Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-05-2011, 11:17   #1
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Norwegian På norske LCC-vinger 2: Returen (TOS-OSL)

På utallige oppfordringer, lager jeg en reiseskildring fra returen også.

Men først litt fakta om herlige Tromsø:
Norges 7. største by. Den er faktisk en av Norges aller nordligste byer, kjent for godt øl produsert av verdens nordligste bryggeri. Den har universitet som produserer verdens nordligste jurister (de har visst et par-tre-fire andre mindre viktige fag også). Verdens nordligste universitetssykehus har de også. Byen har spesielt hyggelige og utadvendte innbyggere.


Dag 1: regnbyger, vind, øl på Skarven, 10°C
Dag 2: snøbyger, vind, øl på
Skarven, 1°C
Dag 3: delvis skyet, sol av og til, 12°C


Jeg fant kjapt fram til Kaffebønna, en ekte kaffebar med en ekte barista som lagde en perfekt latte (creamy, ikke boblete) med hjerte - et av flere tegn på at Tromsø er en ekte by (Moss, f.eks., bare later som).



Tre flotte dager i Tromsø er over, jeg og hundrevis av andre overbegeistrede personer fra inn- og utland må motvillig reise hjemover. Flybussen svipper oss til flyplassen.

Langnes flyplass er grei og oversiktlig. Automatene står der du forventer. Det er ikke tvil om hvor bagdrop er. Som en proff, tar jeg av meg beltet på vei opp rulletrappa, jakka over skuldra og smetter iPhonen ned i skulderveska. Alt fordeles på to bokser. Sikkerhetskontrollen passeres uten et pip.


DY251 TOS-OSL kl. 17.00.
LN-NOG, Henrik Ibsen på gammeldags hvit bakgrunn. Flyet er en -86N fra 2009. 189 skinnseter.

Ombordstigningen starter presis en halvtime før avgang. Jeg har 20F og går inn bak. Passasjerene på REturen er mindre drevne enn på turen. Og har MYE mer stor håndbagasje. Kabinsjefen må flere ganger ut i høyttalerne for å be folk gå til side og slippe folk forbi. Flyet blir 100% fullt.



Vi pusher 5 min før tid. Taxi tar to min. Vi tar av mot nord, fra bane 01. Vi bruker nesten hele rullebanen. Hovedhjulene er ikke av rullebanen før vi har passert PAPI-ene. Sola skinner. Det glitrer i sjø og snødekte fjell. Vi gjør en 180° venstresving mens vi stryker noen snødekte fjelltopper, og så er vi på vei sørover. Etter noen minutter skyer det over, uten at det legger noen demper på sola.

I det fasten seatbelt-skiltet slås av, slår jeg på iPhonen (som ble satt i flymodus før avgang. Jeg sa jo jeg er proff.) Jeg knipser to bilder av kabinen. Så hører jeg en myndig stemme: "SLETTER DU DET BILDET MED EN GANG? Du får ikke ta bilder av ansatte uten at de har gitt tillatelse til det!" "Sevsagt! Jeg skal slette." Jeg slettet begge. Jeg er visst ikke fullt så proff likevel...

Serveringen starter. De kabinansatte sprudler og ler. Jeg kjøper sandwich og te. Sandwichen er helt grei og teen er glimrende. Sauen Shaun er på skjermene. Flighten er smooth. Det bråker litt mer på rad 20 enn på rad 4, men det er ikke plagsomt.

Det er helt taust fra cockpit. Men cabincrewet har en fin dag på jobb. Plutselig kom denne meldingen: "Da kommer vår kjære kabinsjef gjennom kabinen. Dere må gjerne gratulere ham med dagen, for han har bursdag i dag."

20 min før landing våkner de i cockpit. Styrmannen melder om vær og vind på Gardermoen og håper turen har vært fin og at han snart ser oss igjen. Selv har jeg gledet meg til å oppleve PMS i praksis (jeg har opplevd det på bakken flere ganger) etter å ha fulgt maleriske diskusjoner her på forumet. Jeg håper på en skikkelig rundtur om Telemark eller Sverige eller noe sånt, med mye svinging, lavtflyving og gasspådrag. Sånn blir det ikke. De eneste kursjusteringene som gjøres i løpet av hele turen fra Tromsø til Oslo er den første 180-graderen, en liten justering mot venstre ved Mjøstraktene, deretter svakt høyre. Nedstigningen er jevn og uten gasspådrag.

Jeg har aldri passert en terskel på en rullebane så lavt før! Vi tar bakken på bane 19R kl. 18.35, 20 minutter før vi i følge rutetabellen skal være ved gate. Jeg øyner et håp om å rekke flybussen kl 19.10 i stedenfor 20.10. Men det lønner seg ikke alltid å være tidlig ute. For gaten er ikke ledig. Vi må vente i 15 minutter på tur.

Bagasjen brukte en halvtime, så da ble det café i avgangshallen i steden. Med en hyggelig kollega.


Creamy, denne også. Med eikeløv.

Konklusjon:
Tromsø er suveren. Eksotisk og urban. Høyt og vennlig servicenivå over alt.

Norwegian leverte varene på returen også. Blide, sprudlende og proffe ansatte. Nytt og komfortabelt materiell. Helt grei meny. Selskapet framsto som solid og tillitvekkende.

Last edited by RWY 24; 28-05-2011 at 11:28.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 11:30   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På norske LCC-vinger 2: Returen (TOS-OSL)

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Byen har spesielt hyggelige og utadvendte innbyggere.
....
Jeg fant kjapt fram til Kaffebønna, en ekte kaffebar med en ekte barista som lagde en perfekt latte (creamy, ikke boblete) med hjerte - et av flere tegn på at Tromsø er en ekte by (Moss, f.eks., bare later som).
Takk igjen for en flott rapport!

Basert på bildene dine så har du funnet frem til et par av de viktige tingene i Tromsø; Kaffebønna er utvilsomt et viktig element (etter bildene å dømme har du vært på Kafebønna nr. 2 - selv skal jeg & ungene straks sette kursen for Kaffebønna nr. 1). Du har også bilde av Verdensteateret, som nå primært er i bruk som utested (byens kanskje beste kafe/bar på kveldstid) selv om kinoen også fortsatt er i bruk.

Velkommen tilbake!
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 14:20   #3
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Takk skal du ha, TOS! Hvor er den andre Kaffebønna? Vær trygg, jeg kommer tilbake!

Edit: Det er jo tre!
Gamlebønna: Strandtorget
Nye bønna: Stortorget (bildet)
Bakeriutsalget: vet ikke
http://www.kaffebonna.no/?go=side&id=1

Last edited by RWY 24; 29-05-2011 at 20:06.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 15:22   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På norske LCC-vinger 2: Returen (TOS-OSL)

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Takk skal du ha, TOS! Hvor er den andre Kaffebønna? Vær trygg, jeg kommer tilbake!

Edit: Det er jo tre!
Gamlebønna: Strandtorget
Nye bønna: Stortorget (bildet)
Bakeriutsalget: vet ikke http://www.kaffebonna.no/?go=side&id=1
Det var vel faktisk 4 om du regner med bakeriutsalget. Jeg er forresten litt usikker på kafeen like ved Polarmuseet fortsatt er i drift (den avdelingen står ikke nevnt på hjemmesiden til Kaffebønna). Avdelingen på Strandtorget har jeg frekventert nærmest daglig siden de startet opp i 1998... Dette er Kaffebønna nr. 1.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 22:21   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,700
Default Re: På norske LCC-vinger 2: Returen (TOS-OSL)

Takk for at du delte returen med oss også. Deler ut et ekstrapoeng for god og humoristisk språkføring.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2011, 09:11   #6
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: På norske LCC-vinger 2: Returen (TOS-OSL)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det var vel faktisk 4 om du regner med bakeriutsalget. Jeg er forresten litt usikker på kafeen like ved Polarmuseet fortsatt er i drift (den avdelingen står ikke nevnt på hjemmesiden til Kaffebønna). Avdelingen på Strandtorget har jeg frekventert nærmest daglig siden de startet opp i 1998... Dette er Kaffebønna nr. 1.
Har ikke bønna også en kaffistove på universitetet? Var værfall snakk om det en stund.
__________________
Velkommen til Tromsø

Last edited by Redcap; 31-05-2011 at 09:12. Reason: skriveleif
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2011, 14:07   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På norske LCC-vinger 2: Returen (TOS-OSL)

Quote:
Originally Posted by Redcap View Post
Har ikke bønna også en kaffistove på universitetet? Var værfall snakk om det en stund.
Niks. De vil gjerne, men Samskipnaden har per lov monopol på servering på campus. De har imidlertid nokså nylig startet en kaffebar selv, som slett ikke er ille (bakverk fra Bønna...).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 00:24   #8
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
Default Re: På norske LCC-vinger 2: Returen (TOS-OSL)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg er forresten litt usikker på kafeen like ved Polarmuseet fortsatt er i drift (den avdelingen står ikke nevnt på hjemmesiden til Kaffebønna).
Bor ganske nært den avdelinga og kan nevne at den desverre er nedlagt.

Kjempefin rapport forresten!
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 21:33   #9
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Takk for hyggelige tilbakemeldinger på denne og den forrige rapporten! Da kan det hende det blir flere. Og ny tur til Tromsø blir det helt sikkert om ikke alt for lenge. Da møtes vi over øl og kaffe og hva det måtte være
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK4424 OSL-TOS 04.06.18 og SK4425 TOS-OSL 05.06.18 raider66 Register- og ATC-Forum 2 10-06-2018 14:51
Posten markerer hundre år på norske vinger BraathensSafe1985 Samlerhjørnet 2 22-05-2012 21:02
På norske LCC-vinger: OSL-TOS RWY 24 TripReports 16 30-05-2011 19:56
Tripreport TOS-OSL-SVG-OSL-TOS LN-KRF TripReports 16 12-06-2008 20:08
På Norske Vinger vant priser CK Flyforum 0 22-10-2004 09:46


All times are GMT +2. The time now is 00:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.