Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-10-2011, 01:23   #1
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Norwegian Prosedyrer for CC ved avgang

For ikke å gå OT på dørsaken hos DY. Sist jeg reiste med DY satt det to CC fremme som kontinuelig pratet venninneprat under hele sikkerhetsdemoen (på skjerm), og hele veien opp til Seatbelt ble slått av. Ettersom jeg satt på første rad var dette såpass forstyrrende at jeg hadde problemer å høre hva som ble sagt på høytalerene. Denne pratinga holdt de forøvrig på med hele fra de satt seg og til vi var på bakken igjen.

Finns det prosedyrer rundt dette. Både med tanke på å ikke forstyrre sikkerhetsdemo samt å faktisk være konsentrert om arbeidsoppgaver i kritiske faser av flighten?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 13:27   #2
Ståle
Amatør
 
Ståle's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Finns det prosedyrer rundt dette. Både med tanke på å ikke forstyrre sikkerhetsdemo samt å faktisk være konsentrert om arbeidsoppgaver i kritiske faser av flighten?
Hvilke arbeidsoppgaver har egentlig CC når de er fastspent til setet? ;-)
__________________
Reis og lev !

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 13:38   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Hvilke arbeidsoppgaver har egentlig CC når de er fastspent til setet? ;-)
Sikkert ikke så mye, men når sikkerhetsdemoen vises skal de vel ikke sitte fastspent, men stå i midtgangen og peke på nødutgangene?

Har forøvrig selv opplevd en fastspent flyvertinne hos som satt og viste kollegaen noen mobilbilder, helt til kollegaen minnet henne på at den mobilen strengt tatt burde vært avslått når de begge satt fastspent under final. Vet ikke om det var en medvirkende faktor at jeg satt på 1D og observerte det hele.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 14:12   #4
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Hvilke arbeidsoppgaver har egentlig CC når de er fastspent til setet? ;-)
Nå kjøres vel sikkerhetsvideo før "be seated for takeoff". Normalt står de jo å peiver med redningsvester og belter dersom det ikke er IFE ombord. De har vel likevel en arbeidsoppgave knyttet til sikkerhet selv om de er fastspent selv etter "be seated". Sikkerhet er vel årsaken til at det faktisk er et gitt antall CC ombord.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 14:29   #5
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Har forøvrig selv opplevd en fastspent flyvertinne hos som satt og viste kollegaen noen mobilbilder, helt til kollegaen minnet henne på at den mobilen strengt tatt burde vært avslått når de begge satt fastspent under final. Vet ikke om det var en medvirkende faktor at jeg satt på 1D og observerte det hele.
Jeg spurte en gang en flyvertinne om hvordan hun i en kritisk situasjon kunne huske forskjellen på de ulike flytypene. Nødutganger etc er jo ulike alt etter flytype og variant, og de flyr jo litt forskjellig.

Hun svarte da at det er noe som heter "silent review", og at det var det de gjorde da de satt fastspent og "så ut i lufta", som hun sa.

Dette gjelder da tydeligvis ikke alle...
__________________
Spantax is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 15:19   #6
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post
Jeg spurte en gang en flyvertinne om hvordan hun i en kritisk situasjon kunne huske forskjellen på de ulike flytypene. Nødutganger etc er jo ulike alt etter flytype og variant, og de flyr jo litt forskjellig.

Hun svarte da at det er noe som heter "silent review", og at det var det de gjorde da de satt fastspent og "så ut i lufta", som hun sa.

Dette gjelder da tydeligvis ikke alle...

Du ser fort hvem som foretar en "silent review" or not... , hansker på , tant og fjas bort , focus.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 15:31   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Du ser fort hvem som foretar en "silent review" or not... , hansker på , tant og fjas bort , focus.
Og "kaklende" flyvertinner gir ikke akkurat den gode følelsen av sikkerhet og seriøsitet. Min subjektive observasjon er at de litt eldre er flinkere til å vise profesjonalitet enn sine yngre kollegaer. Ingen selskap nevnt, man finner nok de fleste varianter i alle flyselskap.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 15:34   #8
Ståle
Amatør
 
Ståle's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Sikkert ikke så mye, men når sikkerhetsdemoen vises skal de vel ikke sitte fastspent, men stå i midtgangen og peke på nødutgangene?

Har forøvrig selv opplevd en fastspent flyvertinne hos som satt og viste kollegaen noen mobilbilder, helt til kollegaen minnet henne på at den mobilen strengt tatt burde vært avslått når de begge satt fastspent under final. Vet ikke om det var en medvirkende faktor at jeg satt på 1D og observerte det hele.
Kan det være at TS opplevde en kjapp avgang hvor CC måtte sette seg innen safetydemo var over? Har opplevd det en gang at skjermene ble tatt opp så sent som når flyet svingte ut på RWY.
__________________
Reis og lev !

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 16:24   #9
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,985
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Kan det være at TS opplevde en kjapp avgang hvor CC måtte sette seg innen safetydemo var over? Har opplevd det en gang at skjermene ble tatt opp så sent som når flyet svingte ut på RWY.
Det var neppe kritisk at hun fikk sett igjennom mobilbildene?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 16:26   #10
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Merket i hvert fall stor forskjell på DY og BA når jeg fløy til/fra London forrige uke.
Mens CC på DY satt/sto i galley og plapret under videoen, sto CC på BA oppstilt som om det skulle være en manuell brief, og sjekket at folk fulgte med (ikke satt med musikk på øret osv).
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 16:49   #11
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Kan det være at TS opplevde en kjapp avgang hvor CC måtte sette seg innen safetydemo var over? Har opplevd det en gang at skjermene ble tatt opp så sent som når flyet svingte ut på RWY.
Les innlegget mitt en gang til. Det skjedde under final appeoach på OSL. Flaps var ute, setebeltelysene hadde vært tent lenge, og "Cabin crew, seats for landing" var sagt. Det var lenge etter at "alt elektronisk utstyr" skulle vært avslått. Gir jo et kjempebra inntrykk
Martin is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 16:59   #12
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Kan det være at TS opplevde en kjapp avgang hvor CC måtte sette seg innen safetydemo var over? Har opplevd det en gang at skjermene ble tatt opp så sent som når flyet svingte ut på RWY.
Neida, de virket som en generell gjensynsglede med mye nytt som det skulle oppdateres om. Både hva gjaldt kjærlighetsliv osv. Syns egentlig episoden var mest morsom da jeg nekter å tro at de var klar over hvor godt det hørtes hva de faktisk pratet om

Safety ble gjennomført under pushback, så det var ingen tidsknipe.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 20:24   #13
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Jeg er ikke 100% på prosedyrene.

Men mens videoen vises så er flyet i gang, da er det alltid noen som sjekkeer at galley er klar for avgang, samt at mens dører lukket og armert skal det være noen som har oversikt over kabinen og ser til at alle sitter til enhver tid.

Når de setter seg i klappsetet skal man i utgangspunktet som tidligere nevnt være stille gå igjennom scenarioer or prosedyre ved avgang, man har da også en jobb for å lytte etter unormale lyder osv og skal være fullt fokusert på dette.

Jeg mener å ha lest på nettet et sted at under den store sudoku crazy fasen så sendte BA ut memo til alle CC om at sudoko og andre ting ikke var tillatt når seats for landing/take off var annonsert.

Så det er noen som har regler på det. Men min erfaring er at det kommer veldig ann p flyselskapet. SAS og BA er som oftest i full fokus. Mens FR gjerne tar inventory og oppgjør av gally og kassamaskin når de da har muligheten til å sitte. Gjerne litt mat også.
jalig is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 20:40   #14
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Nå kjøres vel sikkerhetsvideo før "be seated for takeoff". Normalt står de jo å peiver med redningsvester og belter dersom det ikke er IFE ombord. De har vel likevel en arbeidsoppgave knyttet til sikkerhet selv om de er fastspent selv etter "be seated". Sikkerhet er vel årsaken til at det faktisk er et gitt antall CC ombord.
Når CC sidder fastspændt på crew seat før start/landing, foretages et "Silent Review". I SAS kalder vi det for A-B-C-D:

A - Aircraft (hvilken flytype er jeg ombord på? Døre, slides etc.)
B - Bracing (hvilken position skal jeg indtage på netop denne station i en emergency)
C - Commands (hvilke "commands" skal jeg råbe til passagererne i tilfælde af en emergency? Seatbelts, nødudgange/exits, redningsveste etc.)
D - Duties (Hvilke pligter har jeg under en evakuering og efter? Evakueringsflow, nødudstyr, antal pax etc.)

I samme øjeblik motorerne gasser op til take off, skal cabin crew ikke sidde og snakke og sludre med hverken kollegaer eller passagerer. Der skal han/hun foretage sit "silet review" og altid være forberedt på en nødsituation. Det er vores job. Alt andet er en uskik!
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 21:23   #15
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Når CC sidder fastspændt på crew seat før start/landing, foretages et "Silent Review". I SAS kalder vi det for A-B-C-D:
De fleste crew er ganske bra på dette, men det er ingen tvil om at det er en del som gir f i rutinene. Og jeg er ikke enig med Dag Viking i at dette er aldersbestemt - jeg har sett crew i alle aldre slarve av gårde under takeoff/landing.

For ikke så alt for lenge siden satt f.eks. purser dypt opptatt av sportssidene i VG og rettet tippekupongen sin. Dette foregikk fra han satt seg til leeeenge etter seat belt sign var skrudd av. Og dette var en av den eldre garde i SAS.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 22:32   #16
Ståle
Amatør
 
Ståle's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
Default Re: Prosedyrer for CC ved avgang

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det var neppe kritisk at hun fikk sett igjennom mobilbildene?
Nå opplevde ikke trådstarter akkurat dette, men ja jeg sier meg enig i at CC bør fremstå som et eksempel innen regelbruk ombord.
__________________
Reis og lev !

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LN-IDB i hendelse ved avgang OSL 11. januar 2017 viking737 Flyforum 3 14-02-2017 09:07
Oppmøtetid ved forsinket avgang (haster) Peppep Reiseforum 3 27-07-2014 02:00
Nye prosedyrer på OSL, strore forsinkelser pga. manglende oppdateringer C130 Flyforum 45 08-03-2013 00:58
Bestille en tidligere avgang på sas.no, problemer ved flybytte? Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 2 23-07-2012 00:10
Tu-154-prosedyrer LN-KOG Flyforum 14 05-01-2006 08:12


All times are GMT +2. The time now is 18:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.