Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2011, 23:08   #21
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

HKG-FRA, LH739, B747-400, D-ABVE (1990-årgang), sete 83HK, est 11:40t

Tok shuttle-buss fra hotellet til flytoget, lite trafikk og en behagelig reise ut til flypalssen. La også merke til hvor godt gjennomtenkt en del løsninger var på flyplassen og toget ifht. en del andre plasser. Her har man tenkt helhet og funksjonalitet for passasjerene som reiser med toget. Toget gikk parallelt med terminalbygningen slik at alle hadde omtrent like kort vei til innsjekkingsområdet, togene gikk også i riktig etasje ifht. avgang og ankomst hvis man benyttet det til sentrum.

Innsjekk gikk meget smidig, og fikk beskjed om at det ble en liten forsinkelse på rundt 15 min pga. sent innkommende fly. Hadde sett att inbound var 1:00t forsinket på forhånd, så regnet med at det ville bli en større forsinkelse. Fant ikke noe fast-track, men det var lite kø i security som var grundig og effektiv. Hvite hansker og smilende og bukkende vektere, deretter emigrasjon som hadde litt lenger kø, men det gikk greit nok.

Jeg synes terminalen var lys og fin, man kunne se fly (viktig!) og det var ikke trengsel der. Skulle man langt ut på piren eller til en annen terminal (tror jeg) kunne man ta tog som gikk i sikker sone. Denne flyplassen må også ha det relativt greit med passasjerhåndtering i og med at samtlige passasjerer skal ut av landet (så ikke noe domestic-fly i HKG)

Siktet på UAs "røde-teppe-klubb", som LH m.fl. benytter i HKG. Viste frem boardingkortene og ble starks geleidet/skyflet/bukket inn i F-avdelingen.

Is er aldri feil, uansett tid på døgnet

Fant en PC og skrev en god-morgen-hilsen på forumet. 5 minuter senere stod Tommy777 ved siden av meg, han hadde skrevet en god-morgenhilsen fra businness-loungen tre minutter etter meg. Slo av noen ord med Tommy og frue som hadde 14 timer eastbound i en 747 foran seg, mens undertegnede hadde 11 westbound.

Så at L. Hansen landet 11:57, og med oppsatt avgang kl. 13:00 så det tight ut. Beveget oss mot gaten og boarding begynte i sorterte køer (F, C og Y) kl. 12:50.

Kl. 13:05 var det boarding completed. Man kunne se at crewet hadde jobbet voldsomt, de var liksom ikke "helt ferdig med å pudre nesen" når vi kom ombord. Uansett imponerende turnaround og boarding-tid for en 747.

Andre etasje var fullbooket på turen, dvs. 8 av 16 seter var tatt, som nå er vanlig på B747. Alle får tildelt midtgangsete, men det er fritt valg mellom vindu og midtgang med de gamle setene så her kan man slå seg løs. Dobbeltseng på en side og dobbeltsofa på den andre siden, evt. stol+seng på hver sin side av midtgangen. Selv om upper deck er relativt trangt så føles det romslig med 50% belegg.

Det ble nøtter og boblevann før push-back.

Det ble avgang på 25L og en 270 graders venstresving etter avgang som ga utsikt til Hong Kong og Kai Tak mellom skyene.

Så også en A380 fra SQ på lang finale over en eller annen "landsby".

Når setebeltet ble skrudd av så tok jeg en tur et par rader fremover og hilste på det tredje forummedlemmet på denne turen - "Islendingen" hadde funnet seg godt til rette på 81. rad.

Utdeling av meny ble utført av purser, i tillegg kom de med toalettmappe, tøfler og genser i vanlig stil. Og etter hvert begynte serveringen med varmekluter, deretter dekke på bordet med rose og en liten snack etterfulgt av hovedmåltidet.

Før duken kom på bordet var det en liten snack - husker ikke hva det var (noe kyllinggreier tror jeg, ikke veldig spennende)

Duk og rose, samt hvitløksbrød er servert

Så kom damen trillende med forrettene

Og det ble ikke overraskende kaviar med "tradisjonelt tilbehør", i tillegg tok jeg Roasted Chinese Duck with pickles and sweet and sour Hoisin Sauce. Kaviaren smakte som vanlig meget godt, anda var også god.

Andre forretter:
  • Salmon Escabeche with Radish Basil and Cucumber
  • Steamed Snow Pea and Grapefruit Salad with Orange and pickled Ginger
På tur til Hong Kong hadde de ikke salat pga. salatskandalen i Tyskland. På returen hadde de salat, så jeg prøvde den, men den var en skuffelse. Ganske ordinær salat, men litt slapp og noen brune kanter.

Old 13-07-2011, 23:22   #22
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Til hovedrett valgte jeg Sautéed Tenderloin of Beef with Porcini Mushroom, Risotto Cake, green Peas and Marsala Sauce. Smakte meget godt, og var også en passe liten/stor porsjon med tanke på at det ikke var eneste retten.

Andre valg:
  • Roasted Snapper with Lobster Coulis, roasted Sweet Potato, sutéed Mushrums and Kenya Beans
  • Potato Gnocchi with Sumer Vegetables, Olive Oil, Kalamata Olives, Tomato and Artichoke
  • Seet and Sour Pork with Steamed Rice, Pineapple and Chinese Vegetables

Til maten drakk jeg en 2007 Summa Varietalis (+), spansk og rød. Vinkjenner er jeg ikke, smaker hva som er godt og mindre godt, denne var god.

Til dessert kunne man velge ost, frukt eller Lime and Apple Orange Galetta. Jeg valgte det siste, helt grei dessert.

Og så en kaffe på toppen, med et par sjokoladebiter og litt Calva i glasset

Flytiden var på nesten et halvt døgn, og LH har selvfølgelig in-flight underholdning.

Det var til og med fargefjernsyn !!! (I tillegg har de knøtte-monitorene ved hvert sete, som nesten ikke var brukbare til noe).

Jeg satt på rad 83 (dvs. rad 3) og knyttnevetesten bestått ifht. baren

Baren er fastmontert og står ved exit, og den er pyntet med flasker under hele turen.

Mye motvind (ground-speed på 850 km/t) og småturbulens de første timene, uten at det gjorde noe. Her ombord setter de ikke på setebelteskiltet for småhumper i veien så serveringen gikk sin gang. EN gang traff vi en skikkelig sint hump, og jeg holdt på å få automatisk påfyll av både rød og hvit vin samtidig da flaskene på baren plutselig stod i 45 graders vinkel.

Mange som sov seg hjem, men valgte selv å benytte tiden til litt off-line PC-rydding m.m. for å forsøke å komme ajour med døgnet.

Selv om man flyr i FL330 er man ikke veldig høyt over terrenget dypt inne i Asia

Kaspiske hav eller deromkring

Så her sitter man over det Kaspiske hav, skriver TR og drikker Warsteiner fra flaske. Ny vertinne som svinser rundt, og med en gang flasken var tom kom det automatisk en ny på bordet. Nøttene kom som tilbehør til ølet uten å be om det.

Før landing var det på tide å bli matet igjen, tre retters "dinner" denne gang. Var ikke fryktelig sulten nå, men vertinnen greide på overtale meg til en forrett.

Roasted Eggplant, Zucchini, Cajun Prawns, caramelized red Onion, Apple Herb and Sesame Vinaigrette (bokstavene tar jo mer plass enn maten…) Matbiten smakte helt greit.

Ellers hadde de:
  • Chicken Breast and spiced Eggplant
  • Greek Salad with Kalamata Olive
Til hovedrett serverte de Roasetd Lamb Loin with Herb Crust, Herb Sauce and Polenta Cake with Provençale Vegetable Tian and sauteed mixed Pepper.

Reisefølget valgte denne retten

Mens undertegnede valgte Dim Sum

Som kom med egne Lufthansa spisepinner (rett etter at bildet ble tatt)

Helt greit crew på turen over til Frankfurt. Munchen-crewet østover opplevde vi som litt mer sprudlende og oppmerksomme.

Og vi runder av denne longhaul-turen med et typisk Lufthansa F-innslag

Old 13-07-2011, 23:28   #23
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Etter landing fra HKG var vi raskt ute av flyet. Så at det var mye mennesker i security på både fast og slow-lane så beslutningsprosessen var ganske kjapp når det gjaldt å bestemme seg for en tur til FCT. En kjapp gåtur bort til FCT og heis opp til sjekkinngskranken resepsjonen (inngangsdøren nede var åpen denne gangen). Damen tok en kapp titt på boardingkortet og ønsket velkommen. Deretter bar turen bort til sikkerhetskontrollen Fluggastkontrolle, ja, her er man gjest

Det var noen timer til neste flight, så etter flygjestekontrollen ble det en tur inn i dusjen etterfulgt av litt snacks og litt godt i glasset.

Det hadde vært en del ruskevær i området på dagen så flyroatsjoner m.v. var helt skrudd, og vår forumkollega som skulle til Bergen hadde en times delay (som iflg. hamselv ikke gjorde noe ) Problemet oppstod da delayen forsvant, Islandingen var i dusjen og loungedamen kom for å hente ham til bilen (hva er delay-koden for "pax in shower"?) . Neida, det gikk bra, og han kom seg avgårde med vått hår. Ikke lenge etter var det vår tur.

FRA-OSL, A319, LH864, D-AILP (1997-årgang) "Tuebingen", sete 2A

Ble sendt ned en etasje med heisen, mens vertinnen tok trappen. Heisen går ikke veldig fort, så hun stod nede og ventet når vi kom til "gaten". Sjåføren vår viste oss ut i Porshen, og avsted bar det. Han beklaget at han ikke kunne råkjøre, men var en iverig bilentusiast, så han sa "jeg setter den i sport-mode, da lager den bedre lyd".

Kom til flyet, og der var det komplett kaos med trapper, vogner, busser og biler. Selv ikke en sort Porshe kunne flytte på dem, så vi parkerte på nabogaten, omtrent under vingen på et annet fly. Det ble vekslet noen tyske gloser mellom vår sjåfør og noe stuere og så loset han oss over asfalten og bort til flyet vårt mellom vogner og loadere.

Ombord viste vår sjåfør kjøreordren sin til purseren og vi fant setene våre. Det var vel rundt 30C i flyet, og to teknikere i styrehuset. Vi ante vel at det var APuen som var u/s… En del pax begynte etter hvert å klage, mens andre bare trakk på skuldrene. Etter hvert som mennene i kjeledress fikk signert seg gjennom en gedigen papirbunke og puttet cabin-loggen på plass ble de jaget ut av purseren.

Så ut som det var stinn brakke, og vi var klare for oppstart, bare et lite problem. Pga. APUen måtte vi starte den ene motoren ved gate, og rundt flyet var det ikke rent lite med traller, trapper o.l., det var så trangt at det nærmest var en dead-lock. Etter å ha kjørt litt biler og trapper under vingen (med minimum klaring) så fikk de ryddet opp. Trafikken bak ble stanset av "Hr Flughafen Polizei" og fyrte opp en motor. Samtidig fikk begynte sikkerhetsdemoen ombord, og LH hadde nå plutselig begynt å demonstrere bruk av redningsvester på shorthaul. Det ble noe fomling med både tekst og illustrasjon, samt en del latter fra den ene som demonstrerte. (Jeg mener de ikke har demonstrert vester tidligere?)

Anyway - ombord her ble det 2A, som jeg liker bedre enn 1A. Da slipper jeg å sitte å sparke i veggen, og kan strekke skikkelig på beina, i tillegg kan jeg ha kamera og annet småplukk på gulvet (og under midtsetet foran).

Etter litt om og men kom vi oss i lufta, og så solnedgangen som en nydelig rød stripe i horisonten, en stripe som bare ble lysere og lysere etter hvert som vi kom nordover.

Det ble servert mat, men var ikke veldig sulten etter å nærmest ha gått i mat-koma fra Hong Kong.

Ellers lite å si om denne turen annet enn at det var grei mat, helt standard LH-betjening, nytt kabininteriør, og vi satt fremdeles godt når vi kom til Oslo.

Old 13-07-2011, 23:37   #24
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Oppsummering

Det ble som vanlig delt ut litt småplukk underveis, menyer:

Aftens-sjokoladen MUC-HKG:

Pysj og tøfler på nattflighten, tøfler og lyseblå genser på dagflighten

Diverse småplukk:

Og et utvalg postkort jeg fant på A340en:

Langt å reise for en langweekend, ja, men med slik komfort var jeg ikke plaget av hverken jetlag eller opplevelsen av å være sliten etter turen. Alternativet hadde vært å ikke reise til HKG.

Som vanlig er inntrykket at LH holder flyene godt innvendig, om de er fra 1996 eller 2006 spiller ikke stor rolle. Har sikkert glemt en del detaljer - bare å fyre løs med spørsmål/kommentarer.

Totalinntrykk: Man kan ikke klage når man ser på prisen man betalte

- - - THE END - - -

Old 14-07-2011, 00:29   #25
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Tusen takk for en meget, meget bra trip-report. Dette er faktisk den første TRen jeg kommenterer!
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 00:38   #26
pgaa
ScanFlyer Molded

En ting å si... Fantastisk bra rapport!
Old 14-07-2011, 01:26   #27
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Great. Ser ut som LH er solid, uten å nå de største høydene.
Old 14-07-2011, 05:39   #28
T.A.K
ScanFlyer Blue

Flott lesning det her! Sitter selv med 100k dividend som enda ikke er brukt. Mon tro det kan bli Hong Kong. Frister hvertfall meget.
Nov: 22/11 W6 BGO-GDN: 24/11 W6 GDN-BGO
Nov: 25/11 LH BGO-FRA: 27/11 LH FRA-BGO
Des: 12/12 SK BGO-ARN: 14/12 JZ ARN-BGO
Jan: 07/1 SK BGO-SSH: 14/1 SK SSH-BGO
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 08:35   #29
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Der Jackie Chan løper opp i Rush Hour 2?

http://www.youtube.com/watch?v=EvCuX-oY4_c
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 08:36   #30
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Tusind tak for en rigtig god rapport. Kan næsten ikke vente til vi selv skal afsted

Nogle tips/promotioncodes el.lign. til en god pris på Hyatt?

Last edited by FlyHi; 14-07-2011 at 09:06.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 08:58   #31
nime
ScanFlyer Silver

Sier det igjen: Virkelig flott trip report!
nime is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 11:19   #32
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Herlig tripreport!

Likte spesielt "slåsskampen" mellom badeanda og gummibjørnen

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 11:48   #33
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Nogle tips/promotioncodes el.lign. til en god pris på Hyatt?
Ikke annet enn at det hender Hyatt har gode AAA-priser dvs. ARC-Europe/NAF o.l., ofte vil de se medlemskort

Old 14-07-2011, 19:38   #34
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Takker for titten og lunchunderholdning.

Hyggelig aa treffes i Hong Kong!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2011, 07:52   #35
SNSK
ScanFlyer Blue

SNSK's Avatar

Thumbs up Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Strålende rapport dette her...

SNSK
Old 17-07-2011, 00:58   #36
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Man takker for omfattende og velskrevet rapport. Takker også for lån av dusj før avreise med EK til BKK

Trivelig å treffes over en øl og hyggelig flyprat når man er på reisefot

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2011, 10:09   #37
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for veldig bra fortsettelse av rapporten. Må ha vært litt av en helg - det ble jo litt av en rapport! Lufthansa har tydeligvis et bra og forutsigbart produkt også i First, selv om inflight entertainment kunne vært oppgradert.
Old 17-07-2011, 16:30   #38
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for alle tilbakemeldinger!

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Lufthansa har tydeligvis et bra og forutsigbart produkt også i First, selv om inflight entertainment kunne vært oppgradert.
Lufthansa er Lufthansa, man vet hva man får og hvor man er selv med "bind for øya". Bakkeservicen og servicen om bord er helt flott.

Selv om man ikke kan klage på komforten F-klasse så er det på høy tid at de får gjort noe med setene sine. Heldigvis har de redusert fra 16 til 8 i andre etasje på 747en, så man har mer armslag og privatliv, og har så vidt karret seg forbi BAs C-klasse på 747.

Midtsetene på A340ene er i mine øyne for dårlige hvis man reiser alene, her har mange selskaper bedre C-klasse-seter enn LH har i F. En ting som LH ikke er alene om, er den manglende muligheten til å legge fra seg småting "her og der". Langs vindusrekka i andre-etasje er jo det løst med vinduskarmen, men midtsetene er det sparsomt med lagringsplass. A380-kabinen er helt klart et lagt steg i riktig retning på alle områdene.

Old 17-07-2011, 19:46   #39
MUFC
Newcomer

Fantastisk lesning. Kjenner det rykker i reisefoten.
MUFC is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2011, 21:43   #40
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Takker for en usedvanlig god rapport, som vanlig fra din side.

Etter å ha lest noen av Trip-reports på LH First så må jeg si at maten ser imponerende ut. I fht BA First ser det ut som en god divisjon over.

Elefanten hadde på sin side forståelse for at anda gjorde som den gjorde. I utgangspuntet har han respekt for haien Haial (fra serien Blekkulf) som sier at: "Man spiser ikke vennen sin, selv om han er god". Men det må finnes unntak, og dette var helt klart ett av dem.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules