Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2011, 12:29   #1
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Default Leiebil type litt stilig in the US of A

Sitter og leker med tanken på å leie en erkeamerikansk "sportsbil" (skrivemåten er bevisst ) type Ford Mustang, Chevrolet Camaro eller kanskje helt opp i Corvette eller Dodge Challenger når vi er på Hawaii i sommer. Men er det noen som har noen tips om hvilke selskaper man bør leie sånt hos, og er det noen som vet litt om tilgjengelighet?
Prøvde bla. hertz.com, uten å bli det spøtt klokere. Corvette var "sold out" (yeah, right - snakker om leie i juli!), mens Mustang var listet opp som både "kun forhåndsbetaling" og "forhåndsbetaling ikke mulig". Avis (som jeg har Preferred Card hos) lar meg ikke booke eksakt bilmodell, men det er kanskje enklere om jeg booker først når jeg er der borte?

Tips og råd tas imot med stor takk!
Old 12-02-2011, 12:37   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Leiebil type litt stilig in the US of A

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Avis (som jeg har Preferred Card hos) lar meg ikke booke eksakt bilmodell, men det er kanskje enklere om jeg booker først når jeg er der borte?

Generelt sett - får du booket hjemmefra så blir det ofte billigere da prisingen tar høyde for at man må ha forsikring, og at basisprisen derfor er lavere. I USofA har de fleste frosikring via kr-kort/jobb så kommer tax og forsikring i tillegg til oppgitt pris (USD 30/dag og oppover).

Har selv opplevd at det via Avis koster eks. USD350/uke alt inkl. fra Norge. USD 350/uke + tax/fee/forsikring på USA-siden.

For den type bil du er på jakt etter, med evt. garantert type, så er det ikke sikkert du har noe alternativ.

Old 13-02-2011, 21:07   #3
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Er det i det hele tatt noen av de større leiebilselskapene som lar deg detaljbestille biltype?

Et alternativ kan kanskje være å booke en klasse under og satse på ivrige selgere av oppgradering når du henter ut bilen?
Old 13-02-2011, 21:10   #4
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Er det i det hele tatt noen av de større leiebilselskapene som lar deg detaljbestille biltype?

Et alternativ kan kanskje være å booke en klasse under og satse på ivrige selgere av oppgradering når du henter ut bilen?
Mener at Hertz gir deg mulighet til å bestille bestemte bilmerker/typer i USA.

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 21:45   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post

Alle selskapene i USA kan man bestille detaljert biltype

Mer her: https://www.hertz.com/rentacar/byr/i...deHomeView.jsp
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 00:50   #6
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Hertz.com lar deg i utgangspunktet gjøre det, men hjemmesiden deres påstår hardnakket at det kun er Mustang og Wrangler som ikke er "sold out" allerede nå (vi snakker om leieforhold i midten til slutten av juli) - samt at Mustang kun er tilgjengelig mot forhåndsbetaling og at forhåndsbetaling ikke er tilgjengelig. Og da blir websiden deres verdiløs. Så planen var egentlig å ringe Avis i Norge (hvor jeg er med i Preferred) for å sjekke om det lar seg gjøre via telefon.
Old 14-02-2011, 06:17   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Hertz.com lar deg i utgangspunktet gjøre det, men hjemmesiden deres påstår hardnakket at det kun er Mustang og Wrangler som ikke er "sold out" allerede nå (vi snakker om leieforhold i midten til slutten av juli) - samt at Mustang kun er tilgjengelig mot forhåndsbetaling og at forhåndsbetaling ikke er tilgjengelig. Og da blir websiden deres verdiløs. Så planen var egentlig å ringe Avis i Norge (hvor jeg er med i Preferred) for å sjekke om det lar seg gjøre via telefon.
Det betyr at de ikke har disse bilene paa lokasjonen du soeker paa.

Prestige collection saa jeg ikke paa Hawaii, men Fun collection, baade Wrangler og tonnevis med Mustang Cab

Jeg ville forsoekt en annen webbrowser, det er mange bugs paa Hertz sine sider
Old 14-02-2011, 13:38   #8
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Jeg prøver å få tak i en Camaro med Hertz i California i slutten av august - overgang september. Umulig. Ganske sprøtt et halvt år i forveien.

Selv Mustang cab. er også utsolgt.
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 13:44   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Litt OT i denne tråden ( men kanskje lage en US leiebiltråd ?.

Kort spørsmål: Har noen av de store mindre enveistillegg enn andre over statsgrensene ? I vårt tilfelle pick-up MSY, levering SAT ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 14:47   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Litt OT i denne tråden ( men kanskje lage en US leiebiltråd ?.

Kort spørsmål: Har noen av de store mindre enveistillegg enn andre over statsgrensene ? I vårt tilfelle pick-up MSY, levering SAT ?
Stort sett har jeg opplevd at de "store" er billigere på One Way drop off, altså Hertz og Avis er billigere enn Dollar / Enterprise / Alamo. Men dette varierer fra stat til stat, så lag test bestillinger.
Old 14-02-2011, 15:01   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Det er viktig å huske at det er store forskjeller på de forskjellige Mustangene, en standard leiebil bil Mustang Cabriolet er direkte kjedelig - en totalt uinspirert V6 motor som like gjerne kunne ha sittet i en Toyota....med kjøreegenskaper som en rattkjelke i dyp våt sne....

Derimot en Mustang med V8 og aller helst SVT (SVT delen til Ford er vel på vei ut dessverre) men de har vel radbrukket Shelby navnet noe og kommet opp med en noenlunde artig utgave. En skal ikke helt glemme Reidar mobilene - en del av de mindre Cadilaccene, spesiellt Cab´ene er morsomme...

Men når dette er sagt er det begrenset med veier på Hawaii hvor en kan ha stor glede av de bedre kjøre egenskapene.....det har vært helt greit med disse forkledde "Toyota´ene" (Mustang V6, Chrysler PT Cruiser Cab, Sebring Cab). Både på Maui og The Big Island har vi møtt en del kø, særlig i rushtidene (fra flyplassen gjennom Kona mot Captein Cook, fra OGG og ofte store deler av veien til godt forbi Lahaina på Maui...) Oahu har vi ikke testet de siste årene men både Reidar (Honolulu = Reidar Town) og Dag Johnsen har jo vært der nylig.
Old 14-02-2011, 15:07   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Jeg prøver å få tak i en Camaro med Hertz i California i slutten av august - overgang september. Umulig. Ganske sprøtt et halvt år i forveien.

Selv Mustang cab. er også utsolgt.
Mange lokasjoner har ikke disse bilene, spesielt HLE (Hertz Local Edition). Tilgjengeligheten paa flyplasser er vanligvis rimelig god

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er viktig å huske at det er store forskjeller på de forskjellige Mustangene, en standard leiebil bil Mustang Cabriolet er direkte kjedelig - en totalt uinspirert V6 motor som like gjerne kunne ha sittet i en Toyota....med kjøreegenskaper som en rattkjelke i dyp våt sne....

Derimot en Mustang med V8 og aller helst SVT (SVT delen til Ford er vel på vei ut dessverre) men de har vel radbrukket Shelby navnet noe og kommet opp med en noenlunde artig utgave. En skal ikke helt glemme Reidar mobilene - en del av de mindre Cadilaccene, spesiellt Cab´ene er morsomme...

Men når dette er sagt er det begrenset med veier på Hawaii hvor en kan ha stor glede av de bedre kjøre egenskapene.....det har vært helt greit med disse forkledde "Toyota´ene" (Mustang V6, Chrysler PT Cruiser Cab, Sebring Cab). Både på Maui og The Big Island har vi møtt en del kø, særlig i rushtidene (fra flyplassen gjennom Kona mot Captein Cook, fra OGG og ofte store deler av veien til godt forbi Lahaina på Maui...) Oahu har vi ikke testet de siste årene men både Reidar (Honolulu = Reidar Town) og Dag Johnsen har jo vært der nylig.
Naa er det jo cabrioletopplevelsen man er mest ute etter med Mustang Cab paa Hawaii
Old 14-02-2011, 15:10   #13
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Quote:

Enig i mye av dette.

Nå skal det likevel nevnes at V6 utgaven av Mustang 2010 (og eldre) hadde 210 HK (samme motor de bla. bruker i Explorer).
2011 modellen har fått 310 HK i V6. Har selv testet begge, og det er en verden av forskjell. Hadde det til tider veldig morro med 2011 modellen og leier den gjerne igjen dersom jeg ikke finner en Camaro.

Har cab utgavene samme motorisering som coupe?

Er det mulig å leie en SVT eller Shelby hos Hertz eller Avis?

Setter STOR pris på om noen sier i fra dersom de kommer over en ledig Camaro siste uken i august.

Last edited by LNv22; 14-02-2011 at 15:23.
Old 14-02-2011, 15:13   #14
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Jeg snakket med Hertz, Hyatt Waikiki like før jul ( 21 desember da jeg leverte vår Town Car ) vedr. Mustang for en kompis som skal over dit i juni og de sa at de nesten kunne garantere en siden de hadde mange. Og det er maaange å se på veien. Virker som nr. 1 leiebil..

Når det gjelder Oahu er går det smått og bedagelig rundt på øya. Så en V6 holder i masse... Kan vel kjøre litt raskere på H 1 eller H 2 ut og inn av Honolulu, men mye køer nesten hele dagen. Til tider står det nesten stille. Det er derfor jeg velger Town Car eller Cadillac DTS.. Passer en meget bedagelig gubbe som meg ( 65 neste uke ). Gubbebil for ekte gubber...

Skal gjerne snoke litt for deg . Er jo tilbake i ReidarTown 18. april. Kan droppe innom Budget som har kontor vegg i vegg med Hertz i Hyatt Waikiki.

Vil sikkert ikke være vanskelig å finne Avisbutikk også..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 15:18   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Enig i mye av dette.

Nå skal det likevel nevnes at Mustang 2010 modellen hadde 210 HK og 2011 modellen har fått 310 HK. Har selv testet begge, og det er en verden av forskjell.

Hertz har "spesial utgaver" på enkelte utleie steder, langt i fra alle, men spesiellt i byer som SFO og LAX har vi endt opp med mange morsomme utgaver da særlig sent på kvelden på travle dager ... allt i fra Jaguar XK til Range Rover Sport dukket plutselig opp....Hertz har vel også en spesial bygget versjon av Corvette...
Old 14-02-2011, 15:20   #16
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Mange lokasjoner har ikke disse bilene, spesielt HLE (Hertz Local Edition). Tilgjengeligheten paa flyplasser er vanligvis rimelig god

Naa er det jo cabrioletopplevelsen man er mest ute etter med Mustang Cab paa Hawaii
100% enig....men Mustang Cab Standard er jo en enorm nedtur - snakk om Puddel i Ulveklær....
Old 14-02-2011, 15:26   #17
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Quote:
Hertz har "spesial utgaver" på enkelte utleie steder, langt i fra alle, men spesiellt i byer som SFO og LAX har vi endt opp med mange morsomme utgaver da særlig sent på kvelden på travle dager ... allt i fra Jaguar XK til Range Rover Sport dukket plutselig opp....Hertz har vel også en spesial bygget versjon av Corvette...
Ok. Så det kan lønne seg å komme litt sent? Skal hente bilen på flyplassen i SFO, anslagsvis 23. august. Jeg møter gjerne sent dersom det er mer snacks inne da
Blir godt fornøyd med en Mustang 2011, men dertil mer enn misfornøyd dersom jeg får den dvasse 2010 utgaven. Ser likevel for meg Camaro som det optimale da jeg ikke har fått prøvd denne ennå. Range Rover Sport kan jeg kjøre i Europa, så nei takk.

Last edited by LNv22; 14-02-2011 at 15:29.
Old 14-02-2011, 15:50   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Standard cabriolet, som betyr Sebring eller Mustang er tilgjengelig den 23 august. Det samme er Prestige Collection, Volvo C70 cab.

Fun Collection Mustang og Corvette (som betyr GARANTERT biltype) er utsolgt, men det betyr ikke at de ikke har Mustanger tilgjengelig, kun at de ikke garanterer biltype

Bestiller du Sebring, er sjansen MEGET stor at du faar Mustang Cab. Jeg har aldri faatt/sett en Sebring cab hos Hertz
Old 14-02-2011, 15:54   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:

Setter STOR pris på om noen sier i fra dersom de kommer over en ledig Camaro siste uken i august.
Ja, kun V6 hos Hertz

Avis har ikke slikt paa de fleste stedene, kanskje forsoeke aa ringe dem?

Camaro kommer ikke opp paa Hertz lista engang paa SFO. Jeg kan ringe Platinum Desk senere denne uken og sjekke hva de kan garantere
Old 14-02-2011, 15:59   #20
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Ok. Så det kan lønne seg å komme litt sent? Skal hente bilen på flyplassen i SFO, anslagsvis 23. august. Jeg møter gjerne sent dersom det er mer snacks inne da
Blir godt fornøyd med en Mustang 2011, men dertil mer enn misfornøyd dersom jeg får den dvasse 2010 utgaven. Ser likevel for meg Camaro som det optimale da jeg ikke har fått prøvd denne ennå. Range Rover Sport kan jeg kjøre i Europa, så nei takk.

Det er jo litt gambling, for oss har det bare vært tilfeldig at vi har ankommet sent, men ja det er da vi har endt opp med de mest artige bilene....men dette skjedde kanskje 2 ut av 10 ganger, så det er vel bedre å sikre seg det en ønsker. Hertz har færre GM produkter, selv om dette endrer seg, tidligere var nesten 100% Ford hos Hertz (Jaguar, Volvo og Land Rover var jo også Ford) og 100% GM hos Avis - men etter finanskrisen trakk bilfabrikkene seg ut av leiebil industrien og en finner mere blandinger i flåtene....

Er enig med Tommy at det går utrolig laaangt mellom Chrysler Produktene hos Hertz.

Posting Rules