Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-09-2011, 17:47   #1
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
SAS Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett?

Min mor rakk ikke flyet videre til EVE fra OSL som følge av at flyet fra SVG var 45 minutt forsinket. Hvilke krav har man egentlig her, når man er booket om på en avgang som går 4 timer senere?

Har sett på endel momenter, men alt ser ut til å gjelde ved forsinkelse på enkeltstående flygninger.

For orden skyld så reiser hun gjennomgående med SAS.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 18:02   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Iflg. SAS har hun krav på litt mat/drikke, telefonsamtale m.v.

http://www.sas.no/upload/Norway/PDF/...(EF)%20261.pdf

Info her også:
https://secure.wikimedia.org/wikiped...61/2004#Delays
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 18:07   #3
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Ok, da var det ikke mer konkret en det jeg fant. De fikk 100 kr som de kunne kjøpe mat for, men det rekker jo ikke langt innenfor sikkerhetssoner på en flyplass
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 18:12   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Hun har også krav på 250 € i lomma siden hun ble forsinket mer enn 2 timer
https://secure.wikimedia.org/wikiped...61/2004#Delays
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 18:15   #5
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Hvem bestemmer, SAS eller EU? :P
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 18:35   #6
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Hvem bestemmer, SAS eller EU? :P
Altså, SAS er basert i EØS og er dermed underlagt EUs direktiver (som dessuten (i hvert fall i dette tilfellet) er integrert i norsk lov). Hvis de prøver å vri seg unna er det på sin plass å klage til forbrukerrådet.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 19:19   #7
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Takk, denne infoen trengte jeg nå. Flyet fa ARN til CPH er forsinket med 1:10 min, som gjør at mitt fly til KRS reiser fra meg... Da blir det hotell og middag på SAS sin regning
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 19:29   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Altså, SAS er basert i EØS og er dermed underlagt EUs direktiver (som dessuten (i hvert fall i dette tilfellet) er integrert i norsk lov). Hvis de prøver å vri seg unna er det på sin plass å klage til forbrukerrådet.
SAS er vel strengt tatt et EU-selskap all den tid hovedkontoret ligger godt plassert i den øst-europeiske delen av EU.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 19:31   #9
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Oppfølgingsspørsmål: Har jeg krav på økonomisk kompensasjon i tillegg, siden det blir overnatting? Jeg fant ikke noe om det, men kanskje noen kloke hoder vet bedre?
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 19:52   #10
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Jeg er veldig interessert i utfallet i begge saker. Som nevnt av LN-TIB i første innlegg så tar hele regelverket utgangspunktet i enkeltflyvinger. I det hele tatt er hele forordningen kun beregnet på det som skjer før avgang. Strengt tatt så er det passasjeren som er forsinket til sitt fly og ikke flyet som er forsinket. Følger man regelverket etter bokstaven så har man ikke krav på noe som helst.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 20:18   #11
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Hun har også krav på 250 € i lomma siden hun ble forsinket mer enn 2 timer
https://secure.wikimedia.org/wikiped...61/2004#Delays
Ja så fremt:

Quote:
The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:
  • the airline notifies the passengers at least two weeks prior to departure
  • the airline notifies the passengers between one and two weeks prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
    • depart no more than two hours earlier than scheduled, and
    • arrive no more than four hours later than scheduled
  • the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
    • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
    • arrive no more than two hours later than scheduled
  • the cancellation was caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided by any reasonable measure.
hentet fra samme dokument :-)
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 20:22   #12
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Flighten (SK4038) står med delaykode RA & FC på Widerøe.no. Så får en tolke om dette er innenfor "extraordinary circumstances"
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 21:17   #13
FBUMAN1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
OBB 19 Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Det er ikke beskrevet i EU261 at du har krav på kompensasjon ved forsinkelse. Det har man kun ved enkelte tilfelle av innstillinger samt ved nektet ombordstigning.
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 21:39   #14
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Flighten (SK4038) står med delaykode RA & FC på Widerøe.no. Så får en tolke om dette er innenfor "extraordinary circumstances"
Quote:
www.groundservice.pl
67 FC
CABIN CREW SHORTAGE, sickness, awaiting standby, flight time limitations, crew meals, valid visa, health documents, etc.

93 RA
AIRCRAFT ROTATION, late arrival of aircraft from another flight or previous sector

RA er jo èn ting, men med hensyn til FC...; det kan være så mye som kan ha skjedd. Er ikke så veldig ofte jeg ser denne. Ser ganske ofte til RC og RS.
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 22:23   #15
VIVALDI
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2010
Posts: 129
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Nå har det seg slik at jeg har blitt et OFFER om dere vil, x antall ganger i mitt flyvende liv. X antall ganger mitt eget valg og x antall ganger ufrivillig.
I hovedsak gjelder dette SAS. Så det er her jeg bare vil tilføye.De har ordnet opp på best mulig måte hver eneste gang,aldrig gitt meg noen skuffelser.
Her snakker vi om mat,penger overnatting,transport osv.Tommelen opp for SAS.
Værre er det med alle de personlighetene jeg kommer over og blir tilhører av som lager et jæ.........spetakkel ved gate når et problem oppstår. Trenger jo ikke å snakke for hele Gardermoen.
VIVALDI is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 23:00   #16
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Vel for min del så fikk jeg meget god service av transferpersonalet. Sjekket inn på Scandinavia, taxi tur/retur og mat+ øl hehe. Men hun var så ivrig i å få meg fort til hotellet at hun missforsto navnet mitt og ga meg en ny billett i en annens navn.... Mye rart som har hendt meg på denne lille svippturen til HEL, men det får dere lese om i TR´en som kommer snart
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 23:03   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Quote:
Originally Posted by FBUMAN1 View Post
Det er ikke beskrevet i EU261 at du har krav på kompensasjon ved forsinkelse. Det har man kun ved enkelte tilfelle av innstillinger samt ved nektet ombordstigning.
Vel, det har vært noen rettsavgjørelser i EU som indikerer at man har krav på samme type erstatning som ved denied boarding hvis forsinkelsen er tilstrekkelig lang (jeg synes å huske at de sakene det var snakk om ble indikert 3-4 timers forsinkelse).

Jeg betviler sterkt at crew mangel kan defineres slik at dette går inn under ekstraordinære omstendigheter. EU-retten har, så langt jeg har forstått det, kjørt nokså sterkt på passasjerenes rettigheter og at ekstraordinært skal være virkelig ekstraordinært. Noe sykdom ut over det vanlig er neppe ekstraordinært, manglende crew meals, valid visas osv. er vel heller ikke det...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 23:05   #18
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Quote:
Originally Posted by VIVALDI View Post
Nå har det seg slik at jeg har blitt et OFFER om dere vil, x antall ganger i mitt flyvende liv. X antall ganger mitt eget valg og x antall ganger ufrivillig.
I hovedsak gjelder dette SAS. Så det er her jeg bare vil tilføye.De har ordnet opp på best mulig måte hver eneste gang,aldrig gitt meg noen skuffelser.
Her snakker vi om mat,penger overnatting,transport osv.Tommelen opp for SAS.
Værre er det med alle de personlighetene jeg kommer over og blir tilhører av som lager et jæ.........spetakkel ved gate når et problem oppstår. Trenger jo ikke å snakke for hele Gardermoen.
Det skal dem ha, dem er jævlig dyktig på det området og har et meget godt apparat på plass.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2011, 00:05   #19
FBUMAN1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
OBB 19 Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Vel, det har vært noen rettsavgjørelser i EU som indikerer at man har krav på samme type erstatning som ved denied boarding hvis forsinkelsen er tilstrekkelig lang (jeg synes å huske at de sakene det var snakk om ble indikert 3-4 timers forsinkelse).

Jeg betviler sterkt at crew mangel kan defineres slik at dette går inn under ekstraordinære omstendigheter. EU-retten har, så langt jeg har forstått det, kjørt nokså sterkt på passasjerenes rettigheter og at ekstraordinært skal være virkelig ekstraordinært. Noe sykdom ut over det vanlig er neppe ekstraordinært, manglende crew meals, valid visas osv. er vel heller ikke det...
Det er ikke ”noen” rettsavgjørelser i EU som støtter dette. Det er EN dom som heter ”Sturgeon” avsagt av ECJ ”fourth chamber” som har gitt en ”preliminary ruling” på spørsmål som ikke var stilt av domstolen som ba om en ”preliminary ruling” på hvor langt man strekke begrepet forsinkelse. Altså er f. eks en forsinkelse på 24 timer å betrakte som en CNL flight!

Her har ECJ skapt svært stor forvirring.

Det er dom fra ECJ ”GRAND CHAMBER” i sak :
C-344/04 R(International Air Transport Association and European Low Fare Airline Association) v Department for Transport [2006] ECR I-00403 ("IATA")

Denne slår klart fast at forsinkelse ikke gir rett noen kompensasjon. Dette følger også av lovteksten i forordningen artikkel 6. som regulerer dine rettigheter ved forsinkelse, samt av forarbeider. ECJ har skapt så mye forvirring om EC261/04 ved ”Sturgeon” at det ligger mange forespørsler fra domstoler om hvordan forordningen skal tolkes, og i UK er alle krav om kompensasjon ved forsinkelse satt på vent frem til ECJ har oppklart dette, altså hva som er gjeldene rett.
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2011, 00:20   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Quote:
Originally Posted by FBUMAN1 View Post
Det er ikke ”noen” rettsavgjørelser i EU som støtter dette. Det er EN dom som heter ”Sturgeon” avsagt av ECJ ”fourth chamber” som har gitt en ”preliminary ruling” på spørsmål som ikke var stilt av domstolen som ba om en ”preliminary ruling” på hvor langt man strekke begrepet forsinkelse. Altså er f. eks en forsinkelse på 24 timer å betrakte som en CNL flight!
---

ECJ har skapt så mye forvirring om EC261/04 ved ”Sturgeon” at det ligger mange forespørsler fra domstoler om hvordan forordningen skal tolkes, og i UK er alle krav om kompensasjon ved forsinkelse satt på vent frem til ECJ har oppklart dette, altså hva som er gjeldene rett.
Det er vel to saker i ECJ - Sturgeon v Condor og Bock v Air France. Jeg har også registrert at det er en viss usikkerhet i tolkningen, og at det har vært diskusjoner i UK om tolkningen.

Nå er vel forøvrig ECJ den instansen som har størst autoritet på området i forhold til tolkning av EUs lovverk, er det ikke? Storkammersaker/plenumssesjoner er vel også nokså uvanlig, slik jeg har forstått det, så det meste synes å foregå i forskjellige kamre. Men dette er ikke akkurat innenfor mitt primærkompetanseområde....
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DY - Gjennomgående billett Twin Otter Reiseforum 9 01-06-2011 23:05
Teoretisk spørsmål, mister man lisensen om man tar av uten tillatelse fra tårnet? Sweeper Flyforum 5 17-12-2010 11:15
Gjennomgående billett fra Fagernes jb1 Flyforum 8 22-11-2010 13:53
Ikke gjennomgående billett m/BA stoeckli Reiseforum 6 30-07-2009 16:49
Gjennomgående billett SK/CO LN-FOC Flyforum 10 02-11-2008 01:43


All times are GMT +2. The time now is 14:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.