Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-12-2011, 17:14   #21
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Default Re: Steikepanne i sikkerhetskontrollen

Var nå mest så jeg slipper å helle ut colaen jeg har med meg på bussen før jeg går gjennom kontrollen. Er vel bare å prøve en gang.
Old 02-12-2011, 18:27   #22
bear
Newcomer

Men eksempelvis.
Hvis du går innom taxfree. Kjøper deg en flaske sprit på glassflaske.
Du knekker av bunnen. Utmerket stikkvåpen.
Eller utmerket Molotov Cocktail.
bear is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2011, 21:26   #23
hstad
geocaching traveler

hstad's Avatar

Quote:
Originally Posted by gilera View Post
Var nå mest så jeg slipper å helle ut colaen jeg har med meg på bussen før jeg går gjennom kontrollen. Er vel bare å prøve en gang.
Det er jo samme argumentet som alle reisende har rart hvis ansatte skal ha andre regler!
hstad is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2011, 23:14   #24
enzv-sola
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by gilera View Post
Kjapt spørsmål: Vi som har ID kort og lov til å ha med "forbudte gjenstander", kan vi ha med f. eks. en brusflaske (eller spritflaske ) som vi har kjøpt utenfor sikkerhetskontrollen?
Du har lov til å ta den med inn på oppholdsrom, trafikkontor etc. Altså ikke i transitt eller i terminalen blant pax. Det betyr at du ikke kan ta med deg en flaske brus gjennom paxkontrollen, da vil de ta den fra deg pga at pax vil reagere. Og som det sies, du trenger ikke hammer for dette.
Old 02-12-2011, 23:35   #25
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Kjøpte selv en stekepanne i Tromsø for å ta med hjem til Oslo for noen år siden. Valgte å ta denne som innsjekket bagasje. Anbefaler alle å gjøre det samme hvis det er i tvil.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2011, 01:30   #26
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by bear View Post
Men eksempelvis.
Hvis du går innom taxfree. Kjøper deg en flaske sprit på glassflaske.
Du knekker av bunnen. Utmerket stikkvåpen.
Nå tror jeg du har misforstått væskeforbudet. Væskeforbudet sier at det for passasjerer er forbudt å ta med væske i større doser enn 100ml som tilsammen skal ligge en pose på maks en liter. Det er IKKE noe forbud mot å ta med tomme flasker gjennom security! Grunnen var at man tror/mener noen kunne ta med eksplosive væsker og blande en bome, men at det er umulig med de begrensningene de har satt nå. (For man kan jo overhodet ikke samarbeide for å få med nok)

Quote:
Originally Posted by hstad View Post
Det er jo samme argumentet som alle reisende har rart hvis ansatte skal ha andre regler!
Hvorfor er det rart? Det er forskjell på folk som har blitt sikkerhetsklarert og de som ikke er det. Ville vært vanskelig hvis en elektriker ikke kunne ha med seg skrutrekker og kniv i sikker sone.

Last edited by Discus; 03-12-2011 at 01:32.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2011, 12:16   #27
hstad
geocaching traveler

hstad's Avatar

No har det vel vist seg fleire ganger at det er mange utro tjenere som jobber på flyplasser, ihvertfall i utlandet. Man kan ikkje vite om det finnes potensielle terrorister rundt om kring! Sikkerhetsklarering hjelper ikkje heile tida

Ville en sikkerhetsklarering hindret ABB å få seg jobb på ein flyplass før 22.07?
Old 04-12-2011, 17:40   #28
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by hstad View Post
No har det vel vist seg fleire ganger at det er mange utro tjenere som jobber på flyplasser, ihvertfall i utlandet. Man kan ikkje vite om det finnes potensielle terrorister rundt om kring! Sikkerhetsklarering hjelper ikkje heile tida

Du tok opp det med at det var forskjellige regler på ansatte og reisende. Ja, det er det. Det er også et annet regime rundt ansatte, ifht. sikkerhetsklarering som jeg nevnte, i tillegg til en del regler og prosedyrer som er untatt offentligheten. Jeg har ikke sagt at det er 100% sikkert, hverken med eller uten sikkerhetsklarering. Man må se på kost/nytte/risiko o.l., og skal du innføre samme regler for ansatte som for passasjerer så kan man bare legge ned flybransjen fordi det enten blir for dyrt å fly eller fordi det rett og slett blir umulig.

Old 05-12-2011, 10:01   #29
hstad
geocaching traveler

hstad's Avatar

Ok ser den!
Reply

Posting Rules