Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2011, 19:01   #1
cossie3
ScanFlyer Blue

SAS SAS IC-ruter og rykter.

Spørsmål til dere som vet litt :-)

Kom idag hjem fra jobbtur til New York, og jeg ble sittende og høre en prat mellom flyvertinne og passasjer, (tydeligvis en som jobbet i SAS, kjente alle ombord).
Jeg satt med lange ører, og de pratet litt om hvor bra Oslo- New York gikk og at de vurderte nye ruter fra Oslo til USA. De nevnte blant annet Miami, hvorav flyvertinnen sa det har hørt og, og det pleier jo å være noe i ryktene.
Er det bare no jeg har hørt feil ? :-)

De nevnte Washington og Chicago og.

Flyr endel til Miami i jobben, så hadde vært gull å sluppet å lande i CDG hver gang.

Fortsatt god kveld
cossie3 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2011, 19:04   #2
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Default Re: SAS ruter

Quote:
Originally Posted by cossie3 View Post
Spørsmål til dere som vet litt :-)

Kom idag hjem fra jobbtur til New York, og jeg ble sittende og høre en prat mellom flyvertinne og passasjer, (tydeligvis en som jobbet i SAS, kjente alle ombord).
Jeg satt med lange ører, og de pratet litt om hvor bra Oslo- New York gikk og at de vurderte nye ruter fra Oslo til USA. De nevnte blant annet Miami, hvorav flyvertinnen sa det har hørt og, og det pleier jo å være noe i ryktene.
Er det bare no jeg har hørt feil ? :-)

De nevnte Washington og Chicago og.

Flyr endel til Miami i jobben, så hadde vært gull å sluppet å lande i CDG hver gang.

Fortsatt god kveld
Rygter som der uden tvivl............ikke er hold i
Hilsen ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2011, 19:10   #3
cossie3
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Hilsen ole
Det er dumt. Men ruten fra Oslo går vel meget bra? De gangene jeg har tatt den er maskinene fulle. Men vet du om de er ine på tanken på å utvide tilbudet, eller er de fortsatt litt avventene?
Old 03-10-2011, 19:12   #4
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Quote:
Det er dumt. Men ruten fra Oslo går vel meget bra? De gangene jeg har tatt den er maskinene fulle. Men vet du om de er ine på tanken på å utvide tilbudet, eller er de fortsatt litt avventene?
Så var det dette med tilgjengelig materiell da.... Om ikke ex. Virgin maskinene, ryktene, er sanne da.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2011, 19:30   #5
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Vanligvis vet crew like lite om nye ruter som alle andre.
Old 03-10-2011, 20:10   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Crewet er de verste sprederne av ønsketenking. MIA er uaktuell, all den tid ingen Star-selskaper har hub der. Blir det noefra OSL, så blir det ORD.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2011, 20:57   #7
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Det skulle overraske meg stort om SAS startet IC-ruter fra OSL til andre steder enn der de flyr fra CPH.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2011, 21:46   #8
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Jeg sitter i ulike fora som blandt annet jobber med dette.
Ruter fra OSL er et hett tema. Men per i dag så finnes det ikke fly, å da ei heller mulighet for nye ruter. Uten å eventuelt legge ned, eller redusere på andre. Noe som sannsynligvis ikke vil skje.
Når det er sagt så er det destinasjoner som høyaktuelle fra OSL.
Miami er IKKE en av dem, med mindre det er snakk om charter, noe som er lite sannsynlig.
Ruter som ikke flys fra CPH og/eller ARN er også med i vurderingene.
Politikk er ikke tema noe mer i SAS, derimot er markedet, og lønnsomhet det viktigste.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2011, 22:38   #9
ILS2
ScanFlyer Gold

Under fremleggelsen av 4Excellence-strategien kom det rimelig klart frem at IC ikke er noe prioritert område for SAS i den videre utvikling av selskapet. Tror vi skal være fornøyd med det tilbudet som er idag (inkl. PVG). Skulle det også dukke opp en rute til vestkysten av USA, tror jeg ikke vi kan håpe på mer.

Men jeg håper jo selvsagt at jeg tar feil. OSL-ALB hadde passet meg bra
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2011, 23:54   #10
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Tror ikke det er umulig at vi kan se noe satsing på IC likevel når det en dag fins kapasitet for flere ruter. Å annonsere hardest satsing på intra Europa er egentlig ganske logisk når man tenker på hvordan selskapet ser ut i dag syns jeg: 7 skarve destinasjoner IC, men et ganske godt nettverk i Europa.
Å satse hardt på IC (hvor de har langt igjen å gå ==> investeringer) uten å ha en solid short-haul operasjon som feeder og ikke minst genererer penger tror jeg ville vært en strategi med gode muligheter til å gå rett i dass.
Old 04-10-2011, 00:08   #11
cossie3
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Hilsen ole
Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Tror ikke det er umulig at vi kan se noe satsing på IC likevel når det en dag fins kapasitet for flere ruter. Å annonsere hardest satsing på intra Europa er egentlig ganske logisk når man tenker på hvordan selskapet ser ut i dag syns jeg: 7 skarve destinasjoner IC, men et ganske godt nettverk i Europa.
Å satse hardt på IC (hvor de har langt igjen å gå ==> investeringer) uten å ha en solid short-haul operasjon som feeder og ikke minst genererer penger tror jeg ville vært en strategi med gode muligheter til å gå rett i dass.

Jeg har somsagt ikke noe peiling på dette, men jeg synes det er interresant så jeg liker å spørre om litt løst og fast.

Men, det må da være marked for SAS og kjøre ut ruter til forskjellige steder i USA, når feks Icelandair kjører 9 ruter fra Island til USA. Men hvis de ikke ønsker er jo det en annen sak, men jeg synes det er rart.
Old 04-10-2011, 21:31   #12
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Jeg har somsagt ikke noe peiling på dette, men jeg synes det er interresant så jeg liker å spørre om litt løst og fast.
Rykter er moro

Kom til å tenke på ang. MIA: har ikke SAS en god del codeshare med AA innenriks i USA?
Old 04-10-2011, 21:40   #13
cossie3
ScanFlyer Blue

Quote:
Rykter er moro

Kom til å tenke på ang. MIA: har ikke SAS en god del codeshare med AA innenriks i USA?
Jo de har det :-) men jeg synes det er enklere å bytte fly i Europa enn feks Newark pga mye styr. Men får drømme om at SAS eller noen andre selskaper får direkteruter fra Oslo til USA :-)
Old 04-10-2011, 21:44   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Rykter er moro

Nei. Kun med Star-partnerene.
Radar Station KGRV3
Old 04-10-2011, 21:50   #15
cossie3
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ja, det jeg tenkte på. United og US har jeg tatt endel ganger tidligere. Men somsagt, flybytte i usa synes jeg er forferdelig :-)
Old 04-10-2011, 21:59   #16
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Finner masse AA-opererte domestic flighter hvis jeg søker f.eks. OSL-LAX eller OSL-SFO på flysas.com. Må korrigere meg selv med at det er på AA-flightnr, men lurer fortsatt på hvorfor MIA ikke kan brukes til transfer videre.
Old 04-10-2011, 22:16   #17
Eirik
Livsnyter

Quote:
Finner masse AA-opererte domestic flighter hvis jeg søker f.eks. OSL-LAX eller OSL-SFO på flysas.com.
Får opp AA flighter på strekket EWR-MIA og hvis en søker OSL-MIA på sas.com.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2011, 22:22   #18
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Finner masse AA-opererte domestic flighter hvis jeg søker f.eks. OSL-LAX eller OSL-SFO på flysas.com. Må korrigere meg selv med at det er på AA-flightnr, men lurer fortsatt på hvorfor MIA ikke kan brukes til transfer videre.
Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Får opp AA flighter på strekket EWR-MIA og hvis en søker OSL-MIA på sas.com.
Ja, men det er ikke codeshare...

(@Eirik: sas.com tror jeg ikke du finder nogle fly på )
Old 04-10-2011, 22:38   #19
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: SAS IC-ruter og rykter.

Interline og codeshare er to helt forskjellige ting ... men SAS selv vil ikke tilby deg AA på EWR-MIA - kun Star-partnere. Men på Expedia etc er det mange slike kombinasjoner.
Radar Station KGRV3
Old 04-10-2011, 22:41   #20
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Ja, men det er ikke codeshare...
Det oppdaget jeg ja, men har det noe å si? Tror ikke folk flest bryr seg om det står SK eller AA først i flightnummeret så lenge de kommer fram til destinasjonen sin som planlagt

Vet det kan skape litt problemer for folk med AA-flightnr. hvis selskapet går konkurs (som de nå står i fare for, jf. annen tråd), men det er jo langt fra noen dagligdags situasjon.

Quote:
Interline og codeshare er to helt forskjellige ting ... men SAS selv vil ikke tilby deg AA på EWR-MIA - kun Star-partnere. Men på Expedia etc er det mange slike kombinasjoner.
Finner både ORD-MIA og MIA-EWR med AA som hhv. siste og første leg OSL-MIA når jeg søker via sas.no.

Last edited by Mjolnir; 04-10-2011 at 23:46.
Reply

Posting Rules