Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2011, 15:50   #1
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Norwegian DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

...i tillegg skal de også flytte noen ruter fra Rygge til Oslo, men det er kanskje ingen stor nyhet? Det gjelder Athen, Pristina og Sarajevo.

Ref.: http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle4006800.ece

Bardu-Bodø er kanskje et resultat av avtalen med Forsvaret? Men hva med Tromsø-Alta? Her går de i konkurranse med WF, men DY nok ikke kommer til å slå WF på antall avganger. Er denne kanskje et resultat av at de ønsker å la et fly overnatte i TOS i stedet for ALF, eller omvendt?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 16:16   #2
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Bra det, det er jo ikke mange dagene siden de snakket om å utvide tilbudet der i nord.
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 17:31   #3
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Synes de kunne lagt inn gode gamle KKN-TOS-OSL også
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 17:31   #4
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Fra Altaposten :

Flyselskapet Norwegian åpner ny direkterute mellom Alta - Tromsø og mellom Bardufoss - Bodø.

De nye Nord-Norge rutene vil være helårs, og gå mellom Alta og Oslo via Tromsø og mellom Bardufoss og Oslo via Bodø. Dermed får de reisende fra Alta den lenge etterspurte direkteruten til Tromsø og tilsvarende får reisende mellom Bardufoss og Bodø direktefly.

Reisende som skal videre til Oslo vil kunne sitte om bord i flyet mens passasjerer fra Alta og Bardufoss går av, slik at tiden på bakken kun vil være 20 minutter, melder Norwegian.


Noen som vet tidene ?
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 17:34   #5
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Quote:
Originally Posted by Redcap View Post
slik at tiden på bakken kun vil være 20 minutter, melder Norwegian.
Men dette er jo da helt normalt?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 17:37   #6
matsbg
ScanFlyer Blue
 
matsbg's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bardufoss
Posts: 249
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Ser at Norwegian sin morgenavgang fra BDU til OSL skal mellomlande i Bodø, og så skal kveldsavgangen fra OSL til BDU mellomlande i Bodø på veien nordover
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 17:39   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,155
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Nye "melkeruter" i nord der altså.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 17:43   #8
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,516
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Jeg har i dag flyd Alta-Oslo og mens jeg stod og ventet på et litt forsinket DY fly, kom WF fra Tromsø ned, med sikkert minst 25 passasjerer, men hvordan skal DY klare å fylle 186 seter? Det kann da ikke være så enormt mange som reiser mellom Alta og Tromsø?? ja da de starter med -300 men om 2 år må de bruke -800 og det må være umulig å fylle.
På dagens avgang Alta-Oslo var det rundt 30 ledige plasser(litt vanskelig å se, hadde 1F) på en gaaammmal -300 og på gårsdagens avgang OSL-Alta var det ca det sammen. hvordan skal de klare å fylle disse setene?? og tjene penger? Jeg batalte jo bar 1kr per veg
Futura is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 17:49   #9
matsbg
ScanFlyer Blue
 
matsbg's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bardufoss
Posts: 249
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Da tar du de 25 passasjerene som fløy Tromsø-Alta og putter inn på de 30 ledige setene på flyet Oslo-Alta som mellomlander i Tromsø
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 17:57   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Dette har Norwegian ønsket lenge, bl.a. på Oslo-Kirkenes som Norwegian prøvde å få til et stopp i Alta på. På denne strekningen var det imidlertid ikke lov til å selge billetter. Tviler på at lokaltrafikken er så altfor stort - dette er vel mer for å effektivisere driften og plukke opp passasjerer. Tar det som et tegn på lav kabinfaktor på Norwegians Nord-Norge-ruter.
__________________

Last edited by FlightDeck; 26-01-2011 at 17:59.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 18:36   #11
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Det samme gjør jo SAS, ikke sant? SK4434 går OSL-TOS-ALF om kvelden, og det finnes minst en morgenavgang på motsvarende rute sørover hvis jeg ikke husker helt feil?
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 18:37   #12
OY-KIH
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Location: Stavanger
Posts: 103
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Jeg har i dag flyd Alta-Oslo og mens jeg stod og ventet på et litt forsinket DY fly, kom WF fra Tromsø ned, med sikkert minst 25 passasjerer, men hvordan skal DY klare å fylle 186 seter? Det kann da ikke være så enormt mange som reiser mellom Alta og Tromsø?? ja da de starter med -300 men om 2 år må de bruke -800 og det må være umulig å fylle.
På dagens avgang Alta-Oslo var det rundt 30 ledige plasser(litt vanskelig å se, hadde 1F) på en gaaammmal -300 og på gårsdagens avgang OSL-Alta var det ca det sammen. hvordan skal de klare å fylle disse setene?? og tjene penger? Jeg batalte jo bar 1kr per veg
Det ligger vel også an til vinge mot vinge med SK, som flyr OSL-TOS-ALF om kvelden og returnerer ALF-TOS-OSL neste morgen.
OY-KIH is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 18:55   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Quote:
Originally Posted by OY-KIH View Post
Det ligger vel også an til vinge mot vinge med SK, som flyr OSL-TOS-ALF om kvelden og returnerer ALF-TOS-OSL neste morgen.
Riktig. Det er denne avgangen som veldig ofte går med de store Syden/Air Europa-maskinene med 180 seter. Lurer på hva kabinfaktoren er på disse avgangene.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 18:59   #14
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,995
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
Det samme gjør jo SAS, ikke sant? SK4434 går OSL-TOS-ALF om kvelden, og det finnes minst en morgenavgang på motsvarende rute sørover hvis jeg ikke husker helt feil?
Ja SK4409 går motsatt vei om morningen. Hvis jeg husker riktig starter den 07.35 og går fra ALF via TOS til OSL. Forøvrig gikk mitt brukernavn SK384 OSL-TOS-ALF i mange år på kvelden.

Artig at DY skal fly TOS-ALF. Hadde sikkert kommet til å brukt den om jeg fremdeles hadde bodd i nord.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 19:08   #15
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Riktig. Det er denne avgangen som veldig ofte går med de store Syden/Air Europa-maskinene med 180 seter. Lurer på hva kabinfaktoren er på disse avgangene.
Da jeg fløy den igår (med LN-RRG tror jeg) var den nesten helt (hvis ikke helt) fullt. Riktignok var det en stor gjeng med japanerne på jakt etter nordlyset. De aller fleste pax skulle egentlig til TOS, men på vei ut så jeg at det var en del folk som satt og venta på at det skulle videre.
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 19:28   #16
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,995
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Jeg har fløyet med SK4409 mellom ALF og TOS utallige ganger, riktignok 2,5 år siden sist. Så vidt jeg husker var det rimelig bra belegg på den maskinen, og ikke minst svært høy andel av c-klasse reisende. Husker at det var nesten umulig å oppdrive noe annet enn c-klasse billetter på den avgangen. Det er mange som skal til sykehuset i Tromsø som benytter seg av den avgangen. SK4434 har jeg også reist med rimelig mange ganger. Der varierte belegget fra nesten tom fly til overbookete fly. Men generelt var det ofte en del ledige plasser på den fra TOS til ALF.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2011, 07:04   #17
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Er denne kanskje et resultat av at de ønsker å la et fly overnatte i TOS i stedet for ALF, eller omvendt?
Jeg vet ikke hvor de ønsker å ha fly stående om natten, men det er nok omvendt. DY har ikke noen nattstopp i Alta, men har det i Tromsø.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2011, 07:25   #18
LN-JAV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Akershus
Posts: 150
Norge Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Bardu-Bodø er kanskje et resultat av avtalen med Forsvaret?
Etter at Hærstaben flyttet fra Oslo til Bardufoss, og Felles Operativt Hovedkvarter flyttet fra Stavanger til Bodø så er dette et etterlengtet tilbud fra NAS. Forsvaret har presset ganske mye for å få til dette slik at de høye herrer med gull og glitter nå slipper turen innom Oslo.
LN-JAV is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2011, 08:51   #19
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Bardu-Bodø er kanskje et resultat av avtalen med Forsvaret? Men hva med Tromsø-Alta? Her går de i konkurranse med WF, men DY nok ikke kommer til å slå WF på antall avganger. Er denne kanskje et resultat av at de ønsker å la et fly overnatte i TOS i stedet for ALF, eller omvendt?
De går nok ikke så mye i konkurranse med WF som de gjør med SAS. De avgangene blir som det er beskrevet å gå vinge mot vinge både ned på morgenen og opp på kvelden mot SAS.

Angående Bardufoss-Bodø så ser det ut til at de slår sammen morgenflyene og tilsvarende for kveldsflyene, så totalt sett så reduserer de kapasiteten betydelig. Det gir likevel et etterlengtet tilbud, selv om det vil være gunstigst for de som skal til Bodø på dagstur. Skal du andre veien må du belage deg på to overnattinger. Forøvrig legger de seg på spenstige 1949 for Flex, så her forventes det ikke store konkurransen
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2011, 14:38   #20
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: DY med Tromsø-Alta og Bardu-Bodø

Bra med BDU-BOO, men å kutte ut avgangen OSL-BDU på lørdager synes jeg var dumt!

Dette betyr endel ferre seter til BDU.. Tipper også kostnadene blir endel høyere med mellomlanding, som igjen muligens vil bety dyrere billettpriser.
Nei, det er ikke bare fryd og gammen selv om de starter rute til BOO.

Norwegian har rett og slett for store maskiner til å drive med melkeruter, iallefall i nord.

Last edited by Glenn; 27-01-2011 at 14:47.
Glenn is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Germania med Bodø og Tromsø/Evenes charter S16 Someone Flyforum 2 09-06-2016 23:09
Bilder fra Alta, Bodø og Kirkenes 2011 LCH78 Bilder & foto 7 27-06-2011 00:16
WF681 Alta-Tromsø 01.11.08 Fokker 50 Register- og ATC-Forum 2 13-11-2008 10:22
Bergen-Bodø/Tromsø blir helårsruter FlightDeck Flyforum 0 12-06-2008 17:55
Åpent i Tromsø, stengt i Bodø Jan H Flyforum 2 21-11-2004 18:07


All times are GMT +2. The time now is 22:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.