![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,131
|
![]() Quote:
Jeg vil nok karakterisere robertaas` innlegg for trolling, ut ifra de påstandende han postet noen poster over. Det er få ganger jeg leser en post og plutselig lurer på om "idiot" staves med en eller to d`er. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Og ja, jeg spiller nok djevelens advokat fra tid til annen (kanskje litt for ofte...). ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Jeg er klar over at SAS er en hellig ku for mange her på forumet, men jeg har aldri brydd meg om hellige kyr og nevner derfor både negative og positive sider ved SAS som ved andre selskaper. Jeg ser ikke hvor de store verdiene ligger og det gjør tydeligvis heller ikke potensielle kjøpere. Om noen ser det kan de jo prøve å forklare. Last edited by robertaas; 29-06-2011 at 01:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,131
|
![]() Quote:
![]() Allikevel, fra mitt ståsted må jeg innrømme at det fra noen serveres påstander som burde modereres bort, ellers vil de bli besvart med samme nivå av kvalitet. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,131
|
![]() Quote:
Nå har jeg fløyet i 36 år og ofte håpet på at jeg en dag skal få tid til å skaffe meg en vintage rating. Takk skal du ha! ![]() Så virker det som om du har mer innsikt i mine kollegers følelser når det gjelder tanker rundt eventuelle streiker. Mulig jeg har vært for travel til å oppfatte det, men hva vet du om hvilke forpliktelser min arbeidsgiver har og om mine kollegers streikevilje? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Da SAS såvidt jeg vet ikke ikke er blandt de selskapene som blir anklaget for å drive med "sosial dumping" regner jeg med at de påtar seg større ansvar ovenfor de ansatte enn enkelte av sine konkurrenter. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,934
|
![]() Quote:
Så om du være så snill og ta en gjennomgang av SAS sine streiker la oss si de siste 5 årene og kanskje en liten analyse om det er sterkt økende, stabilt eller avtangene i mengder streiker og varigheten ? Jeg fikk med meg det faglige møtet i CPH for en måneds tid siden, som ga forsinkelser på på linje med kombinasjonen av tordenværet og manglende bemanning for OSL sist torsdag....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Har sikkert ikke fått med meg alt:
Januar 2006 - aksjon med sykemeldinger: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=301341 April 2006- streik: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=303305 Mars 2007 - streik: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=146478 Mai 2007 - Streik: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=185107 Desember 2007 - aksjon med sykemeldinger: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1273431.ece Februar 2008 - Styret lammet av streiketrusler: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=503660 Juni 2010 - "solidaritetsstreik": http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10001298 April 2011 - streik: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10091923 |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,934
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Har ikke fulgt så nøye med på hva konfliktnivået vanligvis er i UK, men SAS er et svensk selskap med avdelinger i Danmark og Norge og burde derfor vurderes i forhold til hva som er vanlige for andre selskaper i den regionen. Jeg kjenner ikke til noe stort børsnotert selskap i regionen som håper på oppkjøp og som har like mange konflikter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
SAS sitt hovedproblem er ikke streikende ansatte. Faktisk har andre selskaper langt flere streiker og overlever, delvis tjener god penger. En streik er ikke automatisk likebetydende at selskap gar til helvete. Tvert imot, ofte er en streik en fordelingskonflikt hvor to parter krangler om fordeling av overskudd...
SAS sitt hovedproblem er gjelden. De leier til vannvittig höye rater. Gar inflasjonen opp i Europa, sa gar leieratene opp. For tiden har vi historisk lave leierater. Og i denne situasjon betaler SAS opp til 13%. Det kan man omtale slik at heile driften lever av en slags kredittkort-mentalitaet. A fa gjelden ned er den ene prioritaet. Eierne er uvillige a senke flere gode penger i SAS, derfor stiller de seg apen til salgs. Men - for aerlighetens skyld - det trenges ogsa en ny eier for en annen grunn. SAS trenger en visjon, en klart mal. Det har man ikke, og derfor er selskap i en slags "slumber-mood". En ny eier ma ha en ledelse-team klare som har en klart ide hvordan SAS skal lykkes. Ogsa den na-vaerende ledelse har altfor lite ideer og det hva de har lansert sa lenge vil ikke rekke a möte fremtidens utfordninger.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,934
|
![]() Quote:
OK stryk BA...la oss se på trenden hos SAS - klart synkende antall konflikter og varighet, nede på et nivå hvor vær forholdene skaper større problemer (og det er Skandinavisk nok vel ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Jeg vil si at de er i en identitetskrise hvor det ikke erklart om de ønsker å være et lavprisselskap eller et fullserviceselskap. Service "relanseres" og fjernes så igjen, de ligger ofte under Norwegian i pris og de har villedende annonser om serivcenivå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 36
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Aksjeverdien i SAS gjenspeiler også den eierstrukturen som eksisterer i SAS i dag. Når den norske, danske og svenske staten + Wallenberg (som alle fire nok må omtales som relativt passive eiere) sitter på over 50 % av aksjene, sier det seg selv at verdiene på de resterende aksjene reflekterer dette. Når man som aksjekjøper allikevel får null strategisk innflytelse i et selskap, vil handel med SAS-aksjer uansett kun bli betraktet som pengeplassering. -Og historisk sett en dårlig sådan.
Når storaksjonærer selger store aksjeposter, vil ikke disse aksjene nødvendigvis ha den samme verdien som når det handles med de "frie" aksjene som omsettes på børsen. Om aksjene som de tre statene besitter i SAS er mer eller mindre verdt enn det prisen på børsen reflekterer kan man jo alltids diskutere, men om alle de tre statene selger seg ned, vil disse aksjene rett og slett være et annet "produkt" enn de aksjene som omsette på børsen i dag, som aldri vil bli noe annet enn minoritetsaksjer med dagens eierstruktur.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 36
|
![]() Quote:
Når det gjelder det tråden egentlig handler om så er det markedet som bestemmer prisen, som mange allerede har nevnt. I økonomisk teori er aksjekuren bestemt av fremtidig avkastning. Dermed må det ligge en tro i markedet om at SAS aksjen skal gi en avkastning i framtiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
vil vel de fleste si at markedet har en overveldende tro på at aksjen IKKE vil gi avkastning i overskuelig framtid. De som handler SAS aksjer nå er nok i hovedsak kortsiktige plasseringer som spekulerer i ett godt kvartalsresultat eller en annen god "uventet" nyhet. Har tro på 5 aksjer - advarer mot en |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 665
|
![]()
Får håpe det kommer pengesterke kjøpere inn på eiersiden nå som statene (forhåpentligvis) selger seg ut. SAS vil nyte godt av noen som kan satse litt, og forhåpentligvis sikre forutsigbare rammer for vekst samt refinansiere låneforpliktelsene.
Angående aksjekursen har Nick Figarettom og Wahoo skrevet mye fornuftig. Last edited by Bacardi; 29-06-2011 at 21:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 36
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Svenske regjeringen forlenger avtalen med SAS (og partnere) | sail4fun | Flyforum | 0 | 27-01-2012 21:09 |
Kjos ber en bønn for SAS | ENGM 911 | Flyforum | 23 | 15-01-2011 10:28 |
SAS ber ansatte gå ned i lønn | Brandal | Flyforum | 130 | 16-01-2009 10:25 |
Avinor ber regjeringen slutte å tappe selskapet. | sail4fun | Flyforum | 41 | 25-08-2008 15:25 |