Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-07-2011, 01:07   #41
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Default Re: Sas rute Oslo - New York via Arlanda i vinter

Ser en tilbake på pressemeldingen om ruta til New York, så står det at den starter 28. mars daglig. I samme melding nevnes det at Shanghai skal starte fra vinterprogrammet. Dermed kan man vel tolke det dithen at denne ikke bare gjaldt for planlagt produksjon for sommer.

Dette er i og for seg uviktig. Det jeg syns er litt trist, men som nok er litt på siden, er at det alltid ved negativ omtale av sas her på forumet skrikes å skråles om vendetta å konspirasjon. Det tjener ikke forumet og gjør det kjedelig å følge med her. Skjerpings "pro" sas folk

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 10:30   #42
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Kanskje fordi Norwegian er presise i sine pressemeldinger
Presisjonsnivået er nå høyst variabelt fra både SAS' og Norwegians side - kanskje fordi pressemeldingene som regel brukes som reklame.
Old 15-07-2011, 10:47   #43
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Det ville vært mer trist om SAS fortsatte daglige turer til EWR gjennom vinterhalvåret hvis det ikke er belegg for det. Da ville nok ruta raskt forsivnne helt igjen.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 10:53   #44
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Det ville vært mer trist om SAS fortsatte daglige turer til EWR gjennom vinterhalvåret hvis det ikke er belegg for det. Da ville nok ruta raskt forsivnne helt igjen.
Er det ikke i slike tilfeller det er så populært å bruke begrep som fløteskummimg...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 10:56   #45
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Er det ikke i slike tilfeller det er så populært å bruke begrep som fløteskummimg...?
Nei, det handler jo om å tilpasse ruteprogrammet etter etterspørselen. Antall reisende mellom Norge og USA halvveres om vinteren sammenliknet med sommeren. Når SAS er i en vanskelig økonomisk situasjon, og dessuten har begrenset antall fly, er det bedre å tilpasse antall avganger etter etterspørselen og ikke ta sjanser. Det er ikke så mye fløte å skumme over Atlanteren i november-februar, dessverre.
Old 15-07-2011, 11:18   #46
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Nei, det handler jo om å tilpasse ruteprogrammet etter etterspørselen. Antall reisende mellom Norge og USA halvveres om vinteren sammenliknet med sommeren. Når SAS er i en vanskelig økonomisk situasjon, og dessuten har begrenset antall fly, er det bedre å tilpasse antall avganger etter etterspørselen og ikke ta sjanser. Det er ikke så mye fløte å skumme over Atlanteren i november-februar, dessverre.
Nå får jeg presisere at dette aldri har vært min oppfatning, men vi har hørt det ofte nok i forhold til andre flyselskapets oppretting av ruter der andre allerede er etablert (f.eks. Der SAS allerede er etablert). Jeg skjønner utmerket godt at tilbudet må tilpasses etterspørselen, men det er ikke alltid alle er like enige i dette.

Fløteskumming i denne sammenhengen har lite med hvor lite fløte det er i november - februar, men at man ved å opprette ruter/avganger i gode tider undergraver totallønnsomheten til et selskap som opererer ruten på helårsbasis.
Old 15-07-2011, 13:34   #47
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Så da blir det fløteskumming når SAS kutter sen fredagsavgang og bare har en lørdagsavgang OSL-TOS i vinterprogrammet?
Old 15-07-2011, 14:31   #48
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Så da blir det fløteskumming når SAS kutter sen fredagsavgang og bare har en lørdagsavgang OSL-TOS i vinterprogrammet?
Nei, det vil jeg ikke si. Jeg vil imidlertid si at det gir oss i Tromsø et dårlig tilbud i vinterhalvåret... Som nevnt ved flere anledninger - jeg forstår behovet for å tilpasse rutetilbudet til trafikkgrunnlaget.

Min kommentar var ment som et dårlig skjult stikk til de som har trukket frem fløteskumming i mange andre sammenhenger; da i tilfeller hvor f.eks. selskap B etablerer seg på en rute kun i høysesong, og som dermed ødelegger totallønnsomheten for selskap A av å operere en helårsrute på den destinasjonen. De som har fulgt med her en stund har nok helt klart fått med seg slike kommentarer.
Old 15-07-2011, 15:06   #49
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Nei, det vil jeg ikke si. Jeg vil imidlertid si at det gir oss i Tromsø et dårlig tilbud i vinterhalvåret... Som nevnt ved flere anledninger - jeg forstår behovet for å tilpasse rutetilbudet til trafikkgrunnlaget.

Min kommentar var ment som et dårlig skjult stikk til de som har trukket frem fløteskumming i mange andre sammenhenger; da i tilfeller hvor f.eks. selskap B etablerer seg på en rute kun i høysesong, og som dermed ødelegger totallønnsomheten for selskap A av å operere en helårsrute på den destinasjonen. De som har fulgt med her en stund har nok helt klart fått med seg slike kommentarer.
Joda, men ville bare påpeke at SAS ikke trekker seg helt ut, så referansen din til fløteskumming ble litt for søkt for min del.
Old 15-07-2011, 15:58   #50
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Joda, men ville bare påpeke at SAS ikke trekker seg helt ut, så referansen din til fløteskumming ble litt for søkt for min del.
Det er på ingen måte søkt, men jeg ser ditt poeng. Jeg skal gjerne bidra til å utfylle mitt argument over en kaffe på Kaffebønna en eller annen gang...

Fløteskumming krever imidlertid ikke at man trekker seg helt ut, for jeg er ganske (men ikke 100%) sikker på at SAS kaprer en del kunder som ellers ville bidratt med inntekter til CO/UA i peak perioden. Det er selvsagt gradsforskjeller.

Bare for å gjenta (om det ikke allerede har sunket inn...), jeg har bare hørt for mange ganger at andre argumentere med at slik atferd er fløteskumming når andre selskaper nipper i matfatet til etablerte selskaper. Det er ikke mitt argument eller mitt syn. Om det er at man i peak setter opp en avgang og fjerner denne i off-peak, eller reduserer til 4 ukentlige i off-peak kontra 7 ukentlige i peak er mer knyttet til det totale trafikkgunnlaget, og ikke om dette evt er fløteskumming eller ikke. Du spiser uansett av inntekten til den etablerte. Sånn er imidlertid konkurransemarkeder, men det er ikke alle som aksepterer dette i alle situasjoner og jeg er tilhenger av at argumentene skal være logisk konsistente (iallefall så godt det lar seg gjøre...).
Old 15-07-2011, 16:57   #51
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Hvis du leser det jeg skriver så skriver jeg at jeg ikke kan se av pressemeldingen til SAS at denne ruten skal gå noe annet enn daglig. Jeg skriver også i en post at jeg er fullt klar over at ruten ikke skal gå daglig, men at jeg også forstår at man ut fra SAS sin pressemelding ved oppstart 28. Mars ikke kan lese annet enn at denne ruten skal flys daglig. Se innlegg litt tidligere i denne tråden. Annet var det ikke.
Pressemeldingen ble sluppet i forbindelse med en pressekonferanse hvor innholdet i pressemeldingen ble utdypet. Der ble det gjort klart at det ville bli en redusering til 3 eller 4 avganger per uke på vinteren.
Men sett i ettertid så burde de naturligvis tatt med dette i pressemeldingen også. Men de aller fleste har nok fått dette med seg.
Flere aviser mener jeg skrev dette også i sine artikler om dette.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 18:23   #52
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Pressemeldingen ble sluppet i forbindelse med en pressekonferanse hvor innholdet i pressemeldingen ble utdypet. Der ble det gjort klart at det ville bli en redusering til 3 eller 4 avganger per uke på vinteren.
Men sett i ettertid så burde de naturligvis tatt med dette i pressemeldingen også. Men de aller fleste har nok fått dette med seg.
Flere aviser mener jeg skrev dette også i sine artikler om dette.
Mulig det. Jeg har forsøkt å søke litt etter nyhetssaker om dette, og de referansene jeg finner til frekvens rapporterer daglige avganger. Dette gjelder nyhetssaker fra rundt 13. oktober 2010 når ruten ble lansert, og rundt 28. mars i forbindelse med oppstart. Jeg har imidlertid på ingen måte gått veldig grundig til verks, og kan lett ha oversett oppslag.
Old 15-07-2011, 18:34   #53
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Ikke vet jeg. Jeg har aldri sagt det i hverken denne eller andre tråder om noen selskaper hvis det er det du forsøker hinte til...?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 19:15   #54
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Ikke vet jeg. Jeg har aldri sagt det i hverken denne eller andre tråder om noen selskaper hvis det er det du forsøker hinte til...?
Nei, jeg har ingen spesifikke i tankene (og jeg tenkte iallefall ikke spesielt på deg).
Old 15-07-2011, 20:43   #55
fluxie
Flyprat fusentast

Enkelt tilbud/etterspørsel i ett fritt marked. Man produserer mye når etterspørselen er stor, og mindre når etterspørselen synker. Jeg har fulgt med SAS IC tråden siden den startet, og har alltid vært av den oppfattning av at man reduserer produksjonen i vinterprogrammet. Dette er ingen fallitterklæring av SAS, men bare en justering i forhold til etterspørselen i markedet.

Etter mitt syn er det ingen skumming av fløten å utnytte udekket etterspørsel. Hadde ikke SAS gjort det, så hadde noen andre gjort det. Jeg er sikker på at når man ser sommerprogrammet for 2012 vil man igjen kunne fly OSL-EWR midt i uka også.

Med ønsker om en fortryllende helg!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 20:52   #56
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Jeg har fulgt med SAS IC tråden siden den startet, og har alltid vært av den oppfattning av at man reduserer produksjonen i vinterprogrammet. Dette er ingen fallitterklæring av SAS, men bare en justering i forhold til etterspørselen i markedet.
Præcis. Det har altid været planen at reducere lidt i vinterprogrammet - og SAS har aldrig lagt skjul på det - uanset hvordan visse personer og medier forsøger at fordreje dette. Der er intet unaturligvis i at man ikke kommunikerer det i en pressemeddelelse omkring opstart heller. PR handler om ikke at mudre hovedbudskabet. SAS har til gengæld helt fra starten udtalt op til flere gange, at der skal reduceres til vinter pga mindre efterspørgsel og mangel på fly - ligesom det altid var været disse planer som ligger i bookingsystemer m.v.

Det kan ikke være nogen overraskelse for nogen - medmindre man selvfølgelig VIL have det til at være en overraskelse.
Old 15-07-2011, 21:19   #57
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Etter mitt syn er det ingen skumming av fløten å utnytte udekket etterspørsel. Hadde ikke SAS gjort det, så hadde noen andre gjort det. Jeg er sikker på at når man ser sommerprogrammet for 2012 vil man igjen kunne fly OSL-EWR midt i uka også.
Det synes å være litt vanskelig å få frem mitt poeng...

Det er egentlig ingen som påstår at det er fløteskumming, men i flere tilsvarende situasjoner med annet fortegn har det vært forsøkt ropt litt om fløteskumming. Ta følgende utgansgpunkt: Rute X - Y opereres av selskap A med f.eks. 3 daglige avganger. Selskap B oppretter så en daglig avgang i høysesong, som naturlig nok at de stjeler litt av selskap As opprinnelige passasjerer. Selskap A, som opererer ruten hele året, er avhengig av å tjene litt ekstra i høysesong for å kunne rettferdiggjøre å drive ruten delvis med tap i lavsesong. Selskap B reduserer muligheten til å "kryssubsidiere" mellom høy- og lavsesong. Slike situasjoner har vært omtalt flere ganger her inne og i tidligere Scanair-fora.

For 3. eller 4. gang så får jeg vel bare poengtere at jeg ikke mener dette er fløteskumming, men en naturlig del av konkurransen (og jeg er vel den eneste som har nevnt fløteskumming - første innlegg hvor dette nevnes er også med en smiley for å indikere at dette er litt spøkefullt ment, men få synes å ha tatt det på den måten). Jeg sitter imidlertid med et inntrykk av at ikke alle er enige i dette i tidligere saker som har vært oppe.

Så til hva som har vært planen: I pressemeldingen og alle medieoppslag av 28. mars 2011 og 13. oktober 2010 ved annonseringen av ruten har man snakket om daglige avganger. Hva SAS har ment og planlagt vet jeg ikke, men det er sikkert riktig at de hadde ment at ruten skulle gå med lavere frekvens på vinteren. Det kom imidlertid ikke frem i de medieoppslagene jeg har funnet frem til fra ledende aviser i Norge (hverken i oktober eller i mars), men som sagt, jeg har ikke lett veldig grundig. Jeg skjønner jo også at man ønsker en positiv spin på mediesaker.

Men nå skal jeg gå i stange i en annen vegg...

Last edited by TOS; 15-07-2011 at 21:44.
Old 15-07-2011, 22:29   #58
fluxie
Flyprat fusentast

Point taken TOS. Takk for god forklaring. Nå skal du slippe å stange i veggen pga meg!
Ha en god kveld da! Håper ikke skallebanken blir for stor
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 23:02   #59
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Point taken TOS. Takk for god forklaring. Nå skal du slippe å stange i veggen pga meg!
Ha en god kveld da! Håper ikke skallebanken blir for stor
No problems! Det var ikke på grunn av ditt innlegg at jeg valgte å stange i en annen vegg, men mer totaliteten i innspillene som gjorde at jeg innså at min argumentasjon & forsøk på å få frem et lite poeng ikke gikk helt hjem.... Jeg får ta det delvis på egen kappe for manglende pedagogiske evner....
Old 16-07-2011, 03:01   #60
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
No problems! Det var ikke på grunn av ditt innlegg at jeg valgte å stange i en annen vegg, men mer totaliteten i innspillene som gjorde at jeg innså at min argumentasjon & forsøk på å få frem et lite poeng ikke gikk helt hjem.... Jeg får ta det delvis på egen kappe for manglende pedagogiske evner....
Neida TOS, du uttrykte deg klart og tydelig. Det er ikke noe i veien med de pedagogiske evnene dine. Tråden har fått mer enn 2300 treff, og det var bare et fåtall som hadde behov for å gå i skyttergravene. De fleste av oss skjønte nok utmerket godt hva du mente. Den som tier samtykker, vettu. Men jeg støttet deg gjerne på trykk altså.

Det kom heller ikke som noen overraskelse på meg at frekvensen går ned til vinteren. Det skyldes at jeg er over middels interessert i luftfart, og at jeg følger med her hver dag og derfor fanget opp signalene for en stund siden. Men som deg, har jeg konstatert at markedsføring og omtale ga et annet inntrykk. Det må det være lov å påpeke uten å beskyldes for å kverulere eller ikke å skjønne noen ting. Når det gjelder fløteskumming, har jeg også lagt merke til at den påstanden har vært slengt frem mot andre selskaper. Jeg oppfattet innspillet ditt som humoristisk, ikke at du mente det. Jeg humret til og med
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules