Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2011, 20:54   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
Default Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Quote:
VG tok turen tur/retur Gardermoen-Fagernes mandag morgen. Begge veiene var vi to passasjerer om bord i det 30 seters flyet fra DOT LT, inkludert VGs journalist.

Dermed kunne vi nyte upåklagelig service fra flyvertinnen: Personlig sikkerhetsgjennomgang uten mikrofon, kaffe uten ventetid, og fritt valg av sete. «Nesten som et privatfly,» som damen i innsjekkingen på Gardermoen sa det.

Passasjerantallet er omtrent som vanlig for flyene, som går til og fra Valdres to ganger om dagen mandag-fredag, og en gang på søndag - hver uke hele året.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10021992

Stilig kabininteriør i det flyet der. Hadde ikke sagt neitakk til en tur med dem. Så var det denne debatten om hva vi skal finne oss i at skattepengene går til da?


Flyprat? Småprat? I don't know....
Twin Otter is online now   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 20:56   #2
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Legg ned ruten, og bruk pengene på annet enn å frakte luft....
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 20:56   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Jeg så den reportasjen der, og tenkte med meg selv at det sikkert finnes bedre måter å disponere samferdselsmidler.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 21:00   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg så den reportasjen der, og tenkte med meg selv at det sikkert finnes bedre måter å disponere samferdselsmidler.
Jeg siterer videre:

Quote:
- Hvis de legger ned ruten, vil det være et nytt slag for Innlands-Norge, som allerede sliter med folketall og bedriftsnedleggelser, sier ordføreren i Nord-Aurdal, der Fagernes ligger, Helge Halvorsen.

Han mener at man ikke kan se på rutetrafikken til flyplassen alene.

- Uten rutefly vil ikke Avinor ha bemanning i tårnet. Dermed vil også chartertrafikken stoppe opp. Og den øker. Flyplassen er kjempeviktig for reiselivsnæringen både i Valdres, Hemsedal og deler av Hallingdal, argumenterer Ap-ordføreren.
Ordføreren har et poeng her. Reiselivsnæringen/turismen er viktig for denne regionen....
Twin Otter is online now   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 21:03   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

<mod>
Flyttet til småprat for diskusjon om distriktspolitikk og pengebruk (siden saken allerede er tatt opp i en annen tråd).

Den flyrelaterte siden av saken kan tas her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73765
eller her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=51614
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 09-02-2011 at 23:37.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 21:28   #6
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Jeg siterer videre:



Ordføreren har et poeng her. Reiselivsnæringen/turismen er viktig for denne regionen....
Joda, ordføreren har et poeng, turisme er en vesentlig del av næringslivet i området.

Men det er ikke sånn at det ramler charterfly støtt og stadig, det kommer ett i ny og ne.

Men 100-150 passasjerer i hver, kan det umulig være det som utgjør vinn eller forsvinn for de tusenvis av hotellsenger i området.

Den største tabben var da de la ned togforbindelsen.

Nå er det taxfreebutikken på OSL som holder liv i denne lufthavnen.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 21:35   #7
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Den vg artikkelen fikk hvertfall fylt to seter. Da blir det t/r VDB-OSL 8/3 for SAS museet og spotting :P
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 21:37   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,102
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Den største tabben var da de la ned togforbindelsen.
Valdresbanen brukte håpløs lang tid og Oslo-Fagernes dekkes idag bra og effektivt av bil og buss. Det gjennstår å ruste opp deler av E16, men alt i alt er det ikke spesielt langt å kjøre mellom Oslo og Fagerners
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 21:45   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Valdresbanen brukte håpløs lang tid og Oslo-Fagernes dekkes idag bra og effektivt av bil og buss. Det gjennstår å ruste opp deler av E16, men alt i alt er det ikke spesielt langt å kjøre mellom Oslo og Fagerners
Jeg er av og til i møte i Oslo der en av møtedeltagerne er en som jobber på Fagernes Lufthavn. Han kommer alltid i egen bil...
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 21:56   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Det avisen m.fl. ofte glemmer når man skriver om slike ting er hvor folk bor. De skriver som om alle bor på flyplassen. Jeg er ikke lokalkjent i Fagernes (og omegn) men innbiller meg at flesteparten av passasjergrunnlaget bor på Oslo-siden av Fagernes, dvs. nedover dalen og dermed har enda kortere vei til Oslo enn avstanden fra flyplassen. Som nevnt tidligere også så slipper man jo også omveien om Romerike hvis man kjører bil og skal til Oslo sentrum.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 22:04   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Quote:
I fjor fløy 3921 passasjerer med charterfly til eller fra Fagernes.
Det er 2000 personer T/R det, eller 10 fulle charter 752'er fra England. Mener dere virkelig at man skal holde oppe en rute som ingen bruker, full flyplasstjeneste osv, for å ta i mot 10 charterfly i året? Dette er vanvitting bruk av offentlige midler, verken mer eller mindre.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 22:57   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Det er 2000 personer T/R det, eller 10 fulle charter 752'er fra England. Mener dere virkelig at man skal holde oppe en rute som ingen bruker, full flyplasstjeneste osv, for å ta i mot 10 charterfly i året? Dette er vanvitting bruk av offentlige midler, verken mer eller mindre.
Helt riktig. Enkelte lokalpolitikere mangler helt bakkekontakt ... (pun intended)
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 00:21   #13
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Alternativet er tap av arbeidsplasser, permisjoner osv. Vil tippe at de prosentene som mister jobben sin, og alle de bedriftene som evt. kan gå konkurs vil kunne koste staten mer enn 12 millioner kroner i året. Alternativet er å flytte fra regionen og få jobb en annen plass - dette er også utrolig uheldig for regionen, som da gradvis blir fraflyttet.

Selvfølgelig er det veldig egoistisk å opprettholde denne ruten også - men hvis næringslivet trenger denne ruten, så er jeg villig til å betale noen kroner ekstra i året for at næringslivet i Fagernes-området skal opprettholdes.

De ti charterflyene tilsvarer ikke mye etter storby-standard. Men for en region som ikke er preget med like mye turisme, så er de 2000 personene veldig mye - og kan ofte være essensielle for lokalområdet.

Jeg tror nok at våre kjære, folkevalgte har grublet litt over dette. Menneskefaktorer spiller også en rolle i verdens beste land å leve i.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 00:31   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Det koster mye mer enn 12 millioner i året. Det er bare tilskuddet til DOT. I tillegg kommer personal- og vedlikeholdskostnader på flyplassen, rednings- og sikkerhetsutstyr, osv. Det er ikke så langt fra Gardermoen, slik at de kunne hatt gratis busser mange ganger daglig derfra, og fortsatt spart store summer.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 07:59   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,102
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Nå trekker du en hel rekke slutningen og ser kun på den ene siden av saken. Det kan godt være du har rett med jeg kan finne motargumenter til samtlige av punktene dine

Quote:
Originally Posted by Egenes View Post
Alternativet er tap av arbeidsplasser, permisjoner osv. Vil tippe at de prosentene som mister jobben sin, og alle de bedriftene som evt. kan gå konkurs vil kunne koste staten mer enn 12 millioner kroner i året. Alternativet er å flytte fra regionen og få jobb en annen plass - dette er også utrolig uheldig for regionen, som da gradvis blir fraflyttet.
Her antar du at det vil være umulig for de direkte berørte å skaffe seg nye jobber i regionen. Ja, de vil risikere og måtte gå ledige en liten periode, men for de fleste bør det være mulig å få jobb innen rimelig tid. Det er ikke alle som mister jobben som gir opp, stempler inn på NAV og dett var dett

En av kommunene i Valdres, Øystre Slidre, var for en oversikt for 2 år siden den kommunen i landet med lavest arbeidsløshet

Quote:
Selvfølgelig er det veldig egoistisk å opprettholde denne ruten også - men hvis næringslivet trenger denne ruten, så er jeg villig til å betale noen kroner ekstra i året for at næringslivet i Fagernes-området skal opprettholdes.
Hvis næringslivet trenger denne ruten, hvorfor bruker de den ikke da? Når man ser på belegget er det ting som tyder på at næringslivet ikke bruker ruten og dermed faktisk ikke trenger den. Fra Fagernes til både Oslo og OSL kjører man enkelt på 2,5 time (enda raskere har man "DÅRLIG TID), og det er mange som har lenger vei til flyplassen.

Quote:
De ti charterflyene tilsvarer ikke mye etter storby-standard. Men for en region som ikke er preget med like mye turisme, så er de 2000 personene
veldig mye - og kan ofte være essensielle for lokalområdet.
Endel av de viktigste næringene i Valdres er faktisk turisme. Da snakker jeg ikke bare om oss fra Oslo/Østlandet som skal på hytta, men tusenvis av andre som i løpet av året kommer med bil, buss og bobil. Å miste 2000 britiske turister er selvsagt leit, men ikke avgjørende. Dessuten så selv om antallet neppe vil holde seg like høyt, så bør man lett kunne beholde et stort antall ved å fly dem til OSL og sette dem på en buss derfra og opp til Valdres

Quote:
Jeg tror nok at våre kjære, folkevalgte har grublet litt over dette. Menneskefaktorer spiller også en rolle i verdens beste land å leve i.
Dette er nok en sak som de fleste folkevalgte ikke engang har brydd seg å tenke på, utenom de lokale representantene som ønsker gjennvalg

Det er fullt mulig ruten og flyplassen (i dagens form) bør beholdes, men det er ikke avgjørende for regionen at de har en flyplass de per dags dato ikke bruker
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 09:15   #16
Information Alfa
Newcomer
 
Join Date: May 2008
Posts: 29
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Det er på gang såkalt remote operated tower, fjernstyring av
Flyplasser ang Lufttrafikk tjenesten. Dette måtte være glimrende for Fagernes.
Da behøver en kun å bakkemanskaper. I tilegg kunne flyplassen stenges, deler av
Året.
__________________
If it ain`t Boeing, I ain`t Going.
Information Alfa is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 10:58   #17
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Å miste 2000 britiske turister er selvsagt leit, men ikke avgjørende. Dessuten så selv om antallet neppe vil holde seg like høyt, så bør man lett kunne beholde et stort antall ved å fly dem til OSL og sette dem på en buss derfra og opp til Valdres
Det som gjør Fagernes unikt er den korte avstanden til London og de andre store engelske byene. 1,5-2 timer med fly og 10 minutt med buss så er man i bakken. Om man skal til OSL først så er det 2,5 time med buss i tilegg og med en total på 4,5 time så er alle skisteder i mellom Europa tilgjengelig å da er nok Fagernes med norsk prisnivå temmelig uaktuelt. Så man burde kanskje heller se på muligheten til å markedsføre seg hardere i U.K og prøve å øke antall flygninger.
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 11:02   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,102
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Det som gjør Fagernes unikt er den korte avstanden til London og de andre store engelske byene. 1,5-2 timer med fly og 10 minutt med buss så er man i bakken. Om man skal til OSL først så er det 2,5 time med buss i tilegg og med en total på 4,5 time så er alle skisteder i mellom Europa tilgjengelig å da er nok Fagernes med norsk prisnivå temmelig uaktuelt. Så man burde kanskje heller se på muligheten til å markedsføre seg hardere i U.K og prøve å øke antall flygninger.
Men skal alle disse 2000 vinterturistene på ski i Valdres Alpinsenter?

Selvsagt blir det lenger reisevei og noen vil falle fra, men neppe alle
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 13:31   #19
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Og når man først bestiller en pakkereise, så tror jeg ikke de fleste kikke på hvor lang tid bussen faktisk tar. vi gjorde hvertfall ikke det når vi skulle til alpene.

Du har noen veldig gode argumenter Someone
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 19:03   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,102
Default Re: Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer

Fra VG artikkelen i første posten

Quote:
Den største regningen tar Staten. Og den er ikke billig. DOT LT får hvert år 12 millioner kroner for å trafikkere ruten.

Hver passasjer kostet dermed staten 4800 kroner i fjor, ifølge beregningene til Transportøkonomisk institutt (TØI).
Det verste her er at det reelle tallet er langt høyere, da dette er kun hva ruten i seg selv fikk i direkte statlig støtte. Itillegg gikk flyplassen med 16,8 millioner i underskudd som ble finansiert gjennom Avinor. Dvs hver passasjer fikk 4800 i støtte fra staten (Basert på 2500 passasjerer på OSL-VDB) og 2600kr i støtte fra Avinor (basert på 6450 reisende totalt over VDB). Det vil si hver passasjer koster felleskapet 7.400kr, og det for en flyplass som ligger i en helt grei kjørbar distanse fra Oslo
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 10-02-2011 at 19:14.
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fredriksen har bestilt Norges dyreste privatfly MountainDew Flyforum 14 15-12-2007 02:53
Norges dyreste frokost? Trety Flyforum 11 01-06-2007 17:23
Verdens dyreste putzmeister Flyforum 0 15-02-2007 15:17
Arthur Hailey er doed LN-MOW Flyforum 6 06-12-2004 07:31


All times are GMT +2. The time now is 16:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.