![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
God Jul folkens!
Hadde en flygning med Qatar (eller som noen foretrekker: Quatar) fra Jakarta til Oslo, via Doha den 15 Desember. Avreise klokken 0030 fra Soekarno-Hatta så jeg tok taxi (Silver Bird) fra mitt hjem til flyplassen klokken 2100. Ingen spesielle køer på denne tiden av døgnet heldigvis. Fant greitt fram til innsjekkskranken og ventet et par minutter på ledig kundebehandler. Jeg hadde 1 stor koffert på 27 kg som ble sendt og 2 håndbagasje på henholdvis 7 og 12 kg. Fikk pent beskjed om å pakke om håndbagasjen til å bli 7 + 7 kg. Ikke så enkelt da man som pilot (på flyttefot) ofte har en del loggbøker og dokumenter, elektriske apparater osv som veier en del. Var ikke mulig å pakke om dette så endte med at jeg måtte også sende avgårde trillekofferten med en del verdisaker. Nå har jeg jobbet på innsjekk i flere år og har selvfølgelig full forståelse at regelverket må følges av agenten. Men regelen om kun 7 kg trillekoffert er da ganske smålig, spesiellt på Business class med forretningsreisende. Bare kofferten veier da i seg selv noen kg! Uansett etter innsjekk bar det avgårde til den alltid så "trivelige" immigration i Jakarta. Fikk nå stemplet pass og utreisekort uten de større problemer denne gang. Invitasjonen til lounge fikk jeg og Qatar benytter seg av Premier Lounge: ![]() Ingen ting spesiellt her. Stort sett bare kjedelig Mie/Nasi Goreng mat + sikkert noen rotter og kakkelakker som finnes overalt på denne flyplassen. Drakk kun litt juicekonsentrat utblannet med vann (saft) ![]() ![]() ![]() Så videre til sikkerhetskontrollen som er omtrent en like stor vits på utlandsterminalen som på innland siden. Jeg har vert i flere Afrikanske land som får dette tilsynelatende til å virke mer proffesjonelt. Prøver du å ta PC ut av bag, ta av klokke, belte, sko så får du raskt beskjed om å avslutte det. Alle skal gjennom detektoren raskest mulig,pipe eller ikke pipe. Bagasjen gjennom maskinen, selv om PCen vil blokkere for alle våpen, sprengstoff osv som måtte befinne seg der...ja ja pyttsann! Litt kø ut til gateområdet, men den bevegde seg raskt: ![]() Venteområde: ![]() Etter flere flygninger på KLM eco+ mellom Indonesia og Norge var det herlig å kunne sette seg på et stort sete denne gangen ![]() Qatar skal ha skryt for setene som er på B777. De kan legges 180 grader ned og er meget behagelig for soving. ![]() ![]() Veldig hyggelig kabinpersonale på min side av kabinen. En jente og en gutt. Begge to var både morsomme og behagelige ![]() Menyen var som følger: indulgence palate pleaser -sesame glass noodles and mushroom salad in bean curd skin to follow -indonesian oxtail soup -caesar salad with hot smoked salmon -classic warm reuben beef sandwich with sauerkraut, swiss cheese and horse cream -assorted seasonal fruit sesame glass noodles and mushroom salat in bean curd skin ![]() -caesar salad with hot smoked salmon ![]() -classic warm reuben beef sandwich with sauerkraut, swiss cheese and horse cream ![]() Under/etter måltiden så jeg første avsnitt av en serie i to deler om en Tysk ubåt fra krigen. Oryx sytemet fungerte veldig bra og skjermen var stor samt utvalget var helt på topp! Deretter la jeg setet i 180 grader soveposisjon og sov noen timer frem til frokost Breakfast to revive -freshly squeezed orange juice -cranberry juice -strawberry, apple and banana energizer to commence -fresh seasonal fruit with honey yoghurt -salad plate of smoked tuna and norwegian smoked salmon to follow -nasi uduk indonesian coconut rice served with squid sambal, long beans, onion, egg, anchovies and cucumber -potato and spinach frittata breakfast bakery basket tea and coffee -fresh seasonal fruit with honey yoghurt ![]() -salad plate of smoked tuna and norwegian smoked salmon ![]() -potato and spinach frittata ![]() Etter en herlig frokost hadde vi startet innflygningen til Doha. Landet ca 30 min før oppsatt rutetid. Tok buss inn til Premium terminal (lilla) Her var det mulighet for å spise og ta seg en dusj. Selv valgte jeg bare noe enkel brødmat. Har savnet det nede i stekt ris landet. ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Deretter var det tid for å tenke på siste flygning videre. Gikk ned til bussgaten 20 min før bussen til bussen var klar. Ganske kaldt i Doha denne morgenenen.
Sikkert ikke mer en rundt 5 - 10 grader vil jeg tippe. Vi kom oss ombord på flyet, men ble ventende en stund pga litt mye folk på terminalen i følge kapteinen. Push 20 min efter rutetid, men tok igjen dette i luften. ![]() [IMG]http://i107.photobucket.com/albums/m318/lundefredrik/cgkoslbgo/SistedageriIndo129.jpg[/ IMG] ![]() På Qatar A330 er det noe lignende seter som SAS har. Langt fra så behagelige som de på B777 og beinplassen er mer restriktiv. God å sitte i men ikke praktisk å sove i en 165 graders nedoverbakke. Oryx tv systemet fortsatt velfungerende og utvalget er godt! ![]() ![]() På min side av kabinen var det en hyggelig Indisk jente som tok seg av passasjerene. Det var totalt 13 pax + 1 infant i Business. Noen og 150 i Økonomi ifølge kabinpersonalet. Flere i kabinen hadde requested denne flygningen og de hadde planlagt å ta turen ned fra hotellet på Gardermoen til Oslo sentrum. (Mariott hotel) Breakfast to revive -freshly squeezed orange juice -cranberry juice -apricot and bran breakfast shake to commence -toasted musli -fresh fruit and fruit compote with yoghurt -salad plate of gravlax and branade of salted cod to follow -ricotta hotcakes. raspberries with creme fraiche, maple syrup -three cheese frittata with field muschrooms and roasted capsicum sauce -classic arabic breakfast breakfast bakery basket tea and coffee -toasted musli ![]() -ricotta hotcakes. raspberries with creme fraiche, maple syrup ![]() Etter frokost så jeg del 2 av den ubåt serien som jeg begynte å se på forrige flight. Etter en stund la jeg setet i 165 grader "sove" stilling og døste vel av et par ganger. Lunch ble servert ca 1,5 time før landing. indulgence -soup of wild mushroom and pearl barley, gremolata lavosh (?) -tendori king prawns served on seasonal garden salad -classic arabic mezze -warm arabic lamb and cheese sandwitch, tomato herb sauce -fresh fruit -cheese plate of farmhouse aged cheddar, double cream brie and mild blue tea and coffee Usikker på hva jeg fikk her. Bestillte sandwich men ligner ikke så mye på det ![]() ![]() -cheese plate of farmhouse aged cheddar, double cream brie and mild blue ![]() Vi ankom litt før rutetid og det var godt å se "Rødnesene" i full aktivitet på Gardermoen. Ble tatt godt imot av Qatar`s representant på OSL i broen ![]() Etter en liten tur i Tax-free butikken for å kjøpe noe snop, var bagasjen allerede klar på båndet. Priority taggen må ha fungert. Etter et hyggelig møte med kollegaer og venner på flyplassen tok jeg egen transport videre til Drøbak for overnatting. Neste morgen rullet jeg ut av Drøbak inn mot E18 for så å sette kursen mot Sandvika og Hønefoss for videre ferd mot Bergen. ![]() Hemsedal ![]() Vestlandet! ![]() ![]() ![]() Kjører Business Class her også...he he! ![]() Flott natur ![]() ![]() Fjellhall laget av forummedlem Dag Viking ![]() Takk for turen og på gjensyn Ønsker alle medlemmer en fortsatt Merry Christmasttt og Godt NyttFlyÅr! ![]() Last edited by MountainDew; 25-12-2011 at 16:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott rapport. Mange bra bilder fra turen din, den er også bra skrevet
![]() ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tusen takk for rapporten. Hyggelig med bra lesestoff mellom etegildene nå i jula
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for flott rapport.
![]()
![]() |
#6 |
Flyklapper
|
![]()
Fin rapport! Så får vi håpe det snart ordner seg på jobbfronten også.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Herlig lite ferdabrev. Du skal se du snart har ordnet sete 0B igjen på ett eller annet bolag ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Amatør
|
![]()
Artig reisebrev, og så flott det er å lese at det var endel pax på flyvingen til OSL!
![]() Ps, alle er alltid velkommen til sommerbyen Drøbak ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Superflyer
|
![]()
Herlig Fredrik
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for flott rapport - høres ut som en behagelig reise hjem til jul, selv om maten ikke så så veldig imponerende ut.
Hva betyr dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for bra rapport ja! Liker godt rapporter med litt bilder fra innsida av terminaler og kabiner. Fly/tarmac gjør seg også bra
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for en flott rapport i romjulen MountainDew
![]() Tvi - Tvi på jobbfronten - det ordner seg nok skal du se... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Uff. Men det gjelder vel omvendt også tenker jeg. Gomler man seg i seg tyngre asiatiske retter med en gang man kommer til Asia så går det nok ofte den veien også. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Flott rapport, lykke til på jobbjakt!
Kjørte over samme fjell i dag, men i first class. Moro vær og føre! Last edited by Dag Viking; 26-12-2011 at 21:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Qatar Airways starer Al Maha Airways i Saudi Arabia | The Ticketor | Flyforum | 5 | 30-04-2015 21:08 |
Qatar Airways F fra Oslo | trondove | Småprat | 3 | 23-08-2013 08:23 |
Til Thailand med Qatar Airways og Thai Airways | SNSK | TripReports | 54 | 25-04-2013 22:03 |
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tro | FlightDeck | TripReports | 37 | 16-09-2011 09:30 |
Jakarta - Bergen med SQ/KL + litt ekstra | MountainDew | TripReports | 22 | 10-06-2011 23:38 |