Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-12-2005, 14:23   #21
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Frikjenn flygelederene nå !'

Quote:
Originally posted by EB


Jeg blir ikke erstattet ved sykdom...og jeg kjenner mange både i det private og i staten som heller ikke blir erstattet ved sykdom.
Hadde Randi Flesland vært din sjef, så hadde hun sparket deg fordi hun hadde ment det ikke har konsekvenser når du er borte. Hun ville antakeligvis sparket mange av dine kolleger også. Hvorfor betale dere lønn hvis det ikke har konsekvenser når dere er syke?

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2005, 14:47   #22
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,364
Default Replying to Topic 'Frikjenn flygelederene nå !'

Nok et balansert innlegg... Jeg tror egentlig jeg kunne vært enig med det meste av det som blir sagt av de ansatte i Røyken...men personhetsen mot sjef/ledlese gir meg en flau smak... Jeg tror fortsatt ikke at den ene sidn kan ha 100% rett...
EB is online now   Reply With Quote
Old 04-12-2005, 23:07   #23
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Replying to Topic 'Frikjenn flygelederene nå !'

Jeg er ikke flygeleder, men har en kompis som jobber som flygeleder, og har fått en god porsjon med historier fra han om Avinor, og hvor det ser ut til å bære hen i fremtiden.

Fakta er at Avinor med Randi Flesland i spissen har:

- kuttet helt på utdanning av nye flygeledere. Det er for tiden ingen nye kull under utdanning.

- investert for flerfoldige millioner i nytt utstyr, som siden blir lagt ned, ( f.eks Trondheim kontroll sentral)

- flyttet rundt på jobber over det ganske land, Trondheim Control skal til Bodø, Røyken skal til Stavanger. Skaper selvsagt usikkerhet blandt folk i Avinor.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=215329

- krevd at restferie blir tatt ut før slutten av Desember 2005!
http://www.boarding.no/art.asp?id=19012

- skåret ned på antall ansatte for å spare penger.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=80209



Du kan si hva du vil, men Avinor er ett selskap som ikke har det bra. I tiden som kommer vil det bare bli verre, hvis ikke noe snart skjer som endrer situasjonen helt.

I årene fremover er det flere eldre flygeledere som vil gå av med pensjon, med ingen nye flygeledere under utdanning er det ingen som kan steppe inn og gjøre jobben. I tillegg har usikkerheten rundt jobbsituasjonen i Avinor, gjort at enkelte slutter og får seg jobb andre steder.

EB og andre kverulanter kan si hva de vil, det er ingen som kan steppe inn med letthet for å hjelpe til som flygeleder. Forskjellige standarder og prosedyrer, gjør at selv om det er svenske flygeledere som kunne tenke seg å jobbe her, så må man ha utsjekk og opplæring før en kan tiltre en stilling.

Så det vil bli meget spennende å følge med på hva som skjer i de neste årene. Håpet får være at flygelederne virkelig klarer å få frem vanskene de står overfor, slik at politikerne kan få foretatt seg noe.

Mitt håp ville være at Avinor, ble gjort om til ett selskap som sto for driften av flyplassene, og Luftfartsverket gjennoppsto, for å ta seg av ATC tjenestene, uten noe krav om inntjening.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2005, 23:43   #24
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Frikjenn flygelederene nå !'

Quote:
Originally posted by EB
Nok et balansert innlegg... Jeg tror egentlig jeg kunne vært enig med det meste av det som blir sagt av de ansatte i Røyken...men personhetsen mot sjef/ledlese gir meg en flau smak... Jeg tror fortsatt ikke at den ene sidn kan ha 100% rett...
Jeg tror heller ikke en side kan ha 100% rett, uansett sak og tema. Men det er vel ingen tvil om at Avinor med Randi Flesland og hennes lederstil har gjort en mindre god jobb slik situasjonen nå har blitt?

En bedriftsleder må være forberedt å bli stilt til ansvar, både på godt og vondt. At Randi Flesland har blitt en skyteskive for både media, oss vanlige dødlige og for flygelederne, er kanskje ikke så rart når man ser på hvordan hun uttaler seg og hvordan hun styrer og steller Avinor. Selvfølgelig og naturlig nok er situasjonen spisset fra flygeledernes side fordi dem står midt oppi det, og fordi det er deres hverdag og fremtid det handler om. Og media er selvfølgelig flinke til å hjelpe til med å spisse situasjonen ytterligere.

Uansett, jeg har mer sympati med flygelederne enn med ledelsen i Avinor!


LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2005, 07:33   #25
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,364
Default Replying to Topic 'Frikjenn flygelederene nå !'

Jeg har nok også mer sympati med de ansatte i Røyken...men jeg ønsker meg et par balanserte uttalelser fra Røyken. Ville gitt mer troverdighet etter min mening...
EB is online now   Reply With Quote
Old 05-12-2005, 10:44   #26
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Replying to Topic 'Frikjenn flygelederene nå !'

Flygeledertjenester er som de fleste vet "ferskvare" og må utføres med en gang tjenesten er forespurt. At noen ikke blir erstattet ved sykdom har med graden av operativitet å gjøre. Om noen papirer" blir flyttet en dag senere" har mindre betydning da "fersvareren" MÅ betjenes der og da.
I dag roper ESA et varsku om norsk flysikkerhet. De har vært på kontroll i Norge men ifølge Lagarhus i Luftfarttilsynet har de "glemt" å gi dem alle informasjonene ???!!!!
Jeg blir litt redd når jeg hører slike uttalelser..
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2005, 10:47   #27
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Frikjenn flygelederene nå !'

det som trengs er en skikkelig opprydning - både i Avinor og Luftfartstilsynet.
jeg hgar sagt det før og jeg sier det gjerne igjen - skill flyplassdrift og flysikkerhet. Det å drive det kommersielle ved en flyplass bør private aktører få lov til, og så får flysikkerheten ivaretas på samme måte som skilt og veimerking!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2005, 11:13   #28
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'Frikjenn flygelederene nå !'

Her er et spørsmål som kanskje fortoner seg som "bensin på en del små gnister" rundt omkring, og som også muligens er litt på siden av topic, men: Hvorfor skrikes det på opptil flere steder i samfunnet alltid etter rydding og oppvask når folk med "blå" utdannelse og kun øyne for penger har "regjert" toppene en stund?
(Avinor, Jernbaneverket, NSB, Posten, Helseforetakene, div. private firma, Redningsselskapet, flytting av offentlige etater ut av Oslo-gryta o.s.v., o.s.v.)
Tro om man noen gang kommer til å oppleve "menneskelige hensyn" i arbeidslivet igjen?
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2005, 16:02   #29
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Replying to Topic 'Frikjenn flygelederene nå !'

Quote:
Originally posted by LN-KOG


EB sier at det man trenger to for å danse tango. Alt Rolf Skrede sier er sagt med store bokstaver som et partsinnlegg for én part i en arbeidskonflikt med tre sider. Jeg vil bruke den samme klypen salt når det gjelder tårngubber på dette og andre fora. Når det er sagt, er det som kommer fra ledelsen i Avinor en like tilpasset versjon av virkeligheten. Flygelederne og ledelsen har hvert sitt abonnement på virkeligheten.

Så har vi det tredje: Sannheten! Jeg undres på hvor det ble av den? Jeg tror ingen av partene har dét abonnementet...
Selv tror jeg at den tredje parten er den politiske, og den er minst like fjernt fra sannheten som de to andre tilsammen
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 05-12-2005, 17:08   #30
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic 'Frikjenn flygelederene nå !'

Faktum er at uansett så er dette noe som går ut over både tredje part og fjerde part (flyselskapene og passasjerne) som betaler gode penger direkte og indirekte for å få noe som ikke blir levert (og også dypt videre i samfunnet, man kan nevne bl.a. posten, frakttjenster som direkte er avhengig av flyet)

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Enighet mellom Avinor og flygelederene for 2007 Someone Flyforum 2 25-04-2007 23:02
Takk til flygelederene FBU Flyforum 8 29-09-2004 15:03


All times are GMT +2. The time now is 07:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.