Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-08-2011, 23:22   #1
Green1
ScanFlyer Blue

Default Taxfree ankomst OSL

Sikkert litt OT, men lurer på en liten ting
Når man skal handle taxfree på ankomst på OSL..... Hvorfor i all verden må man abslutt vise boardingpass før man får handle?
Der er vel alle som kommer seg inn i butikken nødvendigvis reisende fra det store utland? Har opplevd å ikke få handle fordi jeg hadde rota vekk den lille lappen .....
Green1 is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2011, 23:30   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Taxfree ankomst OSL

Myndighetspålagte regler funnet på av Toll- og avgiftsdirektoratet. Argumentetderes er at da hindrer man reisende å kjøpe mer enn en kvote i tax-free butikken.....hvor godt det er kan jo diskuteres
Old 28-08-2011, 23:32   #3
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

For det første, OT kan det ikke bli når du har lagt tråden med dette temaet...
Men tilbake til saken. Taxfree stempler da boarding pass i butikken når du betaler, slik at du ikke kan få kjøpt mer enn en gang. Boarding pass er vel det eneste beviset på at det er foretatt en flyreise som er gyldig for Taxfree kjøp.
Basse-HAU is online now   Reply With Quote
Old 28-08-2011, 23:32   #4
rymle
ScanFlyer Silver

Tja. Har man id-kort er det da ikke så allverdens vanskelig å komme seg til tax-free´n
Old 29-08-2011, 00:05   #5
Jens W
ScanFlyer Crusty

Kan ikke komme på at det er noe sted i Europa jeg har handlet skattefritt hvor jeg ikke har måttet vise BP.
Har vel også en sammenheng med at man skal sikre at det faktisk er snakk om en reell passasjer.

Forøvrig kan nevnes at sist jeg var på OSL så måtte de ha BP i papir. TPC var visst ikke bra nok.
(Mens på Arlanda tok de bare "Oslo? OK!" når jeg hadde plast..
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 00:11   #6
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Tanken er at man bare skal få med seg 1 kvote ja. Og det gjelder nok alle internasjonale flyplasser i Norge, ikke bare OSL.
Det har tidligere vært oppe i media hvor lett det er å lure systemet slik at man får med seg flere kvoter med alle de forskjellige boardingkortene man har i dag (papir, bank/kredittkort, eurobonuskort, mobil...). I tillegg er rutinene særdeles dårlige: fikk beskjed om at det var det samme hvilket boardingkort jeg ga henne i kassen da jeg handlet i tax free'en der sist (over et år siden). Hun stemplet da boardingkortet for det første legget (PEK-LHR). Jeg kunne åpenbart fint ha handlet kvota en gang til i en annen kasse med boardingkortet for det andre legget (LHR-OSL).
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 02:25   #7
pendler
ScanFlyer Blue

Hvem som helst kan jo printe ut så mange boardingkort man vil hjemme eller på en eller annen pc/mac hvor som helst i verden, så det er jo en veldig dårlig kontroll.
pendler is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 05:52   #8
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by pendler View Post
Hvem som helst kan jo printe ut så mange boardingkort man vil hjemme eller på en eller annen pc/mac hvor som helst i verden, så det er jo en veldig dårlig kontroll.
De fleste systemer kan jo lures, men det krever at man går inn for å få med seg en ekstra kvote. OSL kan jo ikke lastes for at folk har flere boardingpass tar med seg ekstra og man risikerer å taes i tollen like etterpå.
Old 29-08-2011, 09:11   #9
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Man kan jo handle over kvoten og fortolle det på de fine fortollingsautomatene som står der. På EDI engang var det haier fra taxfree butikken i innsjekkingskøen til Norwegian som skulle reklamere for de fine tilbudene, da de kunne opplyse om at Norge ikke var en del av EU og man kunne handle skattefritt. Den grunnen alene er at Norge aldri, aldri må inn i EU. På utgående taxfree spiller vel ingen rolle. Tror neppe de som jobber der vet kvoten til alle land i verden.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 09:44   #10
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Problemet med taxfree på utgående er at det (nesten) alltid er billigere å handle i det landet vi reiser til!

Tollvesenet følger vel med på hvem som handler i taxfree`n og legger merke til de som tar to turer igjennom kanskje..? Nei, takke meg til danskebåtenes taxfree!

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 09:47   #11
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Det paradoksale er vel uansett at taxfreeutsalget er Norges eneste steder hvor man kan kjøpe alkohol 24/7. De trenger ikke å følge alkoholloven ser det ut for. Ikke blir jeg spurt om legitimasjon der heller. De første gangene bare så de rart på meg da jeg viste uoppfordret, så gidder ikke å gjøre det om de ikke spør. Er helt sikker på at lillebroren min som er under 18 kan få kjøpt masse alkohol og sprit der.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 09:50   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
. På utgående taxfree spiller vel ingen rolle. Tror neppe de som jobber der vet kvoten til alle land i verden.
Det trodde jeg datasystemet deres gjorde, de har da blitt relativt flinke til å legge inn riktig flightnummer/destinasjon på kvitteringene.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 14:59   #13
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Problemet med taxfree på utgående er at det (nesten) alltid er billigere å handle i det landet vi reiser til!
Regner med du mener lokale butikker. Jeg kjøper som regel kun 'standarden', dvs 200 kistespiker og en liter sprit, og på det som kommer som regel de norske taxfreesjappene best ut i pris.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Det paradoksale er vel uansett at taxfreeutsalget er Norges eneste steder hvor man kan kjøpe alkohol 24/7.
Overnattingssteder har også lov til å servere alkoholholdige drikker under 22% til sine gjester 24/7.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 16:26   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Det trodde jeg datasystemet deres gjorde, de har da blitt relativt flinke til å legge inn riktig flightnummer/destinasjon på kvitteringene.
På utgående er det todelt - det er en nordisk avtale om å begrense det som selges i tax-free til kvoten når man reiser mellom nordisk land.

Husk også at det er en del andre finurlige regler, eks.
Quote:
Du kan ta med deg alkohol- og tobakkskvoten ved utenlandsopphold på mindre enn 24 timer hvis du kan dokumentere at du har betalt avgifter til et EØS-land (ikke tax-free).

Posting Rules