Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-02-2011, 23:06   #1
SpottAir
ScanFlyer King

United ERJ-145 - ubehagelig opplevelse

Jeg har fløyet en ERJ-145 en gang, og det blir og den siste. Det var EWR-BWI for ganske nøyaktig 1 år siden. Jeg trodde jeg skulle dø.

Continentals ERJer flys av ExpressJet, som ikke har den beste trackrecorden (se på styrten i Buffalo).

Flyet var skittent og i dårlig forfatning. Flyvertinna virket sliten. Under take-off kom det en kraftig risting fra halen - det føltes som om halen skulle falle av. Resten av flighten var uproblematisk helt fram til innflygningen. Jeg har aldri vært mer redd i mitt liv. Jeg syntes vi gikk veldig høyt, piloten syntes nok det og, og en av de (sikkert copiloten) senket like gjerne flapsen rett ned, hele veien. Flyet begynte å riste og nesa gikk opp i været. En dame bak meg skrek, og i cockpiten hørte jeg: (satt på første rad) "What are you doing!?" "Flaps 10! #%!* thrust!" Nesa gikk ned, og omsider fikk vi gjort en hard landing.

Jeg anbefaler dere å aldri reise med regionalfly i USA, særlig ikke ERJ145 eller ExpressJet.
SpottAir is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 23:27   #2
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Default Re: ERJ-145 - verdens skumleste fly

Hvis det du beskriver stemmer er det vel heller flyselskapet som er skummelt, ikke flytypen? Uansett er vel én enkeltstående opplevelse nokså tynt grunnlag for å dømme både operatør og type på?
Old 18-02-2011, 23:31   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: ERJ-145 - ubehagelig opplevelse

Quote:
Originally Posted by SpottAir View Post

Continentals ERJer flys av ExpressJet, som ikke har den beste trackrecorden (se på styrten i Buffalo).
Sjekk fakta. Buffalo var Colgan, og flytypen var en Dash8 Q400 ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 23:31   #4
O_K_
ScanFlyer Silver

Aner ikke noe om hvordan ExpressJet er, min første erfaring med ERJ145 var med BMIbaby, og det var kjempetrivlig. Varm mat og en behagelig overfart mellom CPH og EDI. Min andre erfaring var med City Airline mellom CPH og TRD som standin for blueline (som igjen var standin for Widerøe pga Q400). Begge turene føltes helt trygge, og flyene så nye og freshe ut.

Tror nok ikke du skal dømme 145 pga en dårlig opplevelse.
Old 18-02-2011, 23:34   #5
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Nei, flytypen er ganske god og grei egentlig. Kanskje jeg som var mye yngre da.
Fløy vel BA Regional med ERJ-145 OSL-MAN da den dengang opererte. Koselig lite fly.
Alt virka helt OK, ren og fin lakk, innevendig var det rent, og grei C-mat på det lille man fikk plass til. Opplevde ingen ting av spesielle hendelser.
Følte meg trygg og komfortabel.

Så; det er nok ikke flyet. Jeg tror det heller har den menneskelige faktoren helt foran som ga deg noen støkk i livet. Så - stryk bort ERJ 145 fra den lista og legg til den menneskelige faktoren i stedetfor. Kanskje jeg burde fila en tripreport fra 2002?

...pssst...!
Quote:
20. feb: CO2355 EWR-BWI E145
Iflg upcoming flights... har du tenkt på at du skal fly samme type om ca et døgn ? Si fra om du får samme opplevelse igjen, da, så kan vi kanskje begynne å se faremomentet med flytypen eller menneskelige faktoren foran.
Nei, for all del ... Har jeg bomma, eller? Nå ser jeg at du skal ha AF1275 med A319 18feb (idag) så tenker jeg at de har jo begynt med E190 AF Regional. Så da var det vel ifjor? Så må du kanskje update upcoming flights?

Last edited by Wishmaster; 18-02-2011 at 23:41.
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 23:34   #6
LN-REF
ScanFlyer Gold

LN-REF's Avatar

Kjenner meg overhode ikkje igjen i det SpottAir skriver dei to gangane eg har flydd Embraer ERJ 145 fra ExpressJet!

En gang var fra Mobile til Houston i 2004 og den andre fra Houston til Lake Charles i 2009...

Last edited by LN-REF; 19-02-2011 at 00:03.
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 23:36   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Aner ikke noe om hvordan ExpressJet er, min første erfaring med ERJ145 var med BMIbaby, og det var kjempetrivlig. Varm mat og en behagelig overfart mellom CPH og EDI.
BMI Regional. Baby flyr 737

Ellers har jeg mange flygniner med ERJ-145 og en med Expressjet, og ville ikke nølt med å fly dem igjen

Last edited by Someone; 18-02-2011 at 23:39.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 23:38   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Stort sett gode erfaringer med ERJ-145 her også (Continental, men husker ikke operatør).

...jeg tror derimot Volvo er en farlig bil. Satt på med en Volvo-taxi en dag og sjåføren kjørte som en tulling, det var ubehagelig og bilen brøt også fartsgrensen i tillegg til at den skle på det glatte føret og holdt på å kjøre på rødt lys. Tror aldri jeg skal sitte i en Volvo mer.

Old 18-02-2011, 23:40   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Jeg gleder meg til å prøve ERJ-145. Håper jeg får muligheten til å fly den når skyways åpner SVG-ARN.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 23:40   #10
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Jeg syntes vi gikk veldig høyt, piloten syntes nok det og, og en av de (sikkert copiloten) senket like gjerne flapsen rett ned, hele veien. Flyet begynte å riste og nesa gikk opp i været. En dame bak meg skrek, og i cockpiten hørte jeg: (satt på første rad) "What are you doing!?" "Flaps 10! #%!* thrust!" Nesa gikk ned, og omsider fikk vi gjort en hard landing.
Utrolig hvor mye du har klart å få med deg og bedømme fra første rad i kabinen. Var cockitdøren åpen siden du har klart å gjøre disse observasjonene og betraktningene?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 23:44   #11
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

SpottAir - jeg ser av presentasjonen din at du er en ung mann, sikkert uten veldig stor erfaring med flyvning!?
Før du kommer med slike bastante påstander, må du for det første sjekke fakta slik at du er sikker på at det du skriver er korrekt. For det andre, så er det litt hastig å trekke slike konklusjoner ut fra en enkelt flyvning.
Selv har jeg kun en flyvning med ERJ-145 - det var også med Continental Express, og det var en herlig tur, flytypen syntes jeg også var behagelig sett i forhold til størrelsen
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 23:45   #12
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
...jeg tror derimot Volvo er en farlig bil. Satt på med en Volvo-taxi en dag og sjåføren kjørte som en tulling, det var ubehagelig og bilen brøt også fartsgrensen i tillegg til at den skle på det glatte føret og holdt på å kjøre på rødt lys. Tror aldri jeg skal sitte i en Volvo mer.
Ukas beste
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 23:49   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Jeg har fløyet en ERJ-145 en gang, og det blir og den siste. Det var EWR-BWI for ganske nøyaktig 1 år siden. Jeg trodde jeg skulle dø..
Det hastet derimot ikke så mye med å advare oss andre?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 23:49   #14
SpottAir
ScanFlyer King

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Utrolig hvor mye du har klart å få med deg og bedømme fra første rad i kabinen. Var cockitdøren åpen siden du har klart å gjøre disse observasjonene og betraktningene?
Å sitte på rad 1 i et fly er som å sitte foran en dør og lytte til noen som prater på andre sida - cockpiten er ikke lydisolert.
SpottAir is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 23:51   #15
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Ok, jeg har aldri flydd tidligere, så greit å vite.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2011, 00:00   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Å sitte på rad 1 i et fly er som å sitte foran en dør og lytte til noen som prater på andre sida - cockpiten er ikke lydisolert.
Kan ikke si jeg hørte noe fra cockpit når jeg satt på rad 1 denne uken.........tror det heller var litt turbulens som skremte deg
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2011, 00:18   #17
Polaris
Free Luigi

Selv om noen hylte i dødsangst er jeg i tvil om man hadde hørt noe på rad 1 i et Dash 8-fly, som jeg så langt har følt har hatt den tynneste og mest pinglete cockpitdøra av alle fly. Flere kandidater? Aldri prøvd Embraer så her må andre uttale seg.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2011, 00:27   #18
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Dette var svært tynt å komme med Spottair.

Kanskje du har hatt en dårlig opplevelse pga. dårlig vær eller lignende. Men at du dømmer ERJ-145, Express Jet og regionalfly nord og ned ellers i USA blir for meg helt latterlig!

Når du i tillegg kommer med slike faktafeil blir det desverre for dumt.
Old 19-02-2011, 08:28   #19
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Jeg har fløyet en ERJ-145 en gang, og det blir og den siste. Det var EWR-BWI for ganske nøyaktig 1 år siden. Jeg trodde jeg skulle dø.

Jeg anbefaler dere å aldri reise med regionalfly i USA, særlig ikke ERJ145 eller ExpressJet.
Meg bekjent har Air France, American Airlines, SAS osv osv også havarert?
Fraråder du alle å fly med disse selskapene også?
haavig is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2011, 09:31   #20
sega
ScanFlyer Blue

til info så er ikke 10 en flapsetting på erj145.
Og Colgan er ikke ExpressJet
sega is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules