Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-05-2011, 21:57   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Ryanair En transportetappe til Valencia

Tar med noen linjer med hvordan det er å reise med FR om dagen. Ingen utfyllende rapport og helt uten bilder. Men kanskje det kan være av interesse.

Etter en del påskejobbing var det min tur til å ta fri. Hadde en vellykket tur til Barcelona i fjor vår og har lenge tenkt at Valencia kunne være spennende å utforske. Turen var ikke annet enn for litt avslapping, god mat og mye drikke. En viktig del er å hamste en del skinker, pølser og oster for vår og tidlig sommer. Det er bare Ryanair som flyr direkte Oslo-Valencia, så valget var ganske enkelt. Prisen var dessuten litt avgjørende, da min gamle arbeidgiver fortsatt holdt tilbake penger på bestilingstidspunktet...

Nok utenomsnakk. Tur ble booket en god del uker i forveien. Nøyaktig pris har jeg ikke, men det vel rundt 500 kr/tur retur med bagasje på returen (skinke-skinke!) og Priority Boarding på returen. Som et perspektiv på det hele så kom jeg over en 10 år gammel artikkel i Aftenposten om Valencia, der det stod at vanlig pris t/r var ca 3.500 kroner!

Avreise fra Rygge onsdag 04.05 kl 1515. Tok flybussen ned til Moss. Den er unnagjort på en time, og koster 250 kr t/r. Det var neppe mer enn 25 passasjerer om bord. Da jeg ankom flyplassen ante jeg at det kom til å bli litt folk om bord, men det viste seg at en hel del skulle med Gdansk-flyet. Et godt rekesmørbrød ble dagens lunsj sammen med en pils. Egentlig synes jeg det er greit å komme såpass tidlig som bussen legger opp til, man rekker et raskt måltid, en rask oppdatering på nett etc, samt en tur i taxfree og kiosken før det er klart for boarding. Jeg reiser aldri ut av landet uten en Gammel Dansk.

Det ble tidlig klart at dette var en ca halvfullt fly. Boarding en drøy halvtime før avgang, og folk stilte seg stort sett i de riktige køene. Som jeg har oppelevd tidligere ble det "holding" i trappa noen minutter før alle stormet om bord. Var relativt sikker på treseter alene. Men Ryanair sperrer de fremste og bakerste rader når flyet ikke er fullbooket. De påstår det pga balanse og fuel, men dette er vel bare tøv?

Satte meg på midtgangsete fordi jeg primært ville sitte der om det kom flere, men også litt taktisk om det skulle tettes til. Passasjerene antar jeg var 75 prosent nordmenn, og kanskje en del blandede familier. En gjeng middelaldrende damer satte seg på motsatt side av midtgangen - rett over meg to på vindussete og midtsete. Så kom en spanjol og tok det tredje sete på den raden, i stedet for å spørre om vindussetetet "mitt" var ledig. Men han ble sittende der hele turen, og da jeg tok vindusplassen hadde jeg litt dårlig samvittighet over mitt "skitne spill". Jeg mener å observere at noen satte seg på de sperrede radene langt framme, men spanjolen like kanskje å sitte trangt med norske damer.

Det var avgang definitivt på tid. Crewet bestod av en sur "østeuropeisk" dame, type blond. Så en spansk dame av det mer fyrrigutseende slaget, samt to menn. Serveringen gikk som vanlig. Varmmatbestilinger først. Der et par bestilte. Så gikk det ULIDELIG lang tid før jeg fikk mine to Gin og ene Tonic. Faktisk litt over en time. Dette til tross for at turen var beregnet til 3 timer og 5 minutter. Noe av grunnen var at de måtte fylle ut noen lapper og "skrape" kredittkort. Så jeg betalte fornuftig nok med cash. En utrolig arbeidskrevende og unødvendig prosess. Mener at jeg så noen mer moderne maskiner på returen, men er sannelig ikke sikker. Fatter ikke at et så kostnadsbeviss selskap bruker tid på denslags.

En helt stille og rolig tur, og at de selger skrapelodd er ikke så påtrengende når turen er på tre timer. Ellers var servicen meget vennelig, hele tiden med "Sir", og klar beskjed over høyttalerne at det var bare var å plinge om det skulle være noe mer før det stengte...
Den itiotiske fanfaren fikk vi med, ettersom vi landet leeeenge før oppsatt tid. Ellers var det bemerkelsesverdig enkelt å bare gå av flyet, en kort gåtur inn i terminalen og rett om bord i Metroen.

Returen var søndag 08.05 kl 1925 på ettermiddagen. Metroen tilbake til flyplassen og litt å bite i før det bar til gaten. Flyplassen i Valencia har vært under utbygging og virker bra, om ikke så spektakulær som den nye i BCN, naturlig nok. Det var faktisk ikke kø ved innsjekking i det hele tatt. Meget behagelig. Sikkerhetskontrollen var også gjort unna på null, nix. Hadde for første gang betalt for Priority Boarding. Men dette var fullstendig bortkastet da det ikke var noe som helst skille, bortsett fra at de sa at de med prioritet kunne komme først. Det var allerede dannet en kø, så jeg kom bak veldig mange som ikke hadde betalt. Idiotisk.

Merker ellers hvor trøtt og lei jeg kan være på tilbaketurer. Gnålete og intetsigende kommentarer og snakk fra medreisende gjør meg irritert. F.eks. masse skravling om hvorvidt kofferten er 10 kg, om de er streng på det - om Ryanair er et svensk selskap (fargene!), mens en annen kommenterer "Jeg tror det er Tysk"... Jaja. Skjønner at folk er litt oppspilte når de skal reise UT, men at de gidder å jabbe når de skal hjem, forstår jeg ikke helt.. :-D

Valgte samme strategi som sist mht sete. Men: FAIL ! De fire bakerste radene var blokkert, og en som prøvde seg ble bestemt losert til andre ledige seter. Til overmål kom det to spanjoler på AB, mens jeg hadde C. Makan! Nuvel. Jeg hadde tenkt å prøve noe lurt. Avgang på tid igjen, så det var helt utmerket. Forresten en relativt lang marsj før vi kom om bord.

En krimroman gjorde susen på denne turen - og jeg flyttet meg etterhvert bak i den forreste av de fire ledige (blokkerte) radene. Først etter en stund kom en av to vertinner (de to andre var menn) og klappet meg på skulderen og sa at beklageligvis så var disse radene i henhold til reglene (eller noe) blokkert, men presiserte at det ikke var noe problem for henne at jeg satt der, men skulle høre med kollegene sine om dette var greit. Jeg hørte ikke noe mer før det var klart for landing, da vi ble bedt om å "returnere til opprinnelig sete".

Vi landet en god del ført tid igjen, men flytiden denne gang var noe lengre. Alt i alt en behagelig og grei tur. Kjøpte ingenting verken å spise eller drikke. Fullstendig grei transportetappe.

Oppsummert: En fullstendig grei transportetappe mellom to bra byer. Man har ikke den minste følelse av "god reiseoppevelse" med Ryanair, men det var heller ikke det viktigste denne gang. Etter hvert som man venner seg rutinene ved bestilling (husk på å ha pass når man skal skrive ut boardingkortet på jobben, f.eks) og ikke lar seg sjokkere for mye av interiørfarger eller skrapelodd, så er Ryanair utmerket. Og: Passer det med tid, sted og pris, så velger jeg gjerne selskapet igjen når jeg skal transportere meg ut i verden.

Last edited by AirbusTrond; 13-05-2011 at 22:22.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 22:09   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: En transportetappe til Valencia

Og så vil jeg STERKT anbefale Valencia som reisemål, uten å nedgradere de andre flotte spanske storbyene.

Og reiser man billig, så kunne man også unne seg et måltid her:

http://www.restaurante-riff.com/

Tror det må bli en vårtur til Spania neste år også.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 22:15   #3
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: En transportetappe til Valencia

Du fløy fra Torp men tok buss til Moss? Mesa confused.
Ellers helt enig med din vurdering av Ryanair - det går ann når man har de "riktige" (les: moderate) forventningene.
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 22:23   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: En transportetappe til Valencia

Quote:
Originally Posted by rymle View Post
Du fløy fra Torp men tok buss til Moss? Mesa confused.
Ved nærmere ettertanke var det kanskje Rygge jeg reiste fra?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 22:45   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,993
Default Re: En transportetappe til Valencia

Hvorfor må man ha pass når man skal skrive ut boarding pass? Skal printe ut for 14 apekatter til uken, uten noe særlig tilgang på pass
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 22:58   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: En transportetappe til Valencia

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvorfor må man ha pass når man skal skrive ut boarding pass? Skal printe ut for 14 apekatter til uken, uten noe særlig tilgang på pass
Det kommer opp et felt når man skal bekrefte innsjekkingen der man må skrive inn (europeisk) ID-kortnummer eller passnummer. Tviler på om det blir sjekket, men såvidt jeg husker er det obigatorisk å fylle ut.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 23:48   #7
Oluf Air
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Location: BGO
Posts: 272
Default Re: En transportetappe til Valencia

Grei rapport fra FR.

Har aldri flydd FR, men vil prøve i høst eller noe. De er jo ikke her på BGO. Men har forstått at FR / Wizzair er litt i samme duren? Er det noe forskjell? Hva?
Oluf Air is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2011, 01:29   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Icelandair Re: En transportetappe til Valencia

Tusen takk, Trond... Liker å høre jordnære rapporter... Hadde jeg bodd nær Rygge hadde jeg nok dyttet inn en drøss med kortturer i året med kun en ryggsekk...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2011, 11:36   #9
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,945
Default Re: En transportetappe til Valencia

Takk for fin rapport. Har også stusset på det med alle de blokkerte seteradene. Høres jo på en måte logisk ut at det er pga balanse, men andre selskap gjør jo ikke det?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 14-05-2011 at 11:42.
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 14-05-2011, 13:22   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Re: En transportetappe til Valencia

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for fin rapport. Har også stusset på det med alle de blokkerte seteradene. Høres jo på en måte logisk ut at det er pga balanse, men andre selskap gjør jo ikke det?
Jeg tror det skyldes at Ryanair har langt mindre bagasje og antagelig null cargo under gulvet og dermed har mindre justerings muligheter.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2011, 17:17   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,945
Default Re: En transportetappe til Valencia

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg tror det skyldes at Ryanair har langt mindre bagasje og antagelig null cargo under gulvet og dermed har mindre justerings muligheter.
Det gir jo mening. Takk for oppklaringen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 14-05-2011, 17:51   #12
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: En transportetappe til Valencia

Ja, blokkeringer av seter har med balanseringen å gjøre. Ved å blokkere i begge ender får man mindre utslag på trim, og man er da sikret å være innenfor flyets begrensninger.
Smart å gjøre når det er fritt setevalg.

Widerøe (eksempelvis) praktiserer det annerledes der vi har fritt setevalg. Det gjør at man ofte må flytte på passasjerer etter de har satt seg.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2011, 18:49   #13
Cessna182
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
Default Re: En transportetappe til Valencia

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for fin rapport. Har også stusset på det med alle de blokkerte seteradene. Høres jo på en måte logisk ut at det er pga balanse, men andre selskap gjør jo ikke det?
Jeg ville tro at det også gjør rydding/renhold noe enklere. Istedet for å ha en her og der så har man konsentrert i senter.
Cessna182 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2011, 00:02   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,700
Default Re: En transportetappe til Valencia

Takk for fin rapport på kvelden her. Satt meg tilfeldig ned med litt spansk rødvin, spekepølse og ost og det passet jo meget bra.

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Ved nærmere ettertanke var det kanskje Rygge jeg reiste fra?
Oslo Syd (en av dem)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvorfor må man ha pass når man skal skrive ut boarding pass? Skal printe ut for 14 apekatter til uken, uten noe særlig tilgang på pass
Lykke til (Spania har vel APIS på linje med UK, så da sjekkes det nok en eller annen plass. Eller tar jeg feil?)

APIS har fått egen tråd: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=86219
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 17-05-2011 at 01:24.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2011, 15:41   #15
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: En transportetappe til Valencia

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Det kommer opp et felt når man skal bekrefte innsjekkingen der man må skrive inn (europeisk) ID-kortnummer eller passnummer. Tviler på om det blir sjekket, men såvidt jeg husker er det obigatorisk å fylle ut.
Hu i innskjekk på SXF sjekka nr i passet og på BP nå sist iallefall, etter det jeg har skjønt får du kjapt noen extra € i tillegg hvis de ikke stemmer overens..
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Transportetappe til LN-MOW land krølle Reiseforum 2 18-03-2015 09:33
Valencia....litt mer komplisert enn trikken til Majorstua Someone TripReports 17 03-10-2010 08:36
Stabæk til valencia LN-MOW Flyforum 11 27-08-2009 18:27
Norwegian sommerrute til Valencia. Hickok Flyforum 11 21-01-2009 17:43
SAS slutter å fly til Lyon og Valencia Jarlabanke Vking Flyforum 5 26-06-2008 16:48


All times are GMT +2. The time now is 10:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.