![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Ser en tilbake på pressemeldingen om ruta til New York, så står det at den starter 28. mars daglig. I samme melding nevnes det at Shanghai skal starte fra vinterprogrammet. Dermed kan man vel tolke det dithen at denne ikke bare gjaldt for planlagt produksjon for sommer.
Dette er i og for seg uviktig. Det jeg syns er litt trist, men som nok er litt på siden, er at det alltid ved negativ omtale av sas her på forumet skrikes å skråles om vendetta å konspirasjon. Det tjener ikke forumet og gjør det kjedelig å følge med her. Skjerpings "pro" sas folk ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Presisjonsnivået er nå høyst variabelt fra både SAS' og Norwegians side - kanskje fordi pressemeldingene som regel brukes som reklame.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Det ville vært mer trist om SAS fortsatte daglige turer til EWR gjennom vinterhalvåret hvis det ikke er belegg for det. Da ville nok ruta raskt forsivnne helt igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Fløteskumming i denne sammenhengen har lite med hvor lite fløte det er i november - februar, men at man ved å opprette ruter/avganger i gode tider undergraver totallønnsomheten til et selskap som opererer ruten på helårsbasis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() ![]() Min kommentar var ment som et dårlig skjult stikk til de som har trukket frem fløteskumming i mange andre sammenhenger; da i tilfeller hvor f.eks. selskap B etablerer seg på en rute kun i høysesong, og som dermed ødelegger totallønnsomheten for selskap A av å operere en helårsrute på den destinasjonen. De som har fulgt med her en stund har nok helt klart fått med seg slike kommentarer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Fløteskumming krever imidlertid ikke at man trekker seg helt ut, for jeg er ganske (men ikke 100%) sikker på at SAS kaprer en del kunder som ellers ville bidratt med inntekter til CO/UA i peak perioden. Det er selvsagt gradsforskjeller. Bare for å gjenta (om det ikke allerede har sunket inn... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Men sett i ettertid så burde de naturligvis tatt med dette i pressemeldingen også. Men de aller fleste har nok fått dette med seg. Flere aviser mener jeg skrev dette også i sine artikler om dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,285
|
![]()
Enkelt tilbud/etterspørsel i ett fritt marked. Man produserer mye når etterspørselen er stor, og mindre når etterspørselen synker. Jeg har fulgt med SAS IC tråden siden den startet, og har alltid vært av den oppfattning av at man reduserer produksjonen i vinterprogrammet. Dette er ingen fallitterklæring av SAS, men bare en justering i forhold til etterspørselen i markedet.
Etter mitt syn er det ingen skumming av fløten å utnytte udekket etterspørsel. Hadde ikke SAS gjort det, så hadde noen andre gjort det. Jeg er sikker på at når man ser sommerprogrammet for 2012 vil man igjen kunne fly OSL-EWR midt i uka også. Med ønsker om en fortryllende helg! |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Det kan ikke være nogen overraskelse for nogen - medmindre man selvfølgelig VIL have det til at være en overraskelse.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Det er egentlig ingen som påstår at det er fløteskumming, men i flere tilsvarende situasjoner med annet fortegn har det vært forsøkt ropt litt om fløteskumming. Ta følgende utgansgpunkt: Rute X - Y opereres av selskap A med f.eks. 3 daglige avganger. Selskap B oppretter så en daglig avgang i høysesong, som naturlig nok at de stjeler litt av selskap As opprinnelige passasjerer. Selskap A, som opererer ruten hele året, er avhengig av å tjene litt ekstra i høysesong for å kunne rettferdiggjøre å drive ruten delvis med tap i lavsesong. Selskap B reduserer muligheten til å "kryssubsidiere" mellom høy- og lavsesong. Slike situasjoner har vært omtalt flere ganger her inne og i tidligere Scanair-fora. For 3. eller 4. gang så får jeg vel bare poengtere at jeg ikke mener dette er fløteskumming, men en naturlig del av konkurransen (og jeg er vel den eneste som har nevnt fløteskumming - første innlegg hvor dette nevnes er også med en smiley for å indikere at dette er litt spøkefullt ment, men få synes å ha tatt det på den måten). Jeg sitter imidlertid med et inntrykk av at ikke alle er enige i dette i tidligere saker som har vært oppe. Så til hva som har vært planen: I pressemeldingen og alle medieoppslag av 28. mars 2011 og 13. oktober 2010 ved annonseringen av ruten har man snakket om daglige avganger. Hva SAS har ment og planlagt vet jeg ikke, men det er sikkert riktig at de hadde ment at ruten skulle gå med lavere frekvens på vinteren. Det kom imidlertid ikke frem i de medieoppslagene jeg har funnet frem til fra ledende aviser i Norge (hverken i oktober eller i mars), men som sagt, jeg har ikke lett veldig grundig. Jeg skjønner jo også at man ønsker en positiv spin på mediesaker. Men nå skal jeg gå i stange i en annen vegg... ![]() Last edited by TOS; 15-07-2011 at 21:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,285
|
![]()
Point taken TOS. Takk for god forklaring. Nå skal du slippe å stange i veggen pga meg!
Ha en god kveld da! Håper ikke skallebanken blir for stor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
![]() Det kom heller ikke som noen overraskelse på meg at frekvensen går ned til vinteren. Det skyldes at jeg er over middels interessert i luftfart, og at jeg følger med her hver dag og derfor fanget opp signalene for en stund siden. Men som deg, har jeg konstatert at markedsføring og omtale ga et annet inntrykk. Det må det være lov å påpeke uten å beskyldes for å kverulere eller ikke å skjønne noen ting. Når det gjelder fløteskumming, har jeg også lagt merke til at den påstanden har vært slengt frem mot andre selskaper. Jeg oppfattet innspillet ditt som humoristisk, ikke at du mente det. Jeg humret til og med ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS-rute til New York har ført til økte flypriser | kekker | Småprat | 4 | 23-09-2011 18:40 |
SAS EuroBonus-opptjening på Oslo-New York | FlightDeck | Reiseforum | 6 | 20-12-2010 15:07 |
SAS Oslo - New York | Convair | Reiseforum | 2 | 13-10-2010 12:54 |
SAS med ny rute Oslo-Bristol | OsloAirports | Flyforum | 4 | 27-10-2007 16:11 |
Skal SAS Braahens fly Oslo New York???? | fokkeren | Flyforum | 64 | 05-01-2007 02:11 |