![]() |
|
![]() |
#121 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Synes forsikringsvilkårene virket helt OK uten at jeg detaljsammenliknet med mine Mastercard og Diners.
#122 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Mtp. opptjening av EB-poeng o.l. er vel diners et mer direkte alternativ enn Visa og MC; Diners dekker opp til 2 000 kr for forsinket bagasje, så i forhold synes jeg ikke Amex-forsikringen ser ille ut. |
|
![]() |
![]() |
#123 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er på årlige konferanser i USA og for tre års siden startet reisen fra Gardermoen med at min bizflight med LH var kansellert. Jeg og to kollegaer (som fløy på økonomi) ble ombooket til AF, og nå de ble heldige jævlene oppgrader til biz. Framme i LAX fikk de selvfølglige sin baggasje, men min ikke dukket opp. Dagen etter bar det avgårde til Mens Wearhouse og de 2000 kronene jeg hadde å handle for med Eurocard Gold holdt ikke lenge. For 6000 skal jeg derimot klare meg godt.
#124 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
Vi har benyttet dette to ganger med stor glede (i all fall for kona ![]() |
|
![]() |
![]() |
#125 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
(Deretter stri-shoppe før den kommer)
![]() |
#126 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Har man det, så kan man bare spre utgiftene på kredittkortforsikring og vanlig reiseforsikring. Last edited by Dag Viking; 29-05-2011 at 12:21. |
|
![]() |
![]() |
#127 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
(noe er faktisk nødvendig for første dag på ferie tross alt) ![]() Vi har opplevd dette to ganger - DXB og MIA. Ingen spørsmål om valg av klær osv. bare krav om kvitteringer for under 10.000 NOK. Jeg mener å huske at de har strammet litt inn, men ikke mye. |
|
![]() |
![]() |
#128 |
Gastronaut
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
|
![]()
Det er full anledning til "double-dip".
Amex har variable retningslinjer avhengig av kortproduktet; alt fra 2-24 timers forsinkelse utløser dekning. MC Plat. assosiert med DNB Privatbank/Saga Platinum gir erstatning etter 4 timer, og reisen trenger IKKE å være betalt med MC. Vanlig husholdnings reiseforsikring har sannsynligvis tilleggsdekning. Og: MC gir dekning pr. reisende! |
![]() |
![]() |
#129 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Sjekket forsikringsvilkårene her: http://www.americanexpress.no/filesh...lkaar_0411.pdf
I pkt 9.3 står det helt klart at dekningen er 2.500,- og ikke 6.000,- ved forsinkelse. Samtidig står det at det skal være 4 timer. Altså en ganske betydelig dårligere forsikring enn MC Plat.
#130 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Premium er 2500kr. Regner med de har felles vilkår der den laveste summen er nevnt. Last edited by Dag Viking; 29-05-2011 at 13:08. |
|
![]() |
![]() |
#131 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har nå hatt kortet i tre dager og her er mine foreløpige refleksjoner:
Kundeservicen er hyggelig, men dessverre så har de ingen anelse om produktet de skal supportere. Jeg har ringt 3-4 ganger og blir like overrasket hver eneste gang. Første gangen spurte jeg hvorvidt det var mulig å bruke dette AmEx-kortet som et kombinert AmEx/TravelPass Corporate/TravelPass Individual og EuroBonus-kort (slik at man f.eks. automatisk får rabatten på Arlanda Express i tillegg til at man kan dra kortet for å boarde, i *A lounger, ved Fast Track etc). Hun som tok telefonen hadde absolutt ingen aning og hadde aldri hørt om TravelPass engang. Hun sjekket opp videre men det var ingen i AmEx/DnB NOR Kort som visste noe som helst(!). De anbefalte meg å "bare prøve". ![]() Så ringte jeg tilbake for å spørre eksplisitt om kortet fungerer som Star Alliance gullkort, slik at jeg kan bruke det i andre *A lounger og ble da fortalt (av en annen kundekonsulent) at "joda, priority pass var inkludert. Jeg gav opp her. ![]() Etter å ha fått kortet ringte jeg nok en gang for å spørre om et par småting, det første var "member since" som ikke reflekterer det første året jeg fikk et AmEx. Det står Member Since "11" noe som jo ikke stemmer. Hun som tok telefonen mente dette var riktig, men da jeg sa at selv mitt Platinum fra UK (utstedt av AmEx i et annet land) viser riktig Member Since ble hun mer usikker, men mente at dette fremdeles var riktig. ![]() Så spurte jeg hvorfor utløpsdatoen ikke hadde noe sammenheng med min EBG-periode, siden jeg jo har rekvalifisert for enda en ny EBG-periode. Hun svarte at de sjekker dette hvert år for å se om "jeg blir nedgradert til EuroBonus Silver eller oppgradert til EuroBonus Platinum(sic)". Da jeg svarte at EuroBonus Platinum ikke finnes, så ble hun litt usikker og sa kortet var så nytt at de har ikke mottatt all informasjon enda. For å ikke virke arrogant så takket jeg for hjelpen og la på. Det er litt frustrerende når man som kunde vet mer enn kundekonsulenten på andre siden. Spesielt når kortet koster 1.700 kr. Men på den positive siden, så hadde jeg min første flight med kortet og kan bekrefte at det fungerer som et TravelPass (Corporate/Individual) samt EBG kort; det fungerte ved Fast Track, loungen på OSL og ved boarding. Så skader det ikke at kortet neeesten ser ut som et Pandion-kort. ![]() Last edited by Robbiedeluxe; 29-05-2011 at 13:48. |
![]() |
![]() |
#133 | |
Gastronaut
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
|
![]() Quote:
Det var DET jeg mente med double dipping, ikke forsøk på fosikringssvindel. Uansett må originalkvitteinger fremlegges. Last edited by The Viking; 29-05-2011 at 21:16. Reason: Korrektur |
|
![]() |
![]() |
#134 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Jeg har jobbet med reiseforsikring for noen år tilbake som sommerjobb, og dette er lov. Grunnen til dette er at dette er en "kompensasjonsdekning", og da kan man cashe ut hos alle selskap. En del reiseforsikringer har f.eks en pengesum som man blir kompensert med ved forsinket avgang. Denne kan man også "double-dip".
Det man derimot IKKE får igjen "dobbelt" for er om man f.eks får kameraet sitt stjålet. Dette kan kun dekkes hos 1 selskap. Til dette har forsikringsselskapene FOSS-registeret. Der kan man se om det har blitt meldt inn en skade på samme dato hos et annet forsikringsselskap. Dersom det har det, ringer man det selskapet og hører hva kravet gjelder. Så mao det lønner seg IKKE å prøve å få kameraet dekket 2 plasser. PS. DnB er med i FOSS-samarbeidet, andre forsikringsselskap som er med er: IF, Tryg, Sparebank 1, Gjensidige, Storebrand(tror jeg), og Unison. Skulle dere ha noen andre spørsmål vedr vilkår er det bare å fyre løs med spørsmål. Thomas |
![]() |
![]() |
#135 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvordan fant du ut av det?
Last edited by T.A.K; 30-05-2011 at 17:07. |
![]() |
![]() |
#137 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg vil nok tro de ser på annet enn bare inntekten isolert sett... andre ting som statsborgerskap, boforhold (leie vs. eie), hvor lenge du har vært i din nåværende jobb osv. Det er en grunn til at de stiller alle disse spørsmålene når man søker om et kredittkort
|
![]() |
![]() |
#138 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Men via BankID sjekker dem jo ikke dette? De sjekker inntekt og formue (opplysninger fra Skattemyndigheten) og ev. historikk hos DnB NOR samt betalingsanmerkninger. Jeg tastet inn fødsels- og personnummer og that's it. Ingen opplysninger om inntekt etc.
|
![]() |
![]() |
#139 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg fikk mitt svar to-tre minutter etter at jeg søkte vha. BankID. Mulig det har noe å si at jeg er kunde hos DnB og at de har all nødvendig informasjon om min økonomi. De har uansett ikke hatt tid til å sjekke alt manuelt.
#140 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Bruker du ikke BankID er det en del ting som må hentes inn manuelt da det kan være flere grunner til at folk ikke (kan) bruke BankID
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Eurobonus + DNB = Sant | DY_ENZV | Reiseforum | 78 | 15-04-2018 15:20 |
American Express EuroBonus-vennlige butikker (del 1) | Robbiedeluxe | Reiseforum | 362 | 18-06-2015 20:07 |
SAS inngaar partnerskap med verdens American Express! | Tommy777 | Flyforum | 4 | 16-02-2009 10:18 |
Spanair til sengs med American Express | MD90 | Flyforum | 1 | 28-09-2004 10:22 |