Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-08-2011, 23:04   #1
*AC*
ScanFlyer Blue

Spørsmål Elektriske ting på fly?

I lys av den tråden om radioaktive ting på fly så kom jeg til å tenke på dette med elektriske ting og sendere...
Det blir man jo forbudt under take off og landing.
Jeg spurte en mekanikerkamerat om flyet kom til å dette ned om jeg ikke retta meg etter disse reglene, han sa da at dette er pga.noen "MENER" dette kunne forstyrre kommunikasjon, snakker vi da om mellom cockpit og resten eller snakker vi om med tårnet?
Ja, og videre sa han at det IKKE er tilfelle at så skjer, (og at han selv pleide å diskutere og "krangle" litt om dette på turer selv, da det visstnok var litt "moro" ) men jeg lurer, om det er tilfelle som han sier, at det ikke er farlig eller forstyrrende på noen måte, åffer er den regelen der fortsatt?
*AC* is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2011, 23:15   #2
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Default Re: elektriske ting på fly da?

Kan lese litt om dette her :

http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle4165101.ece

Quote:
Mange har ikke tiltro til at elektronisk utstyr som iPod og mobiltelefoner kan forstyrre flyets instrumenter, og også ekspertene strides på dette området.

En ny rapport mener nå å vise at bruk av mobil og annet elektrisk utstyr står bak mange farlige flysituasjoner.

- Vi kan ikke utelukke at elektronikken har innvirkning på instrumenter i noen tilfeller, sier Birger A. Bull i Statens Havarikommisjon.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2011, 23:29   #3
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Min teori om hvorfor det er forbudt med elektriske ting under start/landing er at da skal passasjerene være årvåkne i tilfelle noe skulle skje i det som er de kritiske fasene under en flytur.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2011, 23:30   #4
tackle55
Gunnar

Grunnen til forbudet er at man ikke vet helt sikkert om det forstyrrer diverse intrumenter. Mobil som ringer i lasterommet på CRJ kan iallefall utløse brannvarslerne. Og hvem vet hva annet elektrisk utstyr kan påvirke???? "Better safe than sorry"
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2011, 23:39   #5
Kanon
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
Min teori om hvorfor det er forbudt med elektriske ting under start/landing er at da skal passasjerene være årvåkne i tilfelle noe skulle skje i det som er de kritiske fasene under en flytur.
Den teorien er jeg helt enig i. Om man ikke fyrer opp en amatørradio, tror jeg det skal godt gjøres å forstyrre flyets elektronikk. Alt lages i dag for at det skal tåle store elektromagnetiske forstyrrelser. Selv brødristeren og tven skal tåle visse elektromagnetiskefelt. Jeg har brukt en GPS logger uten problem på flere flygninger uten noen adverse effekter.

Hvis det skjer noe og det gis viktige beskjeder, er det best at folk ikke sitter å hører på mp3 spilleren eller fikler med annet utstyr.
Den kritiske fasen er jo nettop under takeoff eller landing. Jeg har selv mange ganger filmet og tatt bilder under takeoff og landing og det jeg ikke har tenkt over er hvor stor skade et speilrefleks kan gjøre på meg og mine medpassasjerer om vi krasjer under takeoff eller landing. Neste gang blir det nok et mindre kamera som som sitter godt fast i hånda.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2011, 23:54   #6
*AC*
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Den teorien er jeg helt enig i. Om man ikke fyrer opp en amatørradio, tror jeg det skal godt gjøres å forstyrre flyets elektronikk. Alt lages i dag for at det skal tåle store elektromagnetiske forstyrrelser. Selv brødristeren og tven skal tåle visse elektromagnetiskefelt. Jeg har brukt en GPS logger uten problem på flere flygninger uten noen adverse effekter.

Hvis det skjer noe og det gis viktige beskjeder, er det best at folk ikke sitter å hører på mp3 spilleren eller fikler med annet utstyr.
Den kritiske fasen er jo nettop under takeoff eller landing. Jeg har selv mange ganger filmet og tatt bilder under takeoff og landing og det jeg ikke har tenkt over er hvor stor skade et speilrefleks kan gjøre på meg og mine medpassasjerer om vi krasjer under takeoff eller landing. Neste gang blir det nok et mindre kamera som som sitter godt fast i hånda.
Ja jeg og har tenkt på den teorien, at det og er MINST like såviktig egentlig, for jeg skal innrømme at jeg liker ikke å høre på all sikkerhetsgreiene som kommer og liker å drømme meg bort/høre på mp3 og har tenkt på det selv, at EGENTLIG burde jeg hatt med meg dette (faktisk så var det 7åringen som sa det til meg, at dette bør du egentlig høre mamma ) jo, hu hadde et poeng der.
Men da er det jo også som du sier her, mange andre ting også, som skulle vært forbudt. Egentlig burde det være forbudt å gjøre noe som helst. "sitt rett og følg med her! Alt annet er forbudt!".
De spiller liksom veldig på dette med "elektroniske sendere" og det får det til å høres teknisk ut. :S Men jeg ser i tråden her og, at de lærde strides.
Old 15-08-2011, 00:00   #7
*AC*
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
MEN; han samma kompisen sa også at man uansett ikke vil ha dekning "oppi der" , altså i marsjhøyde lell. Er det og tilfelle da?
For denne artikkelen her virker jo som den omhandler mobil under hele flighten,ikke bare de to kritiske øyeblikkene.
(ja jeg er redd for å detta ned, så jeg har aldri turt å prøve selv )
Old 15-08-2011, 00:09   #8
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Tviler på at det er noe dekning i den høyden, men kan vel tenkes hvis forholdene ligger til rette. Men da skal du IKKE se bort i fra at cabin crew glefser etter deg
Old 15-08-2011, 00:21   #9
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Tviler på at det er noe dekning i den høyden, men kan vel tenkes hvis forholdene ligger til rette.
Etter at man passerer en viss høyde vil det ikke være dekning.
GSM-mastene er i det store og hele direksjonelle, så man skal ikke langt opp før dekninga forsvinner.

Forøvrig så er det flere tråder om temaet, og hovedgrunnen til forbudet under start og landing er at man skal være "våken" om det skjer noe.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2011, 07:53   #10
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Nøkkelordene her er vel "min teori" og "tror jeg". Jeg hadde nok ikke satset livet mitt på ekspertuttalelser som inneholder disse ordene.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2011, 08:43   #11
Kanon
ScanFlyer Molded

Vel vi har vel aldri påstått at vi er eksperter.
Om det skulle være så farlig med elektroniske ting påslått under avgang og takeoff, skulle det jo minst vært en flyulykke hver uke. Hvis du tenker på hvor mange folk det er i et stort langdistanse fly ca 400 vil det nok være 10 om ikke flere mobiltelefoner påslått i håndbagasje, for å ikke snakke om i lasterommet.

Om man hadde fått med seg et plasma-tv som man fikk skrudd på eller en såkalt nettverk via stikkkontakt enhet, kunne man lagd mye krøll. Det finnes knapt noen ting som ødelegger så mye for signalene på HF-båndet som disse apparatene.

"Electromagnetic interference to aircraft systems is theoretically possible from active radio transmitters such as mobile phones, small walkie–talkies or radio remote–controlled toys and also from unintentional emitters such as ordinary radio receivers, computers and virtually any non–trivial electronic device. However, there has been little empirical support of this theory and studies have either been non-conclusive or found that there is no evidence that the use of electronic devices on airplanes could interfere with an aircraft's systems.

There are some reports that indicate this and some that refute it:

Boeing performed extensive tests as reported in AeroMagazine's Interference from Electronic Devices[2] in response to reports by flight crews of anomalies that they believed to be caused by electronic devices. The flight crews had apparently confirmed the effect by switching the "suspect" devices on and off and watching the effects. Despite this and despite the fact that Boeing in many cases was able to purchase the actual offending device from the passenger and use it in extensive testing Boeing was never able to reproduce any of the anomalies. The report concludes:

As a result of these and other investigations, Boeing has not been able to find a definite correlation between PEDs and the associated reported airplane anomalies.
"
http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phones_on_aircraft
Old 15-08-2011, 10:02   #12
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Jeg, i det minste, vet hvordan jeg slår av min mobil, og det har jeg ingen problemer med å gjøre heller. Har heller ingen problemer med å skrive under som vitne dersom det er behov for dette om noen kastes av flyet for å ikke ha rettet seg etter pålegg fra besetningen.

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2011, 10:05   #13
Polaris
Free Luigi

Quote:
Tviler på at det er noe dekning i den høyden, men kan vel tenkes hvis forholdene ligger til rette. Men da skal du IKKE se bort i fra at cabin crew glefser etter deg
Kommer an på marsjhøyden / høyden du befinner deg i, det. Har fått meldinger fra et par tusen fot jeg *plystre*

(Ikke fra sopphuepassasjerer som "hadde lyst å prøve", i tilfelle noen trodde det).
Old 15-08-2011, 10:57   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by *AC* View Post
MEN; han samma kompisen sa også at man uansett ikke vil ha dekning "oppi der" , altså i marsjhøyde lell. Er det og tilfelle da?
Quote:
Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Etter at man passerer en viss høyde vil det ikke være dekning.
GSM-mastene er i det store og hele direksjonelle, så man skal ikke langt opp før dekninga forsvinner.
Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Kommer an på marsjhøyden / høyden du befinner deg i, det. Har fått meldinger fra et par tusen fot jeg *plystre*
Høyde og hastighet har mye å si. Har selv hatt god dekning opp til 5000 meter hvs jeg husker korrekt (dog med bakkehastigheter på 100-150 km/t). Dekningen er da meget sporadisk, dvs. fra full spiker til null dekning på kort tid.

Hvis man tenker på vanlige passasjerfly så sitter man også i en aluminiumsboks som vil dempe signalene betraktelig. Alle som er engstelige for mobilstrålingens påvirkning på kroppen kan jo tenke på hvor mye konsentrert stråling det er inne i et fly når 150 pax skrur på mobilen samtidig

I USA er det også forbudet mot å bruke mobil i fly hjemlet i "Teletilsynets forskrifter" da det bl.a. lager mye "stress" i mobilsystemene siden man ofte oppnår kontakt med langt flere sendere enn når man er på bakken. (De har sikkert noen andre forklaringer også)

Old 15-08-2011, 12:00   #15
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Elektriske ting på fly?

En gang jeg fløy til USA glemte jeg å slå av mobilen og den på innpakket i hattehylla. Da jeg kom frem hadde den mottat en SMS med noe ala "Velkommen til Færøyene. Minuttprisen....".

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2011, 12:08   #16
HVI
ScanFlyer Blue

HVI's Avatar

Mulig jeg har vært "uheldig", men virker som flere og flere ikke bryr seg om mobilforbudet. De to siste gangene jeg har flydd, så har sidemannen fått en oppringing eller sms i det vi nærmet oss landing. (vil anslå 3-5000ft)
HVI is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2011, 12:16   #17
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Forstår ikke at det skal være så vanskelig å slå av mobilen under en flight. Greit å ha litt fri fra mobilen og.
Men kjenner enkelte som er litt hysteriske for at mobilen skal slå seg på, så vedkommende tar ut batteriet og legger det laaangt vekk fra mobilen. Da jeg spurte henne hvorfor så var svaret; Flyet ramler ned hvis den slår seg på, for det hadde hu hørt....
Old 15-08-2011, 12:35   #18
Kanon
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Jeg, i det minste, vet hvordan jeg slår av min mobil, og det har jeg ingen problemer med å gjøre heller. Har heller ingen problemer med å skrive under som vitne dersom det er behov for dette om noen kastes av flyet for å ikke ha rettet seg etter pålegg fra besetningen.
Jeg har heller ikke noe problemer med å slå av mobilen på flyvninger, det gjør jeg alltid. Man retter seg alltid etterbetjeningen, de gangene jeg har fått beskjed om å legge ned kamera har jeg gjort som fortalt.

Og jeg håper forbudet mot mobil består fordi det værste jeg vet på bussen, er høylytt mobilsnakking og musikkspilling. Ryanair tilbyr blant annet folk å bruke mobilen oppe på cruisehøyde til en uhyrlig pris som forhåpentligvis virker avskrekkende. Jeg har forøvrig aldri sett noen snakke i mobil oppe i lufta. Har man glemt den på, vil man nok finne ut at batteriet er ganske utappet, da mobilen må sende sterkere signaler for å nå ned til basestasjonen. Discus har et poeng, rett etterfulgt av klikkingen fra beltene, hører man jo hundre forskjellige sms lyder i en liten symfoni

At en mobil kan forårsake en flystyrt finnes det ingen bevis for og Boeing har ikke klart å reprodusere noen feil ved hjelp av elektronisk utstyr med sendere.
Det er nok bedre psykologi å få pax til å tro at elektronisk utstyr må være avslått pga fare for forstyrrelse enn fordi de om kort tid skal inn i flyvningens farligste del, landing eller takeoff. Der man risikerer å bli til mos, mellom setene.

Jeg var selv så heldig at jeg fløy med Norwegians LN-KKR, de eldste flyet i flåten fra 1988. Da tenkte jeg at hvis vi krasjer her dør vi enten av å bli most inn i setet foran, Ryanair sin seteavstand blir luksus i forhold eller av nakkesleng fordi seteryggen rakk kun opp til under skuldrene.
Old 16-08-2011, 01:07   #19
*AC*
ScanFlyer Blue

Jeg har aldri sett noen med mobiler eller noe på¨mine flights med norwegian. Alle virker å respektere forbudet og ja, det er mer enn greit nok! Absolutt! Jeg bare lurer litt på hvorfor.

Jeg sliter nok mest med mp3spillern. Da jeg får litt hetta særlig før takeoff syns jeg det er godt å¨ha musikk på øra og ja, det kommer alltid etpar SURE flyvertinner, "det burde du har skjønt!" og snakker til meg. Mobilen er intet problem.
Sender melding i det jeg går ombord; "utafor dekning og utilgjengelig til vi er nede igjen".
Huff jeg trur jeg ville fått litt noia oppi der ja om alle satt i hver sine samtaler :S
Heldigvis aldri opplevd som sagt.
Old 16-08-2011, 02:54   #20
Flying-news
ScanFlyer Silver

Alle moderne duppeditter har en fin liten funksjon kalt "Flymodus"/etc. Selv har jeg en HTC Sensation, og når Flymodus er påslått hos meg deaktiveres alle signaler. Unntaket er nett via en router (som på en flyplass, de fleste hjem osv) og en fin HTC-funksjon kalt hotspot (mobilen "blir til" en router slik at feks pcn kan koble seg opp på mobilens nett forutsatt at det er dekning).

Ergo kan jeg i praksis sitte på nettet på pc'n (via HTC'en) intill flyet kommer opp på "no signal"-høyde... dette har jeg ikke testet ut på et fly, men på skole osv.. men det blir jo det samme så lenge det er dekning...

Uansett, poenget er: hva gjelder på nye fly som feks DY's nye fly - med nett? Da er det neppe bare pc'r som kobler seg på - drøssevis av toucher og tabber kobler seg garantert også opp. Har ikke dette noe å si? Selv har jeg muligheten til å koble til en router når flymodus er påslått. (Altså uten å koble seg opp til det mobile nettverket).

Og enda et spørsmål; slike toucher, tabber (og nyere pc'r for den saks skyld) har kamera. Disse har heller ikke problemer med å ta bilder når de påslått på flymodus... hva er da poenget med "no camera" da?

Last edited by Flying-news; 16-08-2011 at 02:59.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules