![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 853
|
![]()
En bekjent av meg har nylig hatt et par litt merkelige opplevelser ombord i fly.
Underveis med Ryan Air, kom 'fest setebeltet' skiltet på, samtidig som purser på en dårlig engelsk saat alle måtte sitte. Han trodde at nå ville det bli urolig vær, men det viste seg at kapteinen skulle på do. En passasjer som reiste seg, fikk beskjed om å sette seg igjen, så alle må sitte fastspente når pilotene er på 'pauserommet'. Vedkommende var også på en tur med Norwegian til München, i en av de nye Sky 738. Da man kom frem til MUC, holdt purseren igjen en del av passasjeren, slik at det ble en opphopning foran i flyet. Han sa at grunnen til dette var at flyet kunne tippe. Var det en spøk, eller er det slik at flyet kan tippe når alle raskt forlater maskinen og det blir en del passasjerer igjen i den bakre delen av maskinen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,460
|
![]()
-800 og -900 kan under spesielle omstendigheter tippe. Vi hadde bl.a en episode på Sea-Tac med ATA som nesten ble litt for spennende. Da hadde stuerne tømt lasterom 1 og to først i tillegg til at broa var u/s så alle måtte ut bak ... Swissport hadde streng beskjed om å tømme bak først, men av en eller annen grunn bestemte de seg for å gjøre det omvendt ..
Det der med dassen er nok en Ryanair-prosedyre, men her borte sperrer man gjerne adgang til forward galley med en tralle når en av pilotene går på do. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
-800 uten airstair er veldig baktung. Som regel blir det problem under deboarding da merkelig nok noen alltid stanser overwing slik at seksjon C er full av folk og resten er så godt som tom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Da DY fikk sine første -800 hadde de et par hendelser hvor nesehjulet løftet seg av bakken under deboarding. Det er slik man lærer av
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
|
![]()
Trodde ikke de bygde fly med det problemet i dag. DC-9-21 kunne være litt "kilen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Jeg pleier å sammenligne fly med båt. Og alle fly har sine særegenheter, akkurat som båter. Vekten må fordeles innenfor flyets operative begrensninger, men det er store sikkerhetsmarginer ute å går. Flyet vil ikke tippe fordi det står noen folk fremme eller bak i dokø. Men man må kompensere forflytningen av vekten med flaps - en flyver vil sikkert kunne fortelle mer om akkurat det. Det er ikke lenge siden et fly styrtet på grunn av at alle passasjerene gikk forran i flyet. Da var det snakk om ekstreme forhold hvor et farlig dyr (var det en liten krokodille?) som kom seg løs i kabinen, og alle løp frem mot cockpit. Det er mange flytyper som har forskjellige egenskaper. Vi måtte ofte ha sandsekker ombord i MD maskiner som fløy på Torp før, dersom det var svært få passasjerer ombord. Det samme med Fokker 70/100 dersom de er tomme, bare for å ta noen eksempler. Og googler du "tailtip" vil du se både DC10 og 747 som står godt parkert med buken i bakken. Men altså: man tipper ikke flyet fordi det står noen passasjerer i dokø. Vekten på disse er for liten til det. Men går et ekstremt antall frem, ja da kan det vel bli annerledes. Som med det flyet med krokodillen. Jeg jobber mye med vekt/balanse, både når det gjelder planlegging før avgang, og beregningen av vekt/balansindeks på fly. Jeg var litt inne på dette i trip repporten Med Widerøe til Spania, som du finner her: http://forum.flyprat.no/showthread.p...der%F8e+spania
__________________
Life is Brutale Last edited by imm; 05-10-2011 at 08:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]() Quote:
BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
Er dette det samme som når trimmern spinner og går mens de f.eks serverer mat/selger mat og folk beveger seg fram og tilbake i flyet? For da er det jo horisontal stabilizer og ikke flaps som kompenserer. Kan flaps også kompansere? For jeg trodde flaps ikke hadde så mye med balansen på flyet å gjøre, mer med løft/fart forholdet.
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Fikk beskjed om det samme i KUL med 744 KL combi. Paxen måtte vente inntil hestene i bakre del av flyet fikk First Treatment og kunne gå av først. De var forresten på vei til sultanen av Brunei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
|
![]()
Til deg imm, var det en Cessna Caravan den med krokkodilen, et lite småfly. Vi kan ikke trekke likhetstegn med 747 og en Caravan. De sandsekkene du har plassert i de forskjellige flyene er ikke for at flyet skal tippe på halen, men for at det skal bli riktig trimmet for avgang og at passasjerene skal kunne sitte hvor de vil . DC-9-21 hadde fastmontert blylodd i nesen, netopp for at paxen skulle sette seg der de hadde lyst. Før den tid måtte vertinene sperre av seter for at man skulle få flyet riktig trimmet til avgang. Når flyet går på autopilot spiller det ingen rolle hvordan man beveger seg ombord, den trimmer flyet hele tiden. Hvordan skulle det blitt ombord når man har servering, 300 kg her og 400 kg der?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Du kan trekke likhetstegn på den måten at prinsippet er det samme. En Caravan vil få problem med for mye vekt fremme eller bak, det vil også en jumbo. Forskjellen er at det skal atskillig mer vekt til for at en jumbo skal få problem, men også den har sine begrensninger. Det blir som med en kano i forhold til en 30 fots cabin cruiser. Sett to bak i en kano, så går det ikke så veldig smidig fremover. Sett 10 passasjerer på en 30 fots cabin cruiser, og se om du får den opp i plan. Skjønner hva jeg mener? Sandsekkene som plasseres ombord er ikke for at passasjerene skal kunne sitte hvor de vil. En MD med noen 5-10 personer ombord, må ha sandsekker selv om alle passasjerene sitter fremme. Skal de sitte lengre bak, må det ennå flere sandsekker ombord, og det er lite ønskelig. Samme er det med flere andre flytyper, MD`n ble bare brukt som eksempel. Jeg liker dårlig å drive med sandtransport, og sperrer derfor gjerne de første radene på en Q400. Nettop for å unngå å ha sand i bak. Og for de som er ute å flyr med Widerøe, hvor mange ganger har dere opplevd at folk må flytte bakover i flyet (der det ikke er fast setevalg)? Ganske ofte skulle jeg tro. Alternativet hadde vært: ja, sandsekker i lasterommet.
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]() Quote:
Vekt/balanse ifht. folk som flytter seg rundt har mest å si ifht. takeoff/landing, mindre å si in flight.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Og du kommer med en god forklaring på hvorfor man ofte får beskjed "vent til vi er oppe i lufta" hvis du spør om å få bytte sete. Det skjedde med oss da vi fløy med KLM 747. Og begrunnelsen var nettop vekt/balanse. Men oppe i lufta var det greit å bytte sete.
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Det er helt korrekt at flyet kan tippe på ræva om f.eks. noen blokkerer midtgangen slik at det er mange som står bak i flyet, mens de fleste foran har forlatt flyet. I slike tilfeller er prosedyren å stoppe deboarding, og vente til "proppen" er borte, og folk igjen har kommet seg fremover i flyet. I tilfeller hvor neseleggen er nesten helt utstrekt får vi varsellys i cockpit.
Dette er ett problem vi har forholdsvis stort fokus på i NAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
EKCH
Join Date: Nov 2010
Location: ESML
Posts: 451
|
![]()
Hej
Ved ikke riktig vad denne tråd handler om ![]() men her er mere om WC Ryanair may remove toilets from planes Ryanair passengers may be faced with doing the toilet dance for short haul flights as the company plans to remove toilets from its planes. Previously there were rumours that Ryanair planned to charge passengers to use the toilets on board their Boeing 737-800’s mere.................................. http://www.joe.ie/joe-life/travel-2/...anes-0016631-1 ulf |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Ryanair snakket vel om å fjerne ett av tre toaletter, slik at de kunne presse inn flere seter om jeg har forstått dette korrekt, ikke å ta vekk alt.
Tillegg til at jeg har hørt at grunnet Norwegian har galley (kjøkkenet) bak i flymaskinen, så gjør dette at flyet er baktungt. SAS har galley foran, så der kan man laste ca 3tonn i bakre lasterom før det er fare for tipp. Jeg er ikke helt sikker på tallene, men var en loadmaster på jobben som fortalte det. Hvordan det funker med pax i kabinen, skal jeg ikke uttale meg om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 260
|
![]()
Norwegian har galley både foran og bak på samtlige maskiner.
I tillegg har DY "sliding carpet" i cpt/3 slik at all vekt av bag blir kjørt bakover fra midten av flyet mot lasteromsdøren under tømming. Dette medfører at vekten av bagasje osv blir flyttet bakover samtidig med at flyet blir tømt for pax foran i kabinen. Dette har ført til noen "spennende" episoder, så derfor denne rutinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Feste det forbaska setebeltet... | Fnate | Småprat | 3 | 03-01-2016 02:46 |
”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...” | BSSW | TripReports | 82 | 06-06-2013 23:43 |
Fest på sterke flytall | sirpjalle | Flyforum | 13 | 19-05-2008 18:16 |
Ex BU FEST | exflyplassdame | Flyforum | 5 | 01-11-2007 08:17 |
Hvorfor setebeltet er greit å ha på helt til man står STILLE | CK | Flyforum | 7 | 04-10-2005 23:02 |