![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Forrige helg var jeg på en helgetur til Edinburgh. Jeg fikk tatt meg en snartur ut til National Museum of Flight. Formålet var først og fremst et gjensyn med Dan-Air Comet 4C. Jeg irriterer meg fremdeles over at jeg på slutten av -70 tallet valgte å fly med Braathens SAFE´s moderne Boeing 737-200 i stedet for Dan-Air med den gamle Comet på charter til London. En slik tabbe skal ikke skje igjen!
Det var også en annen fugl der som ga gode minner, nemlig en Bac 1-11-500 fra British Airways. Jeg lar bildene snakke for seg selv: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Transportfotofil
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal, Norge
Posts: 440
|
![]()
Litt matte i lakken, men full av nostalgi. Det nærmeste jeg kommer å ha sett disse live var en BAC 1-11 på Værnes for mange år siden. Takk og lov finnes det museumsgjenstander som vi kan tafse på
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
|
![]()
Utrolig pent frontparti på den. Hvilke motorer stod på?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,649
|
![]()
Nei. Det var bare Comet Srs 1 som hadde Ghost, Srs 4 hadde RR Avon, 4C hadde RR Avon 525B.
-og 1-11-500 har RR Spey 512 DW for den saks skyld. Eventyrlig stilige fly. Dan-Air's Comet har jeg bare hatt æren av å se en gang. Den var stand-in for 1-11 på Dan-Airs London-rute fra Kjevik en vinterdag i 1977. En virkelig positiv overraskelse. BA's 1-11 var jo et vanlig syn på FBU og SVG i mange år. Og når man snakker om neseparti, Sud-Aviation kopierte vel Comet's nese og satte den på en annen klassiker, nemlig Caravelle... Last edited by Stone; 22-10-2011 at 23:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]()
Fine bilder. Det gamle fargeskjemaet til British Airways er kanonstilig. Skulle gjerne sett det på en maskin eller to. Og da tenker jeg ikke på det som var på 757'ern nylig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
|
![]()
Og når man snakker om neseparti, Sud-Aviation kopierte vel Comet's nese og satte den på en annen klassiker, nemlig Caravelle...[/QUOTE]
Ja nesepartiet på disse er stilige. Da har vi rekken: Comet/Caravelle og nå B787 !! Husker Ryanair brukte BAC One-eleven på Torp i starten (egne eller innleid vet jeg ikke). Et vanvittig bråk sammen med B737 200. Det var ikke noen restriksjoner på takeoff fra Torp den gangen (1997) Etter takeoff var det "early right turn direct London". Da suste de over Sandefjord rimelig lavt etter takeoff. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Comet 70 år | KnutW | Flyforum | 8 | 30-07-2019 23:42 |
PAN AM Comet | KnutW | Samlerhjørnet | 0 | 07-11-2017 10:56 |
Lørdagsnostalgi - Tu-114 | VC-10 | Flyhistorisk forum | 7 | 13-07-2016 10:48 |
LN-BAC | Lennart | Register- og ATC-Forum | 6 | 14-07-2010 11:15 |
Comet 4c | amo56 | Bilder & foto | 3 | 30-10-2009 22:44 |