Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-05-2011, 10:59   #41
DyRayBan
ScanFlyer Blue

Default Re: Norweigian fly omdirigeret til CPH - slagsmål om bord !

http://www.dagbladet.no/2011/05/08/n...havn/16453578/

Litt sånn skittkasting mellom hverandre....
"Det vakke meg, det var han andre.... Tror jeg."

En del, for å si det sånn.....
DyRayBan is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 11:37   #42
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Ja.

Jeg vil ikke at passasjerer skal urinere i midtgangen, nei. Det er langt fra det samme som at jeg vil ha øye-for-øye, tann-for-tann utdelt som straff uten videre.

Generelt mener jeg også at det å hindre noen i å reise er en straff som er både underlig, streng og lite treffende, men jeg har for lengst innsett at mange her ikke ønsker at lovbrudd i luftfarten skal håndteres og straffes slik lovbrudd ellers håndteres i en liberal rettsstat. Menneskerettigheter, uskyldspresumpsjon og rett til forsvarer kan det virke som man vil forbeholde lovbrudd på bakken.
Lite treffende straff? Gjør du noe feil i trafikken, mister du lappen, gjør du noe feil som advokat , mister du retten til å være advokat.Gjør du noe feil i ett fly mister du retten til å reise syns jeg ikke høres så rart ut.

På tidlig 90 tallet, 92 om jeg husker korrekt, var familien vår på tur til Kreta.
Der hendte nesten samme historien på flyet nedover. Ett par kamerater i 20 årene var overstadig beruset, de satt rett bak oss og laget kvalme. Det ble tumulter og den ene spydde rett i hodet på min mor. Undertegnede som da var omlag 10 år ble såpass redd av bråket som ble, med politi som hentet de to og bråket, at ferien ble bortimot ødelagt. Jeg fikk så flyskrekk at å få med meg hjem etter to uker ferie ble ett helvete.
Det tok 7 år innen jeg klarte å bli med ett fly igjen.

Så om retten finner noen skyldige så hadde det ikke vært meg imot at de hadde mista retten til å eie ett pass i 10 år så kanskje det er en straff som virker preventivt på andre fyllebøtter senere.
Old 09-05-2011, 12:25   #43
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Lite treffende straff? Gjør du noe feil i trafikken, mister du lappen, gjør du noe feil som advokat , mister du retten til å være advokat.Gjør du noe feil i ett fly mister du retten til å reise syns jeg ikke høres så rart ut.
Når du blir fratatt førerkortet, mister du autorisasjonen til å kjøre bil og blir, ganske riktig, avhengig av kollektivtrafikk og taxi. Blir du fratatt passet, blir du nektet å forlate landet, det være seg som fotgjenger, togpassasjer eller flyreisende.

Når du ikkeklarer å skille retten til å bli anerkjent som norsk statsborger fra det å ha førerkort, så kjenner jeg dette blir litt fåfengt.
Old 09-05-2011, 12:28   #44
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Da er vi enige om å være uenige. Jeg mener retten til vern av de andre passasjerende burde veie høyere en retten til å reise. Men gratulere med dagen og ha en god dag

Last edited by jameson82; 09-05-2011 at 13:03.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 12:37   #45
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Men vi kan kanskje være enig om at oppslag i ei tabloidavvis er et litt tynt grunnlag for å nekte noen å forlate landet?
Old 09-05-2011, 12:41   #46
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Så om retten finner noen skyldige så hadde det ikke vært meg imot at de hadde mista retten til å eie ett pass i 10 år så kanskje det er en straff som virker preventivt på andre fyllebøtter senere.
Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Men vi kan kanskje være enig om at oppslag i ei tabloidavvis er et litt tynt grunnlag for å nekte noen å forlate landet?
ja det er vi enige om
Old 11-05-2011, 01:05   #47
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Da er vi enige om å være uenige. Jeg mener retten til vern av de andre passasjerende burde veie høyere en retten til å reise. Men gratulere med dagen og ha en god dag
Pass er ikke noe reisekort det er et identitetsbevis. Det er ikke noe du bare kan ta fra folk. Om du besitter et norskt pass eller ikke har heller ikke så mye å si for om du har lov å reise utenlands eller ikke. Dessuten går det helt fint an å lage kvalme på innenriksfly også.
Det som hadde vært kjekt noen ganger det hadde vært om det gikk å an å ilegge flyforbud på enkeltpersoner.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2011, 10:10   #48
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Norweigian fly omdirigeret til CPH - slagsmål om bord !

Antall disruptives (trøblete pax) har faktisk ikke steget veldig de siste årene, mye p.g.a. øket fokus etter 9.september 2001. Men i det aller siste kan det synes som man har begynt å slakke litt på linen igjen, og da kommer det nok flere tilfeller.

Så kan man kanskje diskutere det faktum at når flybillettene i blant er billigere (LCC) enn parkeringsavgiften til bilen, så vil man lettere få slike spesielle pax ombord. Jeg fløy selv med Ryanair her for ikke lenge siden, og det flere tilfeller av "urolige" pax ombord. Den ene satt i en svett og tilsølt singlet på overkroppen, det var alt. Ikke særlig hyggelig naboskap. Men igjen, betaler man 100 kroner over Nordsjøen, så må man vel ta høyde for dette...
Sikkert litt OT dette, men likevel en sammenheng mener jeg.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2011, 11:02   #49
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Men det er jo enhver pax-agents ansvar å si fra til trøblete pax at nå må det strammes inn, evt nekting dersom det noen har trøblet over streken. Enklere å ta sånt på bakken
enn i lufta.
Vet ikke noe om opptrinnet *før* boarding - men disse må ha vært åpenbart og synlig ekstremt bedugget før de gikk ombord?
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2011, 12:54   #50
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Antall disruptives (trøblete pax) har faktisk ikke steget veldig de siste årene, mye p.g.a. øket fokus etter 9.september 2001. Men i det aller siste kan det synes som man har begynt å slakke litt på linen igjen, og da kommer det nok flere tilfeller.
Måske en statistisk pudsighed, men tre hændelser i USA på samme dag:

"Søndag var der samme dag tre uregerlige passagerer på indenrigsfly i USA.

En mand fra Yemen blev overdraget til politiet efter han havde hamret på cockpitdøren på et American Airlines-fly på vej mod San Francisco.

Samme dag på landede Continental-fly fra Houston til Chicago ekstraordinært i St. Louis efter 34-årig mand i panikanfald prøvede at åbne en flydør. Og fly fra Delta Air Lines fra Detroit til San Diego landede ekstraordinært i Albuquerque, New Mexico, pga. lignende hændelse.

Passageren på American-flyet til San Francisco blev overmandet af besætningsmedlemmer og passagerer. Den 28-årige mand havde ifølge CNN et ”mentalt problem.”"

http://www.takeoff.dk/news/21081
Old 11-05-2011, 12:58   #51
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Man maa ogsaa ta tilgjengelighet og oppmerksomhet med i bildet. Tidligere var det mye som aldri ble rapportert, eller kun ble rappotert 'internt'. I dag havner det paa youtube foer flyet lander ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 11-05-2011, 13:07   #52
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wishmaster View Post
Men det er jo enhver pax-agents ansvar å si fra til trøblete pax at nå må det strammes inn, evt nekting dersom det noen har trøblet over streken. Enklere å ta sånt på bakken
enn i lufta.
Vet ikke noe om opptrinnet *før* boarding - men disse må ha vært åpenbart og synlig ekstremt bedugget før de gikk ombord?
Med online/automat check-in og mindre og mindre personlig kontakt til pax er det også blevet betydeligt sværere at "fange" disse typer inden boarding. Ofte har gateagenten kun få sekunder pr. pax ved boarding. Mit indtryk er dog at langt de fleste gør det så godt de kan. Jeg har også eksempler på Crew ombord på connecting flights som giver besked videre til næste fly om at holde øje med pax der er berusede eller har opført sig dårligt.
Old 11-05-2011, 23:53   #53
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Med online/automat check-in og mindre og mindre personlig kontakt til pax er det også blevet betydeligt sværere at "fange" disse typer inden boarding. Ofte har gateagenten kun få sekunder pr. pax ved boarding.
Du har faktisk et meget godt poeng der. Og det er jo slik at under boarding så har man som regel kun veldig få sekunder å evaluere en pax, samtidig som du skal boarde den, eventuelt sjekke pass osv. Veldig mange som har druket litt for mye klarer fint å ta seg sammen de få sekunder de står foran deg.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2011, 23:56   #54
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ikke glem at det finnes 'self-boarding' også .... Det er mange steder man kan komme seg helt ombord uten i det hele tatt å ha kontakt med et menneske .. Og det blir mer og mer av det ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply

Posting Rules