Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2011, 08:31   #21
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Default Re: Ryanair-plakat endret til å tilby «sosial dumping»

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Så lenge Ola Dunk kan fly til utlandet for mindre enn parkeringsbilletten på flyplassen koster, så er Ryanair en gave til dette landet.
Ja, er det ikke utrolig hvor mye prisen for parkering har steget i det siste?

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 09:04   #22
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Så lenge Ola Dunk kan fly til utlandet for mindre enn parkeringsbilletten på flyplassen koster, så er Ryanair en gave til dette landet.
Så utenlandsturer burde vært forbeholdt de som kan betale skikkelig høye billettpriser?
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 10:07   #23
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Ryanair-plakat endret til å tilby «sosial dumping»

Mangt er forandret etter at Ryanair og andre lavprisselskaper kom inn på markedet. Selvfølgelig er prisene helt annerledes nå, og mange kan ta seg en tur over Nordsjøen for å ta seg en kaffekopp i London (eller hvor det nå skulle være..), da det koster mindre enn den omtalte parkeringsbilletten. Dette er jo isolert sett et stort gode for de som ønsker dette.

Men som sagt - mangt er forandret for de av oss som har vært i bransjen en del år. Tidligere hadde man en slags gentleman's agreement i bransjen, og selskapene hjalp hverandre når det var påkrevd. Kanskje tok et selskap last eller pax hjem for et annet, når forholdene tilsa det.

Ryanair og MOL har kjørt en linje som har gjort de vulgære og uspiselige for resten av bransjen. De vokser av å skjelle ut andre luftfartsselskaper, ved å drive beviselig sosial dumping, ved å ha en mildt sagt villedende billettprising, ved å fly til sekundære flyplasser som nærmest betaler Ryanair for å fly dit (og som dermed undergraver den felles økonomi som Avinor her hjemme er avhengige av, gjennom subsidier fra stamlufthavnene for å gi levedyktighet til det øvrige flyplassnettet her i landet) etc etc...

Personlig opplever jeg Ryanair's linje som usympatisk og egoistisk. Jeg har full forståelse for at de får reaksjoner som dette.
Når en CA tjener halvparten av det en kassadame på ICA tjener (ja, jeg har fått høre dette av ansatte i kabinen der..), da er det hva man kaller for sosial dumping. Når tre stykker må gå sammen for å dele en liten leilighet utenfor Moss/Rygge, da står det dårlig til..De ble sjokket når de så kostnadsnivået her hjemme. Dette er å utnytte folk, selv i en tid med arbeidsledighet.

Jeg tror dog ikke folk slutter å fly med FR av denne grunn. Logisk nok bestemmer lommeboken dette. Det blir som å kjøpe klær fra barnearbeid i India...vi slutter nok ikke med det heller, vil bare ikke påminnes om hvor de kommer fra...

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 10:12   #24
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Ja og til tross for påstander om sosial dumping, står folk i kø for å søke jobb, ifølge Tandberg på Rygge. Og jeg tror han så gjerne.
Her på Torp har man problemer med å få tak i vaskepersonale. Så det er jo ikke det at folk er så desperate heller. For "vanlige" jobber finnes.
Det er vel slik at FR nok tilbyr jobb innen bransjen til dårligere vilkår enn hva som tidligere har vært tilfellet, og for de i bransjen eller har nære familiemedlemmer i bransjen så kan man selvsagt forstå irritasjonen over denne "kjipe" arbeidsgiven som bidrar til press også på egne lønns- og arbeidsvilkår. Kampen mot dette gjøres jo selvsagt enklere om man kan bruke begreper som alle er enige er uheldige, som sosial dumping.

Når det er sagt så er det jo, som du riktig påpeker, slik at folk står i kø for å jobbe der, så man kan jo spørre om det er slik at vilkårene er så dårlige, eller om de bare er dårlige relativt til det enkelte er vant til fra de gode dagene uten nevneverdig konkurranse. Med konkurranse kommer det press på kostnadene, og lønnskostnadene er vel utsatt for press på lik linje med andre kostnader, og om det er slik at man kan komme omtrent fra gata og kurses i et par-tre uker (eller noe slikt) for så å gå i jobb i kabinen så er det helt naturlig at lønnsvilkårene presses nedover. Så da er det et spørsmål om i hvor stor grad dette er sosial dumping, og i hvor stor grad dette er et resultat av tilbud og etterspørsel og de frie markedskreftene (som jo mange av forumistene mener bør få jobbe i fred i andre sammenhenger).

Last edited by TOS; 03-11-2011 at 11:02.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 10:14   #25
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Det er jo ikke hærverk, det er fakta
Det er selvsagt hærverk, å påstå noe annet blir bare latterlig.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 10:21   #26
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Ryanair og MOL har kjørt en linje som har gjort de vulgære og uspiselige for resten av bransjen. De vokser av å skjelle ut andre luftfartsselskaper, ved å drive beviselig sosial dumping, ved å ha en mildt sagt villedende billettprising, ved å fly til sekundære flyplasser som nærmest betaler Ryanair for å fly dit (og som dermed undergraver den felles økonomi som Avinor her hjemme er avhengige av, gjennom subsidier fra stamlufthavnene for å gi levedyktighet til det øvrige flyplassnettet her i landet) etc etc...

Når en CA tjener halvparten av det en kassadame på ICA tjener (ja, jeg har fått høre dette av ansatte i kabinen der..), da er det hva man kaller for sosial dumping. Når tre stykker må gå sammen for å dele en liten leilighet utenfor Moss/Rygge, da står det dårlig til..De ble sjokket når de så kostnadsnivået her hjemme.
Det første poenget ditt jeg har quoted er nok ting som ikke alle vil være enig med deg i, og er en naturlig konsekvens av at luftfarten er deregulert. Dette skjedde i Europa allerede tidlig på 90-tallet. Dette kan man selvsagt like eller ikke like, men slik er det nå en gang. i tillegg er det jo ikke slik at alle land har en flyplasstruktur hvor en aktør eier det meste, og som baserer seg på kryssubsidiering.

Så til dette med lønnsvilkår. Jeg spurte i tråden om den tidligere CA'en i FR som var intervjuet om hvorfor man går inn på så dårlige vilkår, men fikk vel ikke noe svar. "Alle" vet jo i alle andre sammenhenger at Norge er svært dyrt, så hvorfor vet man det ikke når man skal flytte dit og bo og leve der? Hopper man bare på muligheten uten å sjekke noe så vet jeg ikke hvor bekymret jeg er for dem. Man har vel en viss undersøkelsesplikt selv. Kanskje ansatte FR også norske CA på disse vilkårene? Hvis så er tilfelle så kan man jo lure enda mer.

Last edited by TOS; 03-11-2011 at 10:24.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 10:32   #27
cossie3
ScanFlyer Blue

Exclamation Re: Ryanair-plakat endret til å tilby «sosial dumping»

Jaggu meg min arbeidsplass som har blitt herpa :-@

Hvis noen ser sånt og dere er snille kan dere melde det inn til: http://www.jcdecaux.no/skade/
cossie3 is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 10:41   #28
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg flirer litt av disse vindelige Ryanair diskusjonene… Det morsomste er å se de som ”hater” Ryanair og skriker sosial dumping er stort sett folk som har tette forhold til konkurrerende selskaper eller har blitt i deres fanklubber, eller klassisk smårøde med god gammeldags jantelov som blir misunnelige at noen gjøre det bra (bedre enn dem).

Tipper også at et par av de som skriker sosial dumping gledelig har polakker som pusser opp hjemme svart, vaskehjelp svart og/eller har en aldri så liten ”au pair” i kjelleren hjemme. Regner med at denne gjengen også gledelig kjøper kina produsert billigcrap laget av mennesker som ikke aner hva fagforening er.

Det er også litt morsomt å se at de som faktisk har greie på business er positive til dette selskapet.

De jeg synes synd på er de som begynner der og i ettertid føler seg sååååå lurt, da er det i utgangspunktet gjort en dårlig research, hvis de i ettertid føler seg som skipshuggere i Bangladesh.

Jeg har dessverre ikke flydd Ryanair ennå, men hører fra alle som har flydd de at det er bedre enn forventet og mye for pengene, og da igjen – dette fra stort sett bereiste personer.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 10:50   #29
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Finner ingen feil på den plakaten.
Dagens overraskelse! Det står bl.a. "bra service". Men det er sikkert hyggelig for dem at flere synes at servicen deres er bra. Personlig synes jeg den er grei nok, gitt prisnivået. Og det mener også tydeligvis de reisende, som velger selskapet igjen og igjen.

Ellers er det bare å underskrive på TOS sine nyanserte og reflekterte innlegg. (Halvparten av de andre innleggene er jo ikke noe enn de vanlige mishagsytringene som man måtte forvente i en slik tråd).

Ikke alt er bra med Ryanair, spesielt kanskje ikke for de baseansatte utlendingene på Rygge. Men samfunnsøkonomisk sett skal man ikke kimse av selskaper som tilbyr billige reise- og jobbmuligheter for europere i disse dager.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 12:12   #30
Geiraage
ScanFlyer Blue

Selv 1 kandidaten til Rødt i Sarpsborg ser hva Ryanair betyr for regionen, ikke minst arbeidsplassene de genererer.
Hentet fra debatt i Sarpsborg arbeiderblad
"Ryanair er ikke akkurat kjent for å være best i klassen hva arbeidsforhold o.l. angår, så champagnekorkene spretter ikke i taket hos Rødt… Men alternativet ville jo fort blitt at passasjerene dro til Torp eller Gardemoen, det er ikke fylket tjent med."

Ikke ofte jeg applauderer noen fra Rødt, men dette står det respekt av
Geiraage is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 12:16   #31
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by Geiraage View Post
Selv 1 kandidaten til Rødt i Sarpsborg ser hva Ryanair betyr for regionen, ikke minst arbeidsplassene de genererer.
Hentet fra debatt i Sarpsborg arbeiderblad
"Ryanair er ikke akkurat kjent for å være best i klassen hva arbeidsforhold o.l. angår, så champagnekorkene spretter ikke i taket hos Rødt… Men alternativet ville jo fort blitt at passasjerene dro til Torp eller Gardemoen, det er ikke fylket tjent med."

Ikke ofte jeg applauderer noen fra Rødt, men dette står det respekt av
Kan vel heller ikke stikke under en stol at Ryanair skaper arbeidsplasser på Rygge heller.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 12:20   #32
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

[QUOTE=TOS;685583]Det første poenget ditt jeg har quoted er nok ting som ikke alle vil være enig med deg i, og er en naturlig konsekvens av at luftfarten er deregulert. Dette skjedde i Europa allerede tidlig på 90-tallet. Dette kan man selvsagt like eller ikke like, men slik er det nå en gang. i tillegg er det jo ikke slik at alle land har en flyplasstruktur hvor en aktør eier det meste, og som baserer seg på kryssubsidiering.
----
Vet du - dette handler ikke om deregulering av luftfarten. Monopoler byr meg i mot, og jeg jublet da DY ga SAS reell konkurranse. (At DY i den senere tid har innført noen av de samme arbeidsordninger som Ryanair er en annen sak, jfr HEL-basen etc, og bør diskuteres i en annen sammenheng!)

Dette handler om et selskap som ikke (eller i svært liten grad) tillater fagforeninger, som ikke tillater intern kritikk, som i stor grad benytter seg av sosial dumping ved ansettelse etc.
De kabinansatte er så dårlig lønnet, at det bryter mot alle "tariffer" i markedet. De betaler ikke skatt (ikke i Norge, ikke i Irland...så hvor betaler de da?), og bidrar vel dermed ikke til felleskapets beste. Hvordan de er sikret sosialt ved sykdom el. lignende aner jeg ikke noe om.
Ex-Ryanair-piloter jeg kjenner sier at måtte betale for sine myndighetspålagte OPC'er (halvårlige simulatorsjekker)...Stemmer dette er det ekstraordinært i bransjen! Men er man ung og keen og vil betale for en B737 rating, så kan nok Ryanair hjelpe med det, og da er man også smart nok til å finne seg i slike saker, i alle fall de første årene mens man bygger erfaring.

Min erfaring bygger stort sett på hva jeg hører fra ansatte og ex-ansatte (og jeg bryr meg ikke så mye om hva avisene skriver).

Dette handler om så mye mer enn lønnen til de stakkars CA'ene på Rygge..dette handler om en kultur. Dette handler om et firma som har nektet de ansatte å lade mobilene sine på arbeidsplassen, dette handler om et selskap som skal ha en skriftelig rapport om pilotene bringer med for mye fuel (med den følge at FR ved flere anledninger har måttet be om prioritet (men ikke emergency) ved approach) p.g.a. low on fuel, og således satt andre fly på "hold"...i køen....

Men for all del, sikkerheten er helt sikkert ivaretatt, flyene er nye, og deres on-time-performance er god (på disse sekundær-flyplassene de bruker) - og de flyr nesten alltid til de laveste prisene. Mon tro hvordan de klarer det?

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 12:36   #33
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Ja og til tross for påstander om sosial dumping, står folk i kø for å søke jobb, ifølge Tandberg på Rygge. Og jeg tror han så gjerne.
Her på Torp har man problemer med å få tak i vaskepersonale. Så det er jo ikke det at folk er så desperate heller. For "vanlige" jobber finnes.
I valget mellom crew av any sort for Ryanair vs vaskejobb så vil da samtlige mennesker med muligheten til et valg - velge det som oppfyller drømmer og ambisjoner først. Velge det som i samfunnet har "status". Selv om de visste at vaskejobben hadde bedre betingelser. Det er fordi menneskesinnet er anlagt til å følge det som en føler gir flest oppfylte krav, det som er mest sosialt akseptert et cetera... Ikke det som nødvendigvis er mest rasjonelt og logisk.

I en desperat situasjon vil du, avhengig av hvor solid du er mentalt sett, først si "nei jeg skal ikke gå så lavt". Så sitter du der arbeidsledig og føler deg håpløs, betydningsløs, frustrert, ubetydelig - hverdagen får ikke noe mening. Du innser sakte men sikkert at du enten kan jobbe som det du drømte om, eller sette deg bak kassa på Rema. For du har ikke kompetanse til noe annet. Fordi du ikke kjenner de riktige folkene i de riktige selskapene. Da vil du etterhvert tenke at det jævlige ikke er så ille som å sitte der og føle deg som et null i verden.

Last edited by Polaris; 03-11-2011 at 12:40.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 12:45   #34
Geiraage
ScanFlyer Blue

Thumbs up Re: Ryanair-plakat endret til å tilby «sosial dumping»

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Kan vel heller ikke stikke under en stol at Ryanair skaper arbeidsplasser på Rygge heller.
Begynner å bli en del av de etterhvert, flere kan det bli om man greier og markedsføre severdighetene våre
Old 03-11-2011, 12:51   #35
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Begynner å bli en del av de etterhvert, flere kan det bli om man greier og markedsføre severdighetene våre
Regner med at du sikter til den ikke eksisterende % andelen som var nevnt i en avis i går
Old 03-11-2011, 13:01   #36
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Finner ingen feil på den plakaten.
Åjoda, tre feil til.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 13:05   #37
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Åjoda, tre feil til.
Bare sos dumping som er rett mener du vil jeg tro?
Old 03-11-2011, 13:07   #38
Geiraage
ScanFlyer Blue

Vin Re: Ryanair-plakat endret til å tilby «sosial dumping»

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Regner med at du sikter til den ikke eksisterende % andelen som var nevnt i en avis i går
Du kunne ikke ha mer rett
Old 03-11-2011, 13:11   #39
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Du kunne ikke ha mer rett
Men hvis man drar saken tilbake på sporet så går egentlig kommunene her nede glipp av skatteinntekter pga at de ikke skatter til Norge.
Old 03-11-2011, 13:16   #40
Gunnar
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Tipper også at et par av de som skriker sosial dumping gledelig har polakker som pusser opp hjemme svart, vaskehjelp svart og/eller har en aldri så liten ”au pair” i kjelleren hjemme. Regner med at denne gjengen også gledelig kjøper kina produsert billigcrap laget av mennesker som ikke aner hva fagforening er.
Det er vel også her problemet delvis ligger; "Gi meg mest mulig til en billigst mulig penge. Jeg driter i andres lønn og arbeidsforhold så lenge jeg får det billig." Noe som forøvrig er en holdning jeg ofte ser blandt kunder der jeg jobber (dagligvare). Når kunder fra godt lønnede yrkesgrupper kommer og klager på prisen for en halvliter Cola er det ikke lett å holde masken for en nederst på tariff-stigen...
Reply

Posting Rules