året og må betale TR selv som da koster 177K så må du fortsette nuddel-dietten du hadde som student. De kan jo selvfølgelig hjelpe deg med en nedbetalingsplan hvor de trekker deg i lønn..... WF har 450K i året noe som langt i fra er en kjempe lønn. Vet ikke helt hvor det kommer fra.... Lønningene er slik de er pga kostnadene vi har ved å bo i Norge. Sånn er det bare! |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen som vet når resultatene blir lagt frem? Skulle tro de var i disse dager...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91837 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
BU662
Ingen av de yrkene du nevner har måttet låne opptil 1 million for å dekke utdannelsen sin skal det jo legges til. Prøv å låne en million til utdannelse, få en jobb med 24.000 brutto hver mnd og gå i banken og spør om lån til bolig når du starter med minus 1 million. lykke til! Lånekassen gir nesten ingen støtte til flygerutdannelse, så de fleste må ta opp private lån, og skal man unngå høy rente må man stille med sikkerhet. Siste jeg sjekket betaler NSB utdannelsen til sine togførere og de har vel startlønn opp mot ca 500-600.000. Som sagt er roten til utviklingen i flybransen overproduksjon av piloter. Skal sies at nesten ingen av verdens pilotskoler har inntakskrav lenger heller. Har du penger, får du flytimer. Last edited by Earlybird.; 05-01-2012 at 21:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Lokførere har tross alt over 270k under utdanninger og ender til slutt opp på meget gode lønninger. Når det gjelder båt så varierer jo lønnen veldig i forhold til hva slags skip man havner på. Men får man seg jobb offshore så stiger jo lønnen drastisk da...... Men igjen, blir egentlig feil å sammenligne da det er helt forskjellige utdanningsløp og arbeidsforhold generelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er jeg rimelig sikker på at det ikke stemmer lenger, selv om det tidligere har vært slik. Nå mener jeg lokførerutdanning tilsvarer annen høyere utdanning, selv om det i perioder med mangel på lokførere har vært jernbaneselskap som har betalt utdanning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
De får en årslønn tilsvarende ca 250-300 000 under utdanning, og en startlønn ferdig fra ca 550 000,- Dette er ca, ikke fasit. Men da burde det kanskje ligge på rundt det. Om noen vet noe annet, flotters. Men en kompis som jobber i NSB sa dette til meg i dag. PS dette gjelder NSB, ikke ulike cargo selskap etc som oprerer i Norge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Videre sier du: Det at alt skal bli billigere og billigere har faktisk en samfunnsøkonomisk negativ effekt! Vel - i 1947 måtte en arbeider jobbe 1 mnd for å kjøpe seg en radio. Den kostet ca 450.- den gang. I dag får man en 100 ganger bedre radio for en timelønn! TV for en knapp ukelønn! Det har relativt sett blitt rimeligere med andre ord. Du mistrives altså med det? Dette handler om utvikling som vi må være med på enten vi vil eller ikke. En gylden middelvei! Jeg hoppet for lenge siden av god fast jobb som ansatt og driver i dag for meg sjøl. Så jeg er utsatt for "sosial dumping" 24/7 365 dager i året! Men jeg har valgt det selv - OG trives med det! Min inntekt er 100% basert på EGEN INNSATS! Og det er mange i Norge som kun har provisjonlønn selv om de er ansatt. Det er ikke noe nytt i så måte. Vi har verdens beste sosiale goder ved sykdom m.m. Og DET koster. Hvorfor er det da sånn at psykisk utviklingshemmede har et sykefravær på ca 1% mens vi andre ligger betydelig høyere? Jo, fordi de har en stolthet av å dra på jobb! Og dersom flertallet av arbeidstakerne i Norge økte sin EGEN innsats litt uten å forlange mer i lønn ville vi bli mer konkurransedyktig her i landet! Hvorfor har dansker, tyskere, og andre bilturister med seg egne matvarer ved ferier i Norge? Hvorfor har Norge mistet flere titalls tusen arb.plasser til utlandet? Svaret er som du selv sier: Vi er et høykostland på mange plan. Ikke alle! Men vi priser oss mer og mer ut, også ut av markeder vi konkurrerer med. Flyselskapene i Norge er avhengig av passasjerer. Passasjerene er avhengig av lønn fra sin arbeidsgiver, eller en arbeidsgiver som er villig til å la noen benytte fly i jobb. Lønn til disse ansatte kommer takket være at man har en jobb. Og dermed er arbeidsgiveren avhengig av å ha kunder til sine varer/tjenester. En person uten jobb vil nok neppe prioritere fly og denslags reiser høyt! Jeg sier ikke at lønn skal ned 30-40%, slettes ikke, men man må kanskje være villig til å se litt på sin lønnsslipp om man tilhører de som tjener svært godt. Alternativet vil kanskje være å ikke motta lønnsslipp i det hele tatt en dag, og da er inntekten brått redusert med 35% enten man vil eller ikke! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Når det gjelder bytte yrke så vet jeg positivt om en SAS pilot som takket ja til sluttpakke og som i dag er, som han selv sier, lavtflyvende bussjåfør i Norgesbuss. Så jo, yrke og jobb kan byttes - noe jeg har gjort noen ganger. Når det gjelder deg og din kone så har jeg lest om det tidligere her og synes det er tragisk. Det er med andre ord lettere for f.eks RBK å importere en fotballspiller fra Ghana, til tross for at fotballspillere kryr det av, enn for deg å få inn din kone. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått til media med historien! Og i så måte - et oppriktig lykke til med å få henne inn! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
At WFs pilotlønninger kanskje må modereres i en fremtidig konkurransesituasjon kan jeg gå med på. Det betyr likevel selvsagt ikke at nedre grense i bransjen skal være standarden. Derfor er det helt naturlig og nødvendig at NF tar opp kampen og stiller departementet til veggs. Å leve av en startlønn på 20000kr brutto med de låneutgiftene en fersk pilot har i disse dager lar seg ikke gjøre med mindre man står svært godt stilt i utgangspunktet. Personlig har jeg betalt en million for å "få lov" til å jobbe som pilot, ikke kjøre buss ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg bare sier at alle, enten man er ansatt der eller der, må se sitt ansvar for at bedriften man jobber i lever videre. Alternativet er jo her i dette forumet et "ikke tema" Forøvrig så er det IKKE departementets ansvar å sørge for lønnen til WF piloter selv om de indirekte er lønnet av staten. WF piloter skal ikke ha et eget sugerør inn i felleskassa. Selv så har jeg nære venner i alle "Norske" flyselskap, samt andre, på så og si alle plan. Og jeg har venner i andre yrker som også har betalt dyrt for sin utdannelse, og ikke minst - satset på å få jobb. Og det å være ansatt i et flyselskap skal ikke være som en "hellig ku". Samtidig så tror jeg at Widerøe får fortsette. De har kompetanse, og lang erfaring - og DET må telle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hvem forventer det? Det er nok ingen, hverken WF-piloter, NF, eller andre som forventer det.... Tror alle med fornuften i behold ser det. På samme måte som de ser at det må på plass noen krav om arbeidsbetingelser i anbudet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Samtidig har de et dårligere utgangspunkt enn mange andre fagforeninger som jobber med slike problemer. De har, så vidt jeg kan se, ikke noe godt svar på hva som er riktig minstelønn og har heller ingen tariffavtale de kan vise til. Spør du om hva som er et fornuftig lønnskrav til bussjåfører eller en snekker, er det rimelig lett å peke på en tariffavtale. Det kan ikke NF. Det er lite sannsynlig at Samferdselsdepartementet skal gå inn og diktere hva som er riktig minstelønn i flybransjen. Jeg tror det ville bli rimelig håpløst dersom de skulle kreve noe slikt som minstelønn på 382.600 for styrmenn og 436.200 for kaptein i selskap som leverer anbud. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
1: Alle flyskolene lover nesten at man får jobb og bruker det aktivt i reklamene sine. Fra flyskolen kjenner jeg flere som ikke har jobb en de som har jobb. 2: De færreste vet eksakt hva de går til når de starter en utdannelse. 3: Etter å ha brukt 1 million på utdannelse og med den spisskompetanse flyging er, tipper jeg de færreste har råd til å omskolere seg. (Leger får forøvrig lån til studiet av lånekassen pluss betydelig stipend. Snekkere og rørleggere får også sin utdannelse dekket av staten) 4: Det er ikke urimelig å anta at det er i størst grad 4 selskaper piloter ønsker å ende opp i her i landet (Norwegian, SAS, Widerøe og Lufttransport) Ikke mange yrker har så få selskaper å trakte etter. 5: Disse selskapene har opptakskrav som gjør at man vanskelig får jobb der rett etter utdannelse. Man må ergo fly som instruktør eller godta dårlige vilkår for å få en bedre jobb etterhvert. (Det er norske piloter som flyr i Indonesia for 3000NOK pr mnd for å bygge timer) 6: Det er ikke enkelt å bare bytte jobb i flybransjen. I nærmest alle andre yrker får man som regel lønn etter erfaring og kunnskapsnivå. Flybranjen lønner kun på ansiennitet. En pilot som har jobbet 20 år i WF vil måtte starte på lønnstrinn 1 i eks. DY. Det er horribelt at selskaper som flyr på kontrakt fra Norske Staten lønner på et nivå som er lavere en det en ufaglært person får i daglivare. Hadde jeg blitt permittert i dag estimerer jeg faktisk å få mer på NAV enn hvis jeg takket ja til jobb i DAT. Det som er tema her, er at det ikke settes et minimumskrav til lønn og vilkår tilpasset norske leve kostander. Det står dette på Wikipedia om sosial dumping: Sosial dumping er et begrep som knyttes til arbeidsinnvandring hvor utenlandske arbeidstakere, som utfører arbeid i Norge, får vesentlig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn norske arbeidstakere. I praksis gjelder dette som regel de nye EU-landene, hovedsakelig Øst-Europa. Begrepet spiller på det at norske arbeidstakeres vilkår «dumpes» som et resultat av at billig utenlandsk arbeidskraft overtar. De utenlandske arbeidstakerne godtar dårligere vilkår enn de norske, ofte på grunn av situasjonen i hjemlandet. Sosial dumping innebærerer blant annet at arbeidsinnvandreren godtar dårligere boforhold, mangelfull opplæring og dårlig ivaretakelse av sikkerheten på arbeidsplassen enn sine norske konkurrerende arbeidstakere. Arbeidstakerne kan utsettes for større ulykkesrisiko ved dårlig sikring av arbeidsplassen. Arbeidstilsynet har som oppgave å inspisere arbeidsplasser for å kontrollere at sosial dumping ikke forekommer. Byggebransjen skiller seg spesielt ut da tariffene i denne bransjen er lovfestede. Arbeidsplassen kan stenges dersom sosial dumping forekommer. Flybransjen har ingen lovfestede tariffer. Luftfartstilsynet som skal drive arbeidstilsyn er svært lite synlige. Flygere er underlagt europeisk flylov, som skal sies virker å være under sterkt press av lobbyister og selskaper som vil ha kostnadene ned. Tyske DLR anbefalte på det sterkeste at FTL (Flight time limitations) senkes for å ivareta sikkerheten. Amerikanske luftfartstilsynet senker nå maks grensen for hvor mye pilotene får fly etter noen stygge ulykker. Europeiske EASA derimot foreslår å heve taket for hvor mye piloter får fly. Det jeg prøver å illustrere med det er at man kanskje ikke skal være helt ukritisk til alt som kommer ut av EU. Det burde være fri konkurranse på FOT-anbudet, men Staten bør være så gode at de tilser at sosial dumping ikke forekommer. (Slik det desverre gjorde for posten flygerne) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Ad 2: Det er nok helt korrekt. Mange velger da å investere i en usikker fremtid, fordi man virkelig ønsker dette, eller så velger man en utdanning som gir flere ben å stå på. Vi trenger imidlertid piloter, så se svaret til pkt 3. Ad 3: Dette er en utfordring. Mange flokker til disse skolene og er villige til å betale mye for en slik utdanning, men kanskje er ikke betalingsevne den rette sorteringsmekanismen for piloter. En mulig løsning er utdanning i statlig regi (eller iallefall noe som kvalifiserer til lån fra Statens Lånekasse, eller tilsvarende). Til dette punktet er det kanskje også verdt å minne om at mange andre som tar høyere utdanning tilbringer betraktelig mye lenger tid på skolebenken uten inntekt (det er også en kostnad), og mange som tar medisinutdanning må også tilbringe tid på skolebenken utover vanlig videregående skole for å tilegne seg nok poeng for å komme inn. Det samme gjelder en del andre studier også. Mange går også ut etter 5 år på universitetet (med litt lite fleksibel universitets- og høyskoleutdanning) og ender opp i en middels betalt jobb, hvor lønnsøkningen ikke akkurat er mye å rope hurra for. Nå er imidlertid lønnen som er indikert i DAT lavt selv for dårlig betalte med universitets- og høyskoleutdaning. Dette er ikke relevant i forhold til hva en pilot tjener, men relevant i forhold til diskusjonen om hva som er en rimelig lønn (sett over et karriereløp). Etter 5 års utdannelse så sitter vel de fleste igjen med et studielån på rundt 200k. I tillegg har de 5 år uten normalt inntektsgivende arbeid (de har imidlertid muligheter til å arbeide på siden av studiene, noe vel de som tar flygerutdanning i Norge og/eller Europa også har?). Ad 6: Dette er nokså unikt for luftfarten. Den erfaring man har bygget seg opp i selskap X er 0 verdt i selskap Y. Hvorfor er det slik? Jeg antar at dette er noe bransjen har funnet ut er en god ide, men det låser pilotene nokså kraftig inne til et gitt selskap. Dette har jo også vært kilde til konflikter når et selskap kjøper opp et annet, og pilotene i det oppkjøpte selskapet skal passes inn i stigen (og siden det er pilotforeningene som ofte insisterer på dette så antar jeg at det er en eller annen fordel for de som er insidere i et selskap). Hvis jeg bytter jobb til en annen arbeidsgiver innen samme bransje, eller i en annen bransje der min kompetanse er relevant, så kan du være nokså sikker på at jeg får uttelling for dette. Quote:
Last edited by TOS; 06-01-2012 at 01:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Lønnsnivået som blir beskrevet med 1,2 mill for kaptein er da på høyeste lønnstrinn. Dette tar som regel 10-15 år i kaptein stolen å oppnå. En kaptein i de store selskapene i Norge begynner som regel på 700.000 tallet (give or take). Det blir jo min personlige mening, men jeg syns ikke det er urimelig gitt ansvaret stillingen innehar. En pilot som høster en lønning på 1,2 millioner vil etter normale tilstander ha jobbet ca 20+ år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jesus, er vi tilbake i Sovietunionen?
La markedet styre. En pilot skal vaere kvalifisert og holdes ansvarllig for beslutninger som i ytterste konsekvens kan faa fatale folger. Dersom lonnen er for lav, faar ikke selskapet tak i piloter og maa parkere flyene. Men ingenting tyder paa det... all den tid noen sitter i styrehuset og flyr disse maskinene for glansbilder og ego. Dette er ikke barnehagen. Vi utsteder disse menneskene med ett CPL eller ATPL, og forventer at de kan ta sine egne beslutninger. Og tydeligvis finnes det mennesker som vil fly for 19,000 i maaneden. Flott. Man kan ikke faa i pose og sekk. Enten man liker det eller ei saa er norge en del av en fri-handelsone innefor EU hvor varer og arbedskraft kan bevege seg relativt fritt. Det finnest personer som er kvalifisert og villig til aa fly en flymaskin for 19,000 NOK / maaneden. End of fucking story med mindre vi melder oss ut av EOS og heiser ett rodt flagg over stortinget. Hvor var den PCn du leser paa naa produsert og hva kostet den? Hvor mye tjente kinseren som laget den, og hvorfor kan den utflaggingen av arbeidskraft aksepteres mens pilotene skal vernes? Wideroe betaler som de gjor fordi de onsker a kunne velge hvem som faar jobbe som pilot hos dem. Andre selskaper maa ansette dem de faar. WF har kompetente piloter som gjennomforer selskapets produksjon paa en god, stabil og trygg maate. Om ett annet selskap klarer det samme med en stab av bottomfeeders vet man ikke... men jeg tror ikke at det kommer til aa fungere i dette utsatte landet vaart. De med reel kompetanse og fornuftig tankegang velger mer attraktivte yrker dersom lonner ikke strekker til. Guttungen med 1million i laan bor fratas sertifikatet umiddelbart for 1)ufattelig daarlig dommekraft og 2)idiotisk risikovurdering. Dersom disse 21-aaringene faktisk gjorde litt research og innsaa galskapen i aa bla opp 1 million for ett CPL ville selskapene etterhvert gaa tom for piloter. Og deretter ta sin del av kostnadene. Men piloter er desverre sine egne vaerste fiender. Myndighetene har gitt 'piloter' sertifikater til aa transportere gods og liv over hav og fjell i skrog fylt med bensin og kontrollerte eksplosjoner gjennom sno, is og vind. Dersom man har problemer med dette er det ikke lonningene man bor se paa, men kravene som stilles til sertifikatinnehaveren. Men alt koker ned til det samme. En vare eller tjeneste er verd det noen er villig til aa selge den for. Punktum. Last edited by Vref; 06-01-2012 at 06:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Der fikk jeg flashbacks fra USA gitt...
Så en arbeidsmiljølov er bare tull med andre ord da? La markedet styre og herje som det vil. Har du vært arbeidstager i USA hadde du kanskje ikke skrevet det du skrev! Der eksisterer ikke oppsigelsesvern eller noen form for beskyttelse av arbeidstager. Det er ikke kommunistisk å ikke ønske en like liberal arbeidsmiljø politikk eller fritt marked som f.eks amerikanerne har, selvom republikanerne sier det støtt og statig. Sosial dumping er ikke OK selvom DAT klarer å finne piloter som vil jobbe for 19.000kr. De har vel det valget å ta til takke med den pilotjobben de får eller jobbe til ufaglært lønn med en karriere som står i holdt. Altså velge mellom pest eller kolera. I den verden vi lever i dag hvor grådighet er absolutt en faktor, er det farlig å la et marked herje fritt. Sansynligheten for at sterk utnytter svak er utvilsom. (history repeats itself). Her er det staten sin plikt å ha tilsyn som forhindrer dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |