![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]() Quote:
S |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Legal Eagle
|
![]()
I forhold til hva? Og hvilke land er raskere? Og hvordan er disse landenes økonomi sammenlignet med vår? Og stemmer det at vi alltid bruker så laaang tid? Hvorfor skulle det være sånn? Det må jo bety at sånne som kritiserer er mye smartere enn alle som bygger eller planlegger. Snakk om feil folk på feil plass, i så fall! (Jeg er bare litt lei av disse ubegrunnede påstandene. Selv om det teoretisk sett er mulig å speede ting opp, bruke mer penger og bygge større, så betyr ikke det at det nødvendigvis er så lurt. Det er mange kryssende hensyn å ta.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg har aldri hørt om noen, du må gjerne komme med eksempler. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Front section flyer
|
![]()
Nå kjenner ikke jeg utbyggings tempoet de bygger i,men evnt jobbe 24/7 kontinuerlig måtte vel korte ned tiden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kina for eksempel? PEK terminal 3 tok 4 år å bygge fra scratch, og den er ganske mye større enn Gardermoen. Her bruker man altså 6 år bare på å bygge en ekstra pir. Innen utbyggingen av terminalen på OSL er ferdig planlegger kineserne å ha åpnet en helt ny flyplass sør for Beijing
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Nå er vel kinesisk bygge teknikk og etiske mål helt forskjellige? Men dog så burde de nå klare dette under 6 år spør du meg? Men typisk norsk, så er vel kontrakten delt opp, slik at den ene kontraktører gjør seg helt ferdig før neste kan komme igang... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Legal Eagle
|
![]()
Bra, nå kommer det litt mer kjøtt på beinet. Poenget er at det alltid er mulig å gjøre ting raskere, også i Norge. Men det betyr ikke at det nødvendigvis er så lurt. En totalitær stat vil ofte kunne gjøre det raskt, siden man ikke trenger å ta de samme hensynene til folk som i et demokrati. En velferdsstat vil ofte måtte ta enda flere hensyn, siden en større den av midlene er bundet opp. Det kan dessuten være uforholdsmessig dyrt å la folk jobbe døgnet rundt pga. komensasjonsordningene i Norge (som i alle fall jeg ser på som et gode). Det er heller ikke nødvendigvis god samfunnsøkonomi å binde opp store deler av en tross alt begrenset arbeidsstokk hvis det ikke er strengt nødvendig. Og man risikerer å forstyrre den pågående produksjonen på flyplassen i for stor grad hvis man tar for store jafs av gangen. Det finnes helt sikkert mange flere hensyn som må tas også. Men man må veie fordeler opp mot ulemper.
Det er helhetsvurderinger som gjøres. Alt er teoretisk mulig, men ikke nødvendigvis lurt, og Norge er tross alt en av de mest vellykkede økonomiene i verden, mye takket være helhetlig tenkning og nøkternhet. Greit nok at vi er blitt rike på olje, men vi er gode på å forvalte rikdommen. Sløsing har aldri lønt seg. Ellers tipper jeg at de fleste land i verden gjør ting saktere enn Norge pga. mangel på midler. Så er det helt sikkert en del totalitære stater og stater med mindre utbygde velferdsordninger som ensidig kan bruke mer på infrastruktur og dermed er raskere. Og så finnes det noen få stater vi kan sammenligne oss med som antakelig i snitt gjør ting som oss, selv om man velger å prioritere forskjellig når det kommer til enkeltprosjekter. Så et eksempel som viser at det er snakk om prioritering, ikke evne eller vane: Dagens hovedflyplass ble vedtatt i 1992. Den sto ferdig i 1998. Det er seks år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg synes ikke 6 år er så himmla mye og hva visste man om fremtidens behov for 6 år siden, kunne de vite hvilken ekspansjon DY kom til å få, hadde vi flydd like mye dersom SAS hadde hatt monopol og det kostet 6000,- T/R Oslo-bergen på lavpris? Kunne vi i mellomtiden fått en krig i midtøsten som 3 dobblet oljeprisen og reduserte flytrafikken med 30% kunne vi fått en ny 9-11. Jeg synes det er helt OK at kapasiteten på OSL er godt utnyttet før de utvider og strengt tatt så kan man øke kapasiteten betraktelig fra dagens nivå, før det blir kritisk. OSL er verdens 69 største, med sine 19,091mil pax og ingen av de forran på listen har mindre forsinkelser. Skulle det knipe, kan de ta ibruk bussing i mye sterkere grad en vi gjør i dag. Det blir litt feil å samenlikkne med Kina, der kan de vedta bygging av ny flyplass, som medfører at 100.000 mister sine hjem, uten å få kompensasjon. Og det uten at ledelsen i kommunistpartiet leer på et øyelokk. En annen samenlikning: T-Banen til Kolsås har vert stengt i rundt 5 år og det tar sikkert flere år før den er åpnet til Kolsås og da snakker vi bare om å legge nye skinner i en allerede eksisterende trase, der det har gått trikk i 81 år(minus de siste 5) Ved at de har ventet så lenge som de har, kommer de sikkert til å bygge større nå, en de ville ha gjort om de startet for 5 år siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kina er en dårlig sammenligning, vi vil ikke sammenlignes med de. Men hva med USA?
I Detroit bygget de en ny "North Terminal" (14 millioner pax årlig kapasitet), 431 millioner USD i 2008 og 26 gater. Planlegging og bygging mellom 3 og 4 år. http://www.usatoday.com/travel/fligh...terminal_N.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Legal Eagle
|
![]()
Det er grunnleggende ideologiske forskjeller mellom USA og Norge. Og enormt mye flere folk og større arealer i USA. Men jeg synes det et godt eksempel på stater hvor man setter pris på ulike verdier og hvor det får tydelige utslag i praksis. USA: Stort og effektivt. Norge: Alle skal med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
evig optimist
|
![]() Quote:
Amen, halleluja og det hele.
![]() |
![]() |
#17 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
For å svare på det du spør om med nye spørsmål: Hvem tror du pengene går til? De som mottar pengene må jo vinne på det i alle fall. Og de bruker pengene videre på ting som gjør at andre vinner på det. Som havner hos atter andre, som havner hos atter atter andre osv. De som jobber tregt vinner vel også på det siden de nødvendigvis må ha gode dager på jobben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er jo du som sier at "alle skal være med" i Norge. Mulig at byggherrene vinner på det, noe som er tragisk når man ser på taperene: -Passasjerene som får en mye mindre effektiv reise i lang tid -Selskapene som taper passasjerer, folk velger andre transportalternativer og reiseruter. -OSL, passasjerer styrer unna OSL hvis de har andre gode alternativer. Greit nok at Kina sin måte å bygge ut på ikke er ideell, men man må knuse noen egg for å lage en omelett. I dette tilfellet sitter det en gjeng sultne tømmerhoggere og slår i bordet, mens kokken på Bagatelle forsøker å blåse ut innholdet i egget gjennom et knappenålshull. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Legal Eagle
|
![]()
Tråden handler ikke om meg. Og kutt ut å spekulere om forummedlemmers privatliv.
Det eneste jeg er ute etter er argumenter. Du driver ren hersketeknikk. Ufint. Du tar dessuten feil om meg og mine personlige meninger. Ikke tillegg folk meninger de ikke har. Du får ikke mer rett for det. Selvsagt vil det være en fordel for deg og meg som flypassasjerer om en større del av samfunnets midler brukes på å bygge ut OSL raskere og større. Mitt poeng er bare at verden er større enn dine og mine behov. Og selv om det finnes folk som er uenig med deg, så trenger de ikke være idioter. Jeg etterlyser altså mer saklighet og mindre overforenkling. Last edited by RWY 24; 08-10-2011 at 20:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
MOD
Ok gutta, da trekker vi pusten. Penser oss tilbake til utbyggingspolitikk og slikt og holder oss til det. Eller så kommer det store slemme moderator korpset og tar affære ![]() MOD |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Slots på norske flyplasser (splittet) | Cockpitview | Flyforum | 5 | 01-02-2016 08:54 |
Markedsarbeidet og taktikker til Skandinaviske flyplasser (splittet) | Cockpitview | Flyforum | 10 | 28-01-2015 15:37 |
Nord Norge - Utlandet | kimbo | Småprat | 2 | 29-06-2014 17:00 |
Hvor mange flyplasser har Oslo? (splittet) | NorwayDY | Småprat | 5 | 30-01-2012 03:03 |
Flyplasser i Moskva (splittet fra Berlintråden) | Mjolnir | Flyforum | 2 | 10-11-2011 23:01 |