![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tar med noen linjer med hvordan det er å reise med FR om dagen. Ingen utfyllende rapport og helt uten bilder. Men kanskje det kan være av interesse.
Etter en del påskejobbing var det min tur til å ta fri. Hadde en vellykket tur til Barcelona i fjor vår og har lenge tenkt at Valencia kunne være spennende å utforske. Turen var ikke annet enn for litt avslapping, god mat og mye drikke. En viktig del er å hamste en del skinker, pølser og oster for vår og tidlig sommer. Det er bare Ryanair som flyr direkte Oslo-Valencia, så valget var ganske enkelt. Prisen var dessuten litt avgjørende, da min gamle arbeidgiver fortsatt holdt tilbake penger på bestilingstidspunktet... Nok utenomsnakk. Tur ble booket en god del uker i forveien. Nøyaktig pris har jeg ikke, men det vel rundt 500 kr/tur retur med bagasje på returen (skinke-skinke!) og Priority Boarding på returen. Som et perspektiv på det hele så kom jeg over en 10 år gammel artikkel i Aftenposten om Valencia, der det stod at vanlig pris t/r var ca 3.500 kroner! Avreise fra Rygge onsdag 04.05 kl 1515. Tok flybussen ned til Moss. Den er unnagjort på en time, og koster 250 kr t/r. Det var neppe mer enn 25 passasjerer om bord. Da jeg ankom flyplassen ante jeg at det kom til å bli litt folk om bord, men det viste seg at en hel del skulle med Gdansk-flyet. Et godt rekesmørbrød ble dagens lunsj sammen med en pils. Egentlig synes jeg det er greit å komme såpass tidlig som bussen legger opp til, man rekker et raskt måltid, en rask oppdatering på nett etc, samt en tur i taxfree og kiosken før det er klart for boarding. Jeg reiser aldri ut av landet uten en Gammel Dansk. Det ble tidlig klart at dette var en ca halvfullt fly. Boarding en drøy halvtime før avgang, og folk stilte seg stort sett i de riktige køene. Som jeg har oppelevd tidligere ble det "holding" i trappa noen minutter før alle stormet om bord. Var relativt sikker på treseter alene. Men Ryanair sperrer de fremste og bakerste rader når flyet ikke er fullbooket. De påstår det pga balanse og fuel, men dette er vel bare tøv? Satte meg på midtgangsete fordi jeg primært ville sitte der om det kom flere, men også litt taktisk om det skulle tettes til. Passasjerene antar jeg var 75 prosent nordmenn, og kanskje en del blandede familier. En gjeng middelaldrende damer satte seg på motsatt side av midtgangen - rett over meg to på vindussete og midtsete. Så kom en spanjol og tok det tredje sete på den raden, i stedet for å spørre om vindussetetet "mitt" var ledig. Men han ble sittende der hele turen, og da jeg tok vindusplassen hadde jeg litt dårlig samvittighet over mitt "skitne spill". Jeg mener å observere at noen satte seg på de sperrede radene langt framme, men spanjolen like kanskje å sitte trangt med norske damer. Det var avgang definitivt på tid. Crewet bestod av en sur "østeuropeisk" dame, type blond. Så en spansk dame av det mer fyrrigutseende slaget, samt to menn. Serveringen gikk som vanlig. Varmmatbestilinger først. Der et par bestilte. Så gikk det ULIDELIG lang tid før jeg fikk mine to Gin og ene Tonic. Faktisk litt over en time. Dette til tross for at turen var beregnet til 3 timer og 5 minutter. Noe av grunnen var at de måtte fylle ut noen lapper og "skrape" kredittkort. Så jeg betalte fornuftig nok med cash. En utrolig arbeidskrevende og unødvendig prosess. Mener at jeg så noen mer moderne maskiner på returen, men er sannelig ikke sikker. Fatter ikke at et så kostnadsbeviss selskap bruker tid på denslags. En helt stille og rolig tur, og at de selger skrapelodd er ikke så påtrengende når turen er på tre timer. Ellers var servicen meget vennelig, hele tiden med "Sir", og klar beskjed over høyttalerne at det var bare var å plinge om det skulle være noe mer før det stengte... Den itiotiske fanfaren fikk vi med, ettersom vi landet leeeenge før oppsatt tid. Ellers var det bemerkelsesverdig enkelt å bare gå av flyet, en kort gåtur inn i terminalen og rett om bord i Metroen. Returen var søndag 08.05 kl 1925 på ettermiddagen. Metroen tilbake til flyplassen og litt å bite i før det bar til gaten. Flyplassen i Valencia har vært under utbygging og virker bra, om ikke så spektakulær som den nye i BCN, naturlig nok. Det var faktisk ikke kø ved innsjekking i det hele tatt. Meget behagelig. Sikkerhetskontrollen var også gjort unna på null, nix. Hadde for første gang betalt for Priority Boarding. Men dette var fullstendig bortkastet da det ikke var noe som helst skille, bortsett fra at de sa at de med prioritet kunne komme først. Det var allerede dannet en kø, så jeg kom bak veldig mange som ikke hadde betalt. Idiotisk. Merker ellers hvor trøtt og lei jeg kan være på tilbaketurer. Gnålete og intetsigende kommentarer og snakk fra medreisende gjør meg irritert. F.eks. masse skravling om hvorvidt kofferten er 10 kg, om de er streng på det - om Ryanair er et svensk selskap (fargene!), mens en annen kommenterer "Jeg tror det er Tysk"... Jaja. Skjønner at folk er litt oppspilte når de skal reise UT, men at de gidder å jabbe når de skal hjem, forstår jeg ikke helt.. :-D Valgte samme strategi som sist mht sete. Men: FAIL ! De fire bakerste radene var blokkert, og en som prøvde seg ble bestemt losert til andre ledige seter. Til overmål kom det to spanjoler på AB, mens jeg hadde C. Makan! Nuvel. Jeg hadde tenkt å prøve noe lurt. Avgang på tid igjen, så det var helt utmerket. Forresten en relativt lang marsj før vi kom om bord. En krimroman gjorde susen på denne turen - og jeg flyttet meg etterhvert bak i den forreste av de fire ledige (blokkerte) radene. Først etter en stund kom en av to vertinner (de to andre var menn) og klappet meg på skulderen og sa at beklageligvis så var disse radene i henhold til reglene (eller noe) blokkert, men presiserte at det ikke var noe problem for henne at jeg satt der, men skulle høre med kollegene sine om dette var greit. Jeg hørte ikke noe mer før det var klart for landing, da vi ble bedt om å "returnere til opprinnelig sete". Vi landet en god del ført tid igjen, men flytiden denne gang var noe lengre. Alt i alt en behagelig og grei tur. Kjøpte ingenting verken å spise eller drikke. Fullstendig grei transportetappe. Oppsummert: En fullstendig grei transportetappe mellom to bra byer. Man har ikke den minste følelse av "god reiseoppevelse" med Ryanair, men det var heller ikke det viktigste denne gang. Etter hvert som man venner seg rutinene ved bestilling (husk på å ha pass når man skal skrive ut boardingkortet på jobben, f.eks) og ikke lar seg sjokkere for mye av interiørfarger eller skrapelodd, så er Ryanair utmerket. Og: Passer det med tid, sted og pris, så velger jeg gjerne selskapet igjen når jeg skal transportere meg ut i verden. Last edited by AirbusTrond; 13-05-2011 at 22:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og så vil jeg STERKT anbefale Valencia som reisemål, uten å nedgradere de andre flotte spanske storbyene.
Og reiser man billig, så kunne man også unne seg et måltid her: http://www.restaurante-riff.com/ Tror det må bli en vårtur til Spania neste år også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Du fløy fra Torp men tok buss til Moss? Mesa confused.
Ellers helt enig med din vurdering av Ryanair - det går ann når man har de "riktige" (les: moderate) forventningene.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvorfor må man ha pass når man skal skrive ut boarding pass? Skal printe ut for 14 apekatter til uken, uten noe særlig tilgang på pass
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det kommer opp et felt når man skal bekrefte innsjekkingen der man må skrive inn (europeisk) ID-kortnummer eller passnummer. Tviler på om det blir sjekket, men såvidt jeg husker er det obigatorisk å fylle ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Grei rapport fra FR.
Har aldri flydd FR, men vil prøve i høst eller noe. De er jo ikke her på BGO. Men har forstått at FR / Wizzair er litt i samme duren? Er det noe forskjell? Hva? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Tusen takk, Trond... Liker å høre jordnære rapporter...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Takk for fin rapport. Har også stusset på det med alle de blokkerte seteradene. Høres jo på en måte logisk ut at det er pga balanse, men andre selskap gjør jo ikke det?
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 14-05-2011 at 11:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg tror det skyldes at Ryanair har langt mindre bagasje og antagelig null cargo under gulvet og dermed har mindre justerings muligheter.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Det gir jo mening. Takk for oppklaringen.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, blokkeringer av seter har med balanseringen å gjøre. Ved å blokkere i begge ender får man mindre utslag på trim, og man er da sikret å være innenfor flyets begrensninger.
Smart å gjøre når det er fritt setevalg. Widerøe (eksempelvis) praktiserer det annerledes der vi har fritt setevalg. Det gjør at man ofte må flytte på passasjerer etter de har satt seg.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg ville tro at det også gjør rydding/renhold noe enklere. Istedet for å ha en her og der så har man konsentrert i senter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for fin rapport på kvelden her. Satt meg tilfeldig ned med litt spansk rødvin, spekepølse og ost og det passet jo meget bra.
Quote:
![]() Quote:
![]() APIS har fått egen tråd: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=86219
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 17-05-2011 at 01:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Front section flyer
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Transportetappe til LN-MOW land | krølle | Reiseforum | 2 | 18-03-2015 09:33 |
Valencia....litt mer komplisert enn trikken til Majorstua | Someone | TripReports | 17 | 03-10-2010 08:36 |
Stabæk til valencia | LN-MOW | Flyforum | 11 | 27-08-2009 18:27 |
Norwegian sommerrute til Valencia. | Hickok | Flyforum | 11 | 21-01-2009 17:43 |
SAS slutter å fly til Lyon og Valencia | Jarlabanke Vking | Flyforum | 5 | 26-06-2008 16:48 |