Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2011, 13:09   #1
Halvorsn
ScanFlyer Molded

Halvorsn's Avatar

Kamera Salg av fotoutstyr for nykommern i flyfotografi

heihei!

i disse dager er jeg i ferd med å oppgradere ganske mye innenfor settet mitt av fotoutstyr og går straks FF og trenger ikke lenger de minst brukte tinga. Derfor selges alt pent brukt for dere på forumet for 6000, altså 500 mindre enn utropspris for andre.

ta kontakt enten via annonens diverse måter, eller PM her på forumet.

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/v...-kit&id=162205

spørsmål?

(+47) 411 06 109
hsnjerve@gmail.com
PM her på forumet

-Halvor
Old 04-11-2011, 00:24   #2
Kanon
ScanFlyer Molded

Default Re: Salg av fotoutstyr for nykommern i flyfotografi

Ikke for å være uhøflig men, jeg tror du har priset deg litt høyt. Du vil også få problemer med kjøper om feks lukkeren ryker (snakker av erfaring) noe som er ganske sannsynelig. Vurder heller å selge objektivene hver for seg. 75-300mm 1000kr (om USM 1500kr), 17-70 1500kr. 400D med kit og cf 1500kr

For en som er på jakt etter et nybegynner kit vil en 550D eller 500D være et betydelig bedre kjøp. 400D er dessverre utdatert. 75-300mm med USM er deog et godt å billig teleobjektiv vil jeg påstå. Jeg brukte selv 75-300mm uten usm og var fornøyd med optikken.

Sist vil jeg avslutte med at 5Dmk2 er ikke the holy grail. Jeg hadde bedre hell med 60D, pga større pikseltetthet noen som gir deg mere tele og mulighet for crop.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 09:22   #3
Halvorsn
ScanFlyer Molded

Halvorsn's Avatar

a) Jeg kjøper 5D I brukt, har 1D mark III fra før av så det å gå helt ned til 60D er ikke aktuelt ettersom det krever EF-S optikk for det jeg trenger en 5D til.
b) Nå tar jeg ikke bare bilder av fly, men pressefoto, tidvis studio, konsertfoto og naturfoto. Dermed er ISO, full vidvinkel, bedre dynamikk og fargedybde,75% større viewfinder og klart bedre bildekvalitet å preferere.
c) tusen takk for tilbakemelding, jeg skal vurdere å sette prisen ned. Poenget er også at folk gjerne byr lavere enn utropspris og jeg kan dermed få kitet for en OK pris.
d) er det no mer, bare ta kontakt på PM
Old 04-11-2011, 10:05   #4
flappflapp
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Sist vil jeg avslutte med at 5Dmk2 er ikke the holy grail. Jeg hadde bedre hell med 60D, pga større pikseltetthet noen som gir deg mere tele og mulighet for crop.
ENGM 911 er vel et sprell levende eksempel på at også 5D MkII kan gi flotte flybilder? Jørgen S bruker også dette kameraet (dog i kombinasjon med 1D MkIII med crop-faktor 1,3 uten støtte for EF-S). Hans bilder er vel noe av det mest spektakulære man kan finne på dette forumet, både de som er tatt med fullformat og crop... Selvsagt blir det kostbart og tungt om du har motivet langt unna og må ha lange objektiver med stor diameter (i.e. lysåpning), men har du først gjort en god investering i glass er det ikke fullformat vs crop som ødelegger resultatet.

Min speilreflekshistorikk ser slik ut...
EOS 300 (1999) -> EOS 10D, crop 1,6 pre EF-S (2003) -> EOS 5DMkII (2009)
...og HERRE så godt det var å få 5DMkII og komme tilbake til stor søker og et kamera der skikkelig EF(L)-optikk kom til sin rett med fornuftige brennvidder, mulighet for skikkelig vidvinkel osv. Skal jo sies for øvrig at 5DMkII'en har mange andre gode egenskaper også, som Halvor er inne på. Og det skal sies at et sted mellom 0,1 og 0,5 prosent av de bildene jeg tar er av fly, da. Hadde jeg surret rundt utenfor gjerdet på OSL på jevnlig basis ville jeg sikkert måtte investert i noe lenger enn en 70-200 og en 1,4x telekonverter...

Trenger man ikke vidvinkel og ekstreme ISO-egenskaper, men vil ha et kamera av svært god kvalitet (både fysisk og teknisk), rask fokus, høy "skuddtakt" og samtidig kunne spare litt vekt og penger på mindre lettere teleobjektiver, så er jo 7D et opplagt valg. Har sett flere proffe fotografer som har brukt dette kameraet, blant annet sammen med det fantastiske EF70-200 2.8L IS II. EOS7D og dette objektivet, evt EF70-200 4L IS om budsjettet er trangere, må være noe av det som gir best kvalitet "for the bucks" om det er spotting utenfor gjerdet man bedriver. EOS60D er også et bra kamera, men det er jo fysisk sett en ganske kraftig nedgradering av standard fra 50D (materialer, vekt osv), og for meg faller den veldig mellom to stoler.

Men nå er vi visst laaaaangt utenfor topic i denne tråden...

Last edited by flappflapp; 04-11-2011 at 10:11.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 16:23   #5
Kanon
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Halvorsn View Post
a) Jeg kjøper 5D I brukt, har 1D mark III fra før av så det å gå helt ned til 60D er ikke aktuelt ettersom det krever EF-S optikk for det jeg trenger en 5D til.
b) Nå tar jeg ikke bare bilder av fly, men pressefoto, tidvis studio, konsertfoto og naturfoto. Dermed er ISO, full vidvinkel, bedre dynamikk og fargedybde,75% større viewfinder og klart bedre bildekvalitet å preferere.
c) tusen takk for tilbakemelding, jeg skal vurdere å sette prisen ned. Poenget er også at folk gjerne byr lavere enn utropspris og jeg kan dermed få kitet for en OK pris.
d) er det no mer, bare ta kontakt på PM
Fin og oversiktelig måte å inndele svaret på så jeg fortsetter i samme stil.

a) Hehe der har du et poeng, blir gjerne litt fly opphengt her inne.
Men du kan helt fint bruke EF optikk på alle xxD(feks 60D), xxxD(feks 400D). Jeg bruker selv EF 70-200 F4L uten problem på både 5Dmk2 og 60D. Autofokusen er bedre på bevegelse på 60D enn 5D/5dmk2. 7D sin autofokus er i ypperste klasse. Jeg gjorde selv en blunder der når jeg fikk en ny for 8000kr og solgte den litt senere for samme prisen

b) Søkeren er en drøm på 5D/5Dmk2 det har du helt rett i. ISO egenskapene er også veldig bra. Jeg tar også mye naturbilder av landskap og himmelen, men ved bruk på stativ synes jeg 60D med flipp skjermen og live-view er mye bedre for nakken. Også har du jo den fordelen at optikken er litt billigere om du kjøper EF-S feks Tamron 17-50mm F2.8 ca 3000kr vs EF 17-40mm F4 til 5000kr. 17-50 bedre optisk enn 17-40.

c) Jeg forstår strategien din, men min erfaring er hvis du setter du en "rettferdig" pris, får man solgt raskt og slipper pruting. En fin referanse for ca bruktpris er Teambiathlon sin bruktpris guide.
Den fanger jo ikke opp alt, men den gir en god pekepinn. Jeg selger alltid mine ting i løpet av 6 timer ofte mye raskere. http://www.teambiathlon.no/index.php?module=price

Her har jeg puttet inn a-f i inlegget for å letter sortere svarene.
Quote:
Originally Posted by flappflapp View Post
a)ENGM 911 er vel et sprell levende eksempel på at også 5D MkII kan gi flotte flybilder? Jørgen S bruker også dette kameraet (dog i kombinasjon med 1D MkIII med crop-faktor 1,3 uten støtte for EF-S). Hans bilder er vel noe av det mest spektakulære man kan finne på dette forumet, både de som er tatt med fullformat og crop... Selvsagt blir det kostbart og tungt om du har motivet langt unna og må ha lange objektiver med stor diameter (i.e. lysåpning), men har du først gjort en god investering i glass er det ikke fullformat vs crop som ødelegger resultatet.

b)
Min speilreflekshistorikk ser slik ut...
EOS 300 (1999) -> EOS 10D, crop 1,6 pre EF-S (2003) -> EOS 5DMkII (2009)
...og HERRE så godt det var å få 5DMkII og komme tilbake til stor søker og et kamera der skikkelig EF(L)-optikk kom til sin rett med fornuftige brennvidder, mulighet for skikkelig vidvinkel osv. Skal jo sies for øvrig at 5DMkII'en har mange andre gode egenskaper også, som Halvor er inne på. Og det skal sies at et sted mellom 0,1 og 0,5 prosent av de bildene jeg tar er av fly, da. Hadde jeg surret rundt utenfor gjerdet på OSL på jevnlig basis ville jeg sikkert måtte investert i noe lenger enn en 70-200 og en 1,4x telekonverter...

c)

Trenger man ikke vidvinkel og ekstreme ISO-egenskaper, men vil ha et kamera av svært god kvalitet (både fysisk og teknisk), rask fokus, høy "skuddtakt" og samtidig kunne spare litt vekt og penger på mindre lettere teleobjektiver, så er jo 7D et opplagt valg. Har sett flere proffe fotografer som har brukt dette kameraet, blant annet sammen med det fantastiske
d) EF70-200 2.8L IS II. EOS7D og dette objektivet, evt EF70-200 4L IS om budsjettet er trangere, må være noe av det som gir best kvalitet "for the bucks" om det er spotting utenfor gjerdet man bedriver.
e) EOS60D er også et bra kamera, men det er jo fysisk sett en ganske kraftig nedgradering av standard fra 50D (materialer, vekt osv), og for meg faller den veldig mellom to stoler.

f)Men nå er vi visst laaaaangt utenfor topic i denne tråden...
a) Jeg mente ikke at du ikke vil få like gode bilder med 5Dmk2 som 60D tvert i mot. Men fullformat har en tendens til å bli hypet opp i skyene på alle fotoforum. De som du viser til er vel et godt eksempel på at det først og fremst er fotografen det kommer ann på ikke fullformat vs crop. Men jeg som deg påstå at man får bedre bilder med kvalitetsoptikk som L glass spesielt på teleobjektiv.

b) Jeg startet med et HP Photsmart 735 kompakt kamera i 2003. Brukte så i 2005 alle konfirmasjonspengene 10 000kr på et 350D med kit. Jeg brukte for det meste P så det eneste jeg kunne fotografisk var eksponeringskompensasjon og ISO. Heldigvis skøyt jeg alt i Raw, så mye kan reddes i konverteren

Så kom 2007 og jeg begynte å få opp interessen for blender og lukkertid. Fikk meg en Tamron 17-50mm F2.8 mitt første ordentlige objektiv. Det var stor forskjell på i forhold til på kit 18-55mm F3.5-5.6. Så gjorde jeg min første fototabbe, jeg ble lei i 2009 og solgte Tamron 17-50mm.

I 2010 syntes jeg kameraet mitt 350D var litt utdatert, så jeg slo til på Fotovideos sommer tilbud på 500D Hus til 4000kr og en Canon EF 75-300mm F4.5-5.6 uten USM til 1000kr.
Jeg fant fort ut at autofokusen var ubrukelig på raske bevegelser som fly, så jeg lærte meg å fokusere manuelt med 75-300mm. Som normal objektiv brukte jeg en gammel Soligor 28-50mm F3.5-4.5 som jeg brukte manuelt via et Olympus OM til EF adapter. Fotogleden var tilbake Tamron 17-50mm ble kjøpt på nytt på høsten.

Julen 2010 oppgraderte jeg til 550D på tilbud til 5000kr inkludert kit denne gangen hos Elkjøp. Brukte film funksjonenen mye på 500D men 20fps i 1920*1080 var ikke noen god standard så da ble det 550D med 30fps isteden.

Våren 2011 kom og Fotovideos knalltilbud på 7D til 8000kr, jeg var en av få som greide å bestille denne via nettet ca kl 2005 da tilbudet dukket opp, fikk også en Canon EF 70-200mm F4 L til 3000kr

Så kom Elkjøp med tilbud på 60D +17-85mm USM til 8000kr, så da måtte jeg slå til, jeg ville ha beveglig skjerm og manuell lyd kontroll. Solgte objektivet og fikk da en 60D for 6000kr. Likte 60D såpass godt at jeg beholdt den og solgte så 7D for 8500kr.

Jeg begynte å få interesse for å filme fly på curisehøyde så når 600D ble lansert og kom med 3x crop modus i 1920*1080 30fps kontra 60D sin 7x 640*480 60fps ble det salg av 60D og kjøp av 600D med kit til fullpris 7000kr.

Jeg har aldri angret på et kjøp så mye, overgangen fra 60D til 600D var stor mindre søker, dårligere fokus, bittesmå batterier og forferdelig lukkerlyd i forhold til 60D. Savnet 60D sin byggekvalitet så fikk en 50D for en brukelig pris den var jo solid slik som 7D og 5Dmk2 men jeg var ikke imponert over bildekvaliteten. Jeg er en såkalt pixel peeper av nødvendighet da de fleste flyene jeg tar bilde av er på 3000-10000 meters høyde og da er 15 vs 18mpx stor forskjell når det gjelder detalj nivå på beskjæringene.

Men jeg fant heldigvis en som ville bytte 60D mot 600D så da var jeg på min andre 60D Solgte 50D.

Jeg var fornøyd helt til jeg en sen sommer kveld var innom bruktmarkedet på foto.no og fant en som solgte en 2 uker gammel 5Dmk2 for 13000kr, endelig jackpot Slo til. Jeg var en tur på OSL i August da jeg brukte 5Dmk2 og var imponert over hvor store flyene er på nært hold i forhold til på cruisehøyde

Så i høst kom Japanphoto med mot kampanje til fotovideo og da ble det kjøp av 60D nr 3 til 5799kr med kit og etter at Japanphoto var ferdig med 13000kr 5Dmk2 kampanjen sin ble de salg av 5Dmk2.

Så nå sitter jeg her med en min 60D nr 3 og har bestemt meg for å være fornøyd

c)

Vel strengt tatt synes jeg 5Dmk2 er ganske utdatert i forhold til 60D. 60D har bevegelig skjerm med bedre oppløsning. Men 5Dmk2 har litt bedre bilde kvalitet i mørket på høy ISO og så får man ordentlig brennvidde på EF objektivene noe som er en fordel ved vidvinkel. 7D var et godt kjøp til 8000-9000kr men på dagens priser ville jeg heller fått en billig 60D. Skuddtakten er bare 8fps 7D vs 5fps på 60D og ingen bevegelig skjerm

d)
Et brukt 70-200 F4 L til ca 3500kr uten IS er det som gir mest for pengene som spotte objektiv. Jeg hadde selv et med IS men det solgte jeg igjen fordi jeg synes de var uvant med stabilisert bilde i søkeren når jeg skulle følge raske bevegelser. F4 objektivene er betydelig lettere å drasse på kontra F2.8. IS har nok noe for seg om man panorerer, men på kortere lukkertider har den ingen funksjon på motiver i bevegelse som fly.

e)
Selv om 60D er bygget i polycarbonat(fancynavn for høykvalitets plastikk) har det noen fordeler kontra magnesium slik som på 50D, 7D og 5Dmk2. Det bulkes ikke så lett som magnesium og det er mye varmere å holde på om vinteren uten hansker. Er det noen som har noen tips om bruk av kamera med hansker, lytter jeg gjerne. Hendene mine liker ikke meg om vinteren
50D har bedre tilkoplingsmuligheter for studioblitz, ellers er 60D bedre.

f) Der har du nok rett men det er sikkert noen som kan ha nytte av dette håper jeg

Håper jeg ikke framstår som en skrytepave eller kranglefant alt må tas med humor
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2011, 21:24   #6
flappflapp
ScanFlyer Blue

Takk for interessante betraktninger. Og jeg ser jo at du har erfaring med å eie langt flere kameraer enn hva jeg har...

Noen kommentarer til det du skriver:

Quote:
a) Hehe der har du et poeng, blir gjerne litt fly opphengt her inne.
Men du kan helt fint bruke EF optikk på alle xxD(feks 60D), xxxD(feks 400D). Jeg bruker selv EF 70-200 F4L uten problem på både 5Dmk2 og 60D. Autofokusen er bedre på bevegelse på 60D enn 5D/5dmk2. 7D sin autofokus er i ypperste klasse. Jeg gjorde selv en blunder der når jeg fikk en ny for 8000kr og solgte den litt senere for samme prisen
Ikke heeeeelt 100% presist: EOS 10D, som jeg fortsatt har som reservekamera, takler ikke EF-S optikk selv om det har cropfaktor 1,6, det ble lansert før EF-S og har for stort speil. Mitt hovedpoeng er at om man først vil ha den beste optikken til Canon (altså L-serien), så blir brennviddene ganske knotete i normalområdet. Jeg kjørte EF17-40 4L på 10D'en og det ga fullformat-ekvivalent på 27-64mm. Ganske mye mer digg med fullformat og EF24-105 4L IS, den brennvidden dekker utrolig mange situasjoner og er en drøm på reise.

Quote:
b) Søkeren er en drøm på 5D/5Dmk2 det har du helt rett i. ISO egenskapene er også veldig bra. Jeg tar også mye naturbilder av landskap og himmelen, men ved bruk på stativ synes jeg 60D med flipp skjermen og live-view er mye bedre for nakken. Også har du jo den fordelen at optikken er litt billigere om du kjøper EF-S feks Tamron 17-50mm F2.8 ca 3000kr vs EF 17-40mm F4 til 5000kr. 17-50 bedre optisk enn 17-40.

(...)

c)
Vel strengt tatt synes jeg 5Dmk2 er ganske utdatert i forhold til 60D. 60D har bevegelig skjerm med bedre oppløsning. Men 5Dmk2 har litt bedre bilde kvalitet i mørket på høy ISO og så får man ordentlig brennvidde på EF objektivene noe som er en fordel ved vidvinkel. 7D var et godt kjøp til 8000-9000kr men på dagens priser ville jeg heller fått en billig 60D. Skuddtakten er bare 8fps 7D vs 5fps på 60D og ingen bevegelig skjerm
Det beviser vel bare én gang for alle at bruksområder og personlige preferanser bør veie tungt ved valg av kamera. EOS 5DMkII tar utmerket video (se en sammenligning, om enn litt gammel, med adskillig proffere utstyr her: http://nrkbeta.no/2008/12/23/red-vs-...mark-ii-del-2/), men brukervennligheten ved bruk av video for oss som ikke er helproffe er det jo så som så med. Bruker man veldig mye Live View og/eller video, så er det jo nesten like greit å gå for et speilløst systemkamera - selv om de vel fortsatt mangler en del på ytelse i forhold til de råeste speilrefleksene.

Quote:
b) Jeg startet med et HP Photsmart 735 kompakt kamera i 2003. Brukte så i 2005 alle konfirmasjonspengene 10 000kr på et 350D med kit. Jeg brukte for det meste P så det eneste jeg kunne fotografisk var eksponeringskompensasjon og ISO. Heldigvis skøyt jeg alt i Raw, så mye kan reddes i konverteren

(...masse om kjøp og salg av diverse kameraer ...)

Så nå sitter jeg her med en min 60D nr 3 og har bestemt meg for å være fornøyd
At det var hvor mange kameraer du har hatt i løpet av de siste årene?!? Der er man også forskjellige. Jeg foretrekker å gjøre grundig research før jeg kjøper, og så bruke et kamerahus i en del år før jeg oppgraderer (jeg brukte EOS 10D som hovedkamera i over 6 år, også på betalte oppdrag for presse, det er det nok ikke så mange andre som har gjort!). Jeg misliker generelt å kjøpe brukt, det være seg kamera, bil, båt, hus osv - og betaler gjerne litt ekstra for å få noe som kommer rett fra fabrikken og med alle garantier i behold. Men når jeg først må kjøpe brukt, så vil jeg helst vite ganske mye om historikken til det jeg kjøper. Men for all del, jeg er nok ganske kjedelig og lite impulsiv og jeg skjønner jo mesteparten av argumentasjonen for hvorfor du har byttet kamera.

Quote:
d)
Et brukt 70-200 F4 L til ca 3500kr uten IS er det som gir mest for pengene som spotte objektiv. Jeg hadde selv et med IS men det solgte jeg igjen fordi jeg synes de var uvant med stabilisert bilde i søkeren når jeg skulle følge raske bevegelser. F4 objektivene er betydelig lettere å drasse på kontra F2.8. IS har nok noe for seg om man panorerer, men på kortere lukkertider har den ingen funksjon på motiver i bevegelse som fly.
Jeg har nevnte 70-200 F4 L selv, og det er et bra objektiv. Men skulle jeg kjøpt igjen, så ville jeg nok gått for F2.8 og IS. Det har jevnt over ganske mye bedre ytelser i de testene jeg har sett, i tillegg til at det har bedre egenskaper i lite lys. Som du sier: ikke så veldig relevant for "standard" flyspotting, men ganske praktisk på mange andre områder. Skal sies at fotoutstyrsbudsjettene mine har blitt litt romsligere i løpet av de siste årene også, da.

Quote:
e)
Selv om 60D er bygget i polycarbonat(fancynavn for høykvalitets plastikk) har det noen fordeler kontra magnesium slik som på 50D, 7D og 5Dmk2. Det bulkes ikke så lett som magnesium og det er mye varmere å holde på om vinteren uten hansker. Er det noen som har noen tips om bruk av kamera med hansker, lytter jeg gjerne. Hendene mine liker ikke meg om vinteren
Sørger du for å holde hodet, føttene, håndleddene og underarmene varme, så er det utrolig hvor tynne hansker du kan klare deg med. Jeg har fotografert relativt mye om vinteren og bruker tykk dunjakke med mansjetter som dekker håndleddene skikkelig, og så kan jeg klare meg med tynne langrennshansker, uten fôr i grepet, i ganske kaldt vær (jeg bruker den modellen som i år heter Craft Elite Wind Glove, med vindtett utside). Blir det enda kaldere, eller jeg skal være ute lenger, så kjører jeg på med et par innerhansker i tynn ull fra Icebreaker. Forsatt ikke noe problem å håndtere alle funksjoner på kamera og objektiv. Og er det skikkelig kaldt, så bruker jeg noen fôrede alpinhansker fra Norrøna. De er fortsatt relativt tynne, men da begynner det å gå ut over presisjonen når man skal treffe de minste knappene...

Quote:
Håper jeg ikke framstår som en skrytepave eller kranglefant alt må tas med humor
Ditto!
flappflapp is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules