Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-05-2011, 15:39   #1
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
Widerøe BP valgte Widerøe

BP har valgt Widerøe som leverandør i forbindelse med skifte av personell på Skarv-feltet. Dette vil styrke direkteruta mellom BNN og OSL.

Quote:
Oljegiganten har valgt ruteflygninger over charter på sine flygninger til og fra Brønnøysund lufthavn.
www.banett.no/nyheter/article452007.ece
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2011, 16:20   #2
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: BP valgte Widerøe

Ser av artikkelen at andre selskaper også har gått fra charter til rutefly. Betyr dette slutten på flygninger for Helitrans og Bergen Air Transport?

Forøvrig litt morsomt å se at det kom noe godt ut av Norwegian Express styret i fjor vinter
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2011, 18:42   #3
Ståle
Amatør
 
Ståle's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
Default Re: BP valgte Widerøe

Gratulerer til Widerøe, et så bra selskap fortjener dette!
__________________
Reis og lev !

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2011, 20:38   #4
Wf-pax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 350
Default Re: BP valgte Widerøe

Flott å se at enda en aktør velger å reise med Widerøe, fremfor å fly charter Håper og tror at ruta mellom BNN og OSL er kommet for å bli!
Wf-pax is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2011, 21:04   #5
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: BP valgte Widerøe

Quote:
Originally Posted by WF2BNN View Post
Kun WF på flysiden på BNN nå....
Bergen Air Transport har fortsatt sin charter BGO-TRD-BNN.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2011, 22:25   #6
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: BP valgte Widerøe

Hvordan passer Widerøe's ankomster/avganger med helikopterrotasjonene -

Blir det mye ekstra venting for offshorereisende i forhold til charter ?
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2011, 23:06   #7
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: BP valgte Widerøe

Antageligvis blir vel heliflightene flyttet slik at de som kommer med WF kommer med offshore.
Hvis de ikke passer overens allerede.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2011, 23:22   #8
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: BP valgte Widerøe

Helikoptrene går vel mer eller mindre hele dagen, så trengs ikke store justeringer. De sender folk med det flyet som passer i forhold til platform de skal ut til.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2011, 07:08   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: BP valgte Widerøe

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Helikoptrene går vel mer eller mindre hele dagen, så trengs ikke store justeringer. De sender folk med det flyet som passer i forhold til platform de skal ut til.
Brønnøysund er en veldig liten heliport, med et 2-3 avganger pr dag. Så vidt jeg vet er det 2 helikopter stasjonert der nå, et fra HKS og et fra BHL.
Skarv FSPO skal ha litt over 100 mann ombord, dvs en helikopteravgang pr dag i ukedagene holder for å skifte ut personell.
Så ofte som det er forsinkelser når det gjelder helikoptertransport, er det liten vits å tilpasse flyruter til helikoptertider med tanke på transport FRA Brønnøysund.
Når det gjelder transport TIL Brønnøysund så kan det være greit at helikopteroperatøren justerer sine ruter slik at det passer noenlunde.
Tilbudet fra Brønnøysund er i dag allerede ganske bra til både TRD og OSL, til BGO og SVG blir det naturlig nok litt mer komplisert.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 06-05-2011 at 07:15.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 01:02   #10
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: BP valgte Widerøe

Etter som jeg har skjønt er det ofte både 5 og 6 avganger i løpet av dagen.

HKS har forøvrig 2 helikoptre stasjonert. Et S92 og en SuperPuma
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 02:24   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: BP valgte Widerøe

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Etter som jeg har skjønt er det ofte både 5 og 6 avganger i løpet av dagen.

HKS har forøvrig 2 helikoptre stasjonert. Et S92 og en SuperPuma
Sjekk heliport.no
3-4 avganger pr dag. vanligvis.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 11:21   #12
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: BP valgte Widerøe

En presisering av hvordan mannskapsskifte på en rigg foregår, da mange ikke har dette helt klart for seg.

En borerigg har vanligvis tre flighter i uka, hvor til sammen halve besetningen skiftes ut.
En for maritimt-/catering-, en for boredekks- og en for service/subcontractorpersonell.
De fleste av disse har sikkerhetsoppgaver om bord, og byttet må derfor skje på riggen.

Innsjekk en time før helikopteravgang pga sikkerhetsbriefing og "oppdressing" i overlevingsdrakter.
Rundtur for helikopteret på ca 2 timer +/-, avhengig av hvor langt fra land riggen ligger.

Her har charterfly sin store fordel med fleksibiliteten.

Flott for Widerøe å få mange "faste" passasjerer, men er redd dette går på bekostning av mine tidligere kolleger,
som får flere timer "å slå ihjel" på flyplasser - på hjemturen.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 21:51   #13
Majoren
Newcomer
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 5
Default Re: BP valgte Widerøe

Muligens vil også en charter løsning være billigere i lengden - da ikke rutefly venter på forsinkede helikoptere. Litt usikker på hvordan kostnadene (diett, dagsrater osv.) begynner å løpe ved forsinkelser, og man evt må vente til neste dag før man kommer seg hjem. Noen som vet hvordan dette fungere i oljebransjen?
Majoren is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 22:15   #14
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: BP valgte Widerøe

Quote:
Originally Posted by Majoren View Post
Muligens vil også en charter løsning være billigere i lengden
Dersom charter er både billigere og mer fleksibelt enn rutefly, så tviler jeg egentlig på at Widerøe hadde fått denne kontrakta.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 22:37   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: BP valgte Widerøe

Quote:
Originally Posted by Majoren View Post
Muligens vil også en charter løsning være billigere i lengden - da ikke rutefly venter på forsinkede helikoptere. Litt usikker på hvordan kostnadene (diett, dagsrater osv.) begynner å løpe ved forsinkelser, og man evt må vente til neste dag før man kommer seg hjem. Noen som vet hvordan dette fungere i oljebransjen?
Diett er ingen stor sum, men dagraten kan være betydelig. Det er ganske vanlig med en natt ved heliport i forbindelse med ut- og innreise, så dette blir ikke noe nytt. Folk fra hele landet jobber offshore, og mange har lang reisevei. Arbeidsgiver dekker selvsagt reise og hotell.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 22:39   #16
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: BP valgte Widerøe

At charter er mere fleksibelt enn rutefly kan det vel ikke være tvil om.

Her har det nok vært et betydelig politisk press - og oljeselskapene tøyer seg langt for å bli begunstiget i neste blokk/operatørtildeling.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 22:44   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
Default Re: BP valgte Widerøe

Charter forutsetter at alle skal samme sted - og det skal vel ikke disse? Og skal alle med videreforbindelser fra charterens destinasjon bookes om ved forsinkelse, blir det fort penger av det også. Det er heller ikke slik at chartere kan sitte og vente på paxen i evighet uten at det koster ekstra.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 22:52   #18
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: BP valgte Widerøe

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Charter forutsetter at alle skal samme sted - og det skal vel ikke disse?
Jo, for BNN (og tidligere KSU) så skulle alle til TRD. Nå skal de vel til TRD og OSL.
Quote:
Og skal alle med videreforbindelser fra charterens destinasjon bookes om ved forsinkelse, blir det fort penger av det også.
Mye fullflex, og for en stor del av paxen blir det løst med hyppige avganger på stamrutenettet. Noen faller selvsagt utenfor.

At man med WF kan 'spre' mannskap til både TRD og OSL (og en viss grad BOO) tror jeg er en stor vinner i denne saken.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 22:52   #19
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: BP valgte Widerøe

Nå var det vel normale crewchange som var utgangspunktet.
Ved avvik/forsinkelser så blir det jo minst like mye ombookinger med rutefly.

I tillegg så har chartermaskinen mulighet til å forandre routing slik at flest mulig
av passasjerne kommer nærmest mulig hjemstedet.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2011, 01:02   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: BP valgte Widerøe

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Nå var det vel normale crewchange som var utgangspunktet.
Ved avvik/forsinkelser så blir det jo minst like mye ombookinger med rutefly.

I tillegg så har chartermaskinen mulighet til å forandre routing slik at flest mulig
av passasjerne kommer nærmest mulig hjemstedet.
Jeg klarer ikke helt se for meg en chartret J31 fly fra Brønnøysund og ta en runde innom OSL, BGO, SVG og TRD. Med rute-tilbudet som eksisterer til og fra Brønnøysund så er det få grunner til å bruke charterfly.
Hammerfest-Stavanger er en mer utfordrende rute!


På små destinasjoner er det også mulig for rutefly å vente på innkommende helikopter, har opplevd det på Kvernberget et par ganger.

Quote:
Jo, for BNN (og tidligere KSU) så skulle alle til TRD. Nå skal de vel til TRD og OSL
Da var det vel Statoil-chartere som kun fløy de som jobbet i operatørselskapet og hadde base i Stjørdal? Det samme gjelder vel også for Odfjell.
Andre enn de som jobber i operatørselskapet som skal til og fra riggen trenger også transport til Brønnøysund, og svært få bor på samme sted i slike tilfeller.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Helseforetakene valgte SAS og Widerøe mackover Flyforum 2 24-02-2012 23:56
StatoilHydro valgte EB Flyforum 5 09-03-2008 21:49
Helseforetakene valgte Norwegian MountainDew Flyforum 1 03-01-2008 20:12
Helseforetakene valgte Norwegian TG923 Flyforum 2 03-01-2008 12:24
DM valgte Servisair i CPH Jan Flyforum 6 18-02-2005 15:20


All times are GMT +2. The time now is 11:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.