![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
|
![]()
Så fra Afganistan at båren(e) til de drepte hos FN ble fløyet avgårde i UN-fly Dash 7.
Vet at Widerøe hadde disse en gang i tiden. Synes at disse flyene (Dash 7) har gått over i historien. Var denne flytypen en flopp ? Eller hva ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=490663Forum-link ifjor. Her har du video fra show på SVG med ekte WF DH7.
Var det noen som en gang har nevnt at DH7 var litt treg i lufta (flytid) og brukte litt mye suppe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Posts: 546
|
![]()
Kan ikke annet en elske Dash 7!!! En fantastisk fly!
![]() Ble vel for dyrt å holde fire motorer med mat og stell...? Steinar http://www.seabee.info |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]()
Hvis man sammenligner med dagens arbeidshester på kortbaneflyplasser, så er det tydelig hva to ekstra motorer kan tilby: flere passasjerer (50) og kortere avgangs- og landingsbane. Men, som nevnt, altfor dyrt å drifte, to ekstra motorer som skulle ha fuel og vedlikehold.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: BGO
Posts: 84
|
![]()
Denne videoen sier vel litt om flyets egenskaper
http://www.youtube.com/watch?v=O3yk5...eature=feedlik
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
|
![]()
Vanvittig tøff video der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]()
Helt vilt! Aldri sett før. Wow.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Totalt ble det bygget 113 maskiner. Den maskinen som har figurert på bilder fra Afghanistan de siste dagene ifm angrepet på FN personell har cargodør i fremre del av kabinen. Dette er en utgave som Widerøe ikke hadde. Av disse 113 maskinene er 51 fremdeles i bruk. 30 maskiner står lagret. 27 er kassert og 5 er w/o. (opplysninger fra airlinerlist.com). I Widerøes flåte var følgende maskiner innom. C/N: 026, 028, 029, 034, 041, 045, 046, 049, 084, 091 og 110. Alle var versjon 102, bortsett fra c/n 110 som var versjon 110 (også fra Airlinerlist.com og plane-spotter.com). Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: Haugesund
Posts: 175
|
![]()
Er en utrolig pen maskin, fløy med denne fra FBU til TRD tidlig 90 tallet husker jeg. er noe med det 4 motorene som gjorde at jeg aldri glemmer denne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]()
Pen? Dæsj Seven er et tøft fly, men pen er ikke noe som ville fallt meg inn
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,055
|
![]()
Fikk noen turer med denne, minnes kabinen som litt mørk og ´tung´, var vinduene forholdsvis små ? Syntes det var stor opptur da Dash-8 overtok.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=ezjfU4KtZtc
Enda en demonstrasjon av STOL egenskapene til 7ern |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2005
Location: Bærgen
Posts: 342
|
![]() Last edited by erlingjo; 07-04-2011 at 00:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2005
Location: Bærgen
Posts: 342
|
![]()
Og en liste over de 5 maskinene som ikke eksisterer lenger:
http://www.baaa-acro.com/Types%20d'a...d%20Dash-7.htm erlingjo |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]()
Fløy med Arkia Dash-7 fra Eilat - Tel Aviv i 1997 og nå sist med PAS fra Cairo - Sharm i 2008.
Reiserapport med bilder: http://forum.flyprat.no/showthread.p...um+air+service |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]() Quote:
Polaris, tøff, kanskje fin, men ikke pen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]()
Her er en Dash 7 i sitt rette element i Courchevel:
http://www.youtube.com/watch?v=55Ssw...eature=related
Last edited by Redcap; 07-04-2011 at 11:22. Reason: linkproblemer |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2005
Location: Bærgen
Posts: 342
|
![]()
Flyplassen i Courchevel ble brukt i åpningen av James Bond, Goldeneye..
Men det var OT erlingjo |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kondensstriper eller ikke | Vede | Småprat | 3 | 31-08-2020 23:25 |
Ta pilotutdanning eller ikke? | Tralala | General Aviation og sjøfly | 0 | 27-03-2017 18:25 |
Torp - WF Dash eller ikke? | LN-MOW | Flyforum | 6 | 09-12-2010 09:54 |
Fullt eller ikke? | kimmam | Reiseforum | 5 | 21-12-2009 18:05 |
Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess? | Stian | Flyforum | 10 | 16-07-2008 15:51 |