![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 24
|
![]()
Interessant artikkel i nyeste Samferdsel. En studie gjennomført av TØI og Universitetet i Stavanger i 2010, og er ferdig bearbeidet og publisert nå. Denne peker bl.a. på at security-kontroll av ansatte m.v. i sin nåværende form kan bidra til utilsiktede og uønskede konsekvenser for flysikkerheten.
http://samferdsel.toi.no/article30601-155.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
|
![]()
En god artikkel. Kjernespørsmålet er om man ønsker et system bygd på mistenksomhet eller tillit. Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Og hvem kontrollerer kontrolløren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Jeg ser mange av poengene, og på mindre flyplasser så virker det som om reglene har fått nesten absurde følger.
Men at normal manuell etterkontroll kan opprøre noen så pass at dem ikke er fit for flight, det kjøper jeg ikke. Og om det er tilfelle at noen virkelig blir så opprørt av dette, så var man nok unfit for flight i utgangspunktet. Og jeg har en god del erfaring av å bli "utsatt" for manuell etterkontroll selv. Men at reglene bør sees over, det kan jeg si meg enig i, spesielt når man ser noen av de absurde konsekvensene det får på små flyplasser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det er heldigvis sjelden, men noen av de såkalte kontrollørene behandler de som kroppsvisiteres som om de tilhørte visste italiensk-amerikanske familier i en rettssal på 1930-tallet. Det hører ingensteds hjemme, og om noen ansatte ombord hadde behandlet sine kunder på den måten hadde det blitt ramaskrik.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]()
Jobber selv i Avinor og beveger meg gjennom sikkerhetskontrollen 3-5 ganger i uka ... Har ved flere anledninger nærmest følt meg trakassert; man møtes med mistillit og generell minsøye nærmest kontinuerlig og de få gangene man får et smil og blir nikket gjennom uten "hassle" blir man skikkelig overrasket og tenker umiddelbart at dette må være en nyansatt som ikke har blitt indoktrinert i faenskap enda.
Men for all del; hadde jeg måtta stått i ei slik forbanna sluse 7 timer i døgnet i en klein uniform og spurt hver bidige passasjer etter boardingpass + om de har væske i veska så hadde jeg sannsynligvis tilta på et mye tidligere stadie selv ... Om jeg mener at det er et systemproblem? Ja selvfølgelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Jeg har jobbet på hovedflyplassen i noen år av og på, hvor jeg har hatt jobber som innebærer å passere security 3-5 ganger, til tider enda oftere--om dagen. Som The Ticketor nevner over, jeg har da vært utsatt for en rekke etterkontroller jeg også. Mange. Kun én gang på fem år har jeg opplevd denne etterkontrollen som ufin og ubehagelig.
Jeg kjøper selvsagt argumentet med at det kan ha slått uheldig ut på småflyplassene ift soner, og en pilot som har med seg en neglesaks setter neppe flysikkerheten i fare, men dette med etterkontroller er da ikke noe å mase om, annet enn at det selvfølgelig er kjedelig at det tar litt lenger tid, og jeg nok har akket meg noen ganger der og da selv også. Enten er vekterene på OSL meget bedre opplært enn ute på småflyplassene (her skulle man vel heller kunne anta motsatt, ved lavere utskiftning i mindre kommuner med færre arbeidsplasser), eller så er sikkerhetskontrollørene av et annet kaliber utenfor OSL... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
Det er også forskjell på å passere 3-5 ganger når man jobber innendørs på OSL vs. kortbanene for en pilot. Eks. med kulde og snøfokk så må man på med ytterklær i flyet, over tarmack, inn i terminalen, av med alt inkl. beltet for å komme ut til flyet igjen, så inn i cockpit og av med alt. Tre klesskift ila. 4 minutter). Deretter flytur til neste stopp som er 15-20 minutter unna så er man igang med samme prosedyre. Kan skjønne at det tærer på tolmodigheten.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Supernova
Join Date: Aug 2010
Posts: 200
|
![]()
En arbeidsgiver som følger de lover og regler som er vedtatt av de som styrer landet, EU og amerikanske myndigheter, samt et kobbel av organisasjoner rundt om i vrden. Er nok ikke Avinor sitt påfunn og utføre sikkerhetssjekk av flypax...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Ikke Avinors påfunn nei, men det er Avinor som instruerer f.eks Securitas. Vaktselskapene gjør det Avinor sier dem skal gjøre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 68
|
![]()
Var en pilot på PPRUNE tror jeg det var, husker ikke akkurat i farten men han sa noen sanne ord.
"Hvorfor skal jeg sjekkes for bomber og annet som truer flyet? Jeg kan jo ganske enkelt bare krasje flyet i bakken om jeg skulle utføre en terror handling." Dessverre er security biten alt for mye spill for galleriet og jeg må innrømme at jeg setter meg bak rattet enn i ett flysete i det siste om det er mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Ikke for å stigmatisere noen!!! Jeg kjører stadig gjennom port 26 (annlegsporten på nordsiden ved forsvaret) Der satt det fire vakter, alle med arabisk utseende. Gikk gjennom "pipern" og det pep selvsagt pga vernesko. Vedkommende hadde problemer med å gjøre seg forstått på norsk, og en av de andre gutta måtte be meg ta av skoa.... det sier vel noe.-
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]() Quote:
Hva foreslår du? At jeg sender MESYS hver gang jeg opplever noe negativt ifb. med sikkerhetskontroll? Faktisk en ganske god idè når jeg tenker meg om ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Øker terrorberedskapen, om tiltak på flyplasser | AirbusTrond | Småprat | 51 | 29-07-2014 18:42 |
Sikkerheten på amerikanske flyplasser | anders320 | Flyforum | 1 | 15-08-2007 17:41 |
Sikkerheten på kanadiske flyplasser | Arrow | Flyforum | 5 | 12-11-2005 13:57 |
Norske flyplasser kan stenge 01JUN | LN-HAT | Flyforum | 12 | 21-05-2005 01:42 |
Dårlig vedlikehold går på sikkerheten løs? | LN-RKF | Flyforum | 13 | 15-10-2004 09:49 |