Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2005, 15:17   #1
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Norge er KLM`s 4. største marked...

I siste utgave av bransjebladet Travel News så bekreftes det at Norge er KLM`s 4. største marked...etter Nederland, Storbritannia og Tyskland...
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2005, 15:18   #2
DY
ScanFlyer Dusty

Default Re: Norge er KLM`s 4. største marked...

Puhh...det var endag godt
Men er det etter antall seter, avganger, inntjening eller passasjerer?
DY is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2005, 15:22   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

OMSETNING!!!
Old 06-10-2005, 15:23   #4
DY
ScanFlyer Dusty

Skulle vært morsomt og sett samme oversikten for SAS
Old 06-10-2005, 15:27   #5
PP
ScanFlyer Molded

Nu er der altså en ting i er nød til at fortælle mig!

Hvordan kan det være at der er så stor glæde over KLM's satsning på Norge og på at KLM betjener mere eller mindre enhver by i Norge af bare en hvis størrelse? Som jeg ser det, er dette faktum helt klart med til at udvande potentialet for direkte interkontinentale flyvninger fra Norge/Oslo.

Det undre mig specielt set i det lys at mange ser SAS som den store stygge ulv og KLM som frelseren - nu ved jeg godt nogen vil påstå det er fordi SAS er det nationale selskab for Norge og derfor iflg visse personer bør have en forpligtelse til at tilbyde langdistance flyvninger fra Norge.

Hmmm - det er vist dagen i dag hvor jeg stiller spørgsmål...

PP is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2005, 15:32   #6
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Godt spørsmål pp - som jeg håper du får svar på!
Old 06-10-2005, 15:37   #7
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by PP
Nu er der altså en ting i er nød til at fortælle mig!

Hvordan kan det være at der er så stor glæde over KLM's satsning på Norge og på at KLM betjener mere eller mindre enhver by i Norge af bare en hvis størrelse? Som jeg ser det, er dette faktum helt klart med til at udvande potentialet for direkte interkontinentale flyvninger fra Norge/Oslo.

Det undre mig specielt set i det lys at mange ser SAS som den store stygge ulv og KLM som frelseren - nu ved jeg godt nogen vil påstå det er fordi SAS er det nationale selskab for Norge og derfor iflg visse personer bør have en forpligtelse til at tilbyde langdistance flyvninger fra Norge.

Hmmm - det er vist dagen i dag hvor jeg stiller spørgsmål...
Tror nok mange nordmenn velger å fly KLM utenlands da man fra AMS har mange nonstop-avganger. KLM byr dessuten på priser som helt klart kan konkurrere med SAS. SAS har som kjent ingen langruter fra Norge, så nordmenn må uansett mellomlande og bytte fly om en skal ut av Europa. Mange nordmenn flyr SAS, men det kunne vært enda flere om det hadde vært langruter ut fra Norge. Som en sikkert har fått med seg så er passasjerene langt mer opptatt av at det er minst mulig stop og flybytte når en skal ut å fly. Om SAS hadde turt å satse fra OSL så tror jeg faktisk ikke det hadde gått så galt. Kravet måtte selvsagt være at SAS hadde en flytype som passet det norske markedet...noe dem altså ikke har, eller har tatt høyde for når man investerte i nye flytyper.
Inntil videre finner en mange nordmenn ombord i KLM...og stadig flere på LH sine ruter fra bla FRA.....AY fra Helsinki (med snart enda flere materuter til HEL. CO har jo også oppdaget at nordmenn bruker ruten deres godt...så godt at dem nå øker antall avganger raskere enn først meldt/planlagt. ).....og i mellomtiden sitter SAS og venter på bedre tider....og lurer på hvorfor nordmenn ikke bruker dem i enda større grad.Litt tafatt av SAS spør du meg....savner et offensivt SAS!
Old 06-10-2005, 15:40   #8
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Men svaret er nok ikke så enkelt... Mange fra f.eks Oslo velger andre byer enn CPH for å bytte fly selv om de skal til byer SAS flyr til fra CPH... Her teller nok smak, behag, avtaler, pris, ønske om å opprettholde konkurranse etc...
Old 06-10-2005, 15:44   #9
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by EB
Men svaret er nok ikke så enkelt... Mange fra f.eks Oslo velger andre byer enn CPH for å bytte fly selv om de skal til byer SAS flyr til fra CPH... Her teller nok smak, behag, avtaler, pris, ønske om å opprettholde konkurranse etc...
Ja se der...der svarte du jo selv litt på spørsmålet fra pp Skal du eller jeg ringe SAS og informere dem
Old 06-10-2005, 15:44   #10
OEH
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by EB

Og sikkert det at mange etterhvert har valgt andre bonusprogrammer enn SAS/Star Alliance.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2005, 15:45   #11
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Ikke minst...bonusprogram styrer fortsatt tross gamlerektoren fra bergen!
Old 06-10-2005, 15:48   #12
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by EB
Ikke minst...bonusprogram styrer fortsatt tross gamlerektoren fra bergen!
Ja bonusprogrammene er nok en grunn....tviler nok ikke på det. Kanskje SAS bør kreve dem fjernet for å "beskytte" markedet sitt....
Old 06-10-2005, 15:52   #13
Jack
ScanFlyer Blue

Jack's Avatar

Jeg er slett ikke sikker på at nordmenn ser på SAS som et nasjonalt selskap! Tror Braathens i sin tid ble sett på som det.. Og jeg er ikke sikker på at den holdningen vil endre seg med det første… dette er vel noe SAS kunne ha undersøkt… en type markedsundersøkelse hvor de kan finne ut hvorfor de ikke er mer populær blant det VG-lesende folk….
Det ser også ut til å lønne seg å reise med andre selskap… Det er langt fra alle som er som EB som kan velge selskap uavhengig av pris…Eller for å si det på en annen måte… velge SAS uansett hva dem koster….
Og kvaliteten på reisen er ikke så ulik mellom selskapene.. dermed er det vel fort pris som teller mest…. Dette er bare synsing fra min side… det er slett ikke umulig at jeg tar feil….

:smokin :smokin
Jack is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2005, 15:54   #14
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

pp: Jeg tror det har med å gjøre at SAS har tradisjonelt vært motvillige til å satse på direkteruter fra Oslo. Rutene har gjerne kommet etter at konkurrentene har meldt sin ankomst.
KLM har vist større vilje til å satse på Norge enn SAS har gjort (følelsessmessig), og de har fått betalt for det. KLM er ikke reise-Norges frelser, men de har satset og vunnet. SAS har dessverre også et litt shabby omdømme i Norge (varierende grunner, ikke alt like rasjonelt eller rettferdig ). Og de bør være et paradoks for SAS-konsernet at KLM er så sterke i Norge, og man bør kanskje se litt på årsakene.

Personlig hadde jeg gjerne sett langruter fra SASOSL, men når de ikke vil eller finner grunnlag må man også akseptere at man "dekker bordet" for KLAF, BA, Finnair osv. Om stoppen er i CPH eller AMS er ett fett for de fleste av oss.
På rent generelt grunnlag vil jeg si at jeg liker SAS veldig godt, men jeg klarer også å glede meg over at andre selskaper enn nettopp SAS gjør det bra på norske flyplasser.
Old 06-10-2005, 16:05   #15
OEH
ScanFlyer Gold

Jeg tror heller ikke SAS blir sett på som et nasjonalt selskap i Norge.
Braathens var det "nasjonale" selskapet her til lands, og nå ser det ut som Norwegian er i ferd med å overta den rollen i folks bevissthet.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2005, 16:07   #16
DY
ScanFlyer Dusty

Enig med de 2 siste innleggene. Regner med pp fikk besvart spørsmålet sitt.
Old 06-10-2005, 16:18   #17
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Ingen tvil om at Norwegian har overtatt som "The norwegian flag carrier" - derfor skjønner jeg ikke Petter Jansens sterke ønske om å beholde Braathens flagget...

Jack! SAS har stort sett alltid vært billigst på pris over dammen og da gjør det jo ikke noe at poengene i tillegg har skaffet oss plass foran gardinen... Ganske likt det andre opplever hos andre selskap som absolutt ikke plager meg - men mine poeng er nå samlet hos en allianse - plager det deg...
Old 06-10-2005, 17:20   #18
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Jeg er enig med mye som skrives her, men jeg tror desverre at suksessen til KLM kan SAS bare takke seg selv for. Jeg tror det norske markedet har mistet tillit til SAS.

SAS har vært en etternøler og sjeldent vært pioner innen luftfart her til lands de siste årene. Jeg tror tillitten er svekket etter deres opptreden som monopolist og mangel på villighet til å satse fra Norge.

Ironien blir jo bare forsterket når SAS hele tiden tar ETTER konkurenter og ikke omvent!

Når da utenlandske Selskaper gir ett intrykk at de SATSER på det norske markedet, hvilket KLM i aller høyeste grad har gjort, er de reisende meget motaklige for nye alternativer slik som KLM.

Dessuten er det jo helt for jævlig at det er Norwegian som må til for å dra igang en ekspansjon i SAS.

Man kan godt si at SAS setter kunden i fokus så mye man vill, men det hjelper ikke når de reisende ikke sitter igjen med det samme intrykket.

Old 06-10-2005, 17:33   #19
Jack
ScanFlyer Blue

Jack's Avatar

Quote:
Originally posted by EB
Jack! SAS har stort sett alltid vært billigst på pris over dammen og da gjør det jo ikke noe at poengene i tillegg har skaffet oss plass foran gardinen... Ganske likt det andre opplever hos andre selskap som absolutt ikke plager meg - men mine poeng er nå samlet hos en allianse - plager det deg...
At jeg nevner deg betyr ikke at det plager meg… : ) Men bruker ikke du å ”klage” over at det er for billig å fly, at servicen som man MÅ ha blir borte, at du mer en gjerne betaler ekstra for å få en bedre service, og du liker ikke lavprisselskap og dets brukere(foppal supportere og andre uvaskede bøller.. ) At du vil samle poeng er helt greit… for oss som ikke kan reise så ofte er ikke poengene så viktig… når man har to barn og to voksne så kan man fort bruke pris først…. :smokin
Du er heldig som alltid finner SAS flygninger som er billigst.. det skjer ikke så ofte med meg, og folk jeg kjenner som også må reise på budsjett!
:smokin
Jack is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2005, 17:43   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Monopolisten som bare tar etter konkurrenter...?

Posting Rules