Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-09-2011, 11:53   #1
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 851
Default Hvordan reguleres varmen i fly?

Jeg reiset nylig ca 2t45 min med LH-KHA fra DY, og temperaturen i maskinen var enten 'Sibir-kulde' og da noen klaget, ble det 'Ørken-varme. Og så ble det 'Sibir-kulde' igjen, altså ingen behagelig temperatur.
Folk var oppe i hattehyllene og fant fram alt de hadde av ekstraklær.
Hvordan er det egentlig man regulerer varmen i cabin fra cock-pit ? Ser de ikke omtrent hvordan det står til lenger bak i maskinen ? Og cabinbesetningen gjør jo ikke noe før det blir tilstrekkelig med klager.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2011, 12:15   #2
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: kaldt / varmt fly

Quote:
Originally Posted by sbtagent View Post
Jeg reiset nylig ca 2t45 min med LH-KHA fra DY, og temperaturen i maskinen var enten 'Sibir-kulde' og da noen klaget, ble det 'Ørken-varme. Og så ble det 'Sibir-kulde' igjen, altså ingen behagelig temperatur.
Folk var oppe i hattehyllene og fant fram alt de hadde av ekstraklær.
Hvordan er det egentlig man regulerer varmen i cabin fra cock-pit ? Ser de ikke omtrent hvordan det står til lenger bak i maskinen ? Og cabinbesetningen gjør jo ikke noe før det blir tilstrekkelig med klager.
Har selv oplevet det samme flere gange og det er en kendt sag, at det kan være meget svært at finde en temperatur, som tilfredsstiller alle. På nogle flytyper (vel specielt nogle Airbus, hvor jeg ved problemet er på A330/340) kan der også være forskel på temperaturen afhængig af hvor man sidder.

Desuden kan det være meget svært for crew at holde styr på om temperaturen er ok, da den ofte føles anderledes for dem, der løber rundt og er aktive samt opholder sig i midtergangen end for pax som er stillesiddende i sædet. Desuden har pax meget forskellige præferencer for hvad de synes er koldt/varmt.

Men jeg er helt enig med dig i at man ofte oplever yderpunkterne. Personligt vil jeg hellere have det lidt for koldt end lidt for varmt, men for andre er det jo omvendt. Den helt "perfekte" temperatur finder man nok aldrig...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2011, 15:52   #3
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: kaldt / varmt fly

Så da blir det temperatur og trykk måler med loggefunksjon på neste flytur hehe
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2011, 19:46   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
Default Re: kaldt / varmt fly

http://www.b737.org.uk/airconditioning.htm
Jeg flyr på -900 og det er Air-conditioning Panelet (til høyre) som er benyttet på denne.
Normalt får jeg ingen klager fra kabinen om jeg setter temp.regulatorene på bokstaven T i AUTO
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2011, 21:17   #5
Holmion
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: Nøtterøy
Posts: 198
Default Re: Hvordan reguleres varmen i fly?

For varmt er helt pyton for en nordboer som Holmion! Reiste sist søndag OSL-MUC med LH, dette var en kveldsavgang og det var bra temperatur. Jeg hadde som vanlig kun skjorte og olabukse- ingen varme gensre etc. Dagen etter skulle jeg fly med Augsburg Airways (E190) til Jerez de la Frontera (chartret maskin). Denne var heldigvis godt avkjølt. Returen dagen etter var også ok, men det at selv flyplassen Jerez de la Frontera hadde innvendig temp måler på display som kl. 09:15 viste 26,9 grader er håpløst. Så blir man dytta inn i et enda trangere og dritvarm buss som bruker 6 (!) minutter på å kjøre i lusefart til flyet som står 200 meter unna terminalen i luftlinje. Nå blir dette litt på siden av det hele, men det som forbauser meg er mellom og sydeuropeeres motvilje mot å bruke aircondition. Ombord på LH-maskinen (319) som tok meg til Oslo var det rimelig hett - jeg fikk grabba rad 6 (DEF) alene og satt alle luftdyser rett på meg for å ha det komfortabelt. Hvorfor brukes ikke alle airpacks og hvorfor i all verden trur personalet ombord at 26-28 grader i en trang kabin er ok? Husk det gamle ENØK-utsagnet " 20 er best for hue". De som ønsker mer varme får det alltid. De av oss som ønsker et svalt klima får det ikke. Fryspinnene har tepper, hva har de varmblodige?!?!
Huff, dette ble mye negativt, men dårlig luft og mye varme er ille - ihvertfall for noen av oss:-)
Holmion is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fly kansellert pga. varmen i Phoenix Discus Småprat 3 21-06-2017 15:55
Litt regnvær nå i varmen? Utflyttet Flyforum 3 26-07-2008 21:06
Hvordan fly miljøvennlig? Concorde Flyforum 38 07-06-2007 11:01
Fra Varmen.... sk931 Flyforum 0 07-02-2007 14:45
Ascot inn i varmen KAB Flyforum 2 21-12-2005 21:15


All times are GMT +2. The time now is 16:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.