Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-06-2011, 19:56   #21
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Osl taper pax.

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Her er det mye generalisering og dissing av OSL. OSL har vel så overlegent mange flere passasjerer enn de andre flyplassene, at jeg ikke tror man kan ha hold for å si at folk generelt prøver å unngå OSL. Tallene sier sitt, dessuten tror jeg ikke folk er så bevisste. Og for de som er bevisste, er det nok ikke så big deal, som TOS sier. Men går det en flight dit jeg skal fra en flyplass som er nærmere (RYG og TRF for min del), flyr jeg jo derfra pga. spart tid eller sparte penger. Ikke fordi jeg ikke liker OSL.
Jeg tror faktisk en hel del prøver å unngå OSL om mulig, i hvert fall på tur hjem igjen. Problemet er at det for mange, som også TOS sier, ikke er mulig ettersom det ikke finnes alternativer. Det er en grunn til at det har vært en kraftig økning prosentvis for de som reiser direkte til utlandet fra SVG, BGO og TRD de siste ti år. I løpet av disse samme ti årene har DY, LH og KL økt sitt tilbud kraftig på nettopp disse flyplassene, og de reisende har tatt det tilbudet som har kommet i mot med åpne armer.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 20:08   #22
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Osl taper pax.

En stor del av passasjertallene til OSL kommer nok også fra innenlands transferpassasjerer. Innenriks er tross alt alternativene til OSL svært begrensede når man først ikke har mulighet til å reise direkte.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 20:23   #23
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Osl taper pax.

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Jeg tror faktisk en hel del prøver å unngå OSL om mulig, i hvert fall på tur hjem igjen. Problemet er at det for mange, som også TOS sier, ikke er mulig ettersom det ikke finnes alternativer. Det er en grunn til at det har vært en kraftig økning prosentvis for de som reiser direkte til utlandet fra SVG, BGO og TRD de siste ti år. I løpet av disse samme ti årene har DY, LH og KL økt sitt tilbud kraftig på nettopp disse flyplassene, og de reisende har tatt det tilbudet som har kommet i mot med åpne armer.
Det er få jeg kjenner som mener at det å reise via OSL er et stort problem, og iallefall ikke et kriterium som man velger flighter ut i fra. At det hadde vært greit å slippe å ta ut bag'en på OSL og re-innsjekke den ville nok, som nevnt, vært bedre, men jeg tror et viktigere kriterium er hvorvidt det eksisterer gode alternativer. Jeg flyr iallefall ikke bevisst utenom OSL for å unngå tollbehandling der (i de tilfellene det har vært aktuelt), men jeg flyr heller ikke bevisst innom OSL dersom det er et bedre alternativ (f.eks., direkteruter av ulike slag). Jeg innbiller meg at dette er en viktigere årsak til at man velger andre rutinger enn via OSL, men jeg hører jo at det er andre som mener andre ting om den saken.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 20:49   #24
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Osl taper pax.

Nei, det er ikke en big deal, men det er noe man må tenke på når man bestiller. Jeg prøver f eks å unngå connections på 1 time, da jeg har erfaring med å måtte løpe som f**n fordi bagasjen tok over 40 minutter å komme igjennom (og ifølge SKs skranke var det ingen ledige plasser før neste dag) - noe som kan gi utslag både pris- og tidsmessig (som f eks om en velger 3 timers connection fremfor en 1 times, men så går det som smurt og man sitter med 2t 40m igjen). Ikke en big deal, men ikke det beste heller.
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 20:55   #25
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Osl taper pax.

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
Nei, det er ikke en big deal, men det er noe man må tenke på når man bestiller. Jeg prøver f eks å unngå connections på 1 time, da jeg har erfaring med å måtte løpe som f**n fordi bagasjen tok over 40 minutter å komme igjennom
Det kan helt klart være en utfordring. Min egen policy er å bare la baggasje være baggasje om det blir knapt om tid, så sender flyselskapet baggasjen hjem til meg enten senere samme dag eller neste dag. Ikke ideelt & helt klart irriterende. Alternativet er å kun reise med håndbaggasje...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 21:37   #26
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

OSL burde hatt egen toll eller bygd om tollen slik at pax som skal til videre har egen innsjekking av bag nede ved ankomst og komme rett opp i avgangshallen, evt med ny sikkerhets sjekk. Vet det høres akkurat det samme som å gå ut igjen. Men tror det ville slått bedre ann enn det gjòr i dag.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 21:42   #27
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Osl taper pax.

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
OSL burde hatt egen toll eller bygd om tollen slik at pax som skal til videre har egen innsjekking av bag nede ved ankomst og komme rett opp i avgangshallen, evt med ny sikkerhets sjekk. Vet det høres akkurat det samme som å gå ut igjen. Men tror det ville slått bedre ann enn det gjòr i dag.
Det var jo betraktelig bedre bare med et par skranker like ved utgangen fra tollen (nede), men en løsning hvor man slipper & gå ut, opp og igjennom sikkerhetskontrollen hadde nok vært bedre, ja.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 22:02   #28
Andre1980
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 256
Default Re: Osl taper pax.

Mine venner som reiser en del til Bangkok unngår ihvertfall med vilje OSL, men mest på returen, nettopp pga dette med å gå sightseeing på OSL med bagasjen. De reiser via CPH eller FRA på returen. Dette er folk som ikke er flyinteressert som folk her, men som bare ikke gidder stresset på OSL etter en 11 timer lang flytur.

Selv så reiser jeg ofte via OSL på utreise, liker bedre Thais 777 enn 747, men prøver å ordne hjemreise via CPH eller FRA istede. Om jeg ikke bare går for KLM hele veien da.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 22:19   #29
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Default Re: Osl taper pax.

Det har jo fint lite å si at OSL taper markedsandeler når kapasiteten der er sprengt. Da er det jo ikke så veldig mye markedsgrunnlag å "stige på", med mindre de andre flyplassene plutselig får færre passasjerer? Er vel ikke for drøyt å påstå at markedsandelene stiger for OSLs del når T2 åpner da? Mer ledig plass vil jo åpne opp for nye ruter/markeder

Dessuten er vel passasjergrunnlaget på OSL mer stabilt enn på TRF og RYG. Dersom RF forsvinner, stuper også passasjerantallet der... da sier det seg selv hva som skjer med markedsandelene når det gjelder OSL. (Snakker her kun om Østlandsflyplassene, ikke om hele landet..)
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 23:38   #30
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default

Om det hadde vært mulig for oss i Tromsø hadde jeg unngått OSL på hjemtur. Glem heller ikke at man kan slå ihjel ventetid i lounge på CPH, FRA etc. i motsetning til på OSL (om man har adgang såklart).

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 23:58   #31
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Osl taper pax.

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Glem heller ikke at man kan slå ihjel ventetid i lounge på CPH, FRA etc. i motsetning til på OSL (om man har adgang såklart).
Ingen aktuell problemstilling for undertegnede...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 06:50   #32
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: Osl taper pax.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Ingen aktuell problemstilling for undertegnede...
Nei for oss uvaskede er ikke lounge en aktuell problemstilling.
Er enig i at det virker som endel på død og liv skal reise utenom OSL. Det er jo langt flere avganger å velge mellom til sin endelige innenriksdestinasjon fra OSL, enn fra noen utenlandsk flyplass?? Samtidig mener jeg også at transfer fra utlandet selvfølgelig burde vært langt smidigere på OSL enn det er idag, der kunne OSL "stjålet" noen passasjerer fra AMS og CPH.

Last edited by amatør; 05-06-2011 at 09:04.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 13:43   #33
Giama3
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2006
Location: Strømmen
Posts: 144
Default Re: Osl taper pax.

Her er det mye synsing ser jeg. Spesielt de som har et eller annen mot OSL.
OSL er Norges hovedflyplass og kommer til å bli det i mange hundre år.
Jeg har tittet litt på tall fra Civil Aviation Authority.
Tallen der forteller litt om trafikken fra Norge til England.
Kilde http://www.caa.co.uk/default.aspx?ca...=11&fld=201104.
Total trafikk fra Norge til England i April 20011 var 190055. Det fordeler seg således i London alle flyplasser.
Bergen total alle flyplasser i London. antall passasjerer 18032.
Stavanger 17193.
Trondheim 2876.
Oslo 72769.

Det forteller litt om trafikken fra Norge og fordelingen på flyplassene i Norge.
Og si at OSL taper terreng er bare ønsketenking. Og når T2 blir ferdig så blir det sikkert større økning i ant. passasjerer.
Giama3 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 13:51   #34
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Hvor reiste de ca 80.000 siste ifra?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 14:04   #35
Giama3
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2006
Location: Strømmen
Posts: 144
Default Re: Osl taper pax.

Tallene gjelder hele England. Så de siste 80000 er resten av England. Se på tallmatriale i linken.
Giama3 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 14:04   #36
Andre1980
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 256
Default Re: Osl taper pax.

Etter hva jeg kan se utifra rapporten reiste

11576 Stavanger-Aberdeen,
4524 Bergen-Aberdeen,
8017 Rygge - Gatwick,
3129 Haugesund - Stansted,
8749 Sandefjord-Stanstead,

I tillegg til ruter fra OSL til andre flyplasser i Storbritannia. Så statistikken stemmer...

Interresant er det å se at SVG har hatt en økning på 111% mellom SVG og LHR fra i april 2010 til april 2011, SVG - LGW har en økning på 25%, og SVG - ABZ har en økning på 34%.

Forøvrig har OSL - LGW økning på 29% og OSL-LHR øker med 51%

Last edited by Andre1980; 05-06-2011 at 14:18.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 16:01   #37
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,010
Default

Quote:
Originally Posted by Andre1980 View Post
Interresant er det å se at SVG har hatt en økning på 111% mellom SVG og LHR fra i april 2010 til april 2011, SVG - LGW har en økning på 25%, og SVG - ABZ har en økning på 34%.

Forøvrig har OSL - LGW økning på 29% og OSL-LHR øker med 51%
Nå var det jo en aldri så liten askesky i april 2010 og således det blir vanskelig å sammenligne noe som helst med den måneden
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er billig-pax fullverdige pax eller Trash2000 Flyforum 33 02-08-2007 09:56
Pax på OSL i oktober.... JetBlue Flyforum 9 03-11-2006 11:24
OSL taper terreng Trety Flyforum 6 03-03-2006 12:15
Gratulerer Osl. Pax nummer 100mill MartinL Flyforum 5 11-10-2005 08:48


All times are GMT +2. The time now is 23:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.