![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I Redaskjon1 på NRK nå i kveld kom Bjørn Kjos med noen skikkelig spark til flygeldere og deres "sjef" Rolf Skrede. Både Kjos og samferdselsministeren omtaler dette som en konflikt (noe ikke jeg fikk lov til i helgen) Hva er forskjellen på Kjos og samferdselministeren på den ene siden og EB på den andre - tatt i betraktning at de to første kan mye mer om luftfart og denne saken enn undertegnede?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
... det er for lett å skyte på pianistene ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Vel... Randi Flesland satt der også...innen rekkevidde!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nei jeg ble også skremt over at Kjos' meninger sammenfalt så til de grader med EBs. Jeg hadde ærlig talt forventet mer av han.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Og jeg som til en viss grad er enig i krittikken av Avinor...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hva med SASBraathens. Hvorfor er ikke de med på en slik diskusjon?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er jo et paradoks at Avinor mente de trengte 70 færre flygeledere når omstillingsprosessen ble satt i gang mens de i dag sier de ikke har en eneste mindre enn den gang og flygelederforeningen heller tvert imot sier de trenger 70 flere. På hvilket grunnlag har da ledelsen startet denne omstillingen når det viser seg at de har bommet så totalt på dette området?
Styre og ledelse i Avinor bør ofres for å få orden på denne situasjonen. Det er vel liten tvil om at de står i veien for en løsning på problemet. Det blir selvsagt ikke 70 nye flygeledere av det over natten, men det kan bidra til at færre slutter, at kanskje noen kommer tilbake og at man setter igang kortsiktige tiltak for å sikre dagens trafikk og langsiktige tiltak for å sikre utdanning av nye flygeledere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Jeg tror det beste ville være å få inn en ny ledelse i Avinor - nå er man nok desverre blitt for fastlåst. Men det bør absolutt også skje noe med innstillingen til Skrede & Co...for hans utsagn i går var utrolig overflatiske...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Håper den nye samferdselsministeren tar grep og gjør noe overfor styret i Avinor så vi ser snarlige endringer (og forbedringer).
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
LN-ATC... Be om å få en kopi av programmet på mandag. Der gir Skrede selv deg svarene du søker...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Godt svar EB...ehh....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det å ikke kalle dette for en konflikt er helt latterlig. Enhver oppegående person forstår såpass. Dette er en konfliktsituasjon på sitt verste hvor skjulte agendaer florerer og hvor partene er for feige til å legge kortene på bordet. ”Jeg gjentar, for feige til å fortelle hva de virkelig vil.”
Det man kan stille spørsmål ved er om Avinor og flygelederne vet konsekvensen av det de faktisk gjør! Forstår de rekkevidden av skadene de nå påfører flyselskapene og på sikt seg selv! Konflikten har pågått i veldig lang tid og de er fortsatt veldig langt fra hverandre. Hvor mye av norsk luftfart skal de ødelegge på grunn av prestige og skjulte agendaer. Jeg mener at dette nå har gått så langt at både Avinor og flygelederne bør gå inn i seg selv for å finne løsningene, de må slutte å skyte på hverandre og alle andre rundt seg. Det å bite hånda av de som leverer maten, (de som flyr), er en meget dårlig taktikk selv for en monopolist. Det er ikke enkelt for flyselskapene å kunne gjøre reaksjoner mot monopolisten i nåværende situasjon. Monopolisten virker nærmest uanfektet og tar ikke til seg de signalene som har kommet fra passasjerene (de som faktisk betaler for alt sammen), fra regjeringen og fra flyselskapene. Dersom ikke situasjonen mellom Avinor og flygelederne bedres innen kort tid kan det tenkes at flyselskapene i ren frustrasjon gjør tiltak som: Påklage saken til EU med begrunnelse i at konflikten kan gå utover flysikkerheten norsk luftrom? (dette vil være meget dårlig reklame). Flytte AOC ut av Norge? Benytte seg av baser utenfor Norge for å ha minst mulig flytid og parkering i Norge? Fly over Sverige ved nord –sør/øst flyginger for å redusere avgiftene til Norge? Uansett, stopper ikke konflikten innen kort tid må noe gjøres for at enkelte personer som i dag ikke forstår snart begynner å forstå! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Du kan tro hva du vil Klippe, men samme hva du gjør (og jeg mener uasnett f......) vil det ikke bli flere flygeledere i Røyken, i Bodø, i Kirkenes, på Banak, you name it!
Ikke før om 2 år i alle fall! Alle flygeledere er veldig klar over hva slags konsekvenser forsinkelser har for kundene, det var derfor vi sa fra i 2003 at situasjonen kom til å bli ille innen utgangen 2005. Hvis du tror vi får noen pervers glede av å se folk sitte i kø på flyplassene, så får du tro om igjen! Det er for lite folk, alle enheter utenom 3 jeg kjenner til vil falle under godkjent bemmanning innen 2 mnd, og det vil ikke bli bedre før MANGE nyutdannede er på plass. Det er bare snakk om å flytte mangelen slik at det får minst konsekvenser for flyplasseier. Den store taperen de neste 2-3 årene blir Luftforsvaret og GA miljøet, ikke passasjerene, om Avinor får det som de vil.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dersom saken er så enkel som du skriver har dere flygeledere et stort problem. Dere har en ledelse i Flygerlederforbundet som ikke er i stand til å selge inn et enkelt og konkret budskap, selv ikke nå, hvor hele saken har blitt distriktspolitikk?
Dersom det du skriver er riktig bør flygelederne snarest finne seg nye ”koster” som kan ta seg av forhandlingene og de nødvendige lobby aktiviteter som skal til i regjeringskvartalet. Dette kan umulig være en vanskelig politisk jobb å håndtere for fagforeningsledere med den sittende regjering. Nesten så enkelt at jeg ikke tror helt på det du skriver, (beklager). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Erfaringer fra de siste 30 årene (ca) tilsier at mannen i gata er særdeles lite interessert i å høre hva NFF har å si uansett! (Samme hvilken metode man bruker)
(Og vi kan heller ikke bruke 100 talls tusen på mediarådgivere, slik vår kjære arbeidsgiver gjør hele tiden! ![]()
![]() |
#20 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Men i rettferdighetens navn har NFF, på tross av at de har mange gode poeng, ikke klart å markedsføre dem. NFF sitter med skiten over hele seg. Det inntrykket som sitter igjen hos folk flest er at det er flygelederne som har skylda. Dét er utfordringen som ingen i NFF ser ut til å ta eller forstå at de skal ta. Da spiller det ingen rolle om man har rett.
Når det gjelder å kalle dette en arbeidskonflikt: Jeg forstår at ingen av partene vil det. For da må de jo oppføre seg i henhold til de reglene som gjelder for arbeidskonflikter. Se gjerne på dette som et partsinnlegg - jeg er passasjer og folk flest ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NRK spør Bjørn Kjos; Så reis med SAS, da | C130 | Småprat | 13 | 15-07-2017 17:24 |
Kjos på NRK P1 nå (kl. 22-24) | OsloAirports | Flyforum | 5 | 09-02-2010 00:33 |
NRK-LPA-TFN-LPA-NRK | Kungsängen | TripReports | 2 | 07-02-2007 10:42 |