![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
For ikke å gå OT på dørsaken hos DY. Sist jeg reiste med DY satt det to CC fremme som kontinuelig pratet venninneprat under hele sikkerhetsdemoen (på skjerm), og hele veien opp til Seatbelt ble slått av. Ettersom jeg satt på første rad var dette såpass forstyrrende at jeg hadde problemer å høre hva som ble sagt på høytalerene. Denne pratinga holdt de forøvrig på med hele fra de satt seg og til vi var på bakken igjen.
Finns det prosedyrer rundt dette. Både med tanke på å ikke forstyrre sikkerhetsdemo samt å faktisk være konsentrert om arbeidsoppgaver i kritiske faser av flighten?
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Amatør
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
|
![]()
Hvilke arbeidsoppgaver har egentlig CC når de er fastspent til setet? ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() Quote:
Har forøvrig selv opplevd en fastspent flyvertinne hos som satt og viste kollegaen noen mobilbilder, helt til kollegaen minnet henne på at den mobilen strengt tatt burde vært avslått når de begge satt fastspent under final. Vet ikke om det var en medvirkende faktor at jeg satt på 1D og observerte det hele. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
Nå kjøres vel sikkerhetsvideo før "be seated for takeoff". Normalt står de jo å peiver med redningsvester og belter dersom det ikke er IFE ombord. De har vel likevel en arbeidsoppgave knyttet til sikkerhet selv om de er fastspent selv etter "be seated". Sikkerhet er vel årsaken til at det faktisk er et gitt antall CC ombord.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Virgin
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
|
![]() Quote:
Hun svarte da at det er noe som heter "silent review", og at det var det de gjorde da de satt fastspent og "så ut i lufta", som hun sa. Dette gjelder da tydeligvis ikke alle... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Du ser fort hvem som foretar en "silent review" or not... , hansker på , tant og fjas bort , focus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Og "kaklende" flyvertinner gir ikke akkurat den gode følelsen av sikkerhet og seriøsitet. Min subjektive observasjon er at de litt eldre er flinkere til å vise profesjonalitet enn sine yngre kollegaer. Ingen selskap nevnt, man finner nok de fleste varianter i alle flyselskap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Amatør
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,985
|
![]()
Det var neppe kritisk at hun fikk sett igjennom mobilbildene?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Merket i hvert fall stor forskjell på DY og BA når jeg fløy til/fra London forrige uke.
Mens CC på DY satt/sto i galley og plapret under videoen, sto CC på BA oppstilt som om det skulle være en manuell brief, og sjekket at folk fulgte med (ikke satt med musikk på øret osv).
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]() Quote:
![]() Safety ble gjennomført under pushback, så det var ingen tidsknipe.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
|
![]()
Jeg er ikke 100% på prosedyrene.
Men mens videoen vises så er flyet i gang, da er det alltid noen som sjekkeer at galley er klar for avgang, samt at mens dører lukket og armert skal det være noen som har oversikt over kabinen og ser til at alle sitter til enhver tid. Når de setter seg i klappsetet skal man i utgangspunktet som tidligere nevnt være stille gå igjennom scenarioer or prosedyre ved avgang, man har da også en jobb for å lytte etter unormale lyder osv og skal være fullt fokusert på dette. Jeg mener å ha lest på nettet et sted at under den store sudoku crazy fasen så sendte BA ut memo til alle CC om at sudoko og andre ting ikke var tillatt når seats for landing/take off var annonsert. Så det er noen som har regler på det. Men min erfaring er at det kommer veldig ann p flyselskapet. SAS og BA er som oftest i full fokus. Mens FR gjerne tar inventory og oppgjør av gally og kassamaskin når de da har muligheten til å sitte. Gjerne litt mat også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
|
![]() Quote:
A - Aircraft (hvilken flytype er jeg ombord på? Døre, slides etc.) B - Bracing (hvilken position skal jeg indtage på netop denne station i en emergency) C - Commands (hvilke "commands" skal jeg råbe til passagererne i tilfælde af en emergency? Seatbelts, nødudgange/exits, redningsveste etc.) D - Duties (Hvilke pligter har jeg under en evakuering og efter? Evakueringsflow, nødudstyr, antal pax etc.) I samme øjeblik motorerne gasser op til take off, skal cabin crew ikke sidde og snakke og sludre med hverken kollegaer eller passagerer. Der skal han/hun foretage sit "silet review" og altid være forberedt på en nødsituation. Det er vores job. Alt andet er en uskik! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
For ikke så alt for lenge siden satt f.eks. purser dypt opptatt av sportssidene i VG og rettet tippekupongen sin. Dette foregikk fra han satt seg til leeeenge etter seat belt sign var skrudd av. Og dette var en av den eldre garde i SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Amatør
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
|
![]()
Nå opplevde ikke trådstarter akkurat dette, men ja jeg sier meg enig i at CC bør fremstå som et eksempel innen regelbruk ombord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LN-IDB i hendelse ved avgang OSL 11. januar 2017 | viking737 | Flyforum | 3 | 14-02-2017 09:07 |
Oppmøtetid ved forsinket avgang (haster) | Peppep | Reiseforum | 3 | 27-07-2014 02:00 |
Nye prosedyrer på OSL, strore forsinkelser pga. manglende oppdateringer | C130 | Flyforum | 45 | 08-03-2013 00:58 |
Bestille en tidligere avgang på sas.no, problemer ved flybytte? | Norge Rundt På 14 Dager | Reiseforum | 2 | 23-07-2012 00:10 |
Tu-154-prosedyrer | LN-KOG | Flyforum | 14 | 05-01-2006 08:12 |