Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-12-2005, 14:23   #21
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Default Replying to Topic 'Frikjenn flygelederene nå !'

Quote:
Originally posted by EB

Jeg blir ikke erstattet ved sykdom...og jeg kjenner mange både i det private og i staten som heller ikke blir erstattet ved sykdom.
Hadde Randi Flesland vært din sjef, så hadde hun sparket deg fordi hun hadde ment det ikke har konsekvenser når du er borte. Hun ville antakeligvis sparket mange av dine kolleger også. Hvorfor betale dere lønn hvis det ikke har konsekvenser når dere er syke?

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2005, 14:47   #22
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Nok et balansert innlegg... Jeg tror egentlig jeg kunne vært enig med det meste av det som blir sagt av de ansatte i Røyken...men personhetsen mot sjef/ledlese gir meg en flau smak... Jeg tror fortsatt ikke at den ene sidn kan ha 100% rett...
EB is online now   Reply With Quote
Old 04-12-2005, 23:07   #23
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Jeg er ikke flygeleder, men har en kompis som jobber som flygeleder, og har fått en god porsjon med historier fra han om Avinor, og hvor det ser ut til å bære hen i fremtiden.

Fakta er at Avinor med Randi Flesland i spissen har:

- kuttet helt på utdanning av nye flygeledere. Det er for tiden ingen nye kull under utdanning.

- investert for flerfoldige millioner i nytt utstyr, som siden blir lagt ned, ( f.eks Trondheim kontroll sentral)

- flyttet rundt på jobber over det ganske land, Trondheim Control skal til Bodø, Røyken skal til Stavanger. Skaper selvsagt usikkerhet blandt folk i Avinor.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=215329

- krevd at restferie blir tatt ut før slutten av Desember 2005!
http://www.boarding.no/art.asp?id=19012

- skåret ned på antall ansatte for å spare penger.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=80209

Du kan si hva du vil, men Avinor er ett selskap som ikke har det bra. I tiden som kommer vil det bare bli verre, hvis ikke noe snart skjer som endrer situasjonen helt.

I årene fremover er det flere eldre flygeledere som vil gå av med pensjon, med ingen nye flygeledere under utdanning er det ingen som kan steppe inn og gjøre jobben. I tillegg har usikkerheten rundt jobbsituasjonen i Avinor, gjort at enkelte slutter og får seg jobb andre steder.

EB og andre kverulanter kan si hva de vil, det er ingen som kan steppe inn med letthet for å hjelpe til som flygeleder. Forskjellige standarder og prosedyrer, gjør at selv om det er svenske flygeledere som kunne tenke seg å jobbe her, så må man ha utsjekk og opplæring før en kan tiltre en stilling.

Så det vil bli meget spennende å følge med på hva som skjer i de neste årene. Håpet får være at flygelederne virkelig klarer å få frem vanskene de står overfor, slik at politikerne kan få foretatt seg noe.

Mitt håp ville være at Avinor, ble gjort om til ett selskap som sto for driften av flyplassene, og Luftfartsverket gjennoppsto, for å ta seg av ATC tjenestene, uten noe krav om inntjening.
Old 04-12-2005, 23:43   #24
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by EB
Nok et balansert innlegg... Jeg tror egentlig jeg kunne vært enig med det meste av det som blir sagt av de ansatte i Røyken...men personhetsen mot sjef/ledlese gir meg en flau smak... Jeg tror fortsatt ikke at den ene sidn kan ha 100% rett...
Jeg tror heller ikke en side kan ha 100% rett, uansett sak og tema. Men det er vel ingen tvil om at Avinor med Randi Flesland og hennes lederstil har gjort en mindre god jobb slik situasjonen nå har blitt?

En bedriftsleder må være forberedt å bli stilt til ansvar, både på godt og vondt. At Randi Flesland har blitt en skyteskive for både media, oss vanlige dødlige og for flygelederne, er kanskje ikke så rart når man ser på hvordan hun uttaler seg og hvordan hun styrer og steller Avinor. Selvfølgelig og naturlig nok er situasjonen spisset fra flygeledernes side fordi dem står midt oppi det, og fordi det er deres hverdag og fremtid det handler om. Og media er selvfølgelig flinke til å hjelpe til med å spisse situasjonen ytterligere.

Uansett, jeg har mer sympati med flygelederne enn med ledelsen i Avinor!

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2005, 07:33   #25
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Jeg har nok også mer sympati med de ansatte i Røyken...men jeg ønsker meg et par balanserte uttalelser fra Røyken. Ville gitt mer troverdighet etter min mening...
EB is online now   Reply With Quote
Old 05-12-2005, 10:44   #26
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Flygeledertjenester er som de fleste vet "ferskvare" og må utføres med en gang tjenesten er forespurt. At noen ikke blir erstattet ved sykdom har med graden av operativitet å gjøre. Om noen papirer" blir flyttet en dag senere" har mindre betydning da "fersvareren" MÅ betjenes der og da.
I dag roper ESA et varsku om norsk flysikkerhet. De har vært på kontroll i Norge men ifølge Lagarhus i Luftfarttilsynet har de "glemt" å gi dem alle informasjonene ???!!!!
Jeg blir litt redd når jeg hører slike uttalelser..
Old 05-12-2005, 10:47   #27
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

det som trengs er en skikkelig opprydning - både i Avinor og Luftfartstilsynet.
jeg hgar sagt det før og jeg sier det gjerne igjen - skill flyplassdrift og flysikkerhet. Det å drive det kommersielle ved en flyplass bør private aktører få lov til, og så får flysikkerheten ivaretas på samme måte som skilt og veimerking!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2005, 11:13   #28
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Her er et spørsmål som kanskje fortoner seg som "bensin på en del små gnister" rundt omkring, og som også muligens er litt på siden av topic, men: Hvorfor skrikes det på opptil flere steder i samfunnet alltid etter rydding og oppvask når folk med "blå" utdannelse og kun øyne for penger har "regjert" toppene en stund?
(Avinor, Jernbaneverket, NSB, Posten, Helseforetakene, div. private firma, Redningsselskapet, flytting av offentlige etater ut av Oslo-gryta o.s.v., o.s.v.)
Tro om man noen gang kommer til å oppleve "menneskelige hensyn" i arbeidslivet igjen?
Old 05-12-2005, 16:02   #29
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-KOG

EB sier at det man trenger to for å danse tango. Alt Rolf Skrede sier er sagt med store bokstaver som et partsinnlegg for én part i en arbeidskonflikt med tre sider. Jeg vil bruke den samme klypen salt når det gjelder tårngubber på dette og andre fora. Når det er sagt, er det som kommer fra ledelsen i Avinor en like tilpasset versjon av virkeligheten. Flygelederne og ledelsen har hvert sitt abonnement på virkeligheten.

Så har vi det tredje: Sannheten! Jeg undres på hvor det ble av den? Jeg tror ingen av partene har dét abonnementet...
Selv tror jeg at den tredje parten er den politiske, og den er minst like fjernt fra sannheten som de to andre tilsammen
Old 05-12-2005, 17:08   #30
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Faktum er at uansett så er dette noe som går ut over både tredje part og fjerde part (flyselskapene og passasjerne) som betaler gode penger direkte og indirekte for å få noe som ikke blir levert (og også dypt videre i samfunnet, man kan nevne bl.a. posten, frakttjenster som direkte er avhengig av flyet)

Posting Rules