Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-08-2011, 18:19   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Austrian - noen inntrykk til Sofia

Joda, skulle vært bilder. Men satser på å vinne prisen for sommerens kjedeligste trip report ! Orket ikke å ta opp kamera så tidlig... Beklager. Hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe i det hele tatt, men så satt jeg her - og synes egentlig jeg hadde et lite poeng når forskjellen var å stor på OSL-VIE-OSL og VIE-SOF-VIE mht opplevelse.

Sofia, Reidar: Absolutt verdt en tur, om man vil forsøke noe nytt! Anbefalt som et "kult" reisemål i en eller annen britisk avis her om dagen. Har vært der tre ganger. Første gangen var det litt kjip, andre gangen synes jeg det hadde tatt seg opp litt mht liv i gatene etc - men nå synes jeg det var litt mer dempet igjen.

Det utfordrende er at de lokale i liten grad synes å gå noe særlig ut - hverken for øl eller mat, i alle fall i sentrumsområdene. Dette i stor kontrast til Varna - der det hundrevis av restaurantseter er fyllt opp om sommeren. Dette skyldes i stor grad lokale turister, også.

Derfor blir det til at man ofte på de litt bedre stedene treffer på bare turister -eller lokale mafiafolk. Regner med dette er annerledes utenom august, dog, da mange er på ferie. Og det er ikke lett å finne en restaurant sånn umiddelbart i sentrum. Man må nesten bestemme seg for et sted på forhånd. Synes også at Sofia var preget av mange strengte butikker og litt tristresse nå. Men dette er også litt subjektivt. Likevel: Når jeg går mellom Radisson-hotellet og "sentrum", definert ved den gamle kirken og mosken kl 21 på fredag kveld, er over halvparten av de jeg treffer (og det er ikke mange) turister.

Av severdigheter finnes jo katedralen, noen gamle kloster etc - og så er jo det en stor by i Øst-Europa, som jeg alltid synes er litt fascinerende. Byen ligger fint til, på en høyde mellom tre fjellrekker - der oppe finnes også interessante kloster etc etc.

Ellers er alt av mat, drikke og overnatting fantastisk billig, så finner man en billlig LH-billett, er det ikke noe å tenke på mht hva det koster, i hvert fall.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2011, 19:17   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Takk, Trond.. August 2012 ligger nå på kr 1.357 med LH, så dersom sep kommer med tilsvarende, tar vi nok en tre netters.. Hakke tid til mer uansett..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2011, 00:25   #3
pingo
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Takk, Trond.. August 2012 ligger nå på kr 1.357 med LH, så dersom sep kommer med tilsvarende, tar vi nok en tre netters.. Hakke tid til mer uansett..
Jeg var på en tre dages tur til Sofia med LH tidligere på året. Fløj CPH-MUC-SOF på udrejsen og SOF-MUC-HAM-CPH på hjemrejsen. Største oplevelse var en guided gåtur rundt i Sofia med "Free Tours". Læs mere mere om dem på Tripadvisor.
Boede på Hilton og havde et Executive room. Ud over adgang til lounge betød det også at transporten til og fra lufthavnen var med i prisen. Det var dejligt at blive hentet af hotellets chauffør i lufthavnen og ikke skulle til at bøvle med offentlig transport , taxaer osv.
pingo is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2011, 00:54   #4
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Takk for at du tok deg tid til å skrive en fin liten rapport!

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Har vært der tre ganger. Første gangen var det litt kjip, andre gangen synes jeg det hadde tatt seg opp litt mht liv i gatene etc - men nå synes jeg det var litt mer dempet igjen.
Dette kan ha en veldig enkel forklaring, du var i Sofia i siste halvdel av august, midt i den bulgarske fellesferien - og akkurat i august tømmes hele byen for mennesker, de fleste reiser til kysten for litt solferie eller til sine respektive landsbygder.

Utenom fellesferien er det mye mer liv der
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules