Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 30-12-2011, 02:39   #11
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er altså ikke snakk om at "vi må jo for Guds skyld ikke investere i god og fremtidsrettet infrastruktur". Hvor leser du det? Jeg har iallefall ikke argumentert for det.
Det var ikke noen direkte kommentar til deg, jeg brukte bare det som utgangspunkt for en generell kommentar til infrastrukturinvesteringer i Norge. Beklager at det ikke kom godt nok frem.

Men....
Veier: du kan vel ikke alvorlig mene at standarden i Norge er god, ja vi har fjell som gjør det dyrt å bygge, men det har Sveits også...
Tog: når blir det dobbeltspor for de viktigste strekningene på Østlandet, 2090?
Fly: her er vi ganske bra stilt, men det viser seg jo at Avinor ikke alltid bygger stort nok for å dekke kapasitet når ny terminal står ferdig, f.eks. KKN som måtte bygge på før det var gått ett år fra den nye terminalen sto ferdig, og alle visste det ville bli for lite i utgangspunktet - også Avinor.
Strøm: hva er det midt-Norge skriker om leveringssikkerhet for? Manglende kapasitet fra Finnmark begrenser utbygging av vindkraft, selv om behovet har vært identifisert for mange år siden sitter det likevel langt inne.
Tele: hva er status på nordvestlandet idag? Bredbånd i mer grisgrendte strøk er fortsatt langt borte. Hva har fiberen til Svalbard betydd? Den ble finansiert for det meste av NASA og NOAA, og ikke den norske stat.

Jeg tror litt av problemet er at vi når har statlige bedrifter som Avinor, Jernbaneverket, Statnett, etc. som skal levere hundrevis av millioner i utbytte til Staten, og som samtidig har ansvar for utvikling av esensiell nasjonal infrastruktur. Det blir for mye "blåruss"-mentalitet om å levere overskudd, og det går utover infrastrukturen. Var det ikke det som skjedde med strømnettet i California, ingenting ble investert i vedlikehold før det gikk til h.....

Og har vi investert i noe nytt er det som regel dårlig med penger til vedlikehold, jeg liker forslaget om at utbygginger skal ta med kostnader til vedlikehold i 30 år også for å kunne bli godkjent.
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS med vennetilbud (Splitta frå SAS mot overskot) Ramgad Småprat 12 21-12-2013 21:44
Transport frå Rygge (splitta frå God mandag fra 35000' over Canada) SudCaravelle Småprat 18 04-10-2012 17:16
Samarbeidet mellom Dy og hurtigruten i TOS (Splitta frå AES-LON med DY-tråden) BU662 Flyforum 28 14-08-2010 14:16
Liv laga for rute KSU - TRD ? (splitta ut frå Vestlink-tråden) MD11 Flyforum 14 03-06-2010 00:05
Kva med eit sjøflybilete frå Sandviken, Bergen AA-skipper Bilder & foto 1 04-10-2008 15:08


All times are GMT +2. The time now is 01:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.