![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#21 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ellers ville vi jo alle satt opp våre firmaer på Cayman Islands og aldri betalt skatt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Det er en artig artikkel om Ryanair på dagbladet. Spesielt kommentarene nederst er meget morsomt lesestoff. F.eks:
http://www.dagbladet.no/2011/12/08/k...nair/19332770/ Quote:
![]() |
![]() |
#27 | |
Front section flyer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Skulle ønske denne "eksperten" hadde satt seg litt inn i ting før hun skrev.
"kjører med knust rute".... Og så kommer debatten under med påstand om lite fuel, og at luftfartstilynet burde ta affære. Tull igjen. Jeg har jobbet på Torp i 13 år. Luftfartstilsynet har vær på besøk mange ganger og har full kontroll. Ryanair har aldri hatt noe fly som har blitt groundet mens jeg har vært på jobb.
![]() |
#29 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå hander vel dette om det faktum at et av Europa's største flyselskap'er har organisert virksomheten på en måte som gjør at store deler av de ansatte verken betaler skatter (+ avgifter) i ansettelseslandet Irland eller i det landet de er basert i.
Ryanair balanserer, slik jeg ser det, tett på å kriminalisere seg selv, men da de europeiske stater ikke kan finne helt ut av dette, så slipper MOL unna. Jeg baserer min oppfatning på uttalelser fra bl.a. piloter med bakgrunn i Ryanair, som nå har fått jobb her hjemme i et skandinavisk firma. Er man f.eks norsk pilot, basert i f.eks Frankrike, og jobber i Ryanair, så er det pilotens egen oppgave å finne ut om vedkommende skal betale skatt, og hvortil. Ryanair bryr seg ikke. Da kan man trygt regne med at det blir lite som går til skatt. Og når bruttolønn er nettolønn, så er det vel ok? Sammenliknet med f.eks i Danmark, der en godt betalt pilot lett betaler over 50-55 % i skatt tilbake til samfunnet, gir dette et perspektiv på ting. Tenk hvis alle selskaper skulle organisere seg på denne måten, hvordan skulle man da få finansiert infrastruktur til bl.a. luftfarten. Når Ryanair opererer på denne måten, og har ansatt en stor mengde østeuropere i kabinen som tjener rundt 1300 euro i måneden, og opererer på lufthavner der lufthavnene nærmest betaler selskapet for å fly på - da kan man jo forstå at Ryanair er nærmest uslåelige på pris - selv med sin kreative billettprising med masse skjulte kostnader. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
For Ryanairs tilfelle er det altså piloten som betaler mindre skatt, mens for andre selskaper er det selskapene som får mindre skattemessig overskudd (og dermed mindre selskapsskatt). Det er ikke nødvendigvis det samme som at den enkelte land sitter igjen med mindre skatteproveny. Last edited by TOS; 09-12-2011 at 09:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg er litt usikker på hva du tenker på her, men mitt poeng var at pilotene ikke er alene om å være ansvarlige for å betale skatt. Det er kanskje uvant for folk som stort sett har vært ansatt i et selskap å skulle ha ansvaret for dette selv, men det er ikke noe uvanlig. Ikke alle selvstendig næringsdrivende er 0-skatteytere heller.
Det andre poenget mitt er at om utgiftene føres på den enkelte pilots foretak eller på selskapet som hyrer inn pilotene har ikke nødvendigvis den effekt at skatteprovenyet blir lavere (men her er det sikkert detaljer i behandlingen av skattbart overskudd osv. som gjør at det er vanskelig å sammenlikne helt direkte). Om selskap X trekker fra utgifter til vedlikehold av sertifikat, forsikringer og uniformer, eller om selskap Y gjør dette skulle i utgangspunktet ikke spille noen rolle for den totale skattebyrden for selskap X og Y tilsammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hvorfor får de holde på år etter år hvis dette er en så enkel sak at det er ulovlig?
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Det er ikke slik at alle ulovligheter som foregår i samfunnet blir etterforsket eller prøvet for retten. Som regel så er dette som følge av ressursmangel hos respektive myndighet. Jo mer innviklet og ressurskrevende en etterforskning blir, jo større sjangse er det for at den ikke blir iverksatt, eller at den blir avbrutt og lukket pga. bevisets stilling. Det er med andre ord ingenting som tilsier at noe er lovlig kun fordi ingen er dømt for ugjerningen ennå. Jeg har tidligere blitt beskyldt for å ha mistro til systemet for å hevde dette, selv kaller jeg det realisme. For å digregere litt; det samme kan sies om operative forhold i et land eller selskap: Det at en ulykke ikke har inntruffet (ennå) bør ikke brukes som bevis på at alt gjøres etter boka eller at systemet er fool proof. Men back on topic, var det ikke slik at Frankrike faktisk iverksatte en etterforskning og dømte FR, med det resultat at de lukket MRS og MOL stakk med halen mellom bena? http://www.guardian.co.uk/business/2...-row-contracts Antagelig er det en god grunn til at det ikke er satt enda mer fokus på slike saker. Det må må være en relativt ressurskrevende etterforskning som skal iverksettes for å gjennomgå x antall (3000 f.eks.) individuelle kontrakter spredt over de fleste europeiske land, inkludert eventuelle "skatte-paradis" disse kontraktene kanskje har sitt opphav i. Å tro at de ulike europeiske landene skal bruke tid på å gå sammen for å ta en enkeltaktør i én bransje i disse tider hvor Euro-samarbeidet vakler og ny krise er i emminga blir muligens i overkant ambisiøst. TOS, det virker som du har litt kjennskap til dette med enkeltmannsforetak. Er det ikke slik i konsulentvirksomhet at det pleier å være relativt konkrete regler, om enn åpne for tolkning, for når man kan virke som konsulent og når man må være ansatt? Høyesterett i Norge har hatt saker hvor det er satt presedens på akkurat denne problemstillingen. - Meg bekjent på tvers av både skatteregler og arbeidsrett. Eksempler som vurderes for å se hvorvidt man kan opptre som selvstendig næringsdrivende går blant annet på hvem som bærer den økonomiske risikoen, hvorvidt man har eget kontor, og om man er pliktig til å møte til oppsatt tid etc. Hensikten er naturligvis å forhindre at en arbeidsgiver unndrar seg arbeidsgiveravgift og andre sosiale kostnader ved å "leie" inn arbeidstakeren og å be han/henne om å fakturere selskapet via et enkeltmannsforetak. Her bruker retten skjønn og ser på helhetsbildet. La oss ta et eksempel. Dersom man leier inn en håndverker for å fikse badekaret, eller en computer-geek til å fikse routeren, så vil vedkommende etter alt å dømme avtale en tid han/hun har anledning til å møte opp. Antagelig vil han ha egen firmabil han møter opp i og etter at jobben er fullført vil en faktura havne i din postkasse for arbeid utført, sendt fra vedkommendes kontor. Det er i slike tilfeller liten tvil aktuelt arbeidsforhold, personen driver sitt eget firma og leier ut sine tjenester. Dersom derimot, du driver et flyselskap med hovedkontor i Irland eller på Fornebu, og du "leier inn" 3000/100 piloter for å fly dine fly, hvor de plikter å bruke én viss type uniform (at de må betale skjorta og ID-badge selv er bare ekstra smålig), og møte til oppsatt tid på HEL, RYG eller AGP 5 dager i uka, i uke etter uke, år etter år, er dette like soleklart arbeidsrettslig forhold? Da vil nok ting skurre noe mer foran en domstol skulle man tro. I ganske mange sammenhenger vil nok dette kunne prøves for retten slik som er gjort tidligere. Jeg velger derfor gå tilbake til åpningspåstanden om å kalle en spade for en spade, og å trekke hodet opp av sanden eller utav evt. andre hulrom ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Nå er nok ikke regelverket helt entydig, og hvordan regelverket er for Irland vet jeg ikke. Siden Ryanair er et irsk selskap så vil jeg tro at de forholder seg til Irsk lovgivning. Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Et lite google-søk:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
"French courts ruled against Ryanair, saying that employees of foreign airlines living in France come under French social security and tax law." At han så skyndet seg og lukket basen for å unngå videre forfølgelse vitner vel ikke akkurat om en uskyldig dømt person. Quote:
Quote:
http://www.worksmart.org.uk/rights/i...an_agency_am_i Your rights at work depend whether by law you are an employee (which means that you get better rights) or a worker (which means you do not do so well). This is an important difference, but there is no easy test. Many agency workers fall into the grey area between the two. Ultimately only an employment tribunal or a court can decide, though advice agencies and unions have lots of experience in assessing how a tribunal might rule. You are likely to be an employee if: - your employer provides work within set hours and pays you for being available to work - you have to accept the work provided by your employer and are not free to turn work down - your employer controls what you do and lays down how and when you do it - you have to carry out the work personally, and cannot send someone else to do it on your behalf - your employer supplies the tools or other equipment for the job - your employer deducts tax and National Insurance from your wages (although some workers also have this). De 5 øverste punktene er temmelig soleklare i disfavør Ryanair. Det siste punktet blir derfor en logisk brist. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Det er nok heller ikke så uoversiktlig, og iallefall ikke noe som er helt unikt for luftfarten, at skattemyndighetene ikke vet hvor de skal begynne. Siden handel ble internasjonalisert og skatteforhold ble av betydning, så har selskap som har operert internasjonalt gjort disposisjoner for å påvirke sin totale skattebyrde. Mange multinasjonale selskaper har drevet dette i 100-vis av år, og skattemyndighetene følger med selv om det er komplekse forhold involvert. Skattemotivert internprising mellom divisjoner i ulike land er en kjent praksis, men da har man skattekontor for internasjonale saker som (nesten) utelukkende fokuserer på dette. Tro ikke at alle disse sakene er trivielle. Quote:
Noen kontraktsforhold er veldig detaljerte i hva som skal utføres (ergo kan fort 3 være oppfylt for veldig mange), og når dette skal gjøres (punkt 1) pga koordinering opp mot en rekke andre forhold. For spesialistoppdrag vil mange oppdragsgivere ha person B, og ergo kan man ikke sende person A (person B har den kompetansen oppdragsgiveren vil ha - person A har det ikke; dette finner man i veldig mange typer oppdrag, og ergo kan punkt 4 også være oppfylt). Hva er så "the tools or other equipment"? Her kan man nok argumentere for at det oppdragsgiver er ute etter er ferdigheten og rettigheten til å føre en B738, på samme måte som en oppdragsgiver er ute etter konkurranserettslig kompetanse i et søksmål, eller spesialistkompetanse på implementering av kvalitetssikringssystemer, eller spesialistkompetanse til å implementere regulatory compliance programmer innen forsikring. Mange slike oppdragsgivere forventer kun at du stiller med den kompetansen du har i ditt hode, og så stiller de med resten av det du måtte trenge. Ergo kan også fort punkt 5 være oppfylt for mange helt kurrante oppdragsforhold. Når det er sagt så kan det godt tenkes at pilotene i Ryanair burde vært ansatte i selskapet, men jeg tror kanskje ikke saken er så soleklar som de fast ansatte i luftfarten synes å mene at den er. Hadde saken vært så soleklar så hadde denne diskusjonen ikke vært nødvendig. Last edited by TOS; 09-12-2011 at 15:16. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
styr på hvem der skal indbetale hvad, ja så er det told og skat... Det kan godt være at skattevæsenet i Irland, som jo er FR homeland, ikke er effektivt, men det er de her i DK..Så det bliver ikke bare en walk-over hvis nogen ansatte i FR, som bliver baseret i DK tror det. Det kan godt være MoL kan køre rundt med "det offentlige" nogen steder, men det kan han godt glemme i DK. Det kan jo godt være at nogen synes jeg skriver dårligt om FR, men hvis dem der rejser med FR satte sig ordentlig ind i deres måde at skrue priserne sammen på, og at de lufthavne de beflyver, bad FR om at betale det det koster af handle dem, ja så var prisen en anden... AT FR nærmest beder folk om at tage bagagen med om bord, og det går de med de bagage priser de kræver, det er jo en kæmpe belastning for sikkerhedskontrollen i alle lufthavne. Jeg kan jo kun se det i den lufthavn jeg selv arbejder i, og her er det et stort problem at FR pax har så store mængder af håndbagage. Og jeg kan heller ikke tror det er nemt ombord for cabin crew heller... At FR er kommet for blive er vel et faktum, men de kan ikke blive ved med at agere som de gør. Og jeg håber og tror at BLL måske bliver enden for dem i DK. Her får de absolut ikke noget forærende, måske bortset fra af BLL A/P, men det er bare gætteri Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Om streik, fagforeninger og ulemper for passasjerene i luftfarten (splittet) | Northrider | Småprat | 116 | 08-04-2013 13:51 |
Hvilke lounger har man tilgang til når man reiser med TG, LH osv? (splittet) | Bizflyer | Reiseforum | 7 | 10-05-2012 15:40 |
Betaler RYANAIR og ansatte skatt ? | tiemand | Flyforum | 45 | 15-12-2010 20:48 |
Norwegian åpner for danske og svenske helter på halene | Desk pilot | Flyforum | 53 | 25-08-2009 16:12 |
Hva betaler Ryanair egentlig for en 738 .. ?? | LN-MOW | Flyforum | 5 | 23-04-2005 20:00 |