![]() |
|
![]() |
#261 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Her er en link hvor pilotforeningen til Norwegian uttaler seg, så at dette IKKE er en lønnskamp er vel ganske godt dokumnetert, ikke bare i denne artikkel.
http://boarding.no/art.asp?id=45530 Lønnsnivået som er tilbydt er relativt greit så langt jeg vet, det er mere andre forhold som er diskusjonen. Videre også dette med tjenestegjøring ellers i Skandinavia og intern konkuranse på sikt. Vi så alle hvilken katastrofe det var for SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Newcomer
|
![]()
FAKTA: Basen ligger i HEL. Jeg er ret god til geografi. HEL ligger i Finland, IKKE i Estland, Somalia eller Paraguay, I følge deres aftale skal løn og forhold afspejle landet hvor basen ligger. Hvorfor i himlens navn tales der hele tiden om Estiske forhold og lønninger?
FAKTA: Piloterne får ingen pension, ingen Loss of Licence og andre forsikringer, ingen diæter, ingen telefonpenge, ikke dækket omkostninger til OPC, medical, licence og transport mellem bopæl og HEL. Kun 8 fridage om måneden, ingen løn under sygdom (kun grundløn!!, skal vi tale flight safety her ??) Over 3 sygedage: ingen løn, over 5 sygedage er fyringsgrund. Piloten skal selvfølgelig selv betale for lægeattesten! Skal også selv betale vaccinationer incl influenza (required) FAKTA: Hvis piloten forlader inden for de 12 måneder, skal han/hun selv betale for uddannelsen af en såkaldt replacement pilot. Hvor mange Norske eller Finske lønmodtagere har 12 måneders opsigelse? Firmaet kan opsige kontrakten immediately. FAKTA: Piloten må stole på at firmaet giver ham de lovede 800 timer om året for at tjene de lovede penge. Han er ikke garanteret andet end grundlønnen FAKTA: Kunta Kinte.., undskyld Piloten må ikke arbejde for andre i 6 måneder EFTER kontraktens ophør uden tilladelse!!!! These are the naked facts, gentlemen. Shame on you, Kjos ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Og ingen lønnskamp! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Fyfan vilka sjuka anställningsvillkor om ovanstående gäller för DY Finlands piloter.
Jag trodde bättre om Kjos..Norges starke man och "golden boy". Nu är han nere på samma bottennivå som Ryanairs MOL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Nå har jeg bare lest gjennom avtalen som DY har lagt ut på sine sider:
I avtaleteksten står det "minimum of 8 days...", som vel er noe vi som har andre jobber er vant med. Quote:
Quote:
..ellers er det vel en del som ikke fremkommer av avtalen, som sykeordninger o.l. som evt. er en kombinasjon av Estisk lov og evt. den sykekasse man er medlem av.
![]() |
![]() |
#266 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Dette med at pilotene ikke får lønn under sykdom og mulighet for sparken, har vist seg etterhvert å være feil. Det stod kun i et utkast til avtalen etter hva jeg har forstått. Nå henvises det i stedet til de regler for sykelønn som gjelder for Estland
![]() Er det noen som har sett reaksjoner på DY sine kontrakter i finske medier egentlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
2) Læs næste kapitel: Failure to complete the service period etc . Dvs de 12 måneder du signer for! 3) Hvad har Estisk lov at gøre med en skandinav der arbejder for et norsk selskab, på norsk AOC, i Finland at gøre? 4) Synes du at 8 fridage er godt? Weekendarbejde, helligdage,skæve arbejdstider, væk fra familien i 20 dage om måneden, subpart Q? Arbejder du i luftfart? Its still a shaite contract :-( |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er vel en del omtrentlige tolkninger av den kontrakten som er lagt ut som eksempel hos Norwegian.... Jeg synes ikke det vitner om en redelig motstand når det er så mange unøyaktigheter & direkte feil...
Jeg har tatt utgangspunkt i kontraktseksemplet som er lagt ut her: http://media.norwegian.com/no/Presse...er/?iId=609788 Quote:
FAKTA: Den ansatte får NOK 5000,- per måned i housing allowance (det er mange som synes å "glemme" dette aspektet). Det er ikke vanlig i andre deler av arbeidslivet, så dette regner jeg som ekstra lønn. FAKTA: Bakketransport dekkes "during training and operational duty". ID billetter er tilgjengelig for transport til/fra base. Det er ikke veldig vanlig å få betalt reise til/fra arbeidssted, så i så måte er man godt vant i bransjen. Sykefraværproblematikken er imidlertid ikke en god sak, men at man må betale for legeattest selv er også helt standard praksis i resten av arbeidslivet. Quote:
Quote:
Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Og TOS: Dere snakker om forskjellige dokumenter!! Last edited by Turbomeca; 05-04-2011 at 22:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
- commits any grave misconduct, convicted of crime osv." Mao. kontrakten kan termineres om den ansatte ikke opptrer i henhold til lov & rett osv. Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg sier ikke den er god, men jeg synes enkelte her leser kontrakten med litt for mye dugg på brillene.
![]() |
![]() |
#273 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
http://media.norwegian.com/no/Presse...er/?iId=609788 Hvilken kontrakt diskuterer dere andre? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
How low can you go? DY lærte en lekse av Polen oppholdet der de måtte forandre de delene i kontrakten som ikke holdt mål! Dette kunne blitt utfallet i HEL også, men jeg er redd det er mange desperate piloter som gjør at dette blir realiteten. De er villige til å jobbe etter slike kontrakter. Vi har hatt mange diskusjoner om CC i FR angående dette tema. Det er ingen som tvinger folk til å skrive under på slike kontrakter.
Jeg er faktisk mot hva DY gjør her, men det er alltid to parter. Hadde ikke DY fått disse kontraktspilotene måtte de ha løst dette anderledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette er kontrakten som iflg pprune ble presentert under intervjuvene:
http://www.pprune.org/nordic-forum/4...ml#post6340507 |
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Meningsløst å diskutere denne saken videre. Det virker som at alt som er normalt i pilotbransjen automatisk blir slaktet med argumentet "....det er helt standard i andre deler av arbeidslivet". En slik argumentasjon er for enkel og holder bare ikke mål. Jeg blir mer og mer imponert over enkeltes evne til å sette seg inn i andres verden, og det kan nå virke som det diskuteres kun for å diskutere og ikke for å bringe noe nytt og fornuftig inn i saken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#278 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Her kan man tydligvis ikke bidra med argumenter når dette ikke passer med de debatterende pilotene her. Det er åpenbart ikke en fruktbar måte å tilnærme seg denne saken. Jeg må si at jeg er nesten direkte overrasket over at TCAS her forsøker å feie åpenbare poenger under teppet med at man ikke forstår bransjens egenart. Forklar meg hvorfor alt ved pilotyrket skal være noe helt annet enn standard arbeidskontrakter? (f.eks. transport til/fra base, betalte utgifter til sykemelding fra lege, ingen klausuler i kontrakten som hindrer at man går direkte til en konkurrerende aktør osv.) Jeg begriper iallefall ikke hva som er så spesielt med pilotyrket at dette er alfa & omega. Jeg skjønner at man skal ha kompensasjon for ugunstig arbeidstid, til å dekke lisenser, forsikringer osv., men alle de andre aspektene ser jeg ikke helt at følger av "pilotbransjens egenart". Last edited by TOS; 05-04-2011 at 23:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Prisen for fri konkurranse begynner nå etterhvert å bli høy. Er det en 'menneskerett' å få drive et firma med en kostbase som ligger over det 'forsvarlig drift' koster? Jeg ser hele tiden at man 'må tilby slavelønn' (min overdrivelse) for å kunne gi massene sitt produkt (i dette tilfelle plass i en rødneset 737). Men hvis man ikke kan drive forsvarlig med den kostbasen man har, hva er da vitsen med å ture frem og lansere disse tjenestene? Hvorfor kan man da ikke holde seg til å levere tjenester hvor man kan ha en fortjenestemargin som gir rimelig gode betingelser for både ansatte, ledelse og aksjonærer?
Kanskje man burde ta et skritt tilbake og revurdere alle disse åpne grensene, globaliseringen og de andre nymotens forretningsideene og heller satse litt på velferd og gode betingelser, selv om prisene er litt høyere. Folkets kjøpekraft ville sannsynligvis vært tilsvarende bedre, så da ville det vært mer midler i sirkulasjon totalt sett. Men jeg ser hvor dette går. Kjos har allerede antydet i foredrag at IC-satsingen blir med utenlandsk arbeidskraft og man kan vel kanskje forvente å se VP- eller andre bokstaver på flykroppen når 787'ene ruller ut på Everett eller i Charleston. Kortrutene blir det neste fordi man 'må' ha ned kostnadene - og dette har tror jeg har vært en underbevisst langsiktig strategi fra starten .. Resten av flyflåten vil om få år gå samme veien som handelsflåten - 'fordi det er for dyrt med skandinaver ombord'. Takk - dette var dagens frusting - fra en som beundrer Kjos for hva han har fått til men som blir mer og mer betenkt over veien han nå velger å gå.... Det koster å frelse verden, men når man ikke vil betale prisen, går man på trynet før eller siden.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ny Norwegian-base: København | sail4fun | Flyforum | 222 | 16-01-2025 04:20 |
Ny Norwegian-base: Edinburgh | Trdfly | Flyforum | 20 | 22-09-2018 08:57 |
Norwegian i gresset i Helsinki | FL002 | Flyforum | 0 | 13-07-2017 06:21 |
Norwegian starter Helsinki - Dubai W15/16 | thedude | Flyforum | 12 | 18-08-2015 00:02 |
Norwegian åpner ruter til Helsinki | MartinL | Flyforum | 44 | 19-07-2011 14:13 |