Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-03-2011, 00:57   #1
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SK371 kansellert på fredag

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg tror du har forstått det rett. Crewmangel kan ikke akkurat defineres som ekstraordinære omstendigheter, så om kanselleringen kommer mindre enn en uke før avgang (og man ikke kan bookes om til en avgang som gir omtrent samme ankomsttid) så er det EUR 250,-. Slik leser iallefall jeg reglene.
Det spørs hva som er årsaken til crewmangel. Ved sykdom utover det som er vanlig, så er det absolutt ekstraordinært.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 04:43   #2
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: SK371 kansellert på fredag

Såpass beredskap at man kan takle sykefravær to dager før avgang bør man kunne forlange uten at det skal kunne gå inn under ekstraordinære omstendigheter.

Er vel neppe EU-forordningens intensjon at det skal gå uten kompensasjon for de som blir rammet.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 08:00   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SK371 kansellert på fredag

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det spørs hva som er årsaken til crewmangel. Ved sykdom utover det som er vanlig, så er det absolutt ekstraordinært.
Fra EU 261/2004:

(14) As under the Montreal Convention, obligations on operating air carriers should be limited or excluded in cases where an event has been caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Such circumstances may, in particular, occur in cases of political instability, meteorological conditions incompatible with the operation of the flight concerned, security risks, unexpected flight safety shortcomings and strikes that affect the operation of an operating air carrier.

(15) Extraordinary circumstances should be deemed to exist where the impact of an air traffic management decision in relation to a particular aircraft on a particular day gives rise to a long delay, an overnight delay, or the cancellation of one or more flights by that aircraft, even though all reasonable measures had been taken by the air carrier concerned to avoid the delays or cancellations.


Så crewmangel er ikke en av extraordinary circumstances. Sykdom ut over det vanlige er nok neppe å definere inn i denne kategorien heller.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 11:19   #4
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
SAS Re: SK371 kansellert på fredag

Vel, jeg kom i alle fall igjennom hos SAS etter drøye 20 min i telefonkø. Det fantes seter på fly i 18-tiden og i 19-tiden, men i bookingklasse C. Og det kan jeg fortelle dere, at bolaget lar deg ikke booke om til de flightene, så lenge du stiller med en billett i bookingklasse T. Full refusjon, eller ta til takke med 2000-flyet. Skal ikke klage på servicen, damen sjekket til og med hos Norwegian for å se om det var ok prisede billetter der som alternativ, men nei. Damen i andre enden var til og med så hjelpsom at hun ringte billettkontoret for å høre om det var mulig å gjøre et unntak - men det var det overhodet ikke snakk om.

Jeg kan skjønne at man skal drive butikk, men er egentlig ganske skuffet over at bolaget ikke gjør mer for å prøve å få folk med billett frem i rimelig tid, når de faktisk har fysisk mulighet - selv om man i dette tilfellet satt med en billigbillett. Fra et kundeperspektiv virker det i alle fall ganske negativt når årsaken er at man ikke har ansatt nok folk til å takle sykefravær, eller evt ikke er villige til å betale folk nok for å jobbe ekstra (selvsagt innenfor gjeldende regelverk).

Anbefalt løsning fra SAS er å forsøke en ombooking fredag formiddag, da det sikkert er noen som avbestiller på ettermiddagsflightene. Det skal visst være gode odds (har i alle fall MOW tipset meg om), men det medfører jo viss usikkerhet og en ikke ubetydelig ekstrainnsats i telefonen.

Er det noen som har erfaring fra tilsvarende situasjoner med Norwegian? Er det slik at når man skal reise på en høyfrekvent strekning i Norge med billig(ste) bookingklasse, så bør man bestille hos Norwegian? Akkurat nå tenker jeg at det er bedre med 15-20 minutter "vanlig" forsinkelse med DY enn 3,5 time forsinkelse pga sykefravær og påfølgende ombooking hos SK...
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 21:32   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SK371 kansellert på fredag

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Så crewmangel er ikke en av extraordinary circumstances. Sykdom ut over det vanlige er nok neppe å definere inn i denne kategorien heller.
Jeg synes du skal gi en god argumentasjon på at sykdom utenom det vanlige betyr et ordinært tilfelle.

Punkt 14 er for øvrig en del eksempler og ikke uttømmende, det kan også argumenteres at det rent lovmessig ikke tillates å fly med færre crew av sikkerhetsmessige årsaker, at det også kan regnes som "unexpected flight safety shortcomings". Men det er klart det er nok et tilfelle som ikke kan sies krystalklart før det er testet i retten.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2011, 11:51   #6
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
SAS Re: SK371 kansellert på fredag

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
(...) Men det er klart det er nok et tilfelle som ikke kan sies krystalklart før det er testet i retten.
Vel, nå er det neppe aktuelt å ta dette til noen rettssal, så viktig er det ikke... det får holde at jeg holder meg unna SAS i fremtiden når jeg kan, for dette synes jeg totalt sett var meget dårlig håndtert av bolaget.

Quote:
Originally Posted by flappflapp View Post
Anbefalt løsning fra SAS er å forsøke en ombooking fredag formiddag, da det sikkert er noen som avbestiller på ettermiddagsflightene. Det skal visst være gode odds (har i alle fall MOW tipset meg om), men det medfører jo viss usikkerhet og en ikke ubetydelig ekstrainnsats i telefonen.
Anbefalingen fra bolaget om å ringe på fredag formiddag, da det "er mindre trafikk da" og "sikkert kommer noen avbestillinger" viser seg å ha liten verdi så langt. 30+ minutter telefonkø og det har så vidt vært ett ledig sete på Amadeus, som forsvant etter kort tid.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2011, 13:27   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
Default Re: SK371 kansellert på fredag

Quote:
Originally Posted by flappflapp View Post
Vel, nå er det neppe aktuelt å ta dette til noen rettssal, så viktig er det ikke... det får holde at jeg holder meg unna SAS i fremtiden når jeg kan, for dette synes jeg totalt sett var meget dårlig håndtert av bolaget.
Ja, du får ta toget, for DY har sitt å stri med de også:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83518
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2011, 14:27   #8
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: SK371 kansellert på fredag

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ja, du får ta toget, for DY har sitt å stri med de også:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83518
Ikke verdens beste forklaring fra DY, men dette er jo tross alt langt frem i tid og det viste seg jo at det var mulig å få refundert og evt booke seg inn på den nye flighten (ikke så det spesielt dyrt ut på skjermdumpen heller).

Det jeg reagerer mest på hos SK i denne saken er at de to dager før turen setter en opp på flight 3,5 timer etter opprinnelig avgang, når det beviselig finnes rikelig med billetter på tidligere flighter ved ombooking. Og ved konkret telefonhenvendelse litt senere nektes man å få ett av de ledige setene på tidligere flight "fordi det er feil bookingklasse på billetten din". Det synes som om SAS anser bookingklasse T for å være "T for trash" og at de som er så uheldige å ha en slik billett kan behandles som kveg.

Hadde vært interessant å vite hva som er DYs rutiner ved kansellering og ombooking, for alt jeg vet kan de jo være like stivbeinte som SAS. Enn så lenge får jeg leve under regelen: "When faced with two evils, try the one you never tried before!"
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2011, 14:40   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: SK371 kansellert på fredag

Quote:
Originally Posted by flappflapp View Post

Det jeg reagerer mest på hos SK i denne saken er at de to dager før turen setter en opp på flight 3,5 timer etter opprinnelig avgang, når det beviselig finnes rikelig med billetter på tidligere flighter ved ombooking. Og ved konkret telefonhenvendelse litt senere nektes man å få ett av de ledige setene på tidligere flight "fordi det er feil bookingklasse på billetten din".
Nja .. ikke heeeelt korrekt dette. Det ble ikke satt opp en ny flight - det var en eksisterende flight du ble overført til. Nå så jeg ikke status på flightene før kanselleringen, men man blir prioritert etter status og pris. Naturlig nok er det ikke plass til alle på første flight på en fredag ettermiddag, så med T-klasse havner man litt bak i køen.

Da jeg så på flightene, var det ett enslig sete ledig på de tidligere flightene. At man ikke vil bruke det til en T-klasse er en vurdering jeg ikke kan eller vil gjøre. Men uansett - på slike dager er det gjerne en del 'jumpers' og noshow, så hvis du stiller deg på venteliste på tidligere fly, vil du ha gode sjanser til å komme med.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 25-03-2011, 20:12   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SK371 kansellert på fredag

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Jeg synes du skal gi en god argumentasjon på at sykdom utenom det vanlige betyr et ordinært tilfelle.

Punkt 14 er for øvrig en del eksempler og ikke uttømmende, det kan også argumenteres at det rent lovmessig ikke tillates å fly med færre crew av sikkerhetsmessige årsaker, at det også kan regnes som "unexpected flight safety shortcomings". Men det er klart det er nok et tilfelle som ikke kan sies krystalklart før det er testet i retten.
Hva er da sykdom innenfor det "vanlige"? Jeg innser at dersom halve pilotkorpset spiser fellesmiddag og blir matforgiftet så kan man kanskje kunne si at det er noe ekstraordinært, men dersom man skal kunne definere litt mer sykdom enn vanlig som ekstraordinært så blir det vel en smule meningsløst. Det er vel flyselskapets ansvar å ha back-up løsninger som dekker opp i slike tilfeller, og om ledig kapasitet ikke er stor nok til å ta unna et par ekstra sykdomstilfeller så får vel selskapet punge ut med erstatning. Nå vet jo ikke jeg hva som har skjedd i dette tilfellet, men det må vel uansett være selskapets ansvar å godtgjøre at noe ekstraordinært har skjedd. Crewmangel per se kan neppe være det.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK371 torsdag 18 mars adressa Register- og ATC-Forum 0 18-08-2016 00:33
Reg på SK371 26/12-2010 SpotOn Register- og ATC-Forum 2 03-01-2011 21:05
CO 38 kansellert onsdag 22.12 SQ 777 Flyforum 36 23-12-2010 23:57
KLM Kansellert FlyboyKarsten Flyforum 4 14-12-2010 16:19
SK371 30JUL seilfly Register- og ATC-Forum 3 30-07-2006 09:01


All times are GMT +2. The time now is 11:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.