![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]()
BP har valgt Widerøe som leverandør i forbindelse med skifte av personell på Skarv-feltet. Dette vil styrke direkteruta mellom BNN og OSL.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Ser av artikkelen at andre selskaper også har gått fra charter til rutefly. Betyr dette slutten på flygninger for Helitrans og Bergen Air Transport?
Forøvrig litt morsomt å se at det kom noe godt ut av Norwegian Express styret i fjor vinter ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Amatør
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
|
![]()
Gratulerer til Widerøe, et så bra selskap fortjener dette!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 350
|
![]()
Flott å se at enda en aktør velger å reise med Widerøe, fremfor å fly charter
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Bergen Air Transport har fortsatt sin charter BGO-TRD-BNN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Hvordan passer Widerøe's ankomster/avganger med helikopterrotasjonene -
Blir det mye ekstra venting for offshorereisende i forhold til charter ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Antageligvis blir vel heliflightene flyttet slik at de som kommer med WF kommer med offshore.
Hvis de ikke passer overens allerede.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Helikoptrene går vel mer eller mindre hele dagen, så trengs ikke store justeringer. De sender folk med det flyet som passer i forhold til platform de skal ut til.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Skarv FSPO skal ha litt over 100 mann ombord, dvs en helikopteravgang pr dag i ukedagene holder for å skifte ut personell. Så ofte som det er forsinkelser når det gjelder helikoptertransport, er det liten vits å tilpasse flyruter til helikoptertider med tanke på transport FRA Brønnøysund. Når det gjelder transport TIL Brønnøysund så kan det være greit at helikopteroperatøren justerer sine ruter slik at det passer noenlunde. Tilbudet fra Brønnøysund er i dag allerede ganske bra til både TRD og OSL, til BGO og SVG blir det naturlig nok litt mer komplisert. Last edited by Dag Viking; 06-05-2011 at 07:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Etter som jeg har skjønt er det ofte både 5 og 6 avganger i løpet av dagen.
HKS har forøvrig 2 helikoptre stasjonert. Et S92 og en SuperPuma
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
3-4 avganger pr dag. vanligvis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
En presisering av hvordan mannskapsskifte på en rigg foregår, da mange ikke har dette helt klart for seg.
En borerigg har vanligvis tre flighter i uka, hvor til sammen halve besetningen skiftes ut. En for maritimt-/catering-, en for boredekks- og en for service/subcontractorpersonell. De fleste av disse har sikkerhetsoppgaver om bord, og byttet må derfor skje på riggen. Innsjekk en time før helikopteravgang pga sikkerhetsbriefing og "oppdressing" i overlevingsdrakter. Rundtur for helikopteret på ca 2 timer +/-, avhengig av hvor langt fra land riggen ligger. Her har charterfly sin store fordel med fleksibiliteten. Flott for Widerøe å få mange "faste" passasjerer, men er redd dette går på bekostning av mine tidligere kolleger, som får flere timer "å slå ihjel" på flyplasser - på hjemturen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Dec 2009
Posts: 5
|
![]()
Muligens vil også en charter løsning være billigere i lengden - da ikke rutefly venter på forsinkede helikoptere. Litt usikker på hvordan kostnadene (diett, dagsrater osv.) begynner å løpe ved forsinkelser, og man evt må vente til neste dag før man kommer seg hjem. Noen som vet hvordan dette fungere i oljebransjen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Dersom charter er både billigere og mer fleksibelt enn rutefly, så tviler jeg egentlig på at Widerøe hadde fått denne kontrakta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
At charter er mere fleksibelt enn rutefly kan det vel ikke være tvil om.
Her har det nok vært et betydelig politisk press - og oljeselskapene tøyer seg langt for å bli begunstiget i neste blokk/operatørtildeling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
|
![]()
Charter forutsetter at alle skal samme sted - og det skal vel ikke disse? Og skal alle med videreforbindelser fra charterens destinasjon bookes om ved forsinkelse, blir det fort penger av det også. Det er heller ikke slik at chartere kan sitte og vente på paxen i evighet uten at det koster ekstra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
Quote:
At man med WF kan 'spre' mannskap til både TRD og OSL (og en viss grad BOO) tror jeg er en stor vinner i denne saken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Nå var det vel normale crewchange som var utgangspunktet.
Ved avvik/forsinkelser så blir det jo minst like mye ombookinger med rutefly. I tillegg så har chartermaskinen mulighet til å forandre routing slik at flest mulig av passasjerne kommer nærmest mulig hjemstedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Hammerfest-Stavanger er en mer utfordrende rute! På små destinasjoner er det også mulig for rutefly å vente på innkommende helikopter, har opplevd det på Kvernberget et par ganger. Quote:
Andre enn de som jobber i operatørselskapet som skal til og fra riggen trenger også transport til Brønnøysund, og svært få bor på samme sted i slike tilfeller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Helseforetakene valgte SAS og Widerøe | mackover | Flyforum | 2 | 24-02-2012 23:56 |
StatoilHydro valgte | EB | Flyforum | 5 | 09-03-2008 21:49 |
Helseforetakene valgte Norwegian | MountainDew | Flyforum | 1 | 03-01-2008 20:12 |
Helseforetakene valgte Norwegian | TG923 | Flyforum | 2 | 03-01-2008 12:24 |
DM valgte Servisair i CPH | Jan | Flyforum | 6 | 18-02-2005 15:20 |