![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Da var det tid for min første tripreport. Det ble juleferie vekke fra familie og venner, og heller en juleferie hos min søster som bor i Zürich. 8 uker før kjøpte jeg biletter via sas.no for drøye 3 500 kroner, noe som var en grei pris. Bort til Zürich var det den gode gamle ruten ''Hau - Osl - Zrh'', mens på returen var det en ny vri med mellomlanding i Køben i steden for i Oslo. Håper dere kommer til å like tripreporten, og jeg ønsker dere en god fornøyelse
![]() Reiserute: 23.12.11 Haugesund - Oslo - Zürich 03.12.11 Zürich - København - Haugesund Last edited by Chezza; 05-01-2012 at 19:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
|
![]()
23.12.11, 07:20
Haugesund [HAU] - Oslo [OSL] SK309 | Boeing 737-400 Sete: 4A ![]() Å komme seg til Zürich, Sveits fra vestlandet er ikke så lett. Jeg har før prøvd å komme meg til Zürich via både Bergen - Amsterdam, og Bergen - Frankfurt, men Haugesund - Oslo har vært den mest effektive og beste løsningen. Jeg måtte bort til flyplassen i Haugesund (Karmøy) ca. 1 time før oppsatt rutetid. Flyplassen var ganske så tom siden det bare var to morgenfly som skulle til Oslo denne dagen. Jeg sjekket inn dagen før via internett, noe som fungerte svært bra. På flyplassen printet jeg ut bagasjelapp, for å så levere bagasjen i skranken. Det tok maks 2 minutter, og jeg kunne gå videre til sikkerhetskontrollen. Igjen så var det svært lite folk også her, så det var bare å få av seg belte og sekk, og gå igjennom kontrollen. Full fart igjennom, for å så komme inn til avgangshallen. Rask tur gjennom kiosken for å kjøpe vann og kaffi, for å så vente drøye 20 minutter på boarding. Som jeg tidligere nevnte så var det to ''Oslo-fly'' som skulle taxe ut denne morgenen fra Haugesund. Klokken 7:00 hadde Norwegian rute med sin DY185 til Oslo, mens SAS har satt opp sin rute til Oslo bare 20 minutter senere. På denne dagen viste det seg at differansen skulle bli enda mindre: Norwegian Flyet var nemlig noen minutter forsinket. ![]() Boarding gikk uten noen store problemer, og jeg fant meg til rette på sete 4A. Flighten var ca. 95 prosent full med 3 flyvertinner/verter. Så fort jeg hadde satt meg i setet, så var det tid for knyttnevetesten. Selv om jeg er ganske så høg, så ble knyttnevetesten bestått. Setene i den relativt gamle Boeing-maskinen var greie. Flyet lettet på oppsatt rutetid, og kort tid etter at flyet var i luften fikk vi utdelt frokost. Den bestod av et grovt rundstykke med skinke og sylteagurk, i tillegg til juice og kaffe/te. Frokosten var god, men det var ikke veldig mettende. Det var et friskt morgencrew som fraktet oss til Oslo Gardermoen. Turen gikk fort, og vi var vel framme i et svært tåkete Oslo 10 minutt før oppsatt rutetid. Tåken lå så tett at det var umulig å se noe som helst, men 5 minutt etter at vi hadde landet, parkerte vi på gate 24 vel framme i Oslo. Nå ventet halvannen time med venting i utenlandsterminalen. Rating HAU - OSL: (SAS) Sete: 7/10 (En merker fort at det er litt gamle seter) Crew: 8/10 (Morgenfriskt crew, og ikke mye å trekke på) Pilot/Kaptein (Take off/landing/informasjon): 7/10 (Litt hompete landing som trekker en del ned, ellers helt greit crew i cockpiten) Mat: 7/10 (God frokost, men det metter ikke mye) Flytur: 9/10 (+ for å lande 10 minutt før oppsatt tid) Konklusjon: 7,6/10 Last edited by Chezza; 05-01-2012 at 15:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
23.12.11, 09:45
Oslo [OSL] - Zürich [ZRH] LX1211 | Airbus A319 Sete: 1F ![]() Etter en rask og grei tur fra Haugesund til Oslo var det klart for transfer på Gardermoen. De siste dagene har morgenflyet til Zürich vært forsinket med nesten en time hver dag, så jeg ble litt usikker på hvor lenge jeg skulle vente. Siden det ble bro-parkering, så var det lett med transfer. Når vi kom ut, ble vi møtt av skjermene som viste flytider og gates. Det kom med en gang opp at flyet til Zürich var innstilt til 10:00, dvs. 15 minutt forsinket. Heldigvis var det ikke mer tenkte jeg, så jeg gikk videre mot utenlandsterminalen. For første gang i mitt liv så håppet jeg over duty free (men det viste seg at jeg måtte dit senere), og jeg gikk direkte til Thune Gull og Ur for å handle julegaver. Det ble noen tusenlapper kastet bort på smykker, før jeg satt meg ned og drakk en cappuccino. En bitteliten tur til Duty Free måtte jeg ha, handla for noen hundrelapper for å så sette kursen mot gate A42. Klokken på dette tidspunktet var allerede 9:30, så jeg må ha brukt alt for mye tid på Thune. Når jeg kom fram til gaten, så fekk vi informasjon om at flyet var litt til forsinket, men at det ikke skulle bli ta for lang tid. ![]() ![]() Boardingen startet, og jeg var blant det siste om bord. Dagens LX1211 gikk i ren economy, men likevel fikk jeg ekstra god ben-plass på sete 1F ![]() ![]() Rating OSL - ZRH (SWISS): Sete: 10/10 (Ingen ting å trekke på) Crew: 2/10 (Direkte skuffende) Pilot/Kaptein (Take off/landing/informasjon): 9/10 (God takeoff og landing, og bra fart. Sparte inn over 25 minutt! God informasjon!) Mat: 1/10 (ELENDIG!) Flytur: 7/10 (Behaglig flytur, gikk raskt.) Konklusjon: 5,8/10 Dette er noe jeg ikke hadde trudd om Swiss. Jeg har alltid gått ut av flyet svært fornøyd, men denne gangen ble jeg svært skuffet. Swiss bør ha en rangering opp mot 9 talet, og ikke 5,8 slik som jeg har gitt dem. Skuffende! Last edited by Chezza; 05-01-2012 at 15:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
|
![]()
03.01.12, 12:20
Zürich [ZRH] - København [CPH] LX1270 | Airbus A320 -100/200 Sete: 5F ![]() Etter en fantastisk flott ferie i Zürich, med både flott julefeiring og nyttårsfeiring, så var det tid for å reise tilbake til kalde Norge. På forhånd hadde jeg blitt syk (noe jeg er enda), så jeg var spent på hvordan jeg ville takle reisen hjem til Norge. Som jeg har skrevet tidligere så var det en ny vri på reisen, ved at jeg reiste via København istedenfor Oslo. Det var en følelsesladd avskjed fra Sveits, noe som også gjorde at jeg nesten klarte å gå glipp av hele turen. Rakk akkurat bag drop. Jeg sjekka inn for reisen dagen før via sas.no sine sider, og printa ut boarding card. Det fungerte utmerket. Det var bare å gå til skranken, levere bagen og gå videre. Jeg hadde 21.6 kg i bagen, så viss jeg klarte limiten på 22 kg med veldig småe marginer. 400 gram er jo ingenting. Så var det tid til den nye sikkerhetskontrollen til Zürich Airport, og makan til rask sikkerhetskontroll har jeg ikke sitt på lenge. Ingen kø, veldig rask betjening og plutselig så stod jeg i en ny duty free store som hadde et meget godt utvalg. Imponerende lagd, og det innfridde forventningene jeg hadde før reisen. Det var litt shopping i duty free store, før turen gjekk til gate A71. Går alle flyene til Skandinavia rundt den gaten? Når jeg reiste hjem i februar så var det gaten ved siden som tok oss til Oslo. ![]() Igjen så var jeg blant de siste som gikk inn på flyet. Etter den store skuffelsen av Swiss på reisen Oslo - Zurich, så håpte jeg at de skulle ta revansj. Og for en revansj det ble. Jeg ble møtt av to mannlige crewmedlemmer som var svært høflige. Jeg hilste fint på Sveitisk/tysk og dei hilste fint, og ønskte meg velkommen om bord (y). Jeg fant meg til rette på sete 5F, og knyttnevetesten bestod greit. Uansett så er det svært fin utsikt fra 5F, der ingen vinger eller motorer ødelegger utsikten. Vi taxa ut 10 minutter etter oppsatt rutetid, men kapteinen sa at vi ikke vil bli forsinket i København. Crewet ønskte oss velkommen både på tysk, engelsk og italiensk og som vanlig så kom skjermene ned for å vise sikkerhetsfilmen. Jeg frykta at vi kom til å ta av på rullebanen lengst vekke fra terminalen, men for første gang så tok vi av på en rullebane jeg ikke visste fantes. Mellom schengen terminalen og hovedterminalen er det visst en rullebane :S Veldig spennende, og take off gikk smertefritt. Men så kom høgdepunktet: Take off var mot Frankrike, for å så ta en 280 graders sving rundt Zurich området. Himmelen var skyfri, og vi såg hele Zürich med alpene i bakgrunnen. Fantastisk opplevelse ![]() ![]() Rating ZRH - CPH (SWISS): Sete: 8/10 (Samme setene som på veien til Zurich, men ikke same benplass) Crew: 10/10 (PERFEKT) Pilot/Kaptein (Take off/landing/informasjon): 10/10 (Fantastisk take off, imponerende landing, og hele tiden informering! PERFEKT!) Mat: 10/10 (Etter calzone skuffelsen var dette rene delikatessen) Flytur: 10/10 (Gikk fort, fantastisk opplevelse med take off, og trygt framme i rett tid) Konklusjon: 9,6/10 Nå viste Swiss at dei er blant de beste flyselskapene i verden! Last edited by Chezza; 05-01-2012 at 20:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
03.01.12, 15:35
København [CPH] - Haugesund [HAU] WF295 | De Havilland DHC-8 400 Series Sete: 5A ![]() Første gang i København og for en flyplass. Parkerte helt ytterst på piren, så det ble en lang vei til butikkene. Når jeg først kom til butikkene så ble jeg sjokkert. Wow! Fantastisk godt utvalg, men prisene var ikke like flotte. Uansett så likte jeg flyplassen på København. Dagens gate var mellom en restaurant og en butikk. Litt rar plassering, så jeg tok like godt og tok meg en kyllingpasta på restauranten. Og igjen så var prisene litt for drøye! Men men! Dette var også min første tur med Widerøe! Boarding startet 30 minutter før oppsatt rutetid, og vi ble raskt stappa inn i en buss. Regn og vind gjorde at forholda skulle bli vanskelige. Bussen kjørte et godt stykke vekk fra terminalen til en De Havilland DHC-8 400 som stod parkert klar. Så fort dørene til bussen åpnet seg sprang alle mann til flyet. Det gjorde at jeg ble stående i kraftig vind med alt jeg hadde i hendene over hodet. Flyet ble raskt fullt, og vi ble tatt i mot av en hyggelig flyvertinne. Jeg fant meg til rette i sete 5A, og knyttneve testen ble ikke bestått. Elendige seter i et lite fly. Så ble det litt venting, og kapteinen kom på speakeranlegget. Han presenterte seg, sidepiloten (som var en ung jente) og han presentere også de to flyvertinnene. Han snakket litt om turen, og om lavtrykket som kunne gi litt problemer. 5 minutt etter oppsatt rutetid startet vi motorene og taxa ut. Noen få minutter senere var vi i luften. Oppe i luften fikk vi en mini mini muffins :O What the h***? Det var en bit. Ellers så kunne en velge mellom kaffe eller te. Litt skuffende av Widerøe. Flyturen skulle ta 1 time og 20 minutt, men selv med kraftig motvind klarte vi å lande på 1t20min. Underveis møtte vi lavtrykket, og det gjorde at skiltet for sikkerhetsbelte ble skrudd på. I 15 minutt rista og drog flyet siden vi var i kraftig turbulens. Litt morsomt, men også litt skummelt. Flyet var også 100 prosent fullt, og vi kunne høre hvordan folk ble mer og mer nervøse. Men etter at det verste området var passert, kunne vi slappe av i 15 nye minutt før det var tid for landing. Landingsprosessen var skummel, svært skummel. Jeg trodde ærlig talt at dette aldri ville gå. Flyet blei kasta hit og dit, og plutselig så gikk flyet rett ned som om det skulle styrte. Farten på flyet økte, og jeg ble mer og mer redd. Hun jenta som flydde oss over sjøen må ha vært gal. Uansett så nærmet vi oss Haugesund, og turbulensen øket i takt med regnet. Og plutselig så var vi på bakken. Landingen var utrulig ubehagelig, men det var ikke noe vi tenkte på. Vi var bare glade og lettet for at vi landet trygt i Haugesund. Jeg takka crewet for turen, og sprang inn til bagasjebåndet. Dessverre så endte alt opp med at halve flyet ikke fikk bagasjen sin. Arbeiderne i København må ha rotet kraftig. Det ble en ren sprint mellom oss passasjerer til SAS skranken, men heldigvis var jeg først. Jeg registrerte at bagasjen min var vekke, og heldigvis kom den hjem dagen etter. Rating CPH - HAU (WIDERØE): Sete: 5/10 (Knyttnevetest ikke godkjent, harde seter men greit for 1t og 20min) Crew: 7/10 (Bra crew, servicevennlige, men manglet litt for å nå toppen) Pilot/Kaptein (Take off/landing/informasjon): 7/10 (Bra informasjon, grei take off, men kraftig vond landing. Forholdene i betrakting så var det bra.) Mat: 2/10 (Liten muffins, kan ikke mette og elendig smak! DÅRLIG!) Flytur: 4/10 (Ubehagelig og skummelt, men takk Gud for at vi landet. Burde kanskje vært kansellert?) Konklusjon: 5/10 Første flyturen med Widerøe. Mye positivt, men helhetsinntrykket dett når vi reiste i dette møkkaveret. Flyturen burde vært kansellert, og i tillegg når bagasjen forsvinner så blir helhetsinntrykket litt dårligere. Maten var skuffende, men ellers så var det bra. Jeg elsker å fly, men denne gangen ble det litt for skummelt, ihvertfall når flyet går som om det skal styrte. Last edited by Chezza; 05-01-2012 at 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Da er Tripreporten ferdig
![]() ![]() ![]() PS: Noen så vet hvordan jeg skifter navn på threaden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Takk for rapport. Kjipt med crewet på første flighten. Jeg hadde en serie flighter med Swiss i fjor og nesten alle var kjempebra. Men også jeg hadde en skikkelig elendig opplevelse.
Men godt å lese at de kom seg på neste turen.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Fin rapport, selv om jeg ikke skjønner litt dålig vær skal være grunn til å kanselere n light. D der oran har nok 100% kontroll på sakene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for en fin rapport
![]() Du var nok litt uheldig med crewet på OSL-ZRH, jeg har aldri opplevd noe lignende. Swiss er faktisk mitt favoritt flyselskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Free Luigi
|
![]()
Vet ikke om dette ratingsystemet ditt er helt rettferdig, men ellers var det en fin trip report
![]() Ang vær - du kan jo ikke skylde på flyselskapet for dårlig vær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for fin rapport.
Swiss har jeg kun gode erfaringer med, så der har du nok vært uheldig. Landinger på Helganes er (veldig) ofte litt "harde"/turbulente, men slik er det nå her på vestlandet med masse vind og lavtrykk i kø. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Vedr. ratings o.l. så kan jo ikke flyselskapet lastes for været, men at turen som sådan kan få lav score er jo en annen sak. Og når det gjelder turbulens og dårlig vær er vel WF et av de selskapene jeg vil være ombord hos når det drar seg til.
Ellers en fin og detaljert rapport.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Når hadde du din siste tur med en klassisk jet? | RWY 24 | Flyhistorisk forum | 28 | 12-09-2014 00:13 |
Aske, til glede for noen - fra terrassen | Toby91 | Bilder & foto | 10 | 10-05-2010 00:30 |
Vinger av Glede - en liten gledes-CD fra Braathens SAFE | HansJ | Flyhistorisk forum | 3 | 24-05-2008 10:02 |
Kanal 9: Til glede og irritasjon | LN-MOW | Flyforum | 1 | 12-02-2008 20:14 |
For å glede en trønder | LN-KOG | Flyforum | 9 | 17-10-2006 22:42 |