![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 10-12-2011 at 00:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]() Quote:
Men ønsker den Danske stat lykke til med å ta FR som du sier dere skal klare ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,899
|
![]() Quote:
jeg har et nokså enkelt syn på skatt som er en av de to største utgiftene vi har: - Boliglån - som lar oss ha et hus som vi ikke kunne ha kjøpt om vi skulle spart opp penger. - Skatt - som lar oss bruke ting som veier, broer, universiteter med mere - som vi aldri ville kunne anskaffe på egenhånd. Mange sier at skattene forvaltes dårlig av "goverment" - men om vi ser på verdens banker med deres bonuser og andre tap - er jeg ikke så sikker på at de er noe bedre. Så med den økonomiske realiteten vi ser rundt oss i verden i dag - ser jeg absolutt ingen behov for å applaudere forsøk på å holde unna mere skatt.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
![]() Selv om det ikke nødvendigvis er sympatisk, så er det ikke galt å innrette en virksomhet etter skattreglene, heller ikke der reglene er uklare. Er virksomheten uenig med myndighetene om hvordan reglene er å forstå (tolking/subsumsjon), er det myndighetene/domstolen som vinner hvis saken kommer på spissen. Sånn er spillereglene. Det kan man like eller ikke like, men sånn er det. I alle bransjer. Så helt konkret til en problemstilling: Det at man har ordninger der "arbeideren" (f.eks. en oppdragstaker) selv er ansvarlig for å betale skatt, er ikke noe spesielt. Det er helt vanlig og lovlig i så å si alle regimer. Det har imidlertid ikke vært vanlig i alle bransjer, så tanken er litt uvant for folk i flybransjen. Men at man kommer til å stoppe det, tror jeg ikke. Heller ikke i Danmark. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Nå er det sikkert andre skattemessige effekter av dette, men det var nå iallefall det ovenstående som var mitt lille svar til at bruttolønn ofte blir nettolønn. Jeg er også tilhenger av at man skal betale skatt og ser på skattefinansierte fellesgoder som et av de virkelig fornuftige ordningene vi har, og liker ikke fikse skatteunndragelser, men har forståelse for at noen fradrag er rettmessige. Last edited by TOS; 10-12-2011 at 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Hei TOS. Jeg opplever deg som særdeles reflektert, og du argumenterer godt. Men du er ikke ansatt i "flyverden" (om jeg har forstått det riktig), og du ser bildet med brillene til en som gjerne vil tro det beste om alle andre... Forholdet er - slik jeg erfarer det i mitt yrke som pilot - og gjennom samtaler med Ryanairansatte og ex-ansatte - at dette med at kontraktøren skal betale skatt og avgifter IKKE FUNGERER. Jeg tror på de Ryanairansatte / ex-ansatte når de sier at de ikke betaler skatt i noe land, og at bruttolønn = nettolønn. Nå forholder jeg meg til de som er ansatt på kontraktsbetingelser. For det jeg vet kan det også være fast ansatte i FR som har andre skatteordninger. Nå er ikke dette med at Ryanairansatte ikke betaler skatter og avgifter noe de selv går rundt og snakker mye om (av naturlige grunner), men er man tett nok på i miljøet, så fanges faktum i saken opp. Du kan ikke sammenlikne denne saken med f.eks en handverker eller IT-spesialist leier seg selv ut gjennom eget selskap, og således selv er ansvarlig for å innrapportere skatt. Jeg kjenner ikke til noe annet større flyselskap i Europa som driver på denne måten. Og det er jo åpenbart at dette frembringer en "svart økonomi". Jeg forstår ikke at noen kan være uenig i dette. Og skulle forholdet bli prøvd juridisk, vi jeg vanskelig tro at det holder i retten, i noe europeisk land. Tally-Ho Last edited by Tally-Ho; 10-12-2011 at 11:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() ![]() Nå kjenner ikke jeg noen personlig som flyr for FR så jeg kan ikke verifisere om det er slik at ingen av pilotene i FR på kontrakt betaler skatt, men når du sier at bruttolønn er nettoinntekt, har du tatt høyde for at rettmessige fradrag kan redusere skattebyrden til den enkelte? Gjentatte ganger har vi jo fått høre at slike ting som vedlikehold av sertifikater, loss of license forsikring osv. er veldig kostbart når det er snakk om andre kontraktsavtaler (fx diskusjonen rundt DY og HEL-basen). Nå vet jeg ikke hvor mye dette koster per år, men dette er utgifter som rettmessig reduserer skattebyrden til pilotene. Last edited by TOS; 10-12-2011 at 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
|
![]()
Jeg har litt innsikt i hvordan det er i FR, og kan fortelle at i grove trekk har man 3 typer kontrakter som pilot i Ryanair.
1. Fast ansettelse av Ryanair. Disse har en vanlig arbeidskontrakt og får trukket skatt fra lønnen sin. 2. Gammel Brookfield. Disse jobber som selvstendige næringsdrivende og velger selv hvilken regnskapsfører de ønsker å bruke, og om de ønsker å bruke en. Disse har også ansvar for å betale skatt selv. 3, Ny Brookfield. Disse er også selvstendig næringsdrivende, og har alle en kontrakt som forplikter dem til å bruke en forhåndsgodkjent regnskapsfører. Her vil man få lønnen sin utbetalt etter at regnskapsfører trukket deg for skatt og betalt den til Irland. Det er denne kontrakten alle nye piloter i Ryanair har fått de siste par årene, men man kan etter hvert søke om fast ansettelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Hva tenker du her? Retten forholdet seg bare til rettsregler. Er ingen rettsregel brutt, holder det i retten.
Last edited by RWY 24; 10-12-2011 at 13:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det siste punktet ditt skulle vel tilsi at iallefall de kontraktsansatte som er på denne nye kontrakten betaler sin skatt selv om de er selvstendig næringsdrivende. De betaler den riktignok til Irland, men det var vel det samme som Told og Skat i Danmark insisterte på at SAS-piloter skulle gjøre (dvs. betale skatt der selskapet de flyr for er registrert). Last edited by TOS; 10-12-2011 at 13:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Ingen har noen gang vært tvunget til å inngå en kontrakt med Ryanair. Jeg tar for gitt at en flyplass eller handling agent har vett nok til å vite hva de gjør.
Jeg går også ut fra at ingen noen gang har blitt tvunget til å reise med selskapet, og at det alltid har vært alternative måter å komme seg fra A til B. Og jeg tror også at ingen er tvunget til å jobbe for Ryanair, uansett hvor galt det måtte være i landet de bor i. Imm Quote:
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
|
![]() Quote:
Den gammle Brookfield kontrakten blir sjeldnere og sjeldnere, da alle nye piloter som ikke får fast ansettelse får den nye kontrakten. Det er vel vanlig at man kan søke om fast ansettelse etter 1 år på Brookfield. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Om streik, fagforeninger og ulemper for passasjerene i luftfarten (splittet) | Northrider | Småprat | 116 | 08-04-2013 13:51 |
Hvilke lounger har man tilgang til når man reiser med TG, LH osv? (splittet) | Bizflyer | Reiseforum | 7 | 10-05-2012 15:40 |
Betaler RYANAIR og ansatte skatt ? | tiemand | Flyforum | 45 | 15-12-2010 20:48 |
Norwegian åpner for danske og svenske helter på halene | Desk pilot | Flyforum | 53 | 25-08-2009 16:12 |
Hva betaler Ryanair egentlig for en 738 .. ?? | LN-MOW | Flyforum | 5 | 23-04-2005 20:00 |