Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-01-2011, 14:49   #1
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Default Re: Prisforskjell SK - DY

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Tviler på at det er kaffe og avis som får folk til å velge SK på slike ruter.
(de som reiser denne ruten reiser vel som nevnt ofte på regning alikevel)

Jeg reiser i ny og ne OSL-KRS og ser hovedsaklig på tidene som passer meg i forhold til pris. Jeg ser jo at SK ligger bra over i pris stort sett.

At man ikke rekker møter på grunn av DY høres jo ut som et litt pussig ikke-DY argument spør du meg.
Jeg reiser en god del i jobb, og der velges SK kontra DY hovedsaklig på hvem som passer best - for min del blir det oftest SAS. Men det betyr selvsagt ikke at jeg ikke ser på prisen, vi har da et visst kostnadsfokus her og!

At man ikke rekker møter var henspeilet på at avgangen til KRS om morgenen går så sent at man i absolutt beste fall rekker noe klokka 9.30, ellers blir det fort vekk klokka 10 før man er på plass. Og jeg skal ikke uttale meg om alle andre bizpax, men det er for sent for meg når jeg skal til litt større byer iallefall.
Old 24-01-2011, 18:41   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
At man ikke rekker møter var henspeilet på at avgangen til KRS om morgenen går så sent at man i absolutt beste fall rekker noe klokka 9.30, ellers blir det fort vekk klokka 10 før man er på plass. Og jeg skal ikke uttale meg om alle andre bizpax, men det er for sent for meg når jeg skal til litt større byer iallefall.
I slike tilfeller er det ikke noe reelt valg mellom SK og DY, så i likhet med SudCaravelle så tenker jeg vel at det ikke er et reelt argument. Jeg velger heller ikke å fly med DY om DY ikke flyr meg dit jeg skal til det klokkeslettet jeg skal være der... Om jeg derimot skal være i Oslo til et møte rundt 0930-1000, så er det det samme hva man velger. Begge flyr omtrent samtidig. Forskjellen i produktet som leveres mellom TOS og OSL er nokså identisk, selv om SK har fordelen av noen flere avganger (men da er det fullt mulig å mikse & matche etter eget behov).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 18:53   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Om jeg derimot skal være i Oslo til et møte rundt 0930-1000, så er det det samme hva man velger. Begge flyr omtrent samtidig. .
Men er det samme hva du velger på returen? Det er gjerne da man har behov for fleksible billetter.

SAS flyr seks-syv daglige avganger (åtte-ni i sommerprogrammet) mot Norwegians tre (fem i sommerprogrammet). Ergo er det ikke rart Norwegians fleksible billetter koster 300 kr. mindre.
Old 24-01-2011, 19:05   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Men er det samme hva du velger på returen? Det er gjerne da man har behov for fleksible billetter.

SAS flyr seks-syv daglige avganger (åtte-ni i sommerprogrammet) mot Norwegians tre (fem i sommerprogrammet). Ergo er det ikke rart Norwegians fleksible billetter koster 300 kr. mindre.
Det koster meg 1 telefonsamtale ekstra om jeg må booke om fra et selskap til et annet. Det gjør meg ikke så mye. Jeg skjønner at SAS har høyere priser, men mitt poeng er at det faktum at man kan operere med fleksible enveisbilletter gir meg som kunde større handlingsfrihet om jeg ikke må reise med f.eks. SAS.

Fra OSL til TOS på ettermiddagen har man følgende alternativer:
SK 1620
DY 1715
SK 1835
SK rundt kl 21?

Har jeg f.eks. booket 1715 avgangen med DY fra OSL til TOS og så finner jeg ut at jeg er ferdig i tide til å rekke 1620 avgangen til SK, så ringer jeg til SAS og booker meg på den flighten. Deretter ringer jeg til DY og kansellerer (jeg trenger vel strengt tatt ikke ringe - det er vel bare å ikke møte opp, så blir jeg ikke belastet for reisen). Hadde jeg opprinnelig vært booket på SK kl 1835 måtte jeg uansett tatt kontakt med SAS for å booke om.

Jeg har vanskelig for å se at dette er en big deal. Av og til passer det ene selskapet og av og til passer det andre.

Last edited by TOS; 24-01-2011 at 19:12.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 19:19   #5
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
I slike tilfeller er det ikke noe reelt valg mellom SK og DY, så i likhet med SudCaravelle så tenker jeg vel at det ikke er et reelt argument. Jeg velger heller ikke å fly med DY om DY ikke flyr meg dit jeg skal til det klokkeslettet jeg skal være der...
Tror kanskje begge to skal ta en titt oppover i tråden og se hva den egentlig handler om - nemlig forskjeller i pris på ruta mellom OSL og KRS. Trådstarter kommenterer at prisforskjellen er veldig stor SK og DY imellom og både Someone og jeg forklarer hvorfor - og kommenterer at prisen på å sløyfe kaffen på denne ruta blir kostbar for svært mange bizpax. Og da er vi tilbake igjen til at det er få fullprispax hos DY, og at prisforskjellen blir stor.
Old 24-01-2011, 20:17   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Tror kanskje begge to skal ta en titt oppover i tråden og se hva den egentlig handler om - nemlig forskjeller i pris på ruta mellom OSL og KRS. Trådstarter kommenterer at prisforskjellen er veldig stor SK og DY imellom og både Someone og jeg forklarer hvorfor - og kommenterer at prisen på å sløyfe kaffen på denne ruta blir kostbar for svært mange bizpax. Og da er vi tilbake igjen til at det er få fullprispax hos DY, og at prisforskjellen blir stor.
Nettopp

Tråden her handlet jo egentlig om forskjellen mellom DY og SK på OSL-KRS, som er en rute hvor den aktøren med best rutetilbud kan ta seg bedre betalt

På ruter hvor det flys 10x daglig vinge mot vinge er situasjonen en annen, og det er ikke det som egentlig ble diskutert her
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 20:19   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nettopp

Tråden her handlet jo egentlig om forskjellen mellom DY og SK på OSL-KRS, som er en rute hvor den aktøren med best rutetilbud kan ta seg bedre betalt

På ruter hvor det flys 10x daglig vinge mot vinge er situasjonen en annen, og det er ikke det som egentlig ble diskutert her
I så fall er den helt overførbar til ruten Oslo-Tromsø der forskjellen mellom selskapene er tilsvarende som Oslo-Kristiansand.
Old 24-01-2011, 20:20   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
I så fall er den helt overførbar til ruten Oslo-Tromsø der forskjellen mellom selskapene er tilsvarende som Oslo-Kristiansand.
Trolig det ja

(Uten at jeg kjenner til OSL-TOS da jeg aldri flyr den, imotsettning til OSL-KRS som jeg etterhvert har blitt en "spesialist" på)
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules