Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 28-05-2011, 17:42   #121
BårdK
ScanFlyer Silver

Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Synes forsikringsvilkårene virket helt OK uten at jeg detaljsammenliknet med mine Mastercard og Diners.
Old 28-05-2011, 18:24   #122
André Nalin
Newcomer

SAS Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Her er forsikringsvilkårene:

http://www.americanexpress.no/filesh...tinum_0511.pdf

Litt dårligere betingelser enn på Visa og MC platinum, der har vi f.eks 10.000 NOK ved forsinket bagasje.
Skal sies at det gjelder utlegg for klær o.l. mens du venter på bagasjen, og kvitteringer må innsendes.. er man i en situasjon der man trenger klær for mer enn 6k regner jeg med at man allerede har en helt annen reiseforsikring med ekstremsport-tillegg o.l. Under normale forhold har jeg vanskelig for å se at 6k blir for lite. Blir bagasjen borte for godt går vel dette på tap av reisegods og opp til 25 000 kr..
Mtp. opptjening av EB-poeng o.l. er vel diners et mer direkte alternativ enn Visa og MC; Diners dekker opp til 2 000 kr for forsinket bagasje, så i forhold synes jeg ikke Amex-forsikringen ser ille ut.
André Nalin is offline  
Old 28-05-2011, 18:34   #123
BårdK
ScanFlyer Silver

Er på årlige konferanser i USA og for tre års siden startet reisen fra Gardermoen med at min bizflight med LH var kansellert. Jeg og to kollegaer (som fløy på økonomi) ble ombooket til AF, og nå de ble heldige jævlene oppgrader til biz. Framme i LAX fikk de selvfølglige sin baggasje, men min ikke dukket opp. Dagen etter bar det avgårde til Mens Wearhouse og de 2000 kronene jeg hadde å handle for med Eurocard Gold holdt ikke lenge. For 6000 skal jeg derimot klare meg godt.
Old 28-05-2011, 18:52   #124
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by André Nalin View Post
Skal sies at det gjelder utlegg for klær o.l. mens du venter på bagasjen, og kvitteringer må innsendes.. er man i en situasjon der man trenger klær for mer enn 6k regner jeg med at man allerede har en helt annen reiseforsikring med ekstremsport-tillegg o.l. Under normale forhold har jeg vanskelig for å se at 6k blir for lite. Blir bagasjen borte for godt går vel dette på tap av reisegods og opp til 25 000 kr..
Mtp. opptjening av EB-poeng o.l. er vel diners et mer direkte alternativ enn Visa og MC; Diners dekker opp til 2 000 kr for forsinket bagasje, så i forhold synes jeg ikke Amex-forsikringen ser ille ut.
Enig, 6000 er bra og sjeldent for lite. 10.000 er dog mere og det har konkurrentene Avis og MC på sine platinum kort.

Vi har benyttet dette to ganger med stor glede (i all fall for kona )

ATH, SFO, NCE, ATH, ATH, BLR, ATH, MIA
SudCaravelle is online now  
Old 29-05-2011, 12:04   #125
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Enig, 6000 er bra og sjeldent for lite. 10.000 er dog mere og det har konkurrentene Avis og MC på sine platinum kort.

Vi har benyttet dette to ganger med stor glede (i all fall for kona )
Men det er fortsatt sånn at man må vente 24 timer på bagasjen først?
(Deretter stri-shoppe før den kommer)

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 29-05-2011, 12:13   #126
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Er på årlige konferanser i USA og for tre års siden startet reisen fra Gardermoen med at min bizflight med LH var kansellert. Jeg og to kollegaer (som fløy på økonomi) ble ombooket til AF, og nå de ble heldige jævlene oppgrader til biz. Framme i LAX fikk de selvfølglige sin baggasje, men min ikke dukket opp. Dagen etter bar det avgårde til Mens Wearhouse og de 2000 kronene jeg hadde å handle for med Eurocard Gold holdt ikke lenge. For 6000 skal jeg derimot klare meg godt.
Mange som reiser mye i forbindelse med jobb har kanskje egen reiseforsikring gjennom jobben?
Har man det, så kan man bare spre utgiftene på kredittkortforsikring og vanlig reiseforsikring.

Last edited by Dag Viking; 29-05-2011 at 12:21.
Dag Viking is offline  
Old 29-05-2011, 12:31   #127
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Men det er fortsatt sånn at man må vente 24 timer på bagasjen først?
(Deretter stri-shoppe før den kommer)
Faktisk så er det bare 4 timer forsinkelse på MC Platinum - så er det bare å henge på slep mens mor shopper "nødvendige" klær.
(noe er faktisk nødvendig for første dag på ferie tross alt)

Vi har opplevd dette to ganger - DXB og MIA. Ingen spørsmål om valg av klær osv. bare krav om kvitteringer for under 10.000 NOK.

Jeg mener å huske at de har strammet litt inn, men ikke mye.

ATH, SFO, NCE, ATH, ATH, BLR, ATH, MIA
SudCaravelle is online now  
Old 29-05-2011, 12:45   #128
The Viking
Gastronaut

Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.

Det er full anledning til "double-dip".
Amex har variable retningslinjer avhengig av kortproduktet; alt fra 2-24 timers forsinkelse utløser dekning.
MC Plat. assosiert med DNB Privatbank/Saga Platinum gir erstatning etter 4 timer, og reisen trenger IKKE å være betalt med MC.
Vanlig husholdnings reiseforsikring har sannsynligvis tilleggsdekning.
Og: MC gir dekning pr. reisende!
The Viking is offline  
Old 29-05-2011, 12:51   #129
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Sjekket forsikringsvilkårene her: http://www.americanexpress.no/filesh...lkaar_0411.pdf

I pkt 9.3 står det helt klart at dekningen er 2.500,- og ikke 6.000,- ved forsinkelse. Samtidig står det at det skal være 4 timer. Altså en ganske betydelig dårligere forsikring enn MC Plat.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 29-05-2011, 13:02   #130
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Sjekket forsikringsvilkårene her: http://www.americanexpress.no/filesh...lkaar_0411.pdf

I pkt 9.3 står det helt klart at dekningen er 2.500,- og ikke 6.000,- ved forsinkelse. Samtidig står det at det skal være 4 timer. Altså en ganske betydelig dårligere forsikring enn MC Plat.
Under forsikringsbeviset står det 6000kr for platinum.
Premium er 2500kr.
Regner med de har felles vilkår der den laveste summen er nevnt.

Last edited by Dag Viking; 29-05-2011 at 13:08.
Dag Viking is offline  
Old 29-05-2011, 13:29   #131
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by The Viking View Post
Det er full anledning til "double-dip".
Så lenge de samme utgiftene kun refunderes fra ett selskap ihvertfall - vet ikke helt om double-dip er den beste formuleringen...
JoeW is offline  
Old 29-05-2011, 13:45   #132
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

SAS Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Har nå hatt kortet i tre dager og her er mine foreløpige refleksjoner:

Kundeservicen er hyggelig, men dessverre så har de ingen anelse om produktet de skal supportere. Jeg har ringt 3-4 ganger og blir like overrasket hver eneste gang.

Første gangen spurte jeg hvorvidt det var mulig å bruke dette AmEx-kortet som et kombinert AmEx/TravelPass Corporate/TravelPass Individual og EuroBonus-kort (slik at man f.eks. automatisk får rabatten på Arlanda Express i tillegg til at man kan dra kortet for å boarde, i *A lounger, ved Fast Track etc). Hun som tok telefonen hadde absolutt ingen aning og hadde aldri hørt om TravelPass engang. Hun sjekket opp videre men det var ingen i AmEx/DnB NOR Kort som visste noe som helst(!). De anbefalte meg å "bare prøve".

Så ringte jeg tilbake for å spørre eksplisitt om kortet fungerer som Star Alliance gullkort, slik at jeg kan bruke det i andre *A lounger og ble da fortalt (av en annen kundekonsulent) at "joda, priority pass var inkludert. Jeg gav opp her.

Etter å ha fått kortet ringte jeg nok en gang for å spørre om et par småting, det første var "member since" som ikke reflekterer det første året jeg fikk et AmEx. Det står Member Since "11" noe som jo ikke stemmer. Hun som tok telefonen mente dette var riktig, men da jeg sa at selv mitt Platinum fra UK (utstedt av AmEx i et annet land) viser riktig Member Since ble hun mer usikker, men mente at dette fremdeles var riktig.

Så spurte jeg hvorfor utløpsdatoen ikke hadde noe sammenheng med min EBG-periode, siden jeg jo har rekvalifisert for enda en ny EBG-periode. Hun svarte at de sjekker dette hvert år for å se om "jeg blir nedgradert til EuroBonus Silver eller oppgradert til EuroBonus Platinum(sic)". Da jeg svarte at EuroBonus Platinum ikke finnes, så ble hun litt usikker og sa kortet var så nytt at de har ikke mottatt all informasjon enda. For å ikke virke arrogant så takket jeg for hjelpen og la på.

Det er litt frustrerende når man som kunde vet mer enn kundekonsulenten på andre siden. Spesielt når kortet koster 1.700 kr.

Men på den positive siden, så hadde jeg min første flight med kortet og kan bekrefte at det fungerer som et TravelPass (Corporate/Individual) samt EBG kort; det fungerte ved Fast Track, loungen på OSL og ved boarding. Så skader det ikke at kortet neeesten ser ut som et Pandion-kort.

Last edited by Robbiedeluxe; 29-05-2011 at 13:48.
Robbiedeluxe is offline  
Old 29-05-2011, 21:14   #133
The Viking
Gastronaut

Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Så lenge de samme utgiftene kun refunderes fra ett selskap ihvertfall - vet ikke helt om double-dip er den beste formuleringen...
La oss si at man har 2x 6,000.- i dekning fra hhv MC og AX. Handler for 12,000.-, og "fakturerer hhv MC og AX for 6,000.- hver.
Det var DET jeg mente med double dipping, ikke forsøk på fosikringssvindel. Uansett må originalkvitteinger fremlegges.

Last edited by The Viking; 29-05-2011 at 21:16. Reason: Korrektur
The Viking is offline  
Old 29-05-2011, 21:28   #134
fluxie
Flyprat fusentast

Jeg har jobbet med reiseforsikring for noen år tilbake som sommerjobb, og dette er lov. Grunnen til dette er at dette er en "kompensasjonsdekning", og da kan man cashe ut hos alle selskap. En del reiseforsikringer har f.eks en pengesum som man blir kompensert med ved forsinket avgang. Denne kan man også "double-dip".

Det man derimot IKKE får igjen "dobbelt" for er om man f.eks får kameraet sitt stjålet. Dette kan kun dekkes hos 1 selskap. Til dette har forsikringsselskapene FOSS-registeret. Der kan man se om det har blitt meldt inn en skade på samme dato hos et annet forsikringsselskap. Dersom det har det, ringer man det selskapet og hører hva kravet gjelder. Så mao det lønner seg IKKE å prøve å få kameraet dekket 2 plasser.

PS. DnB er med i FOSS-samarbeidet, andre forsikringsselskap som er med er: IF, Tryg, Sparebank 1, Gjensidige, Storebrand(tror jeg), og Unison.

Skulle dere ha noen andre spørsmål vedr vilkår er det bare å fyre løs med spørsmål.

Thomas
fluxie is offline  
Old 30-05-2011, 14:41   #135
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
Noen som vet hva kriteriene er for å få dette kortet? Platinum altså. Kreves det lønn i millionklassen?
Da kan jeg selv svare at minimumsinntekt for å få platinumkort er 600 000 kr i året, det halve for premium.
PSC TOS is offline  
Old 30-05-2011, 16:59   #136
T.A.K
ScanFlyer Blue

Quote:
Da kan jeg selv svare at minimumsinntekt for å få platinumkort er 600 000 kr i året, det halve for premium.
Hvordan fant du ut av det?

Last edited by T.A.K; 30-05-2011 at 17:07.
T.A.K is offline  
Old 30-05-2011, 17:17   #137
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Jeg vil nok tro de ser på annet enn bare inntekten isolert sett... andre ting som statsborgerskap, boforhold (leie vs. eie), hvor lenge du har vært i din nåværende jobb osv. Det er en grunn til at de stiller alle disse spørsmålene når man søker om et kredittkort
Fly med oss is offline  
Old 30-05-2011, 18:05   #138
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Men via BankID sjekker dem jo ikke dette? De sjekker inntekt og formue (opplysninger fra Skattemyndigheten) og ev. historikk hos DnB NOR samt betalingsanmerkninger. Jeg tastet inn fødsels- og personnummer og that's it. Ingen opplysninger om inntekt etc.
Robbiedeluxe is offline  
Old 30-05-2011, 18:22   #139
BårdK
ScanFlyer Silver

Jeg fikk mitt svar to-tre minutter etter at jeg søkte vha. BankID. Mulig det har noe å si at jeg er kunde hos DnB og at de har all nødvendig informasjon om min økonomi. De har uansett ikke hatt tid til å sjekke alt manuelt.
Old 30-05-2011, 18:25   #140
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Jeg fikk mitt svar to-tre minutter etter at jeg søkte vha. BankID. Mulig det har noe å si at jeg er kunde hos DnB og at de har all nødvendig informasjon om min økonomi. De har uansett ikke hatt tid til å sjekke alt manuelt.
Med BankID så legitimerer du deg ihht hvitvaskingsloven, og de får alle tallene de trenger ifbm. etterfølgende kredittsjekk hos et av kredittforetakene (som har tall fra ligningen også). Dermed kan hele prosessen gjøres automatisk og effektivt.

Bruker du ikke BankID er det en del ting som må hentes inn manuelt da det kan være flere grunner til at folk ikke (kan) bruke BankID

Posting Rules